Bike fitting met flats

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Hi beste mede bikers!

Ik ben sindskort in bezit van een nieuwe Bike, en heb naast het proefrijden, het passen in de bike shop toch na een rit wat last in de onderrug en de nekspieren.

Nu rijdt ik zelf met flats, en was ik benieuwd of het dan ook zin heeft om een 3d bikefitting te laten doen.

Voordat ik 199 euro stuk sla wat ik overigens niet erg vind om heerlijk te fietsen, was ik eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die mij hier iets meer over kunnen vertellen.

Het gaat om een Santa cruz Blur voor de beeldvorming.

Ik heb zelf het idee dat het stuur wat te breed is, en dat ik met een te holle rug rij waardoor ik last krijg van pijntjes.

Erg benieuwd naar tips en tricks!

Alvast bedankt en een goed weekend
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Dat is een hoop geld en het is maar de vraag of je na die bike fitting wel goed zit.
Als je hier een foto plaatst waarop te zien is hoe je zit, dan krijg je vast bruikbare tips.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb voor een fitting ongeveer de helft betaald en dat was het mij dubbel en dwars waard. Maar het blijft moeilijk te zeggen voor een ander. Ben er ook van overtuigd dat je als je bij 3 verschillende bike-fitters langs gaat je 3 verschillende adviezen gaat krijgen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

downhilldirtbike schreef: zo 3 maart 2019, 15:14 Dat is een hoop geld en het is maar de vraag of je na die bike fitting wel goed zit.
Als je hier een foto plaatst waarop te zien is hoe je zit, dan krijg je vast bruikbare tips.
Ik kan inderdaad wel even een foto plaatsen met hoe ik momenteel op de fiets zit, alleen heeft iedereen een mening en dat maakt het vaak erg lastig.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Dice Oldskool schreef: zo 3 maart 2019, 16:40 Ik heb voor een fitting ongeveer de helft betaald en dat was het mij dubbel en dwars waard. Maar het blijft moeilijk te zeggen voor een ander. Ben er ook van overtuigd dat je als je bij 3 verschillende bike-fitters langs gaat je 3 verschillende adviezen gaat krijgen.
Ja ongetwijfeld! Wat voor bike fitting heb jij gedaan?

Ik zelf zat te denken aan de onderstaande, deze fitting wordt aangeboden door Belga in harkstede.

https://www.belgafietsen.nl/belga-retul ... eting.html
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

diaseti schreef: zo 3 maart 2019, 14:33 Hi beste mede bikers!

Ik ben sindskort in bezit van een nieuwe Bike, en heb naast het proefrijden, het passen in de bike shop toch na een rit wat last in de onderrug en de nekspieren.

Nu rijdt ik zelf met flats, en was ik benieuwd of het dan ook zin heeft om een 3d bikefitting te laten doen.

Voordat ik 199 euro stuk sla wat ik overigens niet erg vind om heerlijk te fietsen, was ik eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die mij hier iets meer over kunnen vertellen.

Het gaat om een Santa cruz Blur voor de beeldvorming.

Ik heb zelf het idee dat het stuur wat te breed is, en dat ik met een te holle rug rij waardoor ik last krijg van pijntjes.

Erg benieuwd naar tips en tricks!

Alvast bedankt en een goed weekend
Een 'holle rug' is de houding die jij aanneemt. Een bike fitting gaat daar niets aan veranderen. Platformpedalen ook niet. SPD trouwens ook niet. Of om het anders te verwoorden: wat is volgens jou de relatie tussen het type pedalen dat je gebruikt en de pijntjes?

Wat is je schouderbreedte en hoe breed is je stuur?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

bert l. schreef: zo 3 maart 2019, 18:22
diaseti schreef: zo 3 maart 2019, 14:33 Hi beste mede bikers!

Ik ben sindskort in bezit van een nieuwe Bike, en heb naast het proefrijden, het passen in de bike shop toch na een rit wat last in de onderrug en de nekspieren.

Nu rijdt ik zelf met flats, en was ik benieuwd of het dan ook zin heeft om een 3d bikefitting te laten doen.

Voordat ik 199 euro stuk sla wat ik overigens niet erg vind om heerlijk te fietsen, was ik eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die mij hier iets meer over kunnen vertellen.

Het gaat om een Santa cruz Blur voor de beeldvorming.

Ik heb zelf het idee dat het stuur wat te breed is, en dat ik met een te holle rug rij waardoor ik last krijg van pijntjes.

Erg benieuwd naar tips en tricks!

Alvast bedankt en een goed weekend
Een 'holle rug' is de houding die jij aanneemt. Een bike fitting gaat daar niets aan veranderen. Platformpedalen ook niet. SPD trouwens ook niet. Of om het anders te verwoorden: wat is volgens jou de relatie tussen het type pedalen dat je gebruikt en de pijntjes?

Wat is je schouderbreedte en hoe breed is je stuur?
Hmm ik kom van een hardtail af, en ben juist met de reden overgestapt omdat ik wat last van de rug kreeg steeds. Heb zelf het idee dat de rug bol staat en dat het stuur te breed is, wellicht een kwestie van wennen maar krijg 9/10 keer migraine bij nekklachten vandaar dat ik er erg graag van af wil!

De reden dat ik flats vermeld is omdat je stand van de voet nog wel eens wil veranderen ten opzichte van SPDs ' althans bij mij'

Mijn stuur is 73cm en mijn schouder lengte is ongeveer 50 centimer.

Bedankt voor je reactie 😁😁
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Migraine krijg je omdat de bloedvaten in je hersenen verwijden. Als je migraine hebt, dan helpt daar geen bikefitting aan.
Als je (knallende) hoofdpijn wordt veroorzaakt door een verkeerde houding van je rug nek en schouders, dan kan bikefitting wel iets voor je doen (maar dan is het geen migraine).

Je platformpedalen hebben niets met wel of geen bikefitting te maken. Gewoon je voet op het pedaal zetten zoals de bikefitter het optimaal vindt, verder niet moeilijk over doen.

En zoveel bikefitters, zoveel meningen.

Foto plaatsen ende reacties afwachten is denk ik de beste eerste stap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

diaseti schreef: zo 3 maart 2019, 17:06
downhilldirtbike schreef: zo 3 maart 2019, 15:14 Dat is een hoop geld en het is maar de vraag of je na die bike fitting wel goed zit.
Als je hier een foto plaatst waarop te zien is hoe je zit, dan krijg je vast bruikbare tips.
Ik kan inderdaad wel even een foto plaatsen met hoe ik momenteel op de fiets zit, alleen heeft iedereen een mening en dat maakt het vaak erg lastig.
Precies! Net als wat Dice al zegt: iedere Bikefitter heeft zijn eigen mening... .


Wij kunnen hier net als de diverse Bikefitters een behoorlijk onderbouwde suggestie doen wat je zou kunnen veranderen. Uiteindelijk is het aan jou om te bepalen wat werkt.

Maar als je nu klaagt over de breedte van het stuur, dan kan het zijn dat je te diep zit bijvoorbeeld. Een breed stuur past het beste bij een hoge, korte voorkant, kijk naar downhillers. En iets smaller past weer meer bij lang en diep, kijk naar xc-rijders.

Zelf dus even aan de gang gaan met verschillende stuurpennen hoeft niet veel te kosten. Je zadel iets naar voor of naar achteren schuiven is ook zo gedaan. Verander dus even iets, rijdt er een paar uurtjes mee. En bepaal dan of het beter is.

En dan kun je altijd nog langs een Bikefitter. Maar ik zou er 1 nemen met een fysiotherapeutische achtergrond, die houdt veel meer rekening met de mogelijkheden van jouw lijf dan standaard metingen! Kost misschien wat meer, maar dan gebeurt het echt goed!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je daadwerkelijk migraine krijgt van de fietshouding op een nieuwe fiets, dus met lichtflitsen, wazig zien, overgeven en wat dies meer zij, dan zou ik voor de zekerheid even langs de huisarts gaan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

diaseti schreef: zo 3 maart 2019, 17:08
Dice Oldskool schreef: zo 3 maart 2019, 16:40 Ik heb voor een fitting ongeveer de helft betaald en dat was het mij dubbel en dwars waard. Maar het blijft moeilijk te zeggen voor een ander. Ben er ook van overtuigd dat je als je bij 3 verschillende bike-fitters langs gaat je 3 verschillende adviezen gaat krijgen.
Ja ongetwijfeld! Wat voor bike fitting heb jij gedaan?

Ik zelf zat te denken aan de onderstaande, deze fitting wordt aangeboden door Belga in harkstede.

https://www.belgafietsen.nl/belga-retul ... eting.html
Voor wat het waard is, ik ken de bikefitter in Harkstede. Een ex-prof MTBer die absoluut goed is in zijn werk. Als er op dit moment iets niet klopt aan je houdig weet ik zeker dat hij dat eruit zal pikken.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

bert l. schreef: ma 4 maart 2019, 21:15 Als je daadwerkelijk migraine krijgt van de fietshouding op een nieuwe fiets, dus met lichtflitsen, wazig zien, overgeven en wat dies meer zij, dan zou ik voor de zekerheid even langs de huisarts gaan.
Die schrijven over het algemeen in dat geval beta-blokkers voor, geen smallere stuurtjes :-)

Als ik TS was ging ik eerst zelf eens experimenteren. Handles en remmen iets naar binnen zetten om te kijken of een smaller de oplossing is. Misschien een goedkoop langer of korter stuurpennetje proberen. Stuur lager of hoger zetten. Soms kan een klein verschil een groot effect hebben. Een cm te kort zitten leidt bij mij bijvoorbeeld onherroepelijk tot klachten aan de lage rug. Ik vraag me dan wel weer af of je daar met een bikefit achter gaat komen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Koppijn tgv een ‘verkeerde houding’, tgv meer spanning nek-schouderspieren daardoor = (spier)spanningshoofdpijn.
Geen migraine. Die trekt zich niks aan van je houding op een fiets. Al ga je achterste voren zitten :winkie: ...

Hoe lang ben je en welke maat Blur heb je? Van welke hardtail kom je af?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ik heb zelf een aantal jaren geleden ook een bikefitting gedaan met zowel mijn racer als mijn MTB. Ik ben heel tevreden over deze fitting, de pijntjes die ik had op mijn racer behoren tot het verleden en voor mijn MTB gebruik ik de fitting nog als uitgangspunt. Toch vraag ik mij af of een fitting voor MTB heel veel toevoegt. Het is veel dynamischer (als het goed is) als op de racer rijden. Ik neig dan ook naar meer experimenteren in de praktijk met sturen, voorbouwen stand van de handels e.d.
Voordeel van een fitting (in ieder geval degene die ik gedaan heb) was wel dat hij veel verschillende sturen en lengtes voorbouw had liggen waardoor we gemakkelijk wat uit konden proberen.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

aurelius schreef: di 5 maart 2019, 18:41 Koppijn tgv een ‘verkeerde houding’, tgv meer spanning nek-schouderspieren daardoor = (spier)spanningshoofdpijn.
Geen migraine. Die trekt zich niks aan van je houding op een fiets. Al ga je achterste voren zitten :winkie: ...


Bukken en buigen, kunnen een migraineaanval uitlokken.
Plaats reactie