Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: vr 8 maart 2019, 17:18 Ten eerste heb ik het geld niet voor een fancy hippe elektrische auto. Dus ik heb weinig keus.
Ten tweede doe ik niet mee aan de consumptie van nieuwe spullen kopen, zat goed 2e hands spul te koop. Ik ben hergebruiker.
Ten derde denk ik toch echt dat er grotere vervuilers zijn dan auto's. Zoals al genoemd vliegtuigen, schepen, fabrieken etc.
Ten vierde ben ik niet zo naief dat ik denk denk dat wij als klein landje echt het verschil kunnen maken terwijl er in azie 1 grote tering bende van gemaakt wordt en de industrie lekker door stampt overal voor de consumptie maatschappij.
Ten vijfde, als we het dan toch over bedrijven hebben.., neem dan de grote gif industrie als monsanto en beyer etc. Ook wel een ding!
Ten zesde heb ik al meerdere bijen en hommels gered door ze suikerwater te voeren, incl overnachting en al.
Ten zevende ben ik gelukkiger in de natuur dan in de stad.
Bewustwording is de eerste stap, dus je bent al goed bezig :-q


Maar als 100 kleine landjes gaan roepen dat ze toch het verschil niet gaan maken, dan is het einde zoek... (je kunt ook maar 1 bij tegelijkertijd redden :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het is ook een Europese afspraak hè, niet iets wat NL in zijn eentje doet .
En dan maakt het al best wat verschil.
Eerst zelf verbeteren en dan kan je het gaan eisen van andere landen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 8 maart 2019, 11:31
g60 schreef: do 7 maart 2019, 23:22 +1 :-q . Electrisch is echt niet de oplossing. Accu's groeien niet aan bomen, moeten ook gerecycled etc.
Accu's zijn nog te recyclen. CO2 voorlopig nog niet... .
Maar waar komt de elektriciteit vandaan die je in de accu stopt?
En weet je dat een accu altijd 150% energie gebruikt om 100% geladen te worden?
Dus bij het tanken al 50% verlies.

Hoor net de NL de Hembrug centrale gaat sluiten om CO2 uitstoot te beperken. Goed idee.
Maar waar komt de stroom dan vandaan? Of gaan alle Amsterdammers in het donker zitten?

Laat je niet voor de gek houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Lars TB schreef: vr 8 maart 2019, 19:09 Maar doorgaan met fossiele brandstof is sowieso geen oplossing...
Eens, zo bewust ben ik nu ook wel weer.. :wink:
Ik ga ook heel ver mee in de redenatie van G60, het moet altijd maar nieuw, mooier en 'beter' voor de mens. Die mindset moet om..
Maar tot op heden lukt het maar niet om dat op een goede manier bij iedereen over te brengen (mede omdat overheid en bedrijven allemaal nog grof geld verdienen aan onze slechte gewoontes, dus eigenlijk helemaal niet willen dat er iets verandert) , waardoor de wil om echt te veranderen / verbeteren er ook bij de het individu niet is.
En tot dat moment zullen we gewoon met z'n allen vrolijk olie blijven verstoken en ieder jaar een nieuw mobieltje halen.. (en hard roepen dat het toch echt anders moet.. :roll: )
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik begin er langzamerhand steeds overtuigder van te worden dat het allemaal geen reet uitmaakt en dat we onszelf als mensheid toch gewoon een keer om zeep helpen. Minderen gaan we nooit doen, dat zit gewoon niet in onze natuur. En met alle 3e en 2e wereld landen die druk doende zijn om op ons welvaartsniveau te komen gaat het alleen maar sneller.
Feit dat zelfs in ons welvarende land zowel de burger als de politiek eigenlijk niet zo'n zin hebben om iets in te leveren zegt al genoeg. Neemt niet weg dat ik nog wel een soort van probeer mijn footprint wat compacter te houden (al is dat ook financieel ingegeven) Kleine auto, op de fiets naar het werk (of thuis werkend), niet teveel vlees eten, laatste tijd bewust geen nieuwe electronica gekocht etc. Maar als ik dat afzet tegen het consumptieniveau van die Tesla rijders bij mij in de buurt (zijn er nogal veel in Berkel, lekker goedkoop als zzper), die in forse nieuwe huizen wonen, er nog minstens 1 niet electrische auto erbij hebben en die elk weekend de locale slager en visboer leegkopen ben ik maar een druppel op een gloeiende plaat.
Al heb ik geen kinderen, en dat lijkt me de grootste milieuwinst ;-) (en misschien ook wel de grootste winst voor mijn omgeving :lol: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: Maar waar komt de elektriciteit vandaan die je in de accu stopt?
En weet je dat een accu altijd 150% energie gebruikt om 100% geladen te worden?
Dus bij het tanken al 50% verlies.

Hoor net de NL de Hembrug centrale gaat sluiten om CO2 uitstoot te beperken. Goed idee.
Maar waar komt de stroom dan vandaan? Of gaan alle Amsterdammers in het donker zitten?

Laat je niet voor de gek houden.
Toch een hoop klok en klepel gehalte met dit soort onderwerpen.

Wikipedia:
Elektrische auto's hebben een energie-efficiëntie waarbij 74% tot 94% wordt omgezet in voortbeweging.
Een auto met benzinemotor haalt een efficiëntie van 14% tot 30%.

Die Hemweg centrale kan dicht omdat er steeds meer windmolen parken aangesloten worden.
Volgens mij wordt er daar niemand voor de gek gehouden.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Merijn. schreef: vr 8 maart 2019, 20:31
Lars TB schreef: vr 8 maart 2019, 19:09 Maar doorgaan met fossiele brandstof is sowieso geen oplossing...
Eens, zo bewust ben ik nu ook wel weer.. :wink:
Ik ga ook heel ver mee in de redenatie van G60, het moet altijd maar nieuw, mooier en 'beter' voor de mens. Die mindset moet om..
Maar tot op heden lukt het maar niet om dat op een goede manier bij iedereen over te brengen (mede omdat overheid en bedrijven allemaal nog grof geld verdienen aan onze slechte gewoontes, dus eigenlijk helemaal niet willen dat er iets verandert) , waardoor de wil om echt te veranderen / verbeteren er ook bij de het individu niet is.
En tot dat moment zullen we gewoon met z'n allen vrolijk olie blijven verstoken en ieder jaar een nieuw mobieltje halen.. (en hard roepen dat het toch echt anders moet.. :roll: )
Thanks, idd dat. Uiteindelijk is het gewoon dat de wereld draait om geld. Alles draait om geld verdienen en uitgeven omdat we allemaal meegezogen worden om te consumeren.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: vr 8 maart 2019, 21:10
ThaSingleTrackMastah schreef: Maar waar komt de elektriciteit vandaan die je in de accu stopt?
En weet je dat een accu altijd 150% energie gebruikt om 100% geladen te worden?
Dus bij het tanken al 50% verlies.

Hoor net de NL de Hembrug centrale gaat sluiten om CO2 uitstoot te beperken. Goed idee.
Maar waar komt de stroom dan vandaan? Of gaan alle Amsterdammers in het donker zitten?

Laat je niet voor de gek houden.
Toch een hoop klok en klepel gehalte met dit soort onderwerpen.

Wikipedia:
Elektrische auto's hebben een energie-efficiëntie waarbij 74% tot 94% wordt omgezet in voortbeweging.
Een auto met benzinemotor haalt een efficiëntie van 14% tot 30%.

Die Hemweg centrale kan dicht omdat er steeds meer windmolen parken aangesloten worden.
Volgens mij wordt er daar niemand voor de gek gehouden.
Valt ook niet mee om kort en bondig een genuanceerde opmerking te plaatsen.
De elektromotor is veel efficiënter dan de verbrandingsmotor, maar je moet het hele proces bekijken, incl het opwekken vd elektriciteit.
En dat gaat in NL grotendeels nog met fossiele brandstoffen. Slecht 6% komt uit wind en zonne enercie.
Als je het rendement vd el.cenrale, het transport, het laden vd accu en het omzetten in beweging bij elkaar optelt, dan kom je tot de conclusie dat een verbrandingsmotor zo slecht nog niet is (wat betreft rendement/efficiëntie).
Dus wat dat betreft is de el.auto een hoax.
Maar wel een drempel die genomen moet worden, een volgende stap in de ontwikkeling, want eindelois fossiele brandstoffen opstoken is ook niet mogelijk.

Over het sluiten van die centrale, de overheid is hier merkwaardig bezig.
Enerzijds wil men ons in el.autos laten rijden om CO2 uitstoot te verminderen, anderzijds wil men een el.centrale sluiten, ook om CO2 uitstoot te reduceren.
Maar beide tegelijk levert een probleem op, omdat de vraag naar el.energie enorm zal toenemen als "iedereen" zn auto moet opladen.

Verder heeft de overheid natuurlijk een dubbel belang, want ons brandstofverbruik straffen levert een onmisbare bron van inkomsten op.
Inkomsten die helaas niet worden gebruikt om het probleem op te lossen, maar om de begroting sluitend te krijgen.
Er is dus geen absolute waarheid.
Behalve dan dat de overheid de rekening liever bij de burgers neerlegt dan bij de grote bedrijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hoeveel energie denk dat je het kost om olie te winnen, rafineren en te distribueren?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk ook een elektrische. Tot die tijd hoop ik dat mijn diesel nog lekker blijft pruttelen. Hoe langdr hoe liever, die el.auto's worden ondertussen alleen maar beter. Dan wat zonnepanelen op de carport en ik kan rijdwn op zonne-energie.
De werkende mensch, die in NL alles mag betalen, heeft dat voordeel niet, zijn/haar auto staat overdag op de parking vd baas, daar is vrijwel zeker niet genoeg plek voor voldoende panelen.
Dus 's nachts gaan werken zodat de auto overdag kan bijladen op zonne-energie?
Of extra milieuheffing voor iedereen die zn auto uit het stopcontact oplaadt?
Er staat ons nog heel wat te wachten.

Ik ga een stukje fietsen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: za 9 maart 2019, 12:46 Hoeveel energie denk dat je het kost om olie te winnen, rafineren en te distribueren?
Zolang we de el.centrales stoken met fossiele brandstoffen werkt dat probleem aan beide zijden.
De gasbel onder Groningen is leeg, dus daar kan het niet meer vandaan komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 9 maart 2019, 12:49 Er staat ons nog heel wat te wachten.
Gezien dat het ook lukt om onze data op te slaan, moet het absoluut geen probleem zijn wat stroom extra te produceren.


En die data is dus geëxplodeerd de laatste jaren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: za 9 maart 2019, 19:34
ThaSingleTrackMastah schreef: za 9 maart 2019, 12:49 Er staat ons nog heel wat te wachten.
Gezien dat het ook lukt om onze data op te slaan, moet het absoluut geen probleem zijn wat stroom extra te produceren.


En die data is dus geëxplodeerd de laatste jaren!
Zijn wel twee verschillende takken van sport.

In mijn optiek gaat techno-optimisme ons niet redden.
Meer voorbehoedsmiddelen wel, maar dat ligt blijlbaar nogal gevoelig bij sommige groepen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

grote internationale scheepvaart, is een enorm probleem.
die verbranden alles wat maar beetje brandbaar is.

ooit onderzoek gelezen over wat ze allemaal in die scheepsmotoren flikkeren omdat het toch wel brandt en hoeveel uitstoot dit geeft.
kan het op dit moment alleen helaas niet terugvinden :D


als ik het vind zal ik de link posten :)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, je moet wat om die Chinese zooi van daar te laten komen tegen verzendkosten waar de post nog geen briefkaart bij de buren zal bezorgen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie