Onderschat Giant niet
Nieuwe Lastechniek 7075alu.
Best Mooi nieuws voor mender Nicolai en Liteville dit.
Even terug van de opinies naar het artikel, aluminium 7075 is een goede bekende uit en heeft prachtige eigenschappen. Ook in 7075 was de klassieke USE zadelpen uit de 90er jaren, licht en toch sterk, veel gekopieerd,
Stijfheid? Nope. De E-modulus die een maat is voor de stijfheid is zo goed als gelijk voor bijna alle legereingen, daar zit de winst niet. We krijgen dus niet stijvere frames. Frame stijfheid komt vooral van de vorm, dikke buizen etc
Het artikel praat over de sterkte, en die is idd veel hoger dan van veel gebruikte aluminium 6061 en 7005 legeringen. Maar MTB frames worden niet op bezwijken ontworpen. Voor framebouwers is de rekgrens eigenlijk veel intressanter, zeg maar hoe makkelijk een frame deukt als je er in knijpt. Ook geeft een hogere rekgrens als je er op tikt meer “ping” (niet te verwarren met de stijfheid) Dan is het rijtje op het web 240 voor alu6061, 290 voor alu7005 en nu 450 voor 7075. Dat zijn best stappen.
Dus voor een frame met dezelfde robuustheid als je er in knijpt als een huidig alu frame heb je in7075 theoretisch 30% minder materiaal nodig.dan 7005. Dat theoretische voordeel haal je meestal niet, er zijn meer eisen aan framebuizen en delen. Bijvoorbeeld dikte nodig voor de oppervlakte van te lassen delen voor heat management in productie en “vlees” voor schroefdraad etc. Dat is mede bepalend voor het gewicht.
Nadelen heeft 7075 ook. Om de echt mooie eigenschappen te halen moet er volgens mij warmte behandeld worden. Dat limiteert het productie proces en is duur. Dit worden dunkt me geen goedkope frames, of ze leveren de voordelen in. En ook is vooral 6061 is veel corrosie vaster, YMMV.
Ik zie iemand als Nicolai dit graag in zijn Marathon fully verwerken, of een pondje minder Raaw Madonna. En benieuwd of merken als Giant en Merida dit oppakken.
Enjoy!!
Even terug van de opinies naar het artikel, aluminium 7075 is een goede bekende uit en heeft prachtige eigenschappen. Ook in 7075 was de klassieke USE zadelpen uit de 90er jaren, licht en toch sterk, veel gekopieerd,
Stijfheid? Nope. De E-modulus die een maat is voor de stijfheid is zo goed als gelijk voor bijna alle legereingen, daar zit de winst niet. We krijgen dus niet stijvere frames. Frame stijfheid komt vooral van de vorm, dikke buizen etc
Het artikel praat over de sterkte, en die is idd veel hoger dan van veel gebruikte aluminium 6061 en 7005 legeringen. Maar MTB frames worden niet op bezwijken ontworpen. Voor framebouwers is de rekgrens eigenlijk veel intressanter, zeg maar hoe makkelijk een frame deukt als je er in knijpt. Ook geeft een hogere rekgrens als je er op tikt meer “ping” (niet te verwarren met de stijfheid) Dan is het rijtje op het web 240 voor alu6061, 290 voor alu7005 en nu 450 voor 7075. Dat zijn best stappen.
Dus voor een frame met dezelfde robuustheid als je er in knijpt als een huidig alu frame heb je in7075 theoretisch 30% minder materiaal nodig.dan 7005. Dat theoretische voordeel haal je meestal niet, er zijn meer eisen aan framebuizen en delen. Bijvoorbeeld dikte nodig voor de oppervlakte van te lassen delen voor heat management in productie en “vlees” voor schroefdraad etc. Dat is mede bepalend voor het gewicht.
Nadelen heeft 7075 ook. Om de echt mooie eigenschappen te halen moet er volgens mij warmte behandeld worden. Dat limiteert het productie proces en is duur. Dit worden dunkt me geen goedkope frames, of ze leveren de voordelen in. En ook is vooral 6061 is veel corrosie vaster, YMMV.
Ik zie iemand als Nicolai dit graag in zijn Marathon fully verwerken, of een pondje minder Raaw Madonna. En benieuwd of merken als Giant en Merida dit oppakken.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ik pak zeker niet de goedkoopste chinese velg, want je weet ook dat er via farsport complete wielsets voor 400 euro worden aangeboden waar tochal behoorlijk wat forumleden probleemloos op rijden. Dus ik pak nog mijn eigen dure chineeshurck schreef: ↑do 14 maart 2019, 19:37
Velgen zeg je niet juist dat. Je vergelijkt high end alu velgen met de goedkoopste Chinese carbon velgen. Misschien zijn die goed, maar die zijn ver van high end. Dus eigenlijk moet je vergelijken met velgen van superstar components of zelfs een budget dt Swiss. Daar ben je voor 40-45eur pakweg per velg klaar. Dan is het prijsverschil nog heel wat anders. En vergelijk je wel appelen met appelen.
Vergis je momenteel niet in de vlucht die dit neemt. Er zijn weinig merken die eigen carbon velgen maken. Ik weet het iig van Enve, lightweight en zipp, maar de rest komt vrijwel allemaal bij een van de drie (volgens mij) wereldwijde grote fabrieken vandaan, natuurlijk wel vaak met een deels eigen productielijn en ontwerp.
Maar wat je ziet is dat de bekende merken de grootste moeite hebben om bij te blijven met de laatste technieken en het vaak pas 1 a 2 jaar met vernieuwingen komen die allang via ali of ebay te koop zijn, er zijn toch vooral best wat wielmerken gestopt de afgelopen jaren.
Vijf jaar geleden had ik het ook niet gedurft moet ik eerlijk bekennen. Maar ik heb nu ruim anderhalf jaar top ervaringen met carbon racewielen die superlicht, stijf en met de complete opbouw relatief voordelig geprijsd zijn.
Als we het over merken hebben ben ik inderdaad ook benieuwd wie dit op gaan pakken en hoe lang het duurt voordat we dit terugzien.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 619
- Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
- Mijn mountainbike: El Mariachi
Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Dat doen ze alleen in Finland.downhilldirtbike schreef: ↑vr 15 maart 2019, 11:22Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Alleen lassen ze daar helaas geen frames
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rechtstreeks win je inderdaad vrijwel niets. Maar nu is het wel zo dat als het aluminium sterker is, je de wanddikte kunt verlagen en de diameter vergroten zonder gewichtsnadeel. En dan heb je uiteindelijk wel een stijvere constructie.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
downhilldirtbike schreef: ↑vr 15 maart 2019, 11:22Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Valide punt, ik zou dat eerder scharen onder een lichter frame maken bij voldoende stijfheid.
In mijn mening is gebrek aan stijfheid bij Alu frames niet zo'n issue, behalve voor heel lichte frames.
Sommige aluminium hardtail frames zijn in de rijbeleving eerder te "hard", maar dat is niet alleen stijfheid.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Bij 70 serie aluminum is de warmtebehandeling niet alleen on de spanning eruit te gloeien, het is ook voor de metallurgie. Andere temperaturen en best een kritsch proces met gecontroleerde opwarming en afkoeling. En dan is er vaak nog extra mechanische nabewerking nodig na de warmte behandeling. YMMV
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, natuurlijk niet. maar als heel de prodoductie eerst een paar uur in de oven moet voordat die het magazijn in kan, dan levert dat toch extra tijd, dus kosten op. 6000 alu behoeft geen temp.behandeling na het lassen, dus dat is nu het materiaal waar ze voor kiezen. Ze willen best switchen naar 7075, als wij de meerprijs maar betalen.downhilldirtbike schreef: ↑vr 15 maart 2019, 11:22Ze gaan niet met al het personeel om de oven staan wachten, tot de frames klaar zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 15 maart 2019, 10:48 Tijd is geld.
Het lassen van een frame is voor Giant en Merida minutenwerk. De warmtebehandeling duurt uren...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat is precies waar het bij Scandium mis ging.
Men kon de verleiding niet weerstaan tot het uiterste te gaan. Dat liep in een aantal gevallen flink verkeerd, denk aan de Niner air.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ga er maar vanuit dat de framebouwers allemaal een vorm van hittebehandeling toepassen bij zowel 6061 als 7005. Tenzij je het betere steigerpijpenalu gebruikt waarbij gewicht geen rol speelt.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 16 maart 2019, 11:37
Nee, natuurlijk niet. maar als heel de productie eerst een paar uur in de oven moet voordat die het magazijn in kan, dan levert dat toch extra tijd, dus kosten op. 6000 alu behoeft geen temp.behandeling na het lassen, dus dat is nu het materiaal waar ze voor kiezen. Ze willen best switchen naar 7075, als wij de meerprijs maar betalen.
Om het maximale te halen uit je alu zal je spanningsarm moeten gloeien en daarna verouderen naar de gewenste T status. Ook bij 7075.
Ik begreep uit het stukje dat de mogelijkheid tot 7075 lassen bij de keuze van een nieuw toevoegmateriaal lag, dus als je hier de hand op kan leggen kan je 7075 ook in je schuurtje verwerken. Nu nog een goede toegang tot mooie buisjes. Ik ben benieuwd!