Upgrade Giant Anthem X advanced 29er

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

Hallo,

komende zomer wil ik de Alpen over met mijn Anthem x Advanced. Voor de tijd wil ik mijn achterdemper wisselen of vervangen. Er zit nu een Monarch R op, dus niet dicht te zetten. Wie heeft er ervaring met Anthem en het vervangen of kan mij hier een goed advies over geven. Een leuke goede gebruikte demper is welkom.

Ook zoek ik een dropper voor de Anthem.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Is er iets mis met de demper?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lockout is niet nodig hoor, tenzij je van plan bent om over het asfalt de Alpen te doorkruisen ;-)
Zodra je in het terrein klimt heb je volgens mij meer voordeel van een demper die werkt dan van een die dichtstaat. Ik heb het weleens geprobeerd, onder het rijden even de lockout erop/eraf, en dan voel je dat de fiets meer afgeremd wordt op elke kei met de demper dicht, waar hij soepeler doorrolt met de demper open.

Waar je wel op moet letten: voldoende stevig & breed rubber, remmen met reserves, breed genoeg stuur en inderdaad een dropper.
En dan vooral lekker genieten! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties.
Als de demper niet kapot is, laat m gewoon zijn werk doen. (Vervang hem als ie kapot is eventueel door een betere)
Ik reed nooit op de lockout op mijn Anthem X (voelde niet lekker)

Paar fatsoenlijke banden erop en een dropper, beide een betere investering.
Eventueel een lichtere set wielen. Dat is wel lekker bij het klimmen.

Welke maat zadelpen heb je? En is er een mogelijkheid voor een interne kabel geleiding?
GIant heeft bij sommige modellen een dunnere zadelpen erop zitten. Dat is een lastige zoektocht voor een goede dropper)
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

Zal de zadelpen eens opmeten.
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

Banden zit ik aan NN van Schwalbe te denken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die zijn prima, wel de Snakeskin uitvoering pakken. Andere merken hebben ook zoiets, Conti noemt het Protection, Maxxis noemt het EXO. Geeft ook geen garanties, alles kan kapot, maar is toch net wat steviger als de banden zonder zo'n extra bescherming.

En niet te smal nemen, iig niet smaller als 2.25.
Breed rolt beter, is comfortabeler, geeft meer grip en zoekt minder bij schotterafdalingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

Ik zou, Hans Dampf 2.35 nemen als band! Waren perfect in de Dolomieten (Sella Ronda).
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

zadelpen maat is 30.8 mm
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarschijnlijk is dat dan 30.9mm, 30.8 is tegenwoordig heel ongebruikelijk.
Het overgrote deel van de moderne mtb's heeft een zadelpen van 27.2mm, 30.9mm of 31.6mm. In de dunste maat is de keus qua droppers beperkt, maar vrijwel elke dropper is leverbaar in de andere twee diameters.

Los van de diameter moet je erop letten of je frame voorbereid is voor interne kabelgeleiding ("stealth" dropper) en mocht je een behoorlijk lange pen willen, of die wel ver genoeg in je frame kan. Vooral bij frames met een bocht in de zitbuis of bijvoorbeeld een draaipunt van de achtervering kan zo'n lange dropper weleens klem komen te zitten voordat-ie laag genoeg staat.

Qua banden, wat ik al zei: alles met wat extra lekbescherming zou moeten voldoen. Het is aan jou of je dan voor een wat minder grof bandje gaat of voor meer reserves kiest. Als je niet als een dolle naar beneden gaat maar met een beetje beleid moet een Nobby Nic, Mountainking etc. zeker voldoen. Zoek je het ruiger komen de Hans Dampfen, Trailkings etc. in beeld.
Ik heb jaren met NN Snakeskin's mijn Alpenweken gedaan en nooit meer dan een incidentele lekke band door een doorn gehad. En zelfs dat niet meer sinds ik tubeless rijd (dus wel aan te raden imo). Alleen bij een echte snee helpt latex natuurlijk ook niet meer... dat heb ik één keer gehad, met een Maxxis Ardent. Gevalletje vette pech, een NN was daar ook kapot gegaan.

Er wordt hier regelmatig vanalles geschreven over het Alpenwaardig maken van een mtb. Het hangt er maar helemaal vanaf hoe ruig je het wilt maken wat daarvoor nodig is. Ik heb het idee dat fietsen in de Alpen steeds meer opgeschoven is richting omhoog met een lift en enduro-style naar beneden raggen. Dan kun je ook best heftige banden monteren en een fiets met flink wat veerweg meenemen.

Maar ga je "old skool" alles zelf trappen wil je niet elke klim die >15kg omhoog moeten slepen. En dan wil je ook geen banden van een kg per stuk. En die zijn ook helemaal niet nodig, want naar beneden ga je gecontroleerd en niet volle bak.
Het andere uiterste zijn Racekings en 160mm schijfjes. Ook al zijn er mensen die daarmee in de Alpen rijden, veel reserves geef je jezelf daarmee niet.
Wat ik al zei, met een breed genoeg stuur, grotere schijven, fatsoenlijke banden en een dropper wordt het een stuk leuker in de bergen! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

30.8 is de benaming van Giant voor de 30.9 maat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

Nu op jacht naar een leuke dropper used of new.
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

Heb mijn zadel eraf gehaald om eens te kijken of er iets te zien is betreffende een dropperbar met interne bekabeling, dit is helaas niet haalbaar. En zal op zoek moeten naar eendropper post met externe bekabeling.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Biker50+ schreef: za 13 april 2019, 17:26 Heb mijn zadel eraf gehaald om eens te kijken of er iets te zien is betreffende een dropperbar met interne bekabeling, dit is helaas niet haalbaar. En zal op zoek moeten naar eendropper post met externe bekabeling.
Ook prima toch? Meet wel even hoeveel drop je maximaal kunt monteren.
Heb je trouwens al een paar mooie bandjes gescoord?
Sneeuwmonster
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

NN van Schwalbe
Plaats reactie