Nieuwe Cube

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

Hallo allemaal,

Na al een tijdje stiekem mee te hebben gelezen hier toch echt mijn eerste vraag aan jullie.

Ik ben sinds een klein jaartje redelijk fanatiek aan het mountainbiken. Op marktplaats een mooie Cube (ik geloof instap) gekocht en gaan! Ik probeer ongeveer 3 keer per week op de fiets te stappen (niet bij regen verder wel alle omstandigheden) en maak dan ritjes van ongeveer 50-80 kilometer. En als het even kan sla ik rechtsaf het bos in om daar wat mooie paden met zand of modder te pakken. Ook probeer ik veel met georganiseerde tochten mee te doen.

Mijn vader wil ook een nieuwe mountainbike dus ik dacht tijd voor een mooie deal. Hij die van mij en ik een nieuwe. Maar nu natuurlijk de grote vraag welke?

Na veel uitzoek werk ben ik op de volgende cube's uitgekomen:

Cube Aim sl 2018
https://www.12gobiking.nl/cube-aim-sl-2018

Cube Analog 2018
https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2018

Cube Attention 2018
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-2018

Aan gezien ik student ben wil ik natuurlijk de kosten zo veel mogelijk drukken maar wel wil ik voor een goede gaan waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan.

Is de meer prijs van de Analog en Attention t.o.v. Aim de meerprijs waard? en doe ik er goed aan om de 2018 versie te kopen? dit zijn namelijk mooie kortingen.


Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,
Sjoerd
Cube Attention SL 2019
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Als je zo veel fietst zou ik toch proberen het budget op te hogen, vanaf ongeveer 800 euri ga je een redelijk fiets kopen die qua voorvork en lagers al beter is, ook de rest van de afmontage word dan goed genoeg om de slijtage wat beter tegen te gaan, en al het op is kun je altijd wat beters monteren. Of je gaat voor een goede 2e hand maar dan moet je al wel wat meer kijk hebben op het aankomende onderhoud van de fiets en de reeds aanwezige slijtage.

In ieder geval veel fiets plezier
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies wat Naze zegt!


Van de drie Cube's zou ik dan de Attention nemen. Duurzamer en beter werkend onder belasting.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

Oké meer is inderdaad altijd beter.

Maar is het een slechte koop als ik dan voor de Attention zou gaan?
Cube Attention SL 2019
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SjoerdR schreef: ma 11 maart 2019, 22:28 Oké meer is inderdaad altijd beter.

Maar is het een slechte koop als ik dan voor de Attention zou gaan?
Je vraagt het hier aan jongens die allemaal een dure fiets hebben. Gedeeltelijk voor de heb, grotendeels omdat ze er achter zijn gekomen dat duurder meestal ook beter is.

Het probleem met de Attention is dat je met die fiets redelijk snel aan de limiet komt van de fiets. Jij denkt op zo een moment dat het best hard gaat en dat nog harder niet meer tot de mogelijkheden behoort. Terwijl een duurdere fiets je zoveel meer controle geeft dat je nog makkelijk een stuk harder zou kunnen.

Dat zit voor een groot deel in de geveerde vork. Die is niet heel stijf, wat de stuurprecisie niet ten goede komt, waardoor je met minder vertrouwen de bocht in duikt. En de veerprestaties zijn onder de maat, waardoor de vork minder grip biedt en bij grote klappen gaat stuiteren.

Maar ook de wielen en banden spelen een grote rol in die controle, hoewel een setje hoogwaardige banden snel gemonteerd is (en ook op dubbel zo dure fietsen geen betere banden zitten!). En het frame is iets 'harder', maar dat is een minimaal verschil.

Blijf je weg uit Limburg en ga je niet naar het buitenland, dan zijn de verschillen klein, dan is ook de Attention prima bruikbaar. Maar bij hogere snelheden of steenachtig terrein, dan merk je de verschillen meteen.

De remmen zullen prima voldoen, maar de schakeldelen zijn minder zwaar te belasten. Bij de Attention gaat het nog net. Maar als jij stil valt op een helling en dan nog probeert te schakelen, dan zal iets duurder spul misschien iets kraken, maar wel direct schakelen. Bij dit spul kraakt de boel zeker en wordt er niet altijd geschakeld. Wederom, op de meeste rondjes in NL zal het prima gaan.


Dus blijf jij braaf in de buurt fietsen dan voldoet de Attention best goed. Maar heb je de smaak te pakken en wil je af en toe naar het buitenland (valt Limburg ook onder...), dan zit je snel aan de grens van de fiets. Het is daar dan leuker met duurder materiaal, dat helpt je ook om moeilijkere passages door te komen. Dan is nu een paar honderd euro goed geïnvesteerd!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Geef een €100 extra uit voor de sl. De vork die hier op zit is serieus beter.
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2018
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

Ik zat er inderdaad ook al wel sterk aan te denken om de Attention sl voor die 100 extra te kopen. Dan heb je echt wel een beter lijkt mij zo.
Cube Attention SL 2019
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

@Lars TB bedankt voor het advies. Ik rij voornamelijk in de omgeving Groningen maar vorig jaar ook een rondje Bodensee gedaan. Dus echt extreem zijn mijn tochten niet maar wie weet wat gaat komen.

Het lastige is dat ik ook nog andere hobby's heb die ook veel geld kosten. Het geld is er wel maar je moet altijd de afweging maken of het het waard is en of het niet een keer genoeg is.
Cube Attention SL 2019
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Keuzes, keuzes.
Er is een ondergrens wat betreft functionaliteit en duurzaamheid/degelijkheid.
Het beginstadium heb je achter de rug, dus om langer dan een paar dagen blij te zijn met je aankoop, moet je boven die grens gaan zitten met je nieuwe aanschaf.
Het hangt een beetje vh merk af (Cube en Canyon bieden veel waar voor je geld), maar reken er op dat je vanaf 1000 euro aan de goede kant zit.
In deze prijsklasse maken 100 euro nog een behoorlijk verschil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

SjoerdR schreef: di 12 maart 2019, 00:05 Ik zat er inderdaad ook al wel sterk aan te denken om de Attention sl voor die 100 extra te kopen. Dan heb je echt wel een beter lijkt mij zo.
+1

Bij 12GO valt zeker nog te onderhandelen. Haal wat van de prijs af, óf een helm etc erbij. Gewoon proberen, lukt bijna altijd.
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

Vanmiddag even wezen proefrijden op de Attention SL maar ik heb gemerkt dat het toch te weinig versnellingen heeft. Mijn huidige Cube heeft een "Max" van 47km/h en die SL maar 40km/h. Dit komt omdat deze maar 2 voor bladen heeft. De normale Attention heeft er wel 3 maar die heeft dan weer geen lucht vering.

Keuze maken is altijd lastig.
Cube Attention SL 2019
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Luchtvering is een absolute must. Tandwielen kan je (evt laten) aanpassen.
Koop die SL nou maar, ga je zeker geen spijt van krijgen. Van alles wat daaronder zit uiteindelijk wel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SjoerdR schreef: di 12 maart 2019, 15:18 Vanmiddag even wezen proefrijden op de Attention SL maar ik heb gemerkt dat het toch te weinig versnellingen heeft. Mijn huidige Cube heeft een "Max" van 47km/h en die SL maar 40km/h. Dit komt omdat deze maar 2 voor bladen heeft. De normale Attention heeft er wel 3 maar die heeft dan weer geen lucht vering.

Keuze maken is altijd lastig.
Het aantal bladen maakt niet zozeer uit, tegenwoordig is zelfs het grootste deel van de fietsen met maar 1 blad uitgerust. Het gaat er om wat de overbrenging is. Zelf kom ik op een rondje over een vast parcours zelden boven de 35 km/u uit en dat is ook een beetje wat je met een normaal afgesteld versnellingsbereik zou moeten halen als maximum. Maar als je dus meer snelheid op de weg zoekt, dan moet je bladen gaan wisselen, wat heel makkelijk kan.

Of serieus gaan nadenken over een racefiets... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Inderdaad. 30 a 35 is ook het maximale dat ik fiets met mijn 1x11.
Maar ik kan met mijn huidige set-up wèl heerlijk mijn rondjes in de bossen rijden!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

Een racefiets is leuk maar ik wil toch erg graag van de paden af maar af en toe een snelle rit vind ik ook erg lekker.

Hier een uitdraai van een rit opgenomen met de Garmin Fenix 5
Afbeelding
Cube Attention SL 2019
Plaats reactie