FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed verhaal, @Lars :-q .

Wat mezelf betreft... ik rijd al jaren volgeveerd (inmiddels 29”, 100mm)...
Veel meer controle (en dus snelheid) bergaf, idem trappen af, meer tractie op/af in uitdagend en steil terrein, meer comfort tijdens lange tochten.
In Zuid-L, Blg, met Alpenvakanties/XC-transalps, heerlijk!

Mijn rug was niet zo blij met mijn ooit 26” 80mm hardtailtje. En ik wilde nog harder, bergaf met name... toen de overstap gemaakt en dus nooit meer terug gewild.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Thanks Lars! :-q goed verhaal.. verklaart voor mij veel
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Verbazingwekkend goed verhaal Lars! :wink: Laatst heb ik een ritje op een fully gemaakt en toen vond ik het wèl doods aanvoelen daar aan de achterkant. Voor mijn gevoel heb je met een HT wat meer beleving en contact. En wat meer werken uit het zadel, wat voor mij juist de helft van de lol is. Het geeft mij ook altijd wat voldoening als je b.v. over wat lastige wortels uit het zadel komt en je lijf als schokbreker laat functioneren en dat lukt goed.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ad58 schreef: vr 22 maart 2019, 22:21 Verbazingwekkend goed verhaal Lars! :wink: Laatst heb ik een ritje op een fully gemaakt en toen vond ik het wèl doods aanvoelen daar aan de achterkant. Voor mijn gevoel heb je met een HT wat meer beleving en contact. En wat meer werken uit het zadel, wat voor mij juist de helft van de lol is. Het geeft mij ook altijd wat voldoening als je b.v. over wat lastige wortels uit het zadel komt en je lijf als schokbreker laat functioneren en dat lukt goed.
De spijker op zijn kop :-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ad58 schreef: vr 22 maart 2019, 22:21 Verbazingwekkend goed verhaal Lars! :wink: Laatst heb ik een ritje op een fully gemaakt en toen vond ik het wèl doods aanvoelen daar aan de achterkant. Voor mijn gevoel heb je met een HT wat meer beleving en contact. En wat meer werken uit het zadel, wat voor mij juist de helft van de lol is. Het geeft mij ook altijd wat voldoening als je b.v. over wat lastige wortels uit het zadel komt en je lijf als schokbreker laat functioneren en dat lukt goed.
Kan misschien ook zijn dat de achterdemper niet goed ingesteld was :wink: Als je graag wat meer trailfeedback hebt is dat allemaal ‘perfect’ in te stellen. Niemand is hetzelfde en alleman heeft andere eisen van zijn vering. Het kost je wel meer tijd dan gewoon op een hardtail springen, das waar.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4799
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ad58 schreef: vr 22 maart 2019, 22:21 Verbazingwekkend goed verhaal Lars! :wink: Laatst heb ik een ritje op een fully gemaakt en toen vond ik het wèl doods aanvoelen daar aan de achterkant. Voor mijn gevoel heb je met een HT wat meer beleving en contact. En wat meer werken uit het zadel, wat voor mij juist de helft van de lol is. Het geeft mij ook altijd wat voldoening als je b.v. over wat lastige wortels uit het zadel komt en je lijf als schokbreker laat functioneren en dat lukt goed.
+1 :-q
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Interessant topic. Vele meningen die allemaal “waar” zijn. Al hang ik het (zoals altijd) heldere verhaal van Lars het meest aan.

Ikzelf heb een 140/150 mm trailbike, een 120mm hardtail en een ssss. Wat de beste fiets is?!?! Dat ligt wat mij betreft aan het moment (route die ik ga rijden, wat mijn stemming is etc etc etc). De beste fiets wordt voor mij dus bepaald door het moment. Maar als ik daar overheen kijk en feitelijk analyseer is de trail fully de beste bike. Het meest allround. In de Alpen goed, op de uhr, in Dorst etc etc. Ben met de trailbike nergens langzamer dan met de andere fietsen of de race fully die ik heb gehad. In tegendeel zelfs!!!

Fully’s zijn tegenwoordig zo goed dat het negatieve voor zover aanwezig nooit in de weg zit en de overhand neemt ten opzichte van de voordelen. Ook in Nederland op de vlakke routes (mijn mening :tong )

Maar dat sommige het leuker vinden rijden op een hardtail of zelfs een starre fiets snap ik ook.

Dadelijk lekker het bos in, nog even nadenken welke bike er mee mag :wink:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Versnellingen zijn gewoon zwaar overkill.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4799
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Net verkiezingen. We kiezen allemaal wat anders, de één vindt de keuze van de ander onbegrijpelijk, en andersom. De één accepteert dat, de ander niet.(Prem, Freek)
Onzinnige discussie dus. Laten we nou dankbaar zijn met wat voor fiets dan ook, de vele gerestylde routes, en een over het algemeen gezond en fit lichaam. Gewoon lekker genieten dus. :-q
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Giant-E schreef: za 23 maart 2019, 10:06 Net verkiezingen. We kiezen allemaal wat anders, de één vindt de keuze van de ander onbegrijpelijk, en andersom. De één accepteert dat, de ander niet.(Prem, Freek)
Onzinnige discussie dus. Laten we nou dankbaar zijn met wat voor fiets dan ook, de vele gerestylde routes, en een over het algemeen gezond en fit lichaam. Gewoon lekker genieten dus. :-q
:-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Giant-E schreef: za 23 maart 2019, 10:06Net verkiezingen.
Je hoeft niet te kiezen, want je kunt beide er op na houden...

Ik zie de laatste tijd eigenlijk meer trail hardtails (er naast) verschijnen dan de overstap naar fully gemaakt worden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

En vergeet niet:" we worden ouder."
Daar waar de groep "echte bikers" in de beginjaren van 2000 net 20 waren lopen ze nu allemaal in de 40. Dus de rug en knieën van veel bikers vind de vering aan de achterkant vaak prettig. Beetje comfort is niks mis mee.
Bijkomend iets is dat de fully's de laatste jaren ook veel aangenamer zijn geworden qua prijs. Dat doet natuurlijk ook veel af.

@Lars, uiteraard ook mee eens. Mooie reactie.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zeker interessant dat commentaar van Lars :-q
De reden dat ik (nog ?) geen fully rijd is voornamelijk mijn aversie tegen complexe techniek en afstellingen. Vandaar mijn voorkeur voor "plus" , star en eigenlijk ook wel beetje singlespeed ( mits vlak rondje). Afstellen voorvork vind ik eigenlijk al niks, liefst "set once and forget" , laat staan dat ik me moet verdiepen in v&a dempers en veersystemen.
Aan de andere kant: met 60plus ( :(( ) vind ik een hobbelrondje LDD op mijn 120mm Surly KM of starre Krampus 29plus eigenlijk al wel genoeg voor mijn lijf. .......dus misschien???
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

In mijn optiek doet een grote groep mensen tegenwoordig niet meer aan mountainbiken maar aan racen door de bossen.
Fully’s, gladde mountainbikepaden met kombochten, Strava, automatische zadelpennen en nog meer van dat soort dingen. Dat is toch geen mountainbiken meer.
Allemaal grote verhalen en snelle tijden. Maar zodra je ze meeneemt naar een mooi en technisch gebied voor een lange tocht dan lukt het allemaal niet meer.
Laat ze eerst maar eens leren fietsen op een HT door een technisch en oncomfortabel gebied. Dan leer je tenminste fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

byorka schreef: za 23 maart 2019, 14:02 In mijn optiek doet een grote groep mensen tegenwoordig niet meer aan mountainbiken maar aan racen door de bossen.
Fully’s, gladde mountainbikepaden met kombochten, Strava, automatische zadelpennen en nog meer van dat soort dingen. Dat is toch geen mountainbiken meer.
Allemaal grote verhalen en snelle tijden. Maar zodra je ze meeneemt naar een mooi en technisch gebied voor een lange tocht dan lukt het allemaal niet meer.
Laat ze eerst maar eens leren fietsen op een HT door een technisch en oncomfortabel gebied. Dan leer je tenminste fietsen.
:-q
Plaats reactie