Welke wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Is het ook nog van wezenlijk verschil of je symmetrische of a-symmetrysche velgen kiest?
Dit ivm spaakspanning, of is dit misschien van ondergeschikt belang?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

En meer gelijke spanning links en rechts is in ieder geval in theorie een goed idee. Normaal zet je bv je drive side achter op de maximale spanning (bv 120 kgf, meestal is het de velg die de max bepaald). De non drive side spanning is dan whatever nodig om je dish goed te krijgen (de positie van je velg tov je naaf zodat je velg centraal in je frame staat). Dat kan bv 50% (60kgf) van de ds spanning zijn.. en bij een asymmetrische velg bv 65% (78 kgf). Als je het precies wilt weten moet je aan de slag met spoke calculators en de exacte waardes van je naaf en velg opgeven.
Hogere spanning is beter, want loopt minder snel los en resulteert in een steviger wiel.

Maar dat is de theorie, in de praktijk worden er ook al jaren lang hele goede wielen gemaakt met symmetrische velgen. Dus het kan, maar is zeker niet verplicht
Ik heb ze wel genomen, 2.6mm offset, voor draai je dan de velg om, omdat de disc (non drive side) meer ruimte nodig heeft, de spanning links en rechts bij mijn voorwiel is nagenoeg gelijk door de offset van de velg en het stuurt in ieder geval rete strak.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef: wo 6 maart 2019, 00:22 Is het ook nog van wezenlijk verschil of je symmetrische of a-symmetrysche velgen kiest?
Dit ivm spaakspanning, of is dit misschien van ondergeschikt belang?
Verhaal van Prulleman gaat grotendeels op. Maar voor Boost naven speelt het hele verhaal al weer een stuk minder. Het was dat de hoeken waaronder de spaken stonden bij 29" gewoon te ongunstig werden om echt stevige wielen te bouwen.

Prulleman schreef: wo 6 maart 2019, 01:10 Hogere spanning is beter, want loopt minder snel los en resulteert in een steviger wiel.
Niet helemaal. Je probeert eigenlijk zo laag mogelijk te zitten in spaakspanning zonder dat de spaken los lopen. Maar een hogere spaakspanning resulteert tot meer onbalans in een wiel en bijvoorbeeld meer kans op een slag in het wiel. Dan voelen wielen strakker aan met aanzetten of remmen met hogere spaakspanning. Maar die wielen veren ook iets minder en belasten de velgen en spaken dus meer. Met een heel stijve velg wil je iets lager in spanning gaan, met een slappere velg kun/moet je weer iets hoger in spaakspanning gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zo. ‘Alea iacta est'. Het worden Spank Oozy Trail 345 32 spaaks velgen met Hope Pro 4 naven. Zwarte DT Swiss spaken met messing nippels.
Is besteld bij Brian van BikeWheels. Zoals gebruikelijk verliep de communicatie weer voorbeeldig.
De bedoeling is dat er de nieuwe Racing Ralph/Ray combi op komt. Tubeless uiteraard.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

nice, daar kan je ook nog wat bredere banden omheen gooien!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ad58 schreef: do 7 maart 2019, 16:59 Zo. ‘Alea iacta est'. Het worden Spank Oozy Trail 345 32 spaaks velgen met Hope Pro 4 naven. Zwarte DT Swiss spaken met messing nippels.
Is besteld bij Brian van BikeWheels. Zoals gebruikelijk verliep de communicatie weer voorbeeldig.
De bedoeling is dat er de nieuwe Racing Ralph/Ray combi op komt. Tubeless uiteraard.
Wieltjes hoor :-q :-q
Sneeuwmonster
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ad58 schreef: do 7 maart 2019, 16:59 Zo. ‘Alea iacta est'. Het worden Spank Oozy Trail 345 32 spaaks velgen met Hope Pro 4 naven. Zwarte DT Swiss spaken met messing nippels.
Is besteld bij Brian van BikeWheels. Zoals gebruikelijk verliep de communicatie weer voorbeeldig.
De bedoeling is dat er de nieuwe Racing Ralph/Ray combi op komt. Tubeless uiteraard.
Mooie set. :-q
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

@LARS TB en @PRULLEMAN. Dank voor het verhaal. Momenteel rijdt ik met a-symetrische Ryde Edge velgen en Acros naven. (ca 3,5 jaar) Voor deze naven zijn er geen onderdelen meer te verkrijgen, fabrikant is gestopt met ondersteuning. Via de wielbouwer nog een paar palletjes en veren kunnen regelen. Dus zou er wel weer even tegen moeten kunnen. Maar ben al wel aan het kijken wat er eventueel voor in de plaats moet gaan komen.
Acros valt in ieder geval af.

@Ad58 Veel plezier gewenst met je nieuwe wielen. Maar dat moet goed komen. Brian is een fijne bouwer om mee te overleggen
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klopt. Brian is een topper! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef: do 7 maart 2019, 22:20 Momenteel rijdt ik met a-symetrische Ryde Edge velgen en Acros naven. (ca 3,5 jaar) Voor deze naven zijn er geen onderdelen meer te verkrijgen, fabrikant is gestopt met ondersteuning. Via de wielbouwer nog een paar palletjes en veren kunnen regelen. Dus zou er wel weer even tegen moeten kunnen. Maar ben al wel aan het kijken wat er eventueel voor in de plaats moet gaan komen.
Acros valt in ieder geval af.

Brian is een fijne bouwer om mee te overleggen
Echt lichtgewicht blijft een probleem. Tune is ook niet echt probleemloos. Maar dat Acros de boel niet meer ondersteunt is echt een zwaktebod! Dan zouden ze bijvoorbeeld nieuwe naven met 75% korting aan moeten bieden.

In dat opzicht is DT met de 240 gewoon een echt betrouwbare naaf. En als het om service gaat, dan is Hope ook super, maar verre van licht.

Bikewheels werkt nu veel met Industry9. Zelf geen ervaring mee en ook erg weinig geluiden uit de praktijk. Maar die lijken goed bezig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Industry 9 ben ik ook nieuwsgierig naar! :winkie:

En de nieuwe Ryde velgen lijken me ook wel wat! Zoals de Ryde M29 OS.... Samen met een DT Swiss 240 lijkt me dat geen verkeerd setje ook....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Lars TB schreef: do 7 maart 2019, 22:29
Mike123 schreef: do 7 maart 2019, 22:20 Momenteel rijdt ik met a-symetrische Ryde Edge velgen en Acros naven. (ca 3,5 jaar) Voor deze naven zijn er geen onderdelen meer te verkrijgen, fabrikant is gestopt met ondersteuning. Via de wielbouwer nog een paar palletjes en veren kunnen regelen. Dus zou er wel weer even tegen moeten kunnen. Maar ben al wel aan het kijken wat er eventueel voor in de plaats moet gaan komen.
Acros valt in ieder geval af.

Brian is een fijne bouwer om mee te overleggen
Echt lichtgewicht blijft een probleem. Tune is ook niet echt probleemloos. Maar dat Acros de boel niet meer ondersteunt is echt een zwaktebod! Dan zouden ze bijvoorbeeld nieuwe naven met 75% korting aan moeten bieden.

In dat opzicht is DT met de 240 gewoon een echt betrouwbare naaf. En als het om service gaat, dan is Hope ook super, maar verre van licht.

Bikewheels werkt nu veel met Industry9. Zelf geen ervaring mee en ook erg weinig geluiden uit de praktijk. Maar die lijken goed bezig.
Weet niet of het echt lichtgewicht was, 1790 gram, maar na ca 3,5 jaar de palletjes en veren versleten. Naaf was de .54 versie. Acros bied dan wel tegen een gereduceerde prijs de nieuwe naaf aan maar vind ook dat als ze de boel nog volop promoten en verkopen dat je na een jaar of 3 nog reserve onderdelen moet kunnen kopen. Zo niet, ga ik naar een ander merk. Heb ze ook netjes terug gemaild dat ik niet in ga op hun aanbod ivm wat ik hiervoor heb geschreven. Ze hebben ook niet meer gereageerd.
Zoals ik er nu naar kijk lijkt Hope mij wel wat. Die ratel hou ik wel van :-D Gewicht is niet zo heel spannend vind ik. Ben zelf al een kilo of 14 afgevallen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat die 14 kilo meer zoden aan de dijk zet....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Gewichtsbesparing helpt ook vooral op de velg, die paar gram op een naaf merk je niet denk ik.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Denk ik ook. En ik denk dat het gewicht van banden ook wel een rol speelt. Maar dan zeg ik op mijn beurt: "Pedal Damnit!" :winkie:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie