Nieuwe wedstrijd compatibe hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
scastelein
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 december 2018, 17:44
Mijn mountainbike: Nijmegen

Na bijna 10 jaar op mijn Stevens Stoke (26", SLX, 3 x 7 ) gefietst te hebben is het nu toch maar eens tijd voor een nieuwe. Ik fiets redelijk sportief, doe vrij regelmatig cross (tri/du)athlons of mtb wedstrijdjes en dat gaat me best aardig af. Heb nu ook het idee dat qua schakelen en wegligging m'n huidige fiets echt tekort doet.

Na wat zoekwerk ben ik toch wel redelijk gecharmeerd geraakt van een 1 x 12 setup. Enige voordeel van een dubbel zie ik dan dat je met terugschakelen naar 't kleine blad snel kan reageren op een pittige klim. Qua bereik hoeft 't voor mij niet zo. Met de 12 kan je in Ardennen dan ook nog wel uit de voeten, maar heb ook weleens eens een marathon gereden op alleen m'n middenblad ( probleem met schakelen).

M'n shortlist nu is :

- Scott 930 2019 omdat mooi frame, sportieve geometrie, toch ook wel merk, maar niet omdat de remmen mager zijn (m400 = Alivio? )
- Giant Fathom 29er 1 Behoorlijke goede afmontage met volledig GX, SRAM Level T remmen, alleen wel vrij zwaar met 11,25kg en in de winkel vond ik 't frame niet heel sportief ( met name 't stuur )
-Exceel CF SL 6.0 Pro Race Licht, sportief, qua specs wat ik zoek, maar niet omdat ie met gripshift is afgemonteerd (of schakelt dat nog wel ok?) en je 'm niet in het echt kan zien

Heb ook wel een tijdje zitten dubben over NX vs GX, maar denk dat ik met NX wel uit de voeten kan ( evt GX derraileur of shifters ), omdat de cassette goedkoper is, ook al is het bereik iets kleiner. Verder vroeg ik me af of je met een GX misschien sneller af kan schakelen ( snel 3 tandjes ipv 1).
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

scastelein schreef: zo 17 maart 2019, 22:56
- Giant Fathom 29er 1 Behoorlijke goede afmontage met volledig GX, SRAM Level T remmen, alleen wel vrij zwaar met 11,25kg en in de winkel vond ik 't frame niet heel sportief ( met name 't stuur )
Ik hem hem zelf: de remmen op deze fiets zijn Level TL en geen T. Dat staat nogal eens verkeerd vermeld. Al vraag ik me wel af hoe groot het verschil is. Ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van de remmen. Hoe sportief hij is ten opzichte van andere fietsen kan ik je helaas niet zeggen omdat ik daarvoor simpelweg te weinig vergelijkingsmateriaal heb.
Weet niet welke maat je moet hebben maar hier is er nog een in de aanbieding voor 1250 maat L: http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... thom-1-29/
Laatst gewijzigd door Klitse op zo 17 maart 2019, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat sneller afschakelen gebruik je in de praktijk zelden. Maar het verschil met duurdere groepen is toch wel dat je lomper kunt schakelen. NX werkt zeer goed, net als Deore. Maar als je echt op de pedalen staat (zoals in een wedstrijdsituatie wel voor komt), dan merk je het verschil met de duurdere onderdelen: vanaf GX of SLX kun je vol door trappen tijdens het schakelen.

Los daarvan is NX of Deore toch wel een stuk zwaarder en juist wedstrijdgericht ga je dat wel merken.


Aan de andere kant, een fiets in deze prijsklasse kopen en dan een echt mooi, strak setje carbon wielen kopen (met lichte cassette en remschijven), dat ga je echt merken!

Van die goedkope remmen op de Scott ga je geen last hebben, die remmen meer dan goed genoeg. Je kunt ze altijd nog vervangen door iets lichters.

Van de 3 ken ik de Giant niet. Maar vooral de Scott staat me bij om de toegankelijke rijeigenschappen. De fiets voelt snel aan en je kunt er erg goed mee op de limiet rijden. De Exceed gaf iets minder vertrouwen, vroeg iets meer inzet van de rijder om vol bochten door te gaan. De Giant lijkt op papier iets gemoedelijker dan de Scott, wat voor marathons misschien nog wat aangenamer is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
scastelein
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 december 2018, 17:44
Mijn mountainbike: Nijmegen

Of je nou een fiets van 750 of van 3000 koopt, met beide kan je wedstrijden rijden :) Het is dan misschien met name de overstap naar SRAM die me twijfelachtig maakt. Is de NX cassette met 11-50 ruim genoeg ( volgens gear-calculator.com wel) ? Hoe schakelt zo'n SRAM shifter tov een shimano, had gelezen dat 't niet een echte 'trigger' shifter is. Wat doet zo'n voorvork nou? Raak echt de weg kwijt tussen alle rockshox reba modellen ( heb deze ook op m'n huidige fiets) en de fox tegenhangers. Of is zo'n grip 3 demper echt vele malen beter dan m'n huidige? Ben op m'n huidige fiets erg tevreden over de shimano SLX remmen, 0 problemen, altijd remdruk (behalve als de blokken op ging ) en naar mijn gevoel voldoende remkracht. Of is een M400/alivio van nu te vergelijken met de SLX van toen?

Het gaat me niet alleen om gewicht en specs, maar ook degelijkheid en betrouwbaarheid. Verder ook kosten voor reparatie, zo'n NX cassette is veel goedkoper dan een GX.

De giant fathom had ik ook al gezien voor 1250, erg veel specs voor een scherpe prijs ( alles GX ). Dan valt zo'n scott 930 wel een beetje weg, maar maken de rij-eigenschappen etc dit goed?

Vond deze reviews ook wel aardig:

https://www.pinkbike.com/news/fox-34-fl ... -2016.html
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... ot-cheaper
https://www.reddit.com/r/MTB/comments/9 ... erailleur/ (over nx / gx shifters )
https://forums.mtbr.com/drivetrain-shif ... 59361.html

Voor de volledigheid nog de specs van m'n huidige fiets: https://www.stevensbikes.de/2010/index. ... ent#inhalt
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, wedstrijden kun je ook rijden met een 'Omafiets'... maar toch :winkie: ...
Als je zegt 'wedstrijdfiets' dan denk je toch 'lichtgewicht' (wielen mn, maar ook rest afmontage/frame), 'efficient', minder trail/tour/comfortgericht.
En als je budget wat beperkter is zullen er concessies gedaan moeten worden, je kunt nou eenmaal niet 'alles' krijgen voor pak en beet 1500,-.

Van de 3 genoemde fietsen is de Phatom de minst 'wedstrijdgeorienteerde' (bij Giant is de XTC het meer wedstrijdgeorienteerde model).
De Scale en Exceed hebben hun sporen al lang verdiend wat dat betreft. De Scale is 'weapon of choice' van Nino Schurter (al zit 'ie er nog maar zelden op, meestal kiest die een Spark op de huidige parcoursen), de Exceed van Lakata (wereldkampioen Marathon mee geworden 2x) en momenteel vd Poel (al zitten die ook steeds vaker op een volgeveerde variant, de Lux).
In principe zou ik gaan voor een 'dergelijke geometrie', en dan inderdaad kijken naar afmontage voor de prijs, daar prijs wel een ding is in jouw geval. Niks mis met je budget, maar je zult ergens wat concessies moeten doen.
Een Exceed wint het dan altijd 'naar verhouding', maar... een Scale kun je ergens misschien weer vinden tegen korting. (Kan overigens ook bij een Exceed, maar dan moet je geluk hebben dat er net iets van jouw maat verschijnt in hun Factory Outlet (dwz: dagelijks checken...)).

En ja, waar let je dan op.
Wat weeg je? Hoe lichter je zelf bent, hoe lichter een wielset bv kan zijn. Ben je zwaar, dan kan een standard wielset toevallig ook al voldoen (wat zwaarder, maar ook wat steviger).
Gripshift: ik kende het een paar jaar geleden ook niet, maar ik vind het super schakelen. Volgende fiets krijgt weer trigger, ook niks mis mee, maar het eenvoudige en snelle van gripshift, prima, zeker icm 1x12. Je ziet vooral op racebikes juist veel gripshift, 'echt een racers ding'. Went vast snel.
En oha worden Fox-vorken als iets plusher gewaardeerd dan de Rock Shoxen, maar goed... je moet maar net de keus hebben. Een Reba is een prima allround vork. Wat zwaarder, maar je kan er best een wedstrijd mee rijden.
Snelle bandencombi: zit op allebei de fietsen, ik denk dat momenteel de nieuwe Schwalbe combi wel de iets betere combi is boven de Maxisbanden.
Dan GX vs NX: zelf vind ik NX het 'net niet', en GX is dan juist weer 'precies goed'. NX is vooral zwaarder (cassette), maar ook qua bereik en uitwisselbaarheid body niet gelijk aan de rest van de 1x12 Eagle lijn. Dus ga je binnen SRAM voor 1x, kies dan als het kan meteen voor 1x12, zou ik zeggen. Met NX zit je een beetje vast aan NX, geen ruimte meer voor upgrades naar het al erg goede GX (en nog 'beter' evt). Vanaf GX en hoger is alles uitwisselbaar.

Wat ik ook zou overwegen binnen deze prijsklasse, is de mooie lichte snelle Specialized Chisel. Dat is ook een echte 'overvlieger', een schot in de roos van Specialized. Geen duurder carbonnen frame, maar een top alu frame. En nette afmontage voor de prijs, met zeer goede snelle rij-eigenschappen, zelfs met het nodige comfort.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

scastelein schreef: di 19 maart 2019, 09:10 Of je nou een fiets van 750 of van 3000 koopt, met beide kan je wedstrijden rijden :) ...
Kortom, tijd dat je eens proef gaat rijden op een fiets van €3.000,-. Of sla meteen helemaal door en probeer er 1 van €8.000,- (op sommige testevenementen hebben ze die dingen zowaar af en toe staan!). En ervaar zelf dat er een enorm verschil zit tussen de diverse prijsklassen!

Of je het er voor uit wil geven is weer wat anders. Maar als je niet meer uit wilt geven dan €1.500,-, dan zul je het met dit soort onderdelen moeten doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb tijdens diverse testevents op fietsen van rond de tienduizend euro gereden, en ik kan wel zeggen dat het lekker fietst. Licht, stijf, strak schakelen... Maar tien duizend euro zal ik niet snel uitgeven voor één fiets.
Voor de helft van de helft kun je (als je goed zoekt en een beetje geluk hebt) al een fiets rijden met een iets betere groep, lichtere en stijvere wielen en een mooi carbon frame.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even relativeren.
Wie een fiets koopt van 10.000 moet ook een paar duizend opzij leggen voor onderhoud en reparatie.
Noblesse Oblige en Don't Race What You Can't Replace.

De practische verschillen met een fiets van 5000 zijn veel kleiner dan bijv bij de stap van 2500 naar 5000.
De aanschaf is maar het halve werk, onderhoud en vervangen met gelijkwaardige onderdelen zijn de andere helft. Om dat kleine beetje extra (waar je 5000 extra voor hebt betaald) te behouden, zul je regelmatig diep/dieper in de buidel moeten tasten.
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus als dat geen probleem is, vooral doen, je leeft maar 1x.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat je vanaf 2500,- (internetters) een mooie lichte +/-10kg hardtail vindt, met 1x12, goede vork, nette 1500 gram wielset, snelle banden, en een carbon frame rond de 1000gr.
Voor meer geld wordt het vooral nog lichter, maar verhoudingsgewijs boek je functioneel gezien steeds minder winst.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Volgens mij staat hier nog van een zeer betrouwbaar forumlid een hele mooie Niner Air Carbon te koop voor een hele mooie prijs.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vergeleken met een 10 jaar oude 26" is alles al snel een flinke verbetering.
(niets ten nadele van die Niner)
Ik was even in de veronderstelling dat onze TS op testfietsen van 10.000 euro was gaan rijden, maar dat was Freekenstein.
Een 29" XC hardtail met XT/Eagle afmontage, DT wielen en een Fox vork (of Reba) maakt gehakt van een 10 jaar oude 26" en hoeft zeker niet meer te kosten dan 2500.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zet die twee naast elkaar en er gebeurt niks hoor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Klopt, zolang ze stilstaan gebeurt er niets.
Maar ga je erop fietsen, zeker XC-wedstrijden, dan wil je hoogstwaarschijnlijk alleen nog maar die moderne 29"-er...
En er zijn ook helemaal geen wedstrijdgerichte 26" HT's meer nieuw te krijgen, al zou je er een willen. 'Uitgestorven, uitgerangeerd', wat we daar ook van mogen vinden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 21 maart 2019, 17:55 Zet die twee naast elkaar en er gebeurt niks hoor.
Ik had natuurlijk moeten zeggen dat ie er vissticks van maakt :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
scastelein
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 december 2018, 17:44
Mijn mountainbike: Nijmegen

Thx voor alle reacties! Als ik schrijf 'wedstrijd' fiets dan bedoel ik dus dat dat mijn hoofddoel is en dat ik niet elke zondag 't zelfde rondje wil toeren. Ben geen topatleet, heb geen overvloed aan talent maar eindig meestal voor de 1e vrouw en in de top 10%. Ik snap dat je 't zo gek kan maken als je wilt, maar rond de E2000,- is echt mijn grens ( en ook een flink bedrag). De scott blijft me trekken omdat 't frame naar mijn idee het beste past bij wat ik wil. De geometrie is volgens mij nagenoeg hetzelfde met de topmodellen en materiaal ook, al hebben de top modellen nog lichter/stijver carbon.

De verschillen in SRAM groupsets zijn eigenlijk maar minimaal als je de reviews leest. Afgezien van gewicht, en 1 tandje is er amper verschil tussen een NX en XX01. Misschien is de shifter net een tikkeltje minder mooi/hip, is de crank iets minder stijf, maar rechtvaardigt dit een 400 euro extra ( voor bijv een scott scale 920 met GX)? Deze 920 heeft bijv dezelfde wielen, maar iets andere naven.

Dan is er nog de voorvork, maar dat is al helemaal een lastige wereld. Weet iemand hoe een FOX 32 Float Rhythm Grip 3 't doet? En hoe verhoud deze zich tot een Rockshox Reba (uit 2011 :winkie: )?

Enige wat me nog een beetje dwars zit is de afmontering qua remmen en naven. Op de scale 930 is dit gedaan met de M400 (alivio?? ) serie. Volgens mij zijn de remhendels wel weer een tikje beter met https://bike.shimano.com/en-NZ/product/ ... MT500.html . Op mijn huidige fiets heb ik dus alles SLX. Nu ga ik bijna het dubbele betalen maar qua naven/remschoen (hoe heet 't) een 2 tal treden terug?
Plaats reactie