203mm rotor of 4 zuiger remklauw

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Joris85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 29 maart 2012, 21:27

Op mijn Canyon Nerve AL 9.9 (2014) zitten op dit moment Shimano XT m785 remmen en 180mm rotors.

Voor Nederland is dit ruim voldoende remkracht.
Nu ga ik van de zomer een week naar Livigno, waar we XC/ trail achtige (bikepark) routes zullen rijden.
Nu twijfel ik of ik voldoende remkracht heb om daar op de langere afdalingen goed naar beneden te komen, zonder al teveel fading/ oververhitting.

Ik lees hier en daar dat mensen 203mm schijven voor erop zetten om meer remoppervlak/ warmte afvoer te krijgen. Aan de andere kant levert Shimano ook M8020 4 zuiger remklauwen.

Ben een lichtgewicht rijder (nog geen 70 kg bepakt) dus dat zal waarschijnlijk in mijn voordeel werken.

Iemand tips/ ervaringen wat een goede combi is.

203mm rotor én 4 zuigerklauw lijkt me wat teveel van het goede aangezien ik slecht zelden in het buitenland rij en ik er in NL ook mee ‘moet’ kunnen rijden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met jouw gewicht zou 180 ook wel moeten werken, maar anders voor de zekerheid een 203 voor. Kom je zeker geem remkracht tekort daar.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een groter schijfje is de goedkoopste optie en is denk ik ook prima voor jouw doel. Heb zelf jaren zo gereden in de Alpen, 70kg schoon aan de haak. Metal blokjes kunnen meer hitte aan dan organic/resin, ik zou zeker achter dan ook wel voor metal kiezen. Als er voor jouw remmen ook blokjes met koelvinnen zijn kun je die nog overwegen.
Even goed ontluchten voor vertrek, paar reserveblokken in de rugzak mee en dan kun je er tegenaan! :wink:

De vierzuiger Shimano's zijn echt superfijne remmen, dus mocht je die kant op willen denk ik dat je daar ook een prima keus doet. Maar het is een stuk duurder dan een ander schijfje en adapter aan de voorkant.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Joris85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 29 maart 2012, 21:27

Dank voor de snelle antwoorden.

Heb idd al ICE tech blokjes liggen. Die zullen ook iets meehelpen.

Dus deze blokjes achter?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... tal-437789

En dan wel Resin voor, of beter ook Metal voor?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan allebei. Ik rijd met resin blokken voor, omdat je daar minder snel slepend zult remmen dan achter en dus hitte minder een probleem zal zijn. Maar er is ook geen bezwaar tegen metal voor en achter.

In theorie geven resin blokken minder snel geluid en zijn ze wat beter doseerbaar, maar ik vind het in de praktijk allemaal niet zo heel veel uitmaken. Ben wel iemand die zijn remmen nauwkeurig ontlucht en monteert, dat laatste wil ook weleens schelen in de geluidsproduktie ;-)
En resin blokken zijn wat goedkoper, mocht dat een criterium zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de 2-zuiger remmen van Shimano voorziet van 203mm schijven, heb je remkracht genoeg. Met 180mm zit je op het randje. Dat heeft vooral met de snelheid en met fading te maken, minder met je gewicht.
Nadeel van een grote schijf is wel dat het bijterige van de Shimano remmen wordt verstrekt.
Om dat aan te pakken heb je de 4-zuiger remklauw nodig, die grijpt iets smoother aan, maar remt daarna als een anker.

Achter is 180mm meestal het maximale dat in het frame past, dus daar zal je het mee moeten doen.
Maar Ice-tech blokjes met metal remvoering kunnen de warmte goed afvoeren, dus je kunt toch ongestraft fout (slepend) remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zit in jouw gewichtsklasse en heb vorig jaar op mijn bike een 203 rotor geplaatst. Deze icm met slx remmerij heeft mij vol vertrouwen en zonder enig probleem in de Alpen en rondom Garda veilig naar beneden gebracht. Dat "bijterige" "anker uit"
gevoel heb ik trouwens nooit zo ervaren met mijn remmen. Ik vind het een fijne combinatie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe het bijterige gevoel overkomt is heel persoonlijk.
Ik hou er ook wel van. Liever dan dat je het gevoel hebt dat er niemand thuis is, als je begint met remmen..
Maar anderen schrikken er van als de rem zo enthousiast begint ;)

Anyway, 203 schijven zijn een verstandige upgrade in de Alpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Joris85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 29 maart 2012, 21:27

Oké duidelijk. 203mm voor, achter laten we 180mm, maar wel met ICE tech metal blokjes 👍🏻
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fijne vakantie!!!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Heb je ook daadwerkelijk problemen met je huidige remmen gehad?

Ik rij al jaaaaren met 180mm schijven in de Alpen en weeg 20kg meer dan jij.
Vorig jaar een wat heftigere fietsweek gereden. SLX met 180mm zonder IceTech hield het prima.

Omdat er zo nu en dan toch ge-upgraded moet worden heb ik sinds kort Saint remmen met 180mm schijven.
Ja. dat remt wel beter...

Maar ik zou zonder enige twijfel weer met de SLX/180mm combi op pad gegaan zijn.
Zeker als ik 20kg lichter was dan mezelf ;-)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Alleen grotere schijf zou prima moeten werken. De bikeparkjes in Livigno zijn niet te extreem op je remmen. Carosello en bovenste deel Mottolino zijn flowy, alleen als je echt hard gaat knallen in het onderste deel van Mottolino krijgen je remmen het wat zwaarder te verduren.
Ben er zelf de week van 15-22 juni, blijft een fijne plek om te biken (zelf wel met de grrootste schijven en 4-pots zuigers ivm 40kg meer dan jij :-? )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb zeker bij remmen altijd iets van beter wat power over dan net genoeg ;-)
En aangezien een 203 schijfje met adapter voor hooguit vier tientjes te regelen moet zijn: why not? Merk schijfje maakt niet uit, ik koop ze meestal als ik ergens een goede aanbieding zie.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

mijn nerve met xt m8000 voorzien van 2x 203mm schijf, scheelt een hoop. remt in mijn ogen niet zozeer harder maar wel langer en beter te doseren.
wel overweeg ik steeds vaker over te stappen naar 4 zuiger remmen voor en achter. hierbij speelt mee dat ik tijdje ellende heb gehad met mijn achterrem (bleef lucht in zitten) en dat ik iets zwaarder ben dan 70 kilo... (50 zwaarder zeg maar :D)

oplossing voor achterrem was leiding helemaal los en recht naar beneden hangen. vervolgens de blokken vervangen en remt nu weer als een malle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een 4-zuigerrem moet je ook ontluchten ;)

Maar ik moet zeggen dat ik wel positief onder de indruk ben van mijn upgrade naar een Zee remklauw (met metal blokjes) aan de voorkant (203 had ik al).
Begint iets vriendelijker en remt als het moet harder.
Achter vind ik de XT 2-zuiger goed genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie