Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Tsjibiti schreef: za 2 maart 2019, 20:42
Jurriaan schreef: za 2 maart 2019, 17:46
Je kan een rit inkorten...autorit er dus afhalen en iedereen weer blij.
Zielige figuren die daar boos op reageren. Surrogate recordhouders. Voor het tonen van prestaties zijn wedstrijden de geëigende manier.
Waarom zijn volgens jou wedstrijden de geeigende manier voor het tonen van prestaties?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat is toch vrij simpel?

Betere tijdswaarneming
Niet weersafhankelijk (wind, ondergrond)
Minder mogelijkheden tot valsspelen (segment wat langs een fietspad ligt, aanhaken bij een brommertje)

Bij een wedstrijd heeft iedereen dezelfde omstandigheden. Als je strava gebruikt, zijn er best wat randvoorwaarden die in je voordeel (of nadeel) kunnen spelen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Strava is een leuke/mooie digitale toevoeging op het fietsen. Natuurlijk zijn er rijders die graag KOMmetjes scoren en daar enorm veel waarde aan hechten. Prima, niets mis mee. Althans ik heb er geen moeite mee.
Als iemand een fietspad vlak langs een trail pakt ipv de bedoelde en ik daardoor een plekje verlies, lig ik daar echt niet wakker van. Als iemand daardoor een KOM haalt, prima/van harte :-q
Moet gewoon niet te veel waarde aan Strava gehecht worden, gaat toch primair om het fietsen. :winkie:
Met Strava wordt ik (soms) getriggerd door andere ritjes (noem geen namen :wink: , maar zijn vaak van die UHR dingen)
Andersom schijnt het ook te gebeuren :tong . Dat vindt ik het leuke van Strava.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eens met Fred. Voor mij is dat ook de lol van Strava. En ook om mijn kilometers per week/ maand en jaar te zien.
Ook kijk ik af en toe hoe het met mijn conditie is gesteld via Stravistix, nu [url=https://thomaschampagne.github.io/stravistix/]Elevate[/url[ geheten. Helaas werkt die extensie momenteel niet. Althans ik zie mijn ‘conditie’ enkel van de afgelopen 30 dagen. De rest wordt nu weer gegeven. Heeft iemand anders dat ook?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ik heb die extensie er ook op zitten en zaten wat nieuwe functies in.
Heb een sync uitgevoerd over alle activiteiten, alleen stopte die een aantal malen (ingesteld door plugin tbv belasting server) om daarna weer op te starten.
Misschien dat een keertje doen.
Overigens een geweldige leuke tool :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Leuke gimmick, maar ik houd het simpel. Ik houd gewoon in de gaten of mijn tijden verbeteren en probeer mijn snelste totale rit te verbeteren. En verder deel Ik maar met drie personen.
Daarnaast publiceer ik hier ook uitslagen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Tja, tijden verbeteren. Dan kan ik beter maar Strava er heel vlot uitgooien. :lol:
Inmiddels zo'n 9 jaar aan Strava data verzameld en na Tenerife ritjes van 2 weken terug, eea vergeleken met ritjes van 2010. Dan is Strava meedogenloos hard voor Fredje............
Mbt delen: Heb geen geheimen qua fietsen, dus openbaar en als iemand mij wil volgen is dat prima.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bertus51 schreef:Waarom zijn volgens jou wedstrijden de geeigende manier voor het tonen van prestaties?
Als je iets weet van de eigenschappen van gps, dan snap je dat al die Strava tijden gewoon een lachertje zijn.
Natuurlijk komen de snelle jongens (en meisjes) wel bovendrijven, maar stel je eens voor, een tijdrit waarbij zowel de start, als de finishlijn zomaar een 5 tal meters of meer kunnen verschuiven!
Dat neemt toch niemand serieus?
Leuk en handig, maar niet serieus.

Oja, dan hebben we nog de Stravassholes, die iedereen doodwensen(doodrijden, doodslaan) die tussen hun en hun persoonlijk record is staan. Nee, Strava is een hoax.
Misschien wel een leuke, maar toch een hoax.
Daarom wedstrijden.
Netjes, eerlijk, voor iedereen dezelfde omstandigheden en geen gevaar voor de rest vd wereld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Persoonlijk houd ik niet zo van wedstrijden. Ik zoek liever de stilte in het bos op.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Voor mij heeft Strava als toegevoegde waarde eigenlijk alleen om te zien of anderen nog over voor mij onbekende wegen en paden hebben gereden. En om te zien hoe de route van een toertocht was waar ik niet zelf aan heb meegedaan.
Anders gezegd ben ik alleen gefocust op de gereden ritten op de kaartjes.
Een hele tijd kon ik de gpx- file downloaden door Strava te openen via de browser Mozilla-Firefox. Sinds een paar weken lukt dat niet meer. Iemand die een werkend alternatief weet?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Gebruik deze: https://mapstogpx.com/strava/
in Chrome..
Sleep die roze button naar je bladwijzerbalk..
Open een strava rit van iemand ..
kopieer de URL en klik dan op de bladwijzerbalk "Strava to GPX"
Plak de URL erin.. en hij download een GPX bestand van die rit in je download map.
Werkt nog steeds bij mij
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

ducatif1 schreef: do 14 maart 2019, 12:41 Gebruik deze: https://mapstogpx.com/strava/
in Chrome..
Sleep die roze button naar je bladwijzerbalk..
Open een strava rit van iemand ..
kopieer de URL en klik dan op de bladwijzerbalk "Strava to GPX"
Plak de URL erin.. en hij download een GPX bestand van die rit in je download map.
Werkt nog steeds bij mij
Thx :-q
Beter nog, ik hoef alleen maar op de knop in de bladwijzerbalk te drukken als ik een rit in beeld heb en hij download the gpx.
Super tooltje. :-D
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 maart 2019, 19:17
Bertus51 schreef:Waarom zijn volgens jou wedstrijden de geeigende manier voor het tonen van prestaties?
Als je iets weet van de eigenschappen van gps, dan snap je dat al die Strava tijden gewoon een lachertje zijn.
Natuurlijk komen de snelle jongens (en meisjes) wel bovendrijven, maar stel je eens voor, een tijdrit waarbij zowel de start, als de finishlijn zomaar een 5 tal meters of meer kunnen verschuiven!
Dat neemt toch niemand serieus?
Leuk en handig, maar niet serieus.

Oja, dan hebben we nog de Stravassholes, die iedereen doodwensen(doodrijden, doodslaan) die tussen hun en hun persoonlijk record is staan. Nee, Strava is een hoax.
Misschien wel een leuke, maar toch een hoax.
Daarom wedstrijden.
Netjes, eerlijk, voor iedereen dezelfde omstandigheden en geen gevaar voor de rest vd wereld.
Niet mee eens. Volgens mij zijn er genoeg mensen die graag hun prestaties vergelijken met die van zichzelf, vrienden, clubgenoten, KOM houders zonder dat ze daarvoor wedstrijden willen rijden. Daarvoor is strava prima geschikt.

Natuurlijk is strava niet erg nauwkeurig.
Je moet snappen hoe het werkt en resultaten met een korrel zout nemen. Strava is wat het is. Positiebepaling met marges, delta tijd, bijkomende onnauwkeurigheden, etc.

Hufters heb je overal. Zo heb je ook hufters die KOMs verzieken met een e-bike of crossmotor. Of foutieve ritten niet netjes opruimen of inkorten. Ach.

Over wedstrijden...kuch...doping...

Waarom is strava een hoax? Leg eens uit?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je in de record-lijstjes kijkt bij strava zie je zoveel onlogische tijden. Iemand op een huurfiets die de derde tijd rijdt. Mensen op e-bikes. Of op een racefiets omdat er toevallig een fietspad 15 meter verderop redelijk parallel ligt. Tracks die totaal niet meer zijn zoals toen het segment werd aangemaakt maar er nog wel zo in staan. Stravassholes die afsnijden zodat ze een snellere tijd pakken...

En dan kun je ook nog je gpx track door een gpx-editor halen die naar wens je tijden verbetert op een manier die strava niet doorheeft. Beetje zinloos natuurlijk maar het kan wel.

Ok, ik geef toe: ik vind het leuk om op strava te zien dat ik met m’n 27’5 wielen en 150mm toch nog wat van die strandracers achter me laat op de klimmetjes in het NHD. En op de mt Ventoux kwam ik Cedric García net iets boven me tegen in een top-10 lijstje van een segment. Dat geeft wel een klein kickje. Meer dan dat haal ik er eigenlijk niet uit.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Precies, alles een (beetje) met een korreltje zout nemen. Omstandigheden maken ook heel veel uit. Of je op een bevroren ondergrond trapt of door de bagger/mul zand. Op de weg is de factor wind vaak bepalend en zijn ook rijders die dan juist om KOM jacht gaan, prima toch.
Ik geef toe dat ik op sommige stukjes die me lekker liggen wel eens wat extra doe om te kijken hoe ver ik kom een een overall klassement of kan vergelijk tov bekenden of clublid. Dat komt de oud wedstrijdrijder weer beetje in mij boven drijven.
Verder haal ik soms leuke inspiratie op uit ritten die een ander gedaan heeft.
Enne, de leukste lijst wat mij betreft is en blijft deze https://www.kluitech.nl/n/index.php, daarin kan Fredje nog een beetje meekomen :lol:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie