Flat pedalen met één kant spd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Mensen hier ervaring met dit soort pedalen:

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod122715

icm met bijvoorbeeld deze schoenen:

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod161889

Theoretisch gezien lijkt me dit handig als je op de trail kan switchen van spd naar flat, maar misschien zijn de ervaringen anders?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Als ik het pedaal bekijk icm de schoen lijkt het me dat als je er een schoenplaatje onder hebt je niet meer op de platte kant van het pedaal kunt staan omdat je met je plaatje op de as staat. :~
Verder lijkt het me inderdaad wel handig om te kunnen wisselen tijdens een rit.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Lijkt mij niks. Ik heb op mijn gravelbike spd-race pedalen, die je maar aan een kant kunt gebruiken en dat is waardeloos inklikken als het lastig terrein is. Waarschijnlijk rijdt je hiermee op lastige stukken eenmaal uitgeklikt door op flats....en waarom dan nog klik?
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de Five Ten Hellcat schoen. Dat is een flat met SPD mogelijkheid.
Rij met RaceFace Chester pedalen als ik niet vast zou willen zitten....
Maar... het bevalt mij een stuk beter om wel te kunnen inklikken. Dus heb ik Time Atac MX pedalen.
Dat is een klein platform pedaal met SPD.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb op mijn gravelbike ook "dubbele pedalen" en dat is handig als ik met mijn gewone werkschoenen naar mijn werk wil fietsen maar, het is een groot nadeel als ik op iets technischer terrein ingeklikt wil rijden, dan moet ik toch vaak eerst kijken hoe mijn pedaal zit en of ik hem nog moet draaien, zo vlak bovenaan een afdaling of in bumpy terrein is dat niet zo handig.

Ik overweeg dus om weer gewoon helemaal klik te gaan rijden en de werkschoenen dan maar mee te nemen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

En als je dan zonder spd rijdt op zon pedaal en je haalt je voet ervanaf..
Komt dan automatisch de kant boven zonder SPD of heo zit dat?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2442
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Denk dat dat per merk verschillend is, alhoewel een spd kant waarschijnlijk zwaarder is dan de non spd kant . Ik had ze van shimano en ja daar ging de spd kant altijd naar benee
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

RoySmit schreef: ma 11 maart 2019, 16:53 En als je dan zonder spd rijdt op zon pedaal en je haalt je voet ervanaf..
Komt dan automatisch de kant boven zonder SPD of heo zit dat?
Ik had dit soort pedalen en daar was het net anders om.
SPD kant draaide naar boven. Pedalen waren een beetje excentrisch in gewicht waardoor spd naar boven draaide.
Het is iig een heel gekloot, maakt niet uit of je een flat pedaal schoen aan hebt of een spd schoen.
Komt gewoon heel vaak voor dat je net de verkeerde kant van het pedaal omhoog hebt staan en dat je niet in kan klikken of uit met je flat schoen op het gladde klik mechanisme staat en dan zit je weer tegen een pedaal te schoppen om 'm goed te draaien.


mtfuji schreef: zo 10 maart 2019, 13:39

icm met bijvoorbeeld deze schoenen:

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod161889

Theoretisch gezien lijkt me dit handig als je op de trail kan switchen van spd naar flat, maar misschien zijn de ervaringen anders?

Daarbij heb ik nu diezelfde Afton clipless schoenen en de cleats steken toch echt iets onder de zool uit.
Daar ga je niet lekker mee op een flatpedal rijden, moet je eerst de cleats eraf halen.

Mijn advies:
Niet doen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dank voor de reacties, met name de laatste. HIer had ik inderdaad al mijn twijfels over, of je met platte schoenen met cleats nog wel voldoende grip hebt als deze gebruikt icm de non-spd kant van het het pedaal.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Jefro98 schreef: ma 11 maart 2019, 19:40
RoySmit schreef: ma 11 maart 2019, 16:53 En als je dan zonder spd rijdt op zon pedaal en je haalt je voet ervanaf..
Komt dan automatisch de kant boven zonder SPD of heo zit dat?
Ik had dit soort pedalen en daar was het net anders om.
SPD kant draaide naar boven. Pedalen waren een beetje excentrisch in gewicht waardoor spd naar boven draaide.
Het is iig een heel gekloot, maakt niet uit of je een flat pedaal schoen aan hebt of een spd schoen.
Komt gewoon heel vaak voor dat je net de verkeerde kant van het pedaal omhoog hebt staan en dat je niet in kan klikken of uit met je flat schoen op het gladde klik mechanisme staat en dan zit je weer tegen een pedaal te schoppen om 'm goed te draaien.


mtfuji schreef: zo 10 maart 2019, 13:39

icm met bijvoorbeeld deze schoenen:

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod161889

Theoretisch gezien lijkt me dit handig als je op de trail kan switchen van spd naar flat, maar misschien zijn de ervaringen anders?

Daarbij heb ik nu diezelfde Afton clipless schoenen en de cleats steken toch echt iets onder de zool uit.
Daar ga je niet lekker mee op een flatpedal rijden, moet je eerst de cleats eraf halen.

Mijn advies:
Niet doen.

Thnx voor de terugkoppeling.
Ik heb ook even over dit soort pedalen nagedacht maar het lijkt me heel vervelend als je dus zit te kloten tijdens het rijden.
Ik hou het wel bij SPD OF Flats...
Dan maar van te voren een keus maken haha
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dit is echt alleen geschikt voor, en bedoelt voor, vakantiefietsers..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Jefro98 schreef: ma 11 maart 2019, 19:40 Mijn advies:
Niet doen.
Dat ja.
Wil je flats, monteer flats.
Wil je SPD, monteer SPD's.

Combipedalen a la PD-M324 zijn leuk voor bv een vakantiefiets, maar niet op de trails, daar wil je niet steeds hoeven zoeken naar de juiste kant van je pedaal.
Everybody bought a new bike!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

asphaltdude schreef: wo 13 maart 2019, 12:41

Dat ja.
Wil je flats, monteer flats.
Wil je SPD, monteer SPD's.

Combipedalen a la PD-M324 zijn leuk voor bv een vakantiefiets, maar niet op de trails, daar wil je niet steeds hoeven zoeken naar de juiste kant van je pedaal.

Die PD-M324 pedaal is precies de pedaal ik een tijdje gebruikt heb.
Op zich ging het wel als je met spd schoenen rijdt omdat de spd zijde 90% van de tijd naar boven draait.
Het wordt pas echt ruk als je met flat schoenen gaat rijden want dan begin je 90% van de tijd op de spd kant en moet je ze eerst zien om te draaien voordat je verder kunt fietsen. :-{

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat, en de grip op de "flat" kant is ook niet vergelijkbaar met pedalen met pinnen.
Ik heb die 324's op mijn weg/woon-werk fiets en daar bevallen ze goed op. SPD voor de echte ritten, gewone schoenen om een kort stukje te fietsen.

Als je op een mtb van die half-half pedalen overweegt, dan in elk geval een model nemen waar de platformkant fatsoenlijke pinnen heeft. Maar er zijn teveel bedenkingen om ze voor die toepassing te kunnen aanraden...
Ik heb ze weleens overwogen, maar heb toch besloten om "full time" met platformpedalen en -schoenen te blijven rijden. Alleen op de wegfietsen rijd ik nog ingeklikt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Jefro98 schreef: wo 13 maart 2019, 13:25
asphaltdude schreef: wo 13 maart 2019, 12:41

Dat ja.
Wil je flats, monteer flats.
Wil je SPD, monteer SPD's.

Combipedalen a la PD-M324 zijn leuk voor bv een vakantiefiets, maar niet op de trails, daar wil je niet steeds hoeven zoeken naar de juiste kant van je pedaal.

Die PD-M324 pedaal is precies de pedaal ik een tijdje gebruikt heb.
Op zich ging het wel als je met spd schoenen rijdt omdat de spd zijde 90% van de tijd naar boven draait.
Het wordt pas echt ruk als je met flat schoenen gaat rijden want dan begin je 90% van de tijd op de spd kant en moet je ze eerst zien om te draaien voordat je verder kunt fietsen. :-{

Afbeelding
met dit soort pedalen ben ik ooit ook begonnen met SPD, kan me voorstellen als je nu van dubbelzijdig (spd of flat) hier naar overstapt dat het lastig is, maar na wat gewenning zat ik eigenlijk met SPD eigenlijk altijd gelijk op de juiste kant (door de zwaartekracht hangt je pedaal zo goed als altijd hetzelfde en was het een kwestie van langs achter benaderen voor inklikken). En voor normale ritjes of wat aankloten kon je de andere kant gebruiken. Dus wil je echt altijd een mix tussen knallen op je SPD en boodschappen doen met je gewone schoenen, dan kan het prima, want het inklikken aan de juiste kant is goed te doen (kan ik zeggen met jaren ervaring).
Zou ik ze nu nog gebruiken, nee, ik heb nu gewoon dubbelzijdig SPD..

De pedalen in de startpost zijn echter wel echte flats ipv stadfiets pedalen aan de non spd kant.. dan is het dus een kwestie van testen of het beide kanten aan je verwachten voldoen, ik denk dat je dat alleen kan zeggen als je ervaring hebt met deze specifieke pedalen (icm specifieke schoenen).. Als ze altijd in dezelfde stand hangen, zoals de simpele shimano's zal het qua kant kiezen niet zo'n probleem zijn, of de flat zijde voldoet aan je verwachtingen.. geen idee..
Plaats reactie