Welke wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad58 schreef: di 5 maart 2019, 11:55 Een andere wielbouwer biedt Notubes Arch 36 spaaks aan met Hope4 naven met de opmerking dat dat het sterkste is wat ze kunnen maken.
Arch is te licht voor een lompe rijder, ook met 36 spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mooi. Dan maar bij DT swiss houden? Dan twijfel ik nog tussen 26 mm of 30 mm intern.
Waarschijnlijk gaat de gebruiker 2.25 banden rijden. Of weet iemand nog leuke lichtrollende bandjes in 2.35?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RacingRalph? ;)

Op een 26mm velg past ook een 2.35 band.

Notubes heeft ook nog de Flow, die is hier al een keer genoemd.

Maar jouw vriend wil lekker lomp blijven doen op lichtgewicht spul, proef ik een beetje.
Dan weten we al wat er gaat gebeuren, toch?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zeker! :winkie: Dat 2.35 op 26 mm past weet ik. Die vriend wil niet zozeer licht als wel dun. Hij heeft in zijn kop zitten dat dikke banden niet fijn rijden. Hij had er ook 2.35 banden op zitten, die moesten er meteen af. :lol:

Maarruh, uitgaande van 2.25 of 2.35 banden, wat denken jullie, 26 of 30 mm interne velgbreedte?
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 5 maart 2019, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

forcewheelz, ook erg goede ervaring en zeker goed advies!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ad58 schreef: di 5 maart 2019, 12:43 Zeker! :winkie: Dat 2.35 op 26 mm past weet ik. Die vriend wil niet zozeer licht als wel dun. Hij heeft in zijn kop zitten dat dikke banden niet fijn rijden. Hij had er ook 2.35 banden op zitten, die moesten er meteen af. :lol:

Maarruh, uitgaande van 2.25 of 2.35 banden, wat denken jullie, 26 of 30 mm interne velgbreedte?
2.35 op 30mm kan, maar niet perse nodig, 2.25 op 30 mm is wel een beetje de ondergrens denk ik, zou zomaar kunnen dat niet alle 2.25 banden even lekker vallen op 30mm.

kan ook voor de middenweg gaan :)
spank heeft bv een 28mm:
https://spank-ind.com/products/spike-race-33-rim
500 gram in 27,5", voor zover ik weet oerdegelijk, ziet er goed uit en niet te duur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerst maar eens proberen of dat vooroordeel over bredere (2.25 is niet breed...) banden uit zijn koppie wil.
Hij rijdt die 2.1 zeker ook nog vrij hard met zijn gewicht? Daarmee wordt het materiaal ook niet echt ontzien, nog te zwijgen over comfort en rijeigenschappen.

Ik zou zeggen, met name achter een bandje met goede rolweerstand kiezen maar wel op z'n minst 2.25 breed. Tip: Michelin Wildracer. Rolt goed, meer grip dan het profiel doet vermoeden en een steviger karkas dan veel xc-Schwalbes en -Conti's.
Een velgje rond de 25~28mm is echt uitstekend bij die bandenbreedte, als je maar geen te licht exemplaar uitkiest. De oude Flow EX was 25,5mm en stond bekend om zijn degelijkheid. Mocht je die nog kunnen vinden lijkt me dat een mooie optie.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hij rijdt die 2.1 inderdaad op 2.5 bar.

Wat voor bandenspanning bij 2.25 denken jullie? (persoon weegt 105 kg)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

lastig... waarschijnlijk wel boven de 2.0 bar.. laatst zat ik een fietsmaat ook te pushen om wat lager in druk te gaan rijden, (ook net boven de 100kg en 2.25" banden), denk dat ie rond de 2.0 bar zat maar wel een flinke snakebite, zelfs de sidewalls door... (zegt ook wat over de banden uiteraard, maar toch). En een tijdje terug iets vergelijkbaars met iemand met het zelfde gewicht als ik, vergelijkbare velgen, maar blijkbaar een stuk lompere rijstijl, of gewoon pech, maar die reed ook mooi lek, na mijn tips :D

Punt is het is heel lastig om de druk voor iemand anders te bepalen.. die persoon moet namelijk zelf voelen waar de grens ligt met wortels/stenen, maar ook met het omrollen in bochten etc.. Andere fiets, andere velgen, andere banden, ander gewicht, andere rijstijl.. Ik ben er maar mee gestopt, je kan hooguit tips geven waar ze op moeten letten

(je moet ook niet vergeten dat die band al meer vervormd door het hogere gewicht en dat je dus ook meer druk erin moet stoppen om een vergelijkbaar contact oppervlak te hebben).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De metertjes op de fietspompen zijn meestal onnauwkeurig, dus iedere pomp geeft iets anders aan.
Het gissen naar een goede druk en die dan toepassen op zijn fiets is dus dubbel nattevinger werk.

Ook nattevingerwerk:
Als hij op zn achterwiel gaat zitten, alsof hij op een krukje gaat zitten, dan mag zn band iets opbollen.
Werkt voor mij (met 2.35).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: di 5 maart 2019, 11:55 Een andere wielbouwer biedt Notubes Arch 36 spaaks aan met Hope4 naven met de opmerking dat dat het sterkste is wat ze kunnen maken.
Die dus zeker niet nemen... .


Maar die vriend moet even af van zijn fobie voor brede banden, dat lost heel wat problemen op! Ik zou voor 30 mm intern gaan (of die 28 mm van Spank!), bredere banden gaan zeker nog komen. Dan kun je beter maar voorbereid zijn!

Als je goede ervaring hebt met Bike Wheels, dan kun je daar prima heen. De andere namen die hier langs komen bouwen minstens even goede wielen (Mago, Forcewheelz).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Ik heb nu voor 3 fietsen in totaal 4 sets van BikeWheels.. absoluut perfect. En ik vind het niet duur, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Welke 28 mm zijn dat van Spank dan? Leverbaar in 27.5 en 11 speed? Ah. De Spike Race 33.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: di 5 maart 2019, 21:56 Welke 28 mm zijn dat van Spank dan? Leverbaar in 27.5 en 11 speed? Ah. De Spike Race 33.
Prulleman schreef: di 5 maart 2019, 13:15 kan ook voor de middenweg gaan :)
spank heeft bv een 28mm:
https://spank-ind.com/products/spike-race-33-rim
500 gram in 27,5", voor zover ik weet oerdegelijk, ziet er goed uit en niet te duur
:roll: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jaja, ik had het al gezien. Met dank aan Prulleman! :-q
Eens kijken wat Bikewheels hiervan vindt. Ik heb inmiddels begrepen dat aardig wat 27,5 uitvoeringen lastig verkrijgbaar zijn.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie