Mijn Intense heeft een BB92 pressfit bracketpot met 41mm diamater.
De beoogde crank heeft een 30mm as. Dat laat niet veel ruimte voor de lagers.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of beter dit te vergeten en een crank met 24mm as gebruiken
BVD
30mm as in 41mm Press Fit BB
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Ze zijn er wel maar ik weet niet precies wat de opties zijn. Volgens mij heb je enduro 30mm bearings die je er zo in perst.
Heb zelf altijd 24mm cranks gehad en daar heb je uiteraard veel meer keuzes mee.
Heb zelf altijd 24mm cranks gehad en daar heb je uiteraard veel meer keuzes mee.
Dank Victor, ik heb ze wel gevonden, Hope levert ze, Rotor, Truvativ, Praxis en Race Face ook.
Maar werkt het?
Ik zal de Endiro site eens bekijken, had ik nog niet aan gedacht.
BVD
Maar werkt het?
Ik zal de Endiro site eens bekijken, had ik nog niet aan gedacht.
BVD
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- DaanCramer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2484
- Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
- Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
- Contacteer:
Rotor , RF en WMF zijn geen enkel probleem. Rij al 3 jaar met de Rotor 4130 lagers op verschillende fietsen (ook Intense dus).
We are Basta.
http://www.bastabikes.nl
http://www.bastabikes.nl
Hoi Daan, top, daar kan ik mee verder. Ik ga dan voor de Rotor lagers
De Rotor headset en BBright bracket lagers in mijn Open hardtail doen het ook prima.
Enjoy!!
De Rotor headset en BBright bracket lagers in mijn Open hardtail doen het ook prima.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Zolang het geen Sram Bb30 crank is dan lukt het.
Race Face claimt zelfs dat ze lagers maken met dezelfde kogeltjes voor de 30mm versie.
Race Face claimt zelfs dat ze lagers maken met dezelfde kogeltjes voor de 30mm versie.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4285
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ik heb het vorig jaar in een Argon 18 gemonteerd. Rotor inpower met c bear lagers.
De lagers lijken heel dun met kleine kogels maar kijk eens naar de da/xtr pressfit brackets. die gebrukt een mm of 8 gewoon niet van het 41mm diameter ook een klein lager en in mijn racert waren ze na 5000km nog als nieuw
De lagers lijken heel dun met kleine kogels maar kijk eens naar de da/xtr pressfit brackets. die gebrukt een mm of 8 gewoon niet van het 41mm diameter ook een klein lager en in mijn racert waren ze na 5000km nog als nieuw
Update April :
De Rotor lagers zitten er in, plaatsen was een piece of cake met de headset pers tool. Die tool past verrassend goed op de 30mm lagers. Deze zelfde klus met 24 mm as moet ik een hack maken want die maat kent de headset tool niet.
Ik heb er een set Hope cranks in gemonteerd, en dat was toch wel passen en meten. Volgens Hope horen bij de BB92 op de as links en rechts een dunne spacer gemonteerd, maar die heb ik eruit gehaald. Met de spacers er bij was er nul vrije speling op de grote stelring aan de crank.
En het is lastig voelen met die stelring, hoever draai je de ring aan? De crank gaat heel geleidelijk steeds iets zwaarder draaien, maar er is geen duidelijke feedback wanneer de speling "eruit" is. Klopt ook wel met die lagers die in plastic cupjes zitten, dat is een "zacht" interface
Heeft iemand nog tips en tricks?
En wat is erger, te los of te strak?
De Rotor lagers zitten er in, plaatsen was een piece of cake met de headset pers tool. Die tool past verrassend goed op de 30mm lagers. Deze zelfde klus met 24 mm as moet ik een hack maken want die maat kent de headset tool niet.
Ik heb er een set Hope cranks in gemonteerd, en dat was toch wel passen en meten. Volgens Hope horen bij de BB92 op de as links en rechts een dunne spacer gemonteerd, maar die heb ik eruit gehaald. Met de spacers er bij was er nul vrije speling op de grote stelring aan de crank.
En het is lastig voelen met die stelring, hoever draai je de ring aan? De crank gaat heel geleidelijk steeds iets zwaarder draaien, maar er is geen duidelijke feedback wanneer de speling "eruit" is. Klopt ook wel met die lagers die in plastic cupjes zitten, dat is een "zacht" interface
Heeft iemand nog tips en tricks?
En wat is erger, te los of te strak?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"