Nieuwe remset of upgrade hulp gezocht.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Ik twijfel.

Ik wil me.remmen beter kunnen moduleren zonder me kracht kwijt te raken.
De reden hiervoor is dat ik me manual aan t leren ben en me huidige shimano remmen kan ik slecht doseren. En Ja dat kan ook meer aan mij liggen dan aan de remmen...


Dus of ik ga voor een sram guide remset die(zoals ik lees) goed te moduleren is.
Echter rijdt ik altijd met shimano remmen en hou ook wel van de instant stop kracht..

Of ik ga voor een slx remset en voor 200 mm schijven voor en achter.. idee daarachter is dat ik dan ook beter en rustiger kan doseren omdat de schijven groter zijn dan de 180 die ik nu heb..

Wat zijn jullie tips hierin? En klopt mijn gedachte?

Ik zou graag horen wat jullie hier denken en eventueel ervaringen ermee..
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Wanneer je nu al met Shimano remmen rijd en je overweegt een SLX set te monteren;

Waarom dan niet alleen een upgrade naar 200mm schijven icm je huidige remmen? Schijven kan je in later stadium eventueel ook met een SLX of Guide remset gebruiken?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Modulatie en remkracht zijn twee verschillende zaken. Grotere remschijven zal tot meer remkracht leiden (immers krachtmoment dat je uitoefent wordt groter door langere hefboom). Modulering is het gebied tussen aangrijpen en het volledig blokkeren van het wiel. Dit is sterk afhankelijk van het type rem en ook persoonlijk. De ene houdt van een aan/uit gevoel, de andere houdt van een lange slag van de hendel met veel modulering.

Waar ik persoonlijk zeer tevreden van ben, is de Formula Cura remset. Prijs/kwaliteit een aanrader en dus eventueel het overwegen waard.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

RoySmit schreef: vr 1 maart 2019, 10:26 Of ik ga voor een slx remset en voor 200 mm schijven voor en achter..
200 schijf achter: dat gaat zelden passen. De meeste frames zijn geschikt voor max 185mm schijf, dus ik zou dat eerst even checken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik mis welke remmen je nu hebt?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

matthiav schreef: vr 1 maart 2019, 11:15 Modulatie en remkracht zijn twee verschillende zaken. Grotere remschijven zal tot meer remkracht leiden (immers krachtmoment dat je uitoefent wordt groter door langere hefboom). Modulering is het gebied tussen aangrijpen en het volledig blokkeren van het wiel. Dit is sterk afhankelijk van het type rem en ook persoonlijk. De ene houdt van een aan/uit gevoel, de andere houdt van een lange slag van de hendel met veel modulering.

Waar ik persoonlijk zeer tevreden van ben, is de Formula Cura remset. Prijs/kwaliteit een aanrader en dus eventueel het overwegen waard.
Klopt ik weet t verschil. het dubbele is op de trails hou ik best van het aan / uit gevoel van de shimano remmen.

Echter nu met manual oefenen en wat mrt tricks bezig zijn zou het fijn zijn als ik wat beter kan moduleren / doseren. Dat vind ik met de shimano remmen moeilijker. Vandaar de overweging wat anders te nemen... ik ga die formula remmen een bekijken thnx...
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

suravida schreef: vr 1 maart 2019, 11:50 Ik mis welke remmen je nu hebt?
ja slim ook... nu de shimano br-mt500... als ik het goed zeg.. zaten standaard op de canyon
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Grotere schijven geven ook betere modulatie, zeker als je vorige schijven eigenlijk te klein waren. Maar dit is betere modulatie bij hogere remkrachten. Dus voor kleine correcties tijdens een manual zal dit niet veel helpen.

Remblokken kunnen ook invloed hebben op modulatie, resin blokjes zijn over het algemeen wat minder aan/uit dan sintered blokken. Waarschijnlijk zitten er al resin blokken in je huidige remmen, dus ook met deze tip schiet je niks op. :tong

Formula Cura's zijn mooi, en anders Hope?
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

vooral het verhaal grotere schijven beter te doseren ging ik voor... maar heb nu 180 voor en achter en als ik alleen op snelheid wat win met moduleren schiet het niet op om naar 200 te gaan...

ja hope en formule beider naar gekeken vind ik iets meer aan de prijs vergeleken met de sram guide rs... Echter kan daar niet zoveel over vinden wat mensen hun ervaringen ermee zijn.

wel op verschillende sites maar vind reviews van een site altijd moeilijk in te schatten
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Misschien heb je fietsmaten met verschillende types remmen? Dan kun je zelf even voelen hoe groot de verschillen zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou wel oppassen met overstappen naar een merk met hele andere karakteristieken als je erg blij wordt van Shimano's op de trails. Straks heb je uiterst fijngevoelige remmetjes om je manual te oefenen, maar mis je op de trails het aangrijpen van de remmen als je het nodig hebt (of verwacht).

Dat had ik met mijn uitstapje naar Hope's. Die waren inderdaad erg fijngevoelig doseerbaar, maar elke keer dat ik even iets wilde remmen kwam er geen remkracht op het moment dat ik gewend was. Gaf niet echt het vertrouwen om je grenzen op te zoeken, uiteindelijk heb ik die remmen weer verkocht.

Over de doseerbaarheid van Shimano's op de trails heb ik overigens geen klachten, ik vind "aan-uit" een erg overdreven omschrijving van het karakter van hun remmen. Als het echt zo erg was reed er geen hond meer mee volgens mij...
Sommigen vinden de vierzuiger remmen van Shimano beter doseerbaar dan de tweezuigers en een ding is zeker: met die vierzuigers heb je aan één vinger altijd genoeg en hard knijpen is ook niet nodig. Dat zorgt wel voor fijngevoelig kunnen remmen.

Probeer anders eens een stukje rijden te regelen op de fiets van iemand met de remmen die je overweegt, voordat je flink geld uitgeeft aan misschien wel een miskoop ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Eens Kermit.
ik vind op de trails de shimano remmen erg fijn...
Daarom is de 1e overweging een upgrade naar slx en dan meteen grotere schijven...

Het aan uit gevoel op de trails heb ik ook niet zo hoor maar wel op andere momenten.

lastig allemaal miss moet ik gewoon meer oefenen en ook met doseren hahaha
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die mt500's zijn prima remmen toch? Ik vraag me af of je manuals beter worden met betere remmen of dat je gewoon meer moet oefenen.... Als ik zie dat mensen met cantilever remmen manuals kunnen maken én mensen met Saint remmen dan moet het met een setje mt500's ook lukken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

+1 Michiel.
Al zal het met de ene rem wellicht net wat fijner voelen als met de andere.

Ik zou er iig niet snel speciaal andere remmen voor aanschaffen, tenzij je ook nog andere redenen voor een overstap hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Ik vind de MT-500 ook echt prima remmen voor het geld, deden voor mij niet echt onder voor de duurdere opties van Shimano. Zeker een upgrade naar SLX zal niet veel veranderen. Ik vond de MT-500 veel beter dan de Guide R die eerst op mijn Hightower zaten.

Ik zeg gewoon nog wat oefenen met je huidige remmen :-D
Plaats reactie