Mont Ventoux via de weg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
ditbennick
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 21:20

Misschien is het hier vloeken in de kerk. In het verleden heb ik Alpe d'Huez meerdere keren met de mountainbike omhoog gefietst. Ik ben van plan om dat ook met de Mont Ventoux te doen. Dat geeft toch weer andere weidse uitzichten. Wat zijn de ervaringen met het opfietsen van de Kale Berg via de weg?
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Voor het weidse uitzicht zou ik het niet doen :-D Maar ik heb hem nooit met de mtb opgefietst dus ik kan niet vergelijken. Met de racer heb je pas vanaf Chalet Reynard 'uitzicht', maar ook wind. Dus van dat uitzicht heb ik niet bepaald veel onthouden :-D
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Is net als met de racefiets. Terug naar beneden heb je een voordeel dat alles wat zekerder voelt op de mtb, althans dat vond ik. Wel de bandjes lekker hard zetten!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Er zijn wel betere wegen naar beneden als via het asfalt.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Alles wat je wil weten over de Mont Ventoux ga je hier vinden: https://www.dekaleberg.nl

Er is daar ook wel wat informatie te vinden over routes die deels onverhard zijn. Wil je toch gewoon over het asfalt omhoog én van de mooie omgeving genieten dan adviseer ik je om vanuit Sault omhoog te rijden. Die beklimming heeft minder indrukwekkende cijfers als het gaat over het stijgingspercentage maar je krijgt wel achtereenvolgend lavendelvelden, bos en het bekende maanlandschap vanaf Chalet Reynard. Sault is ook een schitterend plaatsje wat zich uitstekend leent voor een terrasje na afloop.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Leuk die Kaleberg genootschap maar die hebben niet zo veel info voor Mountainbikers

Ik ben er geweest, en ga er dit jaar weer heen. En dit jaar wordt het nog leuker omdat ik via meerdere routes de Ventoux op wil gaan fietsen; Offroad.

Maar goed, ik heb dus al wel wat info. Zie hier https://www.mtbtrails.nl/mtb-trails-fr/ ... nt-ventoux
Doe er je voordeel mee. En, na komende zomer zal hier nog meer info komen te staan :-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Een keer gedaan toen ik in de buurt was.

Klim vanaf Bedoin. Ik had de mazzel dat het niet extreem warm, koud of winderig was, maar het schijnt wel pittig te kunnen zijn.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afgelopen paar jaar ben ik op racefiets en MTB naar boven en beneden geweest. Een aantal keer op een gehuurde racefiets, en op mijn eigen racefiets en MTB. Ga (heel) vroeg. Als je er in het hoogseizoen bent is de kant vanaf Bedoin heel druk. De automobilisten snappen niet wat ze aan het doen zijn en maken de meest idiote fouten. Wees daarop bedacht. Ik moest twee keer vol in de remmen en kwam er zo achter dat de goedkope remblokken op zo'n huurfiets wat last hebben van fading als je ze echt nodig hebt. Dat waren twee bijna-doodervaringen in één afdaling. Eerst een Duitser die voor een haarspeldbocht een groepje inhaalde dat een groepje inhaalde en mij van de weg drukte. Daarna een Belg die me passeerde en meteen vol op de rem ging. De fuq?! Enige optie was over de keien naast de weg. Kwamen mijn MTB-skills mooi van pas. De afdaling aan de andere kant is veel veiliger. Ik ga nooit meer aan de kant van Bedoin naar beneden.

Er zijn ook een aantal MTB-routes omhoog en omlaag. De meest voor de hand liggende route omhoog is de Piste des Graviers Blancs, of anders kun je de lokale MTB-routes volgen. Officieel kun je het laatste stuk alleen omlaag onverhard maar er wordt vooral door de locals ook omhoog gefietst. Dat zag er nogal zwaar uit. Ik heb die route alleen omlaag gedaan. Verder omlaag zijn er verschillende opties, van redelijk goed te doen als je een beetje kunt fietsen (Circuit VTT no.3 of de rode enduro afdaling) tot zeer uitdagend (Enduro Nord, zwart).

Check vooral de weersvoorspellingen vooraf, de wind boven kan nogal hard zijn. Ik gebruik de Superforecast van Windfinder en vind dat een zeer betrouwbaar beeld geven (ook actuele data).
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Onverhard de Mont Ventoux beklimmen is en blijft zwaar, onderschat het niet!

Nadat ik in 2015 met forumlid Tymon de Mont Ventoux voor het eerst op de MTB heb beklommen, heb ik dit afgelopen zomer weer kunnen doen. Het grote verschil t.o.v. 2015 is, dat de route die ik afgelopen zomer heb gereden voor bijna 100% onverhard naar de top gaat!

Waar velen de MTB-route uit Bedoin pakken en een enkeling de klim vanuit Malaucène, zijn er indd meer mogelijkheden. Er liggen inmiddels ook wat vaste MTB-routes op de Mont Ventoux, maar die gaan niet naar de top. Je kunt wat routes van locals gebruiken maar daar moet je wel erg mee oppassen. Locals nemen de regels niet heel serieus namelijk. Via een Fransman ben ik ook aan deze nieuwe MTB-route gekomen. Deze MTB-route die vanuit Flassan via de zuidkant van de Ventoux omhoog gaat is wel goed te rijden en ook toegestaan. De top van de Mont Ventoux, dus dwars door het maandlandschap, is wel erg pittig maar ook heel gaaf! :-q

Belangrijk om te weten is, dat er t.o.v. enkele jaren geleden, er qua regelgeving op de Mont Ventoux het een en ander is aangepast waardoor je nu wel de mogelijkheid hebt om nagenoeg volledig onverhard naar de top te klimmen.

Een filmpje van mijn offroad beklimming kun je hier zien: https://youtu.be/3gY2CYQlhUY en nog meer informatie over het onverhard beklimmen van de Mont Ventoux vind je op mijn website. :-D
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Rij je dan het laatste stuk maanlandschap tegen de richting in of is de route daar twee richtingen? Ik heb die twee jaar terug afgedaald en zag mensen dat laatste onverharde stuk klimmen. Dat zag er zwaar uit. Full enduro bro’s omlaag met integraalhelmen, lokale lycra-brigade omhoog op hardtails. Het contrast was opmerkelijk.

Wanneer was jij daar? Ik heb verschillende jaren geprobeerd mensen te vinden om daar mee te rijden maar het lijkt geen populaire mtb-bestemming onder Nederlanders. Vooral veel mensen met een racefiets gaan die kant op.

De niet-officiële routes zijn qua afdalingen wel een stuk interessanter dan de officiële routes. Ik zag op een paar plekken bandensporen en ben op onderzoek gegaan. Eerst op Trailforks en later een paar van die trails ingegaan en routes gepland. Een aantal zijn uitgepijld als trailrunning routes. Je komt er ook wel wat wandelaars/trekkers tegen. Mensen leken duidelijk gewend aan MTB-ers en reageerden heel normaal en vriendelijk. Een paar keer kreeg ik vooral verbaasde reacties hoe het mogelijk was daar te fietsen. Dat was op de officiële enduro afdaling aan de noord-kant. Omhoog is dat een wandelroute naar de top. Beetje bizar geregeld. De staat van die afdaling is niet best, waarschijnlijk wordt daar door de locals nauwelijks gereden. Ik snap inmiddels ook wel waarom.

Neem wel een paar goede remmen, stevige banden en de juiste bescherming mee als je daar gaat afdalen. Een trailbike is denk ik sowieso het minimum om daar lekker te rijden. De afdalingen doen wat zwaarte betreft niet onder voor de beklimmingen.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Klopt, het laatste stuk vanaf Col de Frache fiets je inderdaad over de gehele bergkam en door het maanlandschap naar de top. Dit is over de GR4 en VTT route 5, wat inderdaad vermeldt staat als een Enduro afdaling. En inderdaad, dan rijd ik hem tegen het verkeer in. Die laatste klim over de gehele bergkam naar de top is inderdaad erg zwaar en lastig maar zo gaaf. Het was voor mij een echte uitdaging om te kijken of dit lukte, en met succes dus :-q Overigens keken wandelaars hier ook heel verbaasd naar mij!

Ik was er afgelopen zomer: Augustus. Wij zaten in Villes-su-Auzon en heb vanuit daar diverse routes op de MTB gereden. Op mijn website (mtbtrails.nl) staan alle gereden routes en ook alles over de beklimmingen van de Mont Ventoux beschreven.

Wat je aangaf klopt, je ziet nagenoeg geen Mountainbikers op de Ventoux (hele regio niet). Allemaal wielrenners. Mountainbikers die je al ziet, rijden allemaal over de weg. Wat je op de Mont Ventoux wel ziet zijn enduro rijders die de Ventoux dan afdalen. Dit zijn altijd Fransen en vaak ook nog locals. Locals nemen het, wat ik al eerder zei, niet zo nauw met de regels. Ze knallen via diverse paden, ook door het maandlandschap naar beneden. En de regelgeving is heel duidelijk hierover: mag niet. Ik rijd zelf een fijne hardtail (in Drenthe heb je geen enduro bike nodig :-D ), en dat is ook daar voor 99% prima te doen. Ik rijd ook niet over de geitenpaden naar beneden, dat is te gek. Ik ken die paden, heb ze gereden maar dat gaat soms echt nergens meer over. Die geitenpaden zijn, wat jij ook al zei, meestal smalle wandelpaden / trail-run-paden naar beneden.

Materiaal moet tip top zijn als je daar gaat fietsen. Ook moet je over de nodige ervaring en skills bezitten anders heb je er niks te zoeken (ben ik van mening).
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik vond die andere paden juist het gaafst. Ten opzichte van die enduro nord afdaling veel beter te rijden. Ten opzichten van de vaste routes (1, 2 en 4 denk ik?) technisch veel uitdagender. Wel belachelijk steil en een paar passages die ik niet durfde waar ik lopend/klimmend afgegaan ben. Ik heb nog nooit zo ver met m’n kont achter mijn wiel gehangen als op die afdaling. En ik moest af en toe stoppen om mijn onderarmen te laten bijkomen. Daarom die opmerking over goede remmen. Klimmen deed ik via de Piste des Graviers Blancs. Check die link in m’n vorige post, dan krijg je er een beetje een beeld bij.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Als dat je ding is, kan ik mij dat heel goed voorstellen. Als ik een dropperpost op mijn hardtail monteer zou het ook mogelijk zijn maar het blijft wat minder mijn ding.

Piste des Graviers Blancs is vrij bekend, en volgens mij komt dit overeen met VTT route 5. Een route die ook door die combe gaat en een wat meer bekende route is: https://www.utagawavtt.com/randonnee-vt ... rave-13332 En zo zijn er nog wel wat meer variaties om via die kant omhoog te klimmen. Op mijn website heb ik er ook een paar opgesomd.

Wat wel een ding is, is dat je vanaf Chalet Reynard daar niet omhoog mag fietsen. Rondom Chalet Reynard hangen tegenwoordig ook kleine verbodsbordjes hiervoor. Naar beneden mag wel. Op http://www.ventouxprovence.fr/fileadmin ... entoux.pdf kun je trouwens de nieuwste VTT routes zien.

Mijn gereden route vanuit Flassan is goed te fietsen, maar is en blijft een ronduit zware klim. Een goede reden voor mij om de Ventoux nu vanaf de zuidkant te beklimmen was, dat er nergens nog over een onverharde beklimming van die kant wordt gesproken. En, je echt voor 99% onverhard naar de top kunt. Met name dat laatste is gewoon heel tof. Je zou deze route ook heel goed kunnen afdalen!

Ik heb overigens meerdere routes in die regio gereden die je dan ook zeer kunt waarderen. Prachtige zware beklimmingen en fantastische technische afdalingen :-q
tjebbert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 19 maart 2008, 20:12
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen

Op de weg is prima te doen maar onverhard ook, op de site van de Kale berg is voldoende info te vinden over de routes vanaf Malaucene en Bedoin. Je moet even zoeken naar Forestier of Grandoneur du Ventoux. In 2013 heb ik met 3 maatjes de handschoen opgepakt om De titel Forestier binnen te halen wat ook gelukt is. Hierbij ga je 2 maal onverhard naar boven en over de weg naar beneden, de laatste stukken moeten hierbij op de weg. Vanaf Bedoin kom je net boven Chalet Reinard op de weg, vanaf Malacene kom je bij Mont Serein op de weg.

Er is onverhard nog wel meer te beleven, zo is er de super mooie afdaling via de Combe de Fiole of via de Combe de Grave, beide gedaan met een hardtail maar toen was ik nog soepel...

Hij heeft nog steeds iets magisch die pukkel maar het echte werk ligt toch echt in het achterland om de berg heen waar een boel moois te vinden is....

https://www.dekaleberg.nl/uitdagingen/h ... randonneur
Size does matter!! Try it with 29 inches...
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Noemde het al eerder, check mijn website voor echt alle info over het MTBen op de Mont Ventoux.
Onderstaande foto is van dit jaar en spreekt boekdelen. Dit is de meest waanzinnige klim omhoog :-q

Afbeelding
Plaats reactie