FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

byorka schreef: za 23 maart 2019, 14:02 In mijn optiek doet een grote groep mensen tegenwoordig niet meer aan mountainbiken maar aan racen door de bossen.
Fully’s, gladde mountainbikepaden met kombochten, Strava, automatische zadelpennen en nog meer van dat soort dingen. Dat is toch geen mountainbiken meer.
Allemaal grote verhalen en snelle tijden. Maar zodra je ze meeneemt naar een mooi en technisch gebied voor een lange tocht dan lukt het allemaal niet meer.
Laat ze eerst maar eens leren fietsen op een HT door een technisch en oncomfortabel gebied. Dan leer je tenminste fietsen.
Wat is mountainbiken in Nederland dan wel? Over brede,boerenwegen langs de weilanden en af en toe een stukje wandelpad in het bos? Op een ongeveerde fiets met velgremmen?

Zo reden we midden jaren negentig in Nederland rond en wat het extreem spannend.

Het is dat er fietsen kwamen die technischer terrein aan konden dat er ook technischer terrein gereden werd.


Maar in zoverre heb je gelijk dat je tegenwoordig op de routes nauwelijks beter leert fietsen dan vroeger in het wild!

Het gaat er toch nog steeds om of je zelf aan de slag gaat en vooral wat je wilt leren. In Nederland kun je nooit oefenen wat je in het buitenland tegen komt. Want we hebben simpelweg dat terrein niet. Hooguit kun je hier dus je basistechnieken wat oefenen en dan ervaring op gaan doen in het buitenland.

Maar weet je wat: in het buitenland beginnen aanvangers ook niet op die moeilijke trails. Die beginnen op trails die verdacht lijken op Nederlandse rondjes. En ondertussen oefenen ze hun basistechniek. Voordat ze ervaring op gaan doen op de brute trails!


Dus stop nu eens met negatief doen over het mountainbiken in Nederland. We maken er hier het beste van. En anders moet je gewoon verhuizen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Eigenlijk ben ik wel dik tevreden met wat er in Nederland te vinden is! Voor mij hoeft het allemaal niet zo extreem moeilijk en gevaarlijk. Gewoon lekker genieten, of het nu op een fully is of een HT. Niet zeuren, maar lekker scheuren! :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kleine uitzondering op de regel: in Zuid Limburg kun je wel voldoende techniek oefenen om moeilijker buitenlands terrein mee te kunnen tackelen.
Moet je wel van de vaste routes af, je moet het geschikte terrein weten te vinden. Al kom je met de nieuwe SPB route ook al een aardig eind.
Maar echt ‘the next step’ zet je door ‘naast’ vaste routes te rijden.
Op niet-gesoigneerde ondergrond, in echt steil terrein, met onverwachte hindernissen, onder veranderende omstandigheden, op trails zonder flow, op steeds langer wordende trappen, liefst met niet/ongelijk lopende tredes... daar leer je technisch fietsen.
En liefst niet meteen op een fiets gaan zitten die alles glad strijkt... Niks mis met een HT, niks mis met een fiets met niet al teveel veerweg, net genoeg voor de nodige controle en tractie... Dat is juist erg goed voor de ontwikkeling van je basic skills en je gevoel.
In het buitenland worden XC-en en trails rijden echt niet heel veel gekker dan dat, als je de basic skills beheerst.

Maar Bikeparken rijden, grote sprongen maken... gaps... dat is iets wat je hier in het wild niet zo goed kunt oefenen, de rest wel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: za 23 maart 2019, 18:50Wat is mountainbiken in Nederland dan wel? Over brede,boerenwegen langs de weilanden en af en toe een stukje wandelpad in het bos? Op een ongeveerde fiets met velgremmen?

Zo reden we midden jaren negentig in Nederland rond en wat het extreem spannend.

Het is dat er fietsen kwamen die technischer terrein aan konden dat er ook technischer terrein gereden werd.
Nee. In gebied A gaat dat allicht op, maar er zijn ook gebieden B waar je midden jaren '90 singletrack kon rijden tot je uitgeput was met een flinke diversiteit in route en wat je tegenkwam en waar aanzienlijk meer technische uitdaging inzat dan dat je daar (of de meeste vaste routes) nu nog gaat tegenkomen (bij de toerverenigingen zaten nogal wat mensen die meer skills hadden met een schop dan met een fiets) of mag rijden. Het is maar net wat je referentie is....


Nu maar eens gaan kijken of het morgen Duitsland of Frankrijk gaat worden... :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Stokpaardje B doet het niet meer trouwens.... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

byorka schreef: za 23 maart 2019, 14:02 In mijn optiek doet een grote groep mensen tegenwoordig niet meer aan mountainbiken maar aan racen door de bossen.
Fully’s, gladde mountainbikepaden met kombochten, Strava, automatische zadelpennen en nog meer van dat soort dingen. Dat is toch geen mountainbiken meer.
Allemaal grote verhalen en snelle tijden. Maar zodra je ze meeneemt naar een mooi en technisch gebied voor een lange tocht dan lukt het allemaal niet meer.
Laat ze eerst maar eens leren fietsen op een HT door een technisch en oncomfortabel gebied. Dan leer je tenminste fietsen.
Dat hangt er vanaf wat je definitie is van mountainbiken.
Ik hoef niet hard, vind het heerlijk om te spelen en te klooien, maar ben ook de eerste om toe te geven dat als iets te stijl en wordt ik het niet leuk vind. Flowtrails en bikeparks als Wales en zo vind ik super, maar mede door de voorspelbaarheid.
Als het geen mountainbiken is, hoe heet het dan, parcoursfietsen?

Overigens vandaag heerlijk parcours gefietst :wink: op de Nerve bij where the streets have no name.
Rustig op mn dooie akkertje met een groep. Geen moment spannend of technisch maar wel genoten.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Was weer een mooi feestje ja. En de sfeer zoals ik m het liefste zie, met respect voor elkaar. Top!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Het is gewoon een keuze. Een hardtail is niet beter of slechter, maar anders. Ik heb net na 10 jaar hardtail rijden voor een fully gekozen. Ook omdat ik niet meer dan 1 mtb wil kopen en ook in de bergen wil rijden waar het toch echt wel een groot verschil maakt. En omdat je er in Nederland weliswaar niet eentje perse nodig hebt, maar zo erg zit het nou ook weer niet in de weg op een vlak parcours.
Give me little bits of / more than I can take
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het is net wat voor een rijder je bent en of je ook naar het buitenland wilt of niet.

In NL zou je zelfs alles op een crosser kunnen doen, is leuk spannend etc, maar wel redelijk oncomfortabel.

Ben je een snelle ambitieuze rijder of een toerrijder?
Ik zie mensen op dikke fully's op de UHR zich vermaken tot en met, terwijl ik dan denk, man man hoe krijg je die fiets de berg op.

Persoonlijk denk ik dat een HT 29er toch het leukste is, mits je geen ambitie voor buitenlandse trips hebt (al zou dat ook nog evt kunnen).
Ik houd van doorrijden, en helaas maar waar, mijn fully wordt bijna niet meer gebruikt.
De HT wordt ook steeds minder dan mijn crosser gebruikt.
De parcoursen lenen zich gewoon voor een strakke snelle fiets.
(Zuid Limburg even buiten beschouwing gelaten)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Simpel antwoord,

Hardtail, daar kan je alles mee rijden ook super technische buitenland routes.

Laat je vooral niet hersenspoelen door alle enduro/trail fietsen die hier langs komen :-D .

Een hardtail is lekker licht en wendbaar, weinig onderhoud.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Simpel antwoord,

Fully, daar kan je alles mee rijden ook super technische buitenland routes.

Laat je vooral niet hersenspoelen door alle hardtails die hier langs komen :-D .

Een fully is lekker comfortabel en wendbaar, iets meer onderhoud als een hardtail, maar weer minder lichamelijke kraakjes van het fietsen
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Maar wel 2x zo duur. Nou jij weer. :tong
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Giant-E schreef: zo 24 maart 2019, 19:07 En wel 2x zo veel LOL. Nou jij weer. :tong
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

GR de nieuwe HT ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

maverick76 schreef: zo 24 maart 2019, 18:25 Hardtail, daar kan je alles mee rijden ook super technische buitenland routes.
Dat kan, ja. Ik heb ook filmpjes gezien op Youtube van iemand die ging dirt jumpen op een dames-stadfiets. Trials op racefietsen. A-line in Whistler op een CX fiets. Kan allemaal. Maar is het ook leuker? Om naar te kijken misschien wel :D
De laatste keer dat ik in Oostenrijk was op steile, voor wandelaars gebouwde trails vol rotsblokken had ik best veel lol ondanks de pijn in mijn onderarmen van het remmen. Maar ik dacht wel: de volgende keer dat ik hier kom neem ik toch wat mee met vering, want dan kun je tenminste wat meer snelheid houden zonder het ravijn in te stuiteren. Alle respect hoor, voor degenen die op dat soort trails met een hardtail nog vol gas kunnen gaan maar ik ga nooit zo ver komen.
Mijn thuisparcours is een vlakke polderbaan waar je echt geen fully nodig hebt. Maar ik denk ook niet dat je daar in rondetijden of in plezier er iets op achteruit gaat met een fully, zolang het geen compromisloze gravity-slee is. Voor mij is de keuze voor achtervering er eentje van 'niet omdat het moet maar omdat het kan´.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie