Fully of 27,5+

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ha bikers,

Ik ben begonnen met mtben nadat ik vanwege nekklachten ben gestopt met wielrennen ( maar goed ook want dit is tien keer leuker ). Ik heb een 29er superfly gekocht met 22,5 mm interne velgen. Maatje groter voor rechtere ( maar langere ) zit. Ik zat tussen twee maten in. Dat ging al een stuk beter. Echter nog niet helemaal tevreden dus toch voor een fully gaan kijken. Wel een 2e hands. Een cube stereo hPa 150 mm met 27,5+ wielen op 40 mm interne velgen. Alle klachten zijn weg. Dit is wel het complete andere uiterste..

Ik vermaak me er goed op, maak wat minder kilometers ( 5000 op de superfly in 1 jaar ) en doe vooral aan freeride, springen en techniek. So far So good zou je zeggen, alleen ik heb gewoon niets met die fiets. Ook mis ik het directe en speelse van een hardtail.

Ik ben helemaal weg van de commencal meta HT am. Prachtige fiets en ook een alleskunner. Ik wil dolgraag de cube uit elkaar trekken en de meta opbouwen. Ik ben dan wel bang dat mijn nekklachten terug komen.. daar zit ik niet op te wachten, maar nu ervaar ik het fietsen ook niet zoals ik het zou willen.

Ik hoop eigenlijk dat ik via deze weg iemand kan vinden die ook vergelijkbare klachten heeft en zijn ervaringen wilt delen. De tranen zouden in mijn ogen schieten als ik voor mij mijn droomfiets zou bouwen en na drie rondjes het cube frame weer van zolder moet halen.

Ik hoor jullie graag! πŸ˜ƒ
Omdraaien kan altijd nog!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Misschien iemand zoeken met een 27,5+ en er een rondje op biken?
Ik weet niet of er iemand voor open staat maar van mij zou het in iedergeval wel mogen :D
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Tja.. je zou 's aan iemand in de buurt kunnen vragen of ie z'n Vendetta 27.5+ een middagje uitleent om een paar rondjes Oostvoorne mee te knallen :tong dan weet je wel of je de hardtail klappen weer aankan.

Maar misschien is die Vendetta wel iets te groot voor een goede proefrit :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Past in de Cube niet een set 29" wielen? Zou wel moeten kunnen.

Mijn ervaring is dat 27,5+ toch wel wat doods en zwaar aanvoelt in NL. Prima voor een rotsig Frankrijk, weinig lol in NL. Het verschil in wielen zou zomaar een levendigere fiets op kunnen leveren. En scheelt een hoop geld als je een setje in je Cube stopt.

Zeker dat springen is niet helemaal het '+' ding. Om op de hardtail dan toch het voordeel van de bredere banden te hebben, moet je de druk lager zetten. En dan ga je merken met 'spelen', dat de banden regelmatig onder je wegklappen. Weinig ideaal dus.

Maar het kan best dat de gemoedelijkere houding van zowel de Cube als de Meta de oplossing zijn voor je nekklachten en dat het stukken minder te maken heeft met vering, of dat nu het frame of de banden zijn.


Ik vind springen met achtervering een stuk lekkerder. Misschien niet zozeer het voordeel bij de afsprong, maar je kunt gewoon lekker lomp landen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ertje schreef: ↑do 7 maart 2019, 22:20 Tja.. je zou 's aan iemand in de buurt kunnen vragen of ie z'n Vendetta 27.5+ een middagje uitleent om een paar rondjes Oostvoorne mee te knallen :tong dan weet je wel of je de hardtail klappen weer aankan.

Maar misschien is die Vendetta wel iets te groot voor een goede proefrit :roll:
.


Ik denk dat ik wel weet wie je bedoeld. Super tof! πŸ˜ƒ Zodra het wat beter weer is wil ik daar zeker gebruik van makenπŸ˜ƒ
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: ↑do 7 maart 2019, 22:44 Past in de Cube niet een set 29" wielen? Zou wel moeten kunnen.

Mijn ervaring is dat 27,5+ toch wel wat doods en zwaar aanvoelt in NL. Prima voor een rotsig Frankrijk, weinig lol in NL. Het verschil in wielen zou zomaar een levendigere fiets op kunnen leveren. En scheelt een hoop geld als je een setje in je Cube stopt.

Zeker dat springen is niet helemaal het '+' ding. Om op de hardtail dan toch het voordeel van de bredere banden te hebben, moet je de druk lager zetten. En dan ga je merken met 'spelen', dat de banden regelmatig onder je wegklappen. Weinig ideaal dus.

Maar het kan best dat de gemoedelijkere houding van zowel de Cube als de Meta de oplossing zijn voor je nekklachten en dat het stukken minder te maken heeft met vering, of dat nu het frame of de banden zijn.


Ik vind springen met achtervering een stuk lekkerder. Misschien niet zozeer het voordeel bij de afsprong, maar je kunt gewoon lekker lomp landen!
Vooral dat stukje over de gemoedelijkere houding houd mij bezig. Een 29er setje hoeft er van mij niet in want ik vind deze wielmaat dan wel weer heel leuk. En wat betreft het wegklappen van de achterband is ook waar, maar ik denk dat je er met een degelijke Nobby nic minder last van hebt dan met een Rocket Ron die papieren wangen heeft. ( rolweerstand even buiten beschouwing gelaten ).
Omdraaien kan altijd nog!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik kan een LTHT met + banden aanbevelen. Vraag mij sowieso af of de nekklachten terug komen bij een hardtail. Meeste mensen stappen over naar fully vanwege (lage) rugklachten. Je houding is op een LTHT redelijk recht op en met een goede vork vallen de klappen ook erg mee.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

JMA1992 schreef: ↑vr 8 maart 2019, 06:40
Ertje schreef: ↑do 7 maart 2019, 22:20 Tja.. je zou 's aan iemand in de buurt kunnen vragen of ie z'n Vendetta 27.5+ een middagje uitleent om een paar rondjes Oostvoorne mee te knallen :tong dan weet je wel of je de hardtail klappen weer aankan.

Maar misschien is die Vendetta wel iets te groot voor een goede proefrit :roll:
.


Ik denk dat ik wel weet wie je bedoeld. Super tof! πŸ˜ƒ Zodra het wat beter weer is wil ik daar zeker gebruik van makenπŸ˜ƒ
:-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mocht je in de buurt wonen, mag je m'n commencal wel een rondje meenemen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

MacReal schreef: ↑vr 8 maart 2019, 10:05 Mocht je in de buurt wonen, mag je m'n commencal wel een rondje meenemen :bier:
Kijk! Meteen ff opgeven voor de Urban Trail Ride Zoetermeer van Macreal JMA1992 8)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Van mij mag hij. Voordeel van twee fietsen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

MacReal schreef: ↑vr 8 maart 2019, 10:05 Mocht je in de buurt wonen, mag je m'n commencal wel een rondje meenemen :bier:
Nou ik ben best bereid om daar een stukje voor te rijden. Waar woon je zelf? Die trail ride van Zoetermeer lijkt mij ook wel wat πŸ˜ƒ
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ertje schreef: ↑vr 8 maart 2019, 10:08
MacReal schreef: ↑vr 8 maart 2019, 10:05 Mocht je in de buurt wonen, mag je m'n commencal wel een rondje meenemen :bier:
Kijk! Meteen ff opgeven voor de Urban Trail Ride Zoetermeer van Macreal JMA1992 8)
Waar kan ik dat doen? πŸ˜ƒ
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

MacReal schreef: ↑vr 8 maart 2019, 11:43 Van mij mag hij. Voordeel van twee fietsen :bier:
Dat vind ik echt super tof πŸ‘ŒπŸ»
Omdraaien kan altijd nog!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nekklachten komen vaak van een diepe zit, niet van een gebrek aan vering. Veel wielrenners hebben er last van. Ik vermoed dat je erg diep en misschien wat kort zat.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie