Ghost Lector 3.9 LS 2018 vs Specialized Epic Comp Carbon 2017

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
laares
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 11:35

Na jaren op een Specialized Epic Expert (2007) te hebben gereden, is het eindelijk tijd voor een nieuwe bike. Aangezien ik voornamelijk op de NLse trails rijdt, wil ik overstappen naar een hardtail. Voor de tripjes over de grens kan ik dan alsnog mijn oude fiets meenemen.

Ik op zoek naar een race-georiënteerde MTB (budget tot €1750) en daarbij ben ik uitgekomen bij de twee volgende opties.

Een nieuwe Ghost Lector 3.9 LS (2018) voor €1350 met de volgende specs:
https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/ha ... r-39-lc-1/

Gebruikte Specialized Epic Comp Carbon (2017) voor €1600-€1700 met de volgende specs:
https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 120-115145

Nu ben ik voornamelijk benieuwd naar jullie mening over de verschillen tussen de frames en wielsets. Ik lees dat het frame van de Lector erg stijf is wat natuurlijk efficiënt is is, maar wellicht iets te kan zijn. Hoe staat dit in verhouding met het frame van de Epic?

Daarnaast kan ik maar weinig vinden over de wielset van de Lector. Iemand een idee hoe goed deze zijn? Gezien het verschil in budget zou ik deze nog kunnen upgraden.

Ik heb nog een nieuw setje SLX remmen liggen die bij beide er direct op zouden gaan, dus daar zit geen verschil in. Ook lijken mij de vorken redelijk vergelijkbaar te zijn (klopt deze aanname?) en is de verdere afmontage relatief vergelijkbaar.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Dit zal misschien niet de meest waardevolle reactie zijn, maar ik heb bij een testrit ondervonden dat het frame van een lector dermate stijf is, dat ik er nooit van m'n leven één zou willen bezitten. Ik kwam gebroken van de fiets af na één rondje Dorst.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stijf is niet efficiënt.

Slap ook niet.

Het heeft vrijwel geen invloed. Het voelt alleen anders.


Het is wel wat bob. zegt, te stijf kan ook te hard zijn en dat sloopt je. Goedkope frames zijn meestal erg hard.


In dat opzicht zou ik echt voor de gebruikte Specialized gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
laares
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 11:35

Dank heren, dat was al wel een beetje wat ik had verwacht ja. Ik zal dit weekend sowieso nog een testrit maken op de Lector, maar dan zal ik het zelf ook wel voelen waarschijnlijk.

En hoe verhoudt zich de RS Reba SL tov de Fox Rhythm? Enige wat ik echt kan vinden dat de Fox wat soepeler is, maar ook in het middengebied door de demping heen kan zakken. Zelf ben ik 1.93m/88kg, dus er komt wel enig gewicht mee.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Van deze 2, de Speci, ipv de bekend 'harde' Lector inderdaad.

Wil je een gloednieuwe, dan is de Speci alu Chisel expert a 1799,- ook een hele mooie! Met ongeveer gelijke afmontage als deze 2e handse Epic. Die is wel minder stijf, mede daardoor juist ook extra comfortabel (zonder dat het ten koste gaat vd rij-eigenschappen).
Canyon heeft evt nog interessante Exceeds (frame 1050gr), maar bij jouw budget a 1750,- is die nog net SRAM NX afgemonteerd, en dat is 'net jammer'. GX zou wel prima zijn, maar dan ben je al veel meer kwijt (en voor 1999,- heb je 'daaronder' nog een Exceed variant met Fox Rhytm vork, SLX/XT afmontage, 10,8kg).

De Foxen worden oha als iets plusher/fijngevoeliger ingeschat. Maar of er veel verschil zit tussen deze Reba en Rhytm...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb een Lector lc7 gehad, en dat ding is idd superstijf aan de achterkant.
Gaat wel als de brandweer.

Een flexlogic zadelpen van Ritchey en je banden tubeless maken en op lage druk rijden geeft al een stuk meer comfort
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Stijf is relatief: 1e generatie Niner Air 9 Carbon is bijvoorbeeld veel stijver dan de Lector. Dat er niet mee te rijden is en je er gebroken af komt is totaal niet mijn ervaring (en ik ken behoorlijk veel mensen die ook een Lector hebben en dezelfde ervaring hebben).

Met een vergelijkbare zadelpen én vergelijkbare bandendruk zal het verschil mi erg klein zijn.

Juiste zadelpen erin en dan is de Lector iig een fantastische fiets. Stuurt idd als de brandweer, zelfs zodanig goed dat ik een stalen HT (voor erbij) laat maken met dezelfde geometrie :D
StAlTiCa
Plaats reactie