Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

bouwpakket schreef: vr 15 maart 2019, 20:09
Big Deef schreef: vr 15 maart 2019, 19:24 Als je in de omgeving rijdt zie je toch echt dat er paden dichtgegooid worden....

En je leest duidelijk in de tekst dat de mountainbikers toch wel echt als schuldigen worden gezien voor het verstoren van de rust in het bos en het rijden of maken van nieuwe paden.... Het is gewoon een wijzende vinger naar de mountainbikers welke beteugeld moeten worden...
Ik geloof echt wel dat er paden worden dichtgegooid. Dat zie je op veel meer plaatsen gebeuren. De recreatiedruk in de natuurgebieden is erg toegenomen de laatste jaren en zal nog meer toenemen. De beheerders zijn met name daardoor veel bewuster bezig met welke gebieden ze open willen stellen. Er gaan dus niet alleen paden voor mountainbikers dicht, maar ook voor andere recreanten.

Ik ben het met je eens dat deze tekst weer eens tendentieus is. Kranten weten nu eenmaal dat negatieve berichten scoren. Mountainbiker mishandelt ouder echtpaar na discussie in Ede. En laatst was er ook nog "mountainbiker overvalt winkel". Bleek iemand een winkel overvallen te hebben en weggefietst op een mbt.... :~ Onze lokale boswachter is ook heel bewust van dit soort gedrag van de pers en weigert daaraan mee te werken. Zonder "kutwielrenner" of "rotmountainbiker" scoort een persbericht blijkbaar niet. Aan ons om daar boven te staan en te laten zien wat de mountainbikers in positieve zin bijdragen.

"Daarom wordt op steeds meer plekken op de Veluwe geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe mountainbikeroutes, zodat het in de toekomst niet langer nodig is om eigen paden te creëren." Is ook een bizarre uitlating. Het lijkt er net op alsof mountainbikers iedere keer als ze het bos in gaan meteen paden creëren. Blijkbaar hebben wij bijzondere gaven waarvan we niet afwisten. Bij mijn weten rijden mountainbikers over bestaande paden en paadjes. Dat veel van die paadjes door wandelaars zijn ontstaan vergeet men nog wel eens. Dat wij mountainbikers ook wel eens een wildpaadje pakken geloof ik wel (zou eigenlijk niet moeten, dat is niet zo leuk voor die beesten).

Waar ik vooral op reageerde is dat ik iedere keer uit reacties haal dat door de aanleg van een vaste MTB route er mag er niet meer vrij gereden worden. Die bewering is niet juist. Bij veel gebieden waar een vaste route aangelegd wordt was het vrij rijden al niet meer toegestaan. Bij andere gebieden waar een vaste route aangelegd wordt blijft vrij rijden toegestaan.

EDIT: En er zijn inderdaad gebieden waar een vaste route aangelegd wordt waar voorheen "gedoogd" werd. Daar begrijp ik met name dat scheiding van recreantenstromen en ruimte voor de natuur vanwege die toegenomen recreatiedrukte de voornaamste reden is.
Ik begrijp je verhaal en dit is misschien ook de goede nuance die je hierin aanbrengt, het is dan misschien ook meer de angst dat het gaat gebeuren en dat je stiekem wel ziet dat er wat paadjes dichtgegooid worden welke in de buurt van de vaste route liggen, misschien ook wel om te stimuleren dat je op de route gaat rijden.

Nadelen zijn nu wel dat het straks 1 richtingsverkeer is op belangrijke verbindingspaden en je daardoor een bepaalde kant wordt opgedrukt. Het is misschien lastig uit te leggen maar gevoelsmatig leveren wij daardoor een stuk vrijheid in, daarnaast ga je natuurlijk de discussies krijgen als er iemand 'tegen' de richting in fietst en de extra drukte door toerisme en meer onderhoud aan de baan. Ik weet zelf dat het belangrijk is dat er een club vrijwilligers bezig gaat met het onderhoud van de route, dat is op de UHR heel mooi gelukt en lijkt ook gelukt te zijn in Harderwijk en Ermelo, in Nunspeet lijkt het verzet groter en is het maar de vraag of ze dit op touw kunnen krijgen.

Toertochten zijn straks moeilijker of niet meer te organiseren, dit is wel een deel van de bestaansrecht van de club, ik probeer optimistisch te blijven en vooral te genieten van het fietsen in het bos en zie ook mooie nieuwe paden ontstaan maar spreek daarnaast wel mijn zorgen uit.
Just do Ti, or did i die?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Denk niet aan mountainbikershaat, dan hadden ze het veel meer over overlast gehad en waren de plannen voor de nieuwe routes meteen met een groot gebaar afgeschoten. Maar denk aan aan natuurliefde. Boswachters kijken heel anders naar het bos dan wij doen. Ze zien percelen die kwetsbaar zijn vanwege de beplanting, een dassenburcht, een buizerdnest of wat dan ook. En ze zien paadjes, als ze niet door ons zijn gemaakt in ieder geval door ons gebruikt en waarschijnlijk ook door wandelaars. Tel een en twee bij elkaar op en ze sluiten een pad af om de natuur te beschermen. Daar staan percelen tegenover waar qua natuur niets veel bijzonders te beleven valt. Er leven heel gewone dieren, vogels en planten waar er heel veel van zijn en die niet al te bang zijn voor mensen. Een beetje nuchtere boswachter laat die gewoon open. En reken maar dat de nieuwe tracks heel behendig over die percelen zijn uitgestippeld.

Kern van het verhaal: Dat er een paar paden worden dichtgegooid betekent niet meteen dat alles verdwijnt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik kom nog uit de tijd dat de nationale snelheidslimiet op de snelwegen 100 km/u was. En nauwelijks gehandhaafd werd! Dus een limiet van 120 km/u die wel gehandhaafd werd, werd toch gezien als een beperking.


Maar die 100 km/u kwam voort uit een periode dat de meeste auto's uit elkaar vielen als ze boven de 80 km/u kwamen. Uit een periode dat 1 auto per straat in plaats van 2 per huishouden de norm was. En uit een periode dat jezelf verplaatsen nog een luxe was.


Voor mountainbiken gaat precies hetzelfde op. Ik denk dat we niet mogen klagen met de huidige situatie en dat we er verhoudingsgewijs heel veel uitslepen met al die nieuwe routes.


Als je terug wilt naar de oude situatie, dan moet je eerst gaan lobbyen om pakweg 7 miljoen mensen het land uit te zetten. Dat lost vrijwel alle problemen geheel op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooie analogie Lars :-q
Ik zou vooral mezelf het land uitzetten als je vindt dat er teveel beperkingen ontstaan. Feit blijft dat we een klein land zijn met een hoge bevolkingsdichtheid en ook nog eens een beperkte hoeveelheid natuur hebben. Die we ook nog eens allemaal maximaal en onbegrensd willen benutten. Voeg daarbij de burger die steeds mondiger wordt en de veelheid aan platforms om ongenoegen te delen en voor je het weet mag je als fietser uberhaupt het bos niet meer in.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er zijn meer analogieen met auto's...

Het tempo waarmee je een moderne auto de hoek om kunt jagen zonder je echt druk te hoeven te maken over een verlies aan controle (als ... dan ... lost de stabiliteitscontrole het meeste nog op), de remweg, etc... zijn gigantisch verbeterd ten opzichte van de tijd van die auto die bij 80 uit elkaar begon te vallen. Desalniettemin werd je destijds geacht zelf maar te kunnen inschatten of je die bocht ook met die 80km/h kon nemen terwijl daar nu geregeld snelheidsbeperkingen (of zelfs constructies) opduiken die lijken te zijn afgestemd op het tempo van vrachtwagens met hangend vlees en ver beneden wat met een personenwagen gewoon normaal mogelijk is.
(op plaatsen waar je destijds en tegenwoordig gewoon eenzijdig de bocht uit zou gaan ofwel de vangrail ofwel sloot/weiland in wanneer je het zelf verknoeit)


M'n huidige hardtail is ook een heel stuk capabeler dan m'n Giant Cadex ooit (niet de eerste MTB maar waarschijnlijk wel die het eerst uit elkaar zou vallen), om van de fully maar te zwijgen. Desondanks kon je daarmee destijds in de regio waar ik toen woonde moeilijkere - van nature aanwezige - hindernissen rijden die je ook zelf maar in te schatten had met welke snelheid het kon, zonder dat er iemand met een wortelfrees langskwam, obstakels kunstmatig afgevlakt werden zodat ze zittend te rollen zijn of het pad omgelegd werd om eveneens te komen tot een conditie die ver ligt beneden datgeen wat met een modern materiaal gemakkelijk mogelijk is... :kiss:

Vive la France om te VTT'en tenminste...


PS. Leuk zo'n platform om je ongenoegen te delen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Er word wel veel geklaagd over de mountainbikers, als je wist hoeveel wandelaars ik zie die van de paden af zie wijken om bessen te plukken en heidetakken te plukken. Ik heb zelf een wandelaar een bosbessenstuik uit de grond zien trekken. Eigenlijk zijn de wandelaars mede schuldig aan het afsluiten van paden(laat ik maar niet over de los lopende honden beginnen).
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

pietervl schreef: vr 15 maart 2019, 22:35 Denk niet aan mountainbikershaat, dan hadden ze het veel meer over overlast gehad en waren de plannen voor de nieuwe routes meteen met een groot gebaar afgeschoten. Maar denk aan aan natuurliefde. Boswachters kijken heel anders naar het bos dan wij doen. Ze zien percelen die kwetsbaar zijn vanwege de beplanting, een dassenburcht, een buizerdnest of wat dan ook. En ze zien paadjes, als ze niet door ons zijn gemaakt in ieder geval door ons gebruikt en waarschijnlijk ook door wandelaars. Tel een en twee bij elkaar op en ze sluiten een pad af om de natuur te beschermen. Daar staan percelen tegenover waar qua natuur niets veel bijzonders te beleven valt. Er leven heel gewone dieren, vogels en planten waar er heel veel van zijn en die niet al te bang zijn voor mensen. Een beetje nuchtere boswachter laat die gewoon open. En reken maar dat de nieuwe tracks heel behendig over die percelen zijn uitgestippeld.

Kern van het verhaal: Dat er een paar paden worden dichtgegooid betekent niet meteen dat alles verdwijnt.
Voor een deel heb je gelijk maar ben ook wel af en toe verbaasd over waar de route wel weer langs gaat. Zijn soms mooie stukken bos waar zo een kudde herten voor je langs kan schieten.
Het pad wat dicht gegooid is is al vaker afgesloten maar zat afgelopen herfst nog in een toertocht. Is trouwens allemaal op 2 km vanaf Harderwijk en tegen een wijk wat op het voormalige sanatorium Sonnevanck gebouwd is. Maar een boswachter wil natuurlijk ook baas over z,n gebied blijven wat begrijpelijk is. Dieper het bos in zie je veel minder dat er paden bijkomen. En het is hier veel minder druk dan meer naar het westen. Als ik door de week ga fietsen kom ik zelden iemand tegen. In het weekend is het drukker vooral in de ochtend, in de middag is het ook op 2 handen te tellen. Problemen waren hier niet zo groot volgens mij.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: za 16 maart 2019, 11:26 Er zijn meer analogieen met auto's...

Het tempo waarmee je een moderne auto de hoek om kunt jagen zonder je echt druk te hoeven te maken over een verlies aan controle (als ... dan ... lost de stabiliteitscontrole het meeste nog op), de remweg, etc... zijn gigantisch verbeterd ten opzichte van de tijd van die auto die bij 80 uit elkaar begon te vallen. Desalniettemin werd je destijds geacht zelf maar te kunnen inschatten of je die bocht ook met die 80km/h kon nemen terwijl daar nu geregeld snelheidsbeperkingen (of zelfs constructies) opduiken die lijken te zijn afgestemd op het tempo van vrachtwagens met hangend vlees en ver beneden wat met een personenwagen gewoon normaal mogelijk is.
(op plaatsen waar je destijds en tegenwoordig gewoon eenzijdig de bocht uit zou gaan ofwel de vangrail ofwel sloot/weiland in wanneer je het zelf verknoeit)


M'n huidige hardtail is ook een heel stuk capabeler dan m'n Giant Cadex ooit (niet de eerste MTB maar waarschijnlijk wel die het eerst uit elkaar zou vallen), om van de fully maar te zwijgen. Desondanks kon je daarmee destijds in de regio waar ik toen woonde moeilijkere - van nature aanwezige - hindernissen rijden die je ook zelf maar in te schatten had met welke snelheid het kon, zonder dat er iemand met een wortelfrees langskwam, obstakels kunstmatig afgevlakt werden zodat ze zittend te rollen zijn of het pad omgelegd werd om eveneens te komen tot een conditie die ver ligt beneden datgeen wat met een modern materiaal gemakkelijk mogelijk is... :kiss:
Inderdaad is dat ook een reden dat iedereen tegenwoordig zo hard 'kan' rijden, zowel met de auto als op de fiets. En is het ook de reden dat mountainbiken zo toegankelijk is geworden. En in veel gevallen kun je ook van 'leuker' spreken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je kunt van leuker spreken wanneer je die toegenomen capabiliteit van het materiaal kunt benutten... Wanneer de capabiliteit van het materiaal toeneemt maar de mogelijkheden het te benuttten bewust gereduceerd worden, dan is "leuker" niet bepaald het woord dat me te binnen schiet (het tegenovergestelde)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: za 16 maart 2019, 13:22 Je kunt van leuker spreken wanneer je die toegenomen capabiliteit van het materiaal kunt benutten... Wanneer de capabiliteit van het materiaal toeneemt maar de mogelijkheden het te benutten bewust gereduceerd worden, dan is "leuker" niet bepaald het woord dat me te binnen schiet (het tegenovergestelde)...
Daarom staat leuker ook tussen haakjes.

Maar voor veel mensen (75%?) wordt het mountainbiken ook in Nederland daardoor toegankelijk genoeg.



En om nu van "bewust reduceren" te spreken als je in vrijwel alle gevallen van een nieuw parcours vele malen meer mountainbike-waardig terrein terug krijgt in plaats van die tientallen meters spannend spul die je met kilometers omrijden aan elkaar moest knopen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: za 16 maart 2019, 14:01 En om nu van "bewust reduceren" te spreken als je in vrijwel alle gevallen van een nieuw parcours vele malen meer mountainbike-waardig terrein terug krijgt in plaats van die tientallen meters spannend spul die je met kilometers omrijden aan elkaar moest knopen... .
Laat dat nu net niet hier het geval zijn. Je kan/kon hier van Harderwijk naar Nunspeet rijden -en terug- op vrijwel continu singletrack zonder de track dubbel te rijden. (op 4 km na) En dat was absoluut mountainbike-waardig en ook 2 richtingen op waar volgens mij ook nooit problemen mee waren. Dus ja, we winnen wat maar verliezen wat mij betreft meer.
"This species has amused itself to death"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

kan niet meer schreef: za 16 maart 2019, 15:07
Lars TB schreef: za 16 maart 2019, 14:01 En om nu van "bewust reduceren" te spreken als je in vrijwel alle gevallen van een nieuw parcours vele malen meer mountainbike-waardig terrein terug krijgt in plaats van die tientallen meters spannend spul die je met kilometers omrijden aan elkaar moest knopen... .
Laat dat nu net niet hier het geval zijn. Je kan/kon hier van Harderwijk naar Nunspeet rijden -en terug- op vrijwel continu singletrack zonder de track dubbel te rijden. (op 4 km na) En dat was absoluut mountainbike-waardig en ook 2 richtingen op waar volgens mij ook nooit problemen mee waren. Dus ja, we winnen wat maar verliezen wat mij betreft meer.
Inderdaad, vooral verplicht een bepaalde kant op moeten rijden zorgt voor veel minder variatie en meer irritatie. Voor niet locals wordt het leuker maar voor de locals is het overduidelijk inleveren
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Wat gebeurt er nu eigenlijk met “de langste singletrack van NL”?
Vorig jaar een gedeelte gereden maar dat beviel me prima. Straks een No-Go?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Niet perse een no Go maar wel maar vanaf 1 kant te rijden
Just do Ti, or did i die?
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Viel me op dat deze afdaling tussen Hulshorsterzand en de A28 veranderd is. Zal deze deel gaan uitmaken van de mogelijke verbinding tussen de route van Harderwijk en Nunspeet?

Afbeelding
Plaats reactie