Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vaak hertjes gezien, voornamelijk op UHR. Eén keer op de Apeldoorn route een wild zwijn dat 5 mtr voor me uit de bosjes schoot. Toen ging ‘t gas erop hoor, zowel bij mij als bij ‘t zwijn. :lol:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

klaast schreef: ma 11 maart 2019, 20:03
Haar. De 2 wolven die zich hier gevestigd hebben zijn vrouwtjes.

Ben ook heel benieuwd of ze geregeld gespot zullen worden. Ik hoop het ergens wel. Ik heb haar gemist toen ze hier door het dorp wandelde... Ander wild is op de fiets zat te zien. Gisteren nog bijna een klein biggetje onder de wielen. Blijft mooi.
Om ze te zien. Niet om ze aan te rijden uiteraard.
Zie jij wel es vossen aan onze kant van de Veluwe Klaast?
Ik heb ze op de Ginkel en omgeving nooit gezien.
Alleen een paar zomers geleden bij ons in het centrum toen ze m'n kippen uit het hok stalen om 4 uur 's ochtends. :evil: :evil:
Toen bleken er zoveel vossen rond Ede te wonen dat ze voedsel voor hun jongen te kort hadden en het dorp in kwamen om kippen te roven. :lol: :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: ma 11 maart 2019, 20:13 Zie jij wel es vossen aan onze kant van de Veluwe Klaast?
Ik heb ze op de Ginkel en omgeving nooit gezien.
Alleen een paar zomers geleden bij ons in het centrum toen ze m'n kippen uit het hok stalen om 4 uur 's ochtends. :evil: :evil:
Toen bleken er zoveel vossen rond Ede te wonen dat ze voedsel voor hun jongen te kort hadden en het dorp in kwamen om kippen te roven. :lol: :lol:
Nee hoor, dat waren natuur-activistische vossen die de kippen kwamen bevrijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 maart 2019, 19:18 ..In het wild in feb. 2016 in het Vijlenerbos, en meteen 3 tegelijk.
Dus niet alleen op de Veluwe...
Waren het geen loslopende Saarloos Wolfhonden? Een leek ziet echt het verschil niet.

Ben eens met zo'n Saarloos (was een logé, een collega fokt ze) Ouwehands Dierenpark ingegaan, geeft een erg geinig effect bij de bezoekers als je door het Berenbos loopt (waar ook wolven zitten) :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Lars TB schreef: ma 11 maart 2019, 20:23

Nee hoor, dat waren natuur-activistische vossen die de kippen kwamen bevrijden.
Maar onze kippen waren scharrels dus heel natuurlijk. :D
We werden wakker door de dikke paniek in het hok, hij had 1 kip in de bek toen ie ervan door ging.
Toen we buiten kwamen vonden we nog een dood gebeten kip achter de heg. Die had ie al gepakt en effe neer gelegd om terug te gaan en er nog 1 op te halen.
Totale schade: 4 euro per kip. :bier:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Jefro98 schreef: ma 11 maart 2019, 20:13
Zie jij wel es vossen aan onze kant van de Veluwe Klaast?
Ik heb ze op de Ginkel en omgeving nooit gezien.
Alleen een paar zomers geleden bij ons in het centrum toen ze m'n kippen uit het hok stalen om 4 uur 's ochtends. :evil: :evil:
Toen bleken er zoveel vossen rond Ede te wonen dat ze voedsel voor hun jongen te kort hadden en het dorp in kwamen om kippen te roven. :lol: :lol:
Ik heb denk 1x hier in de buurt een vos gezien. En dan niet eens in de buurt van de Ginkel maar op het rondje Doorwerth. Zandpad parallel aan de A50. Die beesten zijn enerzijds hondsbrutaal en anderzijds erg schuw blijkbaar. Ik zal donderdag eens aan een oud-boswachter vragen waar ik moet kijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ertje schreef: ma 11 maart 2019, 20:33
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 maart 2019, 19:18 ..In het wild in feb. 2016 in het Vijlenerbos, en meteen 3 tegelijk.
Dus niet alleen op de Veluwe...
Waren het geen loslopende Saarloos Wolfhonden? Een leek ziet echt het verschil niet.

Ben eens met zo'n Saarloos (was een logé, een collega fokt ze) Ouwehands Dierenpark ingegaan, geeft een erg geinig effect bij de bezoekers als je door het Berenbos loopt (waar ook wolven zitten) :winkie:
Ja, die ken ik, en daarom twijfelde ik.
Maar 3 tegelijk, los, zonder mensen, niet spelend maar op een rustig drafje,en dan thuis een pagina vinden waar je je waarneming kan melden, specifiek voor wolven in Z Limburg. En een jaar later wordt er een dode wolf gevonden in B net over de grens en dit jaar officieel op de Veluwe.
Dat zijn toch wel veel toevalligheden op een rijtje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

klaast schreef: ma 11 maart 2019, 20:03
Bram87 schreef: ma 11 maart 2019, 16:18
Het lijkt me super om hem (ze?) in het wild te zien.
Haar. De 2 wolven die zich hier gevestigd hebben zijn vrouwtjes.
'ze' als in meervoud. En ik heb begrepen dat het op de veluwe in ieder geval om een mannetje en een vrouwtje ging.

Wat betreft vossen: rond Papendal (Zuid Veluwe route) zie ik ze regelmatig op die velden bij die abdij. Of rond BZC Veluwezoom in die velden 's avonds.
Reeën kom ik steeds vaker op de gekste plekken tegen, laatst op het veldje bij de Gulden Bodem in Oosterbeek.
Op de Posbank/Veluwezoom zie ik eigenlijk altijd wel wild, ongeacht het tijdstip. Ook de nieuwe route bij Ede, door Planken Wambuis is een goede plek om wild te spotten. Ik hoop dat de nieuwe paden die door de percelen zijn getrokken het wild niet teveel in de weg zitten. Wel mooi om te zien dat zwijnen dankbaar gebruik maken van de omgewoelde grond om daar nog een schepje bovenop te doen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bram87 schreef: di 12 maart 2019, 11:02
' Ik hoop dat de nieuwe paden die door de percelen zijn getrokken het wild niet teveel in de weg zitten. Wel mooi om te zien dat zwijnen dankbaar gebruik maken van de omgewoelde grond om daar nog een schepje bovenop te doen.
Dat verstoren van het wild zal wel mee vallen.
Ik heb begrepen dat als Patrick Jansen de routes gaat uit vlaggen hij dat samen met de lokale boswachters doet zodat hij niet per ongeluk over een vossen hol of broed plaats van iets bijzonders heen gaat.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bram87 schreef: di 12 maart 2019, 11:02
klaast schreef: ma 11 maart 2019, 20:03

Haar. De 2 wolven die zich hier gevestigd hebben zijn vrouwtjes.
'ze' als in meervoud. En ik heb begrepen dat het op de veluwe in ieder geval om een mannetje en een vrouwtje ging.
Ik had begrepen dat het om 2 vrouwtjes ging: 1 ter noorden van de A1 en 1 ter zuiden. Maar ik zie dat het laatste nieuws is dat die ten noorden van de A1 inmiddels gezelschap gekregen heeft van een mannetje. Cool. Binnenkort jonge wolfjes!
Wat betreft vossen: rond Papendal (Zuid Veluwe route) zie ik ze regelmatig op die velden bij die abdij. Of rond BZC Veluwezoom in die velden 's avonds. Reeën kom ik steeds vaker op de gekste plekken tegen, laatst op het veldje bij de Gulden Bodem in Oosterbeek.
Op de Posbank/Veluwezoom zie ik eigenlijk altijd wel wild, ongeacht het tijdstip. Ook de nieuwe route bij Ede, door Planken Wambuis is een goede plek om wild te spotten. Ik hoop dat de nieuwe paden die door de percelen zijn getrokken het wild niet teveel in de weg zitten. Wel mooi om te zien dat zwijnen dankbaar gebruik maken van de omgewoelde grond om daar nog een schepje bovenop te doen.
Waar is de Gulden Bodem in Oosterbeek? Google geeft alleen en Gulden Bodem in Arnhem. Maar ik heb ze daar nog niet in het park gezien... Op het nieuwe stuk van de route Ede heb ik nog geen wild gezien. Dat ligt ook erg dicht langs de N224. Zelfs zwijnen verwacht ik daar niet echt. Of bedoel je de verbindingsroute? Daar maak je idd wel kans op wild.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

rond de Oude Kerk in Oosterbeek. Kan ook dat het Hoog Oorsprong heet. Edit: idd Hoog Oorsprong, Gulden bodem is bij Sonsbeek. Dat bedoelde ik niet

Op de trails langs de N224 komt wel veel wild, het stukje met de kombochten tot aan het houten bruggetje was voorheen de plek waar veel zwijnen zaten, bijvoorbeeld dat kleine donkere stukje voordat je het veldje oprijdt voor het bruggetje. Vandaar mijn opmerking of die daar nog gaan komen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bram87 schreef: di 12 maart 2019, 12:15 rond de Oude Kerk in Oosterbeek. Kan ook dat het Hoog Oorsprong heet. Edit: idd Hoog Oorsprong, Gulden bodem is bij Sonsbeek. Dat bedoelde ik niet

Op de trails langs de N224 komt wel veel wild, het stukje met de kombochten tot aan het houten bruggetje was voorheen de plek waar veel zwijnen zaten, bijvoorbeeld dat kleine donkere stukje voordat je het veldje oprijdt voor het bruggetje. Vandaar mijn opmerking of die daar nog gaan komen.
Die zwijnen hoef je je geen zorgen over te maken. Die staan 's nachts ook gewoon in de N224 berm te wroeten terwijl je er met de auto langs rijdt. Vaak zat gezien, je schrikt toch elke keer weer.
Blijf staan, blijf staan, blijf staan, niet over steken dom beest!! :lol:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ze staan er 's nachts te wroeten omdat hun rustplaats overdag in die bosjes naast de weg was...waar nu een singletrack doorheen loopt ;) maar de boswachter is nauw betrokken dus zal vast goed gaan. Mooi gebiedje daar :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Op het Cadettenkamp kom ik regelmatig herten tegen. Meestal een aantal kleine reeën, maar de laatste keer een uit de kluiten gewassen reebok die vlak voor mijn voorwiel de track overstak met een grote zweefsprong.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

's Avonds langs de N224 fietsen is altijd leuk. Ik ken behoorlijk wat mensen die behoorlijk geschrokken zijn van de zwijnen die naast het fietspad het ineens op een hollen zetten :lol: Maar ik had het idee dat ze overdag wat verder het bos in zaten. De oude route liep daar wat verder het bos in (bij het rolstoelpad) en daar heb ik eigenlijk nooit zwijnen gezien. Op zich lijkt de huidige route ook beter voor de beesten. Voorheen had je een zone tussen de route en de N224 en nu is de menselijke activiteit wat meer gebundeld langs de N224.
Plaats reactie