Zand uit ketting halen.....of kan dat niet.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ben het eens met Byorka; al die reinigende middelen aan je ketting ontdoen hem ook van de (toch van belang zijnde) beschermende laag. Die je dan weer opnieuw moet aanbrengen, en dat kost alleen maar meer middelen plus het is arbeidsintensiever want ook die ketting moet er weer af etc. En dus volstaat gewoon licht afborstelen, schoonwrijven en dan weer druppelen, wat je in dat geval dus minder uitgebreid hoeft te doen waardoor je ook langer met je druppelmiddel doet.

Zout is idd een geval apart maar ja, strandraces....daar moet je ook maar van houden. :-{ :tong
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Nou, als ik op het strand ben geweest, hangt er af en toe een halve kilo zand aan de ketting en kettingbladen. Dat ga ik echt niet redden met wat opwrijven....

Maar inderdaad na een tochtje op de weg of gewoon "normale" omstandigheden, waarbij de ketting hooguit wat stoffig wordt, dan ga ik die ketting er ook niet telkens uit trekken.
Bij zout weet ik het niet.
Als je dan de ketting niet goed reinigd, is het na enkele dagen 1 bruine bende
Laatst gewijzigd door dropje73 op di 7 november 2017, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Wiel-Maat schreef:
Zout is idd een geval apart maar ja, strandraces....daar moet je ook maar van houden. :-{ :tong

Ik vind het geweldig !

Alleen dat schoon maken achteraf kost effe wat tijd, maar doe het maar anders is het snel bekeken.
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

Wanneer je veel zand tussen je ketting hebt eerst met de tuinslang het ergste er vanaf spoelen. Daarna inspuiten - sprayen met dirt juice super concentrated van juice lubes. Dat weer afspoelen met een straaltje uit de tuinslang. Daarna ketting droogmaken met een handdoek en een paar uur laten drogen. Daarna met squirt long lasting chain lube aan de binnenkant van de ketting aanbrengen. Na vijf minuten nog een keer en door dat dikkere waxlaagje komt er de volgende rit geen zand meer tussen de schakels. Desnoods doe je het waxen drie keer.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb eens een ultrasoon reininger gekocht om wat zaken makkelijk schoon te maken en het bevalt best wel.

Krijgt een hoop troep uit je ketting en daarna goed de olie in laten trekken en ik rijd echt langer en veel belangrijker stiller met mijn ketting.

Maar nu de vraag voor degene die ook zo,n reiniger gebruiken:
-Welke reinigingsvloeistof gebruiken jullie
-Verdun je het en waarmee?
-Gooi je het weg na een paar beurten of zeef je het ook?

Ik heb kettingreiniger geprobeert en nu een bus koudontvetter gekocht maar dat stinkt nogal en is relatief vettig.

Hebben jullie tips?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Begin april vorig jaar aan dit project begonnen. Succesvol afgerond.

De ketting uitkoken met Denicol kettingvet ging wel wat sneller.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Moet je bij stap 3 linksom of rechtsom draaien met het wattenstaafje?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

theemutz schreef: ma 11 maart 2019, 21:28 Moet je bij stap 3 linksom of rechtsom draaien met het wattenstaafje?
Woon je op het noordelijk of zuidelijk halfrond?
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik gebruik gele Dasty(wibra)spuit de ketting ermee in, laat het 5 min intrekken en dan met de tuinslang afspoelen. Dan is ie echt brandschoon. Dan laten drogen en invetten met een drupje ketting olie per schakel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef: ma 11 maart 2019, 20:59 Afbeelding

Afbeelding

Begin april vorig jaar aan dit project begonnen. Succesvol afgerond.

De ketting uitkoken met Denicol kettingvet ging wel wat sneller.
Ik ben hier vorig jaar 1 april mee begonnen, maar m'n ketting is nog niet klaar.
Links is ook korter dan rechts, ik ben bang dat ik wat kwijt ben...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Als jullie je ketting met Dasty reinigen doen jullie dat dan terwijl de ketting nog op de fiets zit ?

Ik heb dat een paar keer gedaan maar opeens waren de lagers van mijn naaf helemaal verrot. Als ik de pedalen achteruit draaide dan draaide de casette niet mee achteruit. Terwijl ik wel goed met een zachte sproeistraal alles schoongeneveld had. Dus de Dasty was wel echt van de ketting en casette af maar kan toch ingevreten zijn in de lagers in die twee minuten tijd die ik het liet inwerken.

Heb daardoor de lagers laten vervangen bij de lbs. Meteen ook maar de balhoofdlagers. Goeie 100€ armer maar wel weer een fiets die lekker soepel draait.


Nu gebruik ik geen Dasty meer. Met een beetje wd40 op een doekje kan je heel goed de wieltjes van de derailleur schoonmaken en de tandwielen bij de bottom bracket schoon krijgen. Ik gebruik het niet op de ketting. De ketting wordt na ieder ritje schoongespoten met een lage druk drukpomp (pofessionele plantenspuit) en blijft daardoor ook schoon. Ik droog hem daarna goed af het een doek. Eerst oliede ik hem daarna telkens opnieuw in maar dat bleek teveel van het goede. De ketting was daarna tijdens fietsen superstil maar zodra ik in zand kwam ging het flink knarsen. Ook als ik zuinig deed met de olie , 1 druppel per schakel en na een uurtje de ketting afdrogen.

Nu ik minder vaak opnieuw inolie is dat knarsen tijdens het fietsen in zand zo goed als weg. Mijn kettingen piepen nooit tijdens het fietsen dus ik olie ze wel regelmatig genoeg. Vanbinnen zit wel olie.

Als je echt een ranzige ketting hebt die lang niet is schoongemaakt zou je bij het tankstation met hogedruk de ketting kunnen afspoelen. Heb dat eens bij m’n brommer gedaan. Ketting rond draaien en de spuit op een paar cm afstand houden. Wel heel ver uit de buurt van je bb en achternaaf houden. Echt alleen de ketting van zo dichtbij afspuiten.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Echte gore en vette kettingen kook ik gewoon uit.

Een (oude) pan water, afwasblokje erin ketting en cassette erin en ruim laten koken. Eventueel herhalen. Dan spul afgieten, ketting en cassette eruit halen. Goed drogen met keukenpapier. Daarna op een (oude) snijplank laten drogen boven de kachel of droog blazen. Nadat ie droog is per schakel indruppelen met wax (ik gebruik T9). Is ie brandschoon en klaar voor gebruik. Als je de ketting niet direct gebruikt ivm een 2e ketting, dan een dag voor je rit met die ketting de boel nog eens indruppelen met wax en dan voordat je gaat rijden het overbodige residu met een droge (oude) handdoek oid eraf wrijven.
“Old, not obsolete”
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als ik het op de fiets doe en dat doe ik ook wel eens, dan met een kwast de cassette insmeren en ketting, dat ziet de ketting er brandschoon uit.
maar optisch schoon is iets anders als echt schoon!

Ik merk bv dat na een ultrasone beurt dat de ketting stiller is en op de race gewoon 350km zonder bijsmeren of schoonmaken draait waar dat bij mij max 250 was. Nu zitten we ook in de goede tijd van het jaar dat snap ik, maar het verschil is groot. Het zal in de zomer wel iets teruglopen, maar de stilte alleen al :-)

Ultrasoon is natuurlijk net zoiets als uitkoken, eigenlijk uitkoken + ultrasoon.

Zit nog te dubben om molten speed wax te kopen, maar ik twijfel nog is dat nog beter?
Vrij slecht verkrijgbaar waar misschien een zak paraffine ook werkt zo deden ze het op GCN ook.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je nu stopt met wax en gewoon olie gaat gebruiken is dit allemaal niet nodig.
De vloeibare olie werkt tijdens het fietsen zand en viezigheid naar buiten.
Daarom geen fan van wax.
Laten we eerlijk zijn, met onze hobby komt er zeker zand en vuil in de ketting, wel zo handig als het er ook weer uit kan.
Een schone buitenkant betekent niet automatisch een schone binnenkant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NeLite
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 6 december 2018, 00:03

Voor de mountainbike vind ik olie juist niet goed omdat het veel zand en stof aantrekt.
Na 1 rit was de ketting dan vaak al een zwarte bende.
De afgelopen 2 jaar gebruik ik een 15 liter ontvetterbak van HBM-machines met Eurol koudontvetter om de ketting schoon te maken.
Gewoon schoonmaken met een verfkwast, werkt prima. En daarna de ketting laten drogen of met perslucht schoon blazen.
De ketting smeer ik in de wintermaanden met kettingspray van de action en in de zomer wil ik Boeshield T-9 gaan gebruiken.
Plaats reactie