Nieuwe MTB-helm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Mtb1988 schreef: wo 27 februari 2019, 12:53 Afgelopen 1,5 jaar exact deze helm gebruikt. Beviel erg goed.

Enige probleem wat ik ermee heb is, dat ik het nogal snel warm krijg en daar dus ook voldoende ventilatie bij nodig ben. Zeker in de zomer voldoet deze helm niet aan die eis.

Dus gebruik ik een helm van Specialized.

Deze helm ligt in de kast met de bevestiging voor verlichting voor mn avondritten en in de winter zet ik hem graag op.

Zeker een aanrader!
Bedankt voor je advies! Die helm van specialized; is dat meer een conventionele helm zonder (dichte achterkant"?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zit best wat verschil in ventilatie tussen diverse helmen, ook bij de zogenaamde trailhelmen (dus met verder doorlopende achterkant).

Ik heb met vier types ervaring: de IXS Trail, de Troy Lee A1, Fox Flux en de POC Tectal.
De IXS, Fox en de POC ventileren gewoon goed, de Troy Lee is wat warmer. Dat komt volgens mij vooral door de vrij uitgebreide padding, waar de helm(voering) contact met je hoofd heeft kan immers geen lucht komen.

Positieve keerzijde van die medaille is dat de pasvorm van de Troy Lee onovertroffen is, misschien wel de fijnst zittende fietshelm die ik gehad heb (en dat zijn er zeker een stuk of vijftien).
En ook al was hij wat warmer dan de anderen, daar viel ook nog best mee te leven vond ik.

Uiteindelijk is en blijft criterium nummer 1 bij een helm de pasvorm: zit hij niet goed is hij ook niet veilig.
En nog een tip, doe het kinriempje niet te los. Sommige mensen hebben dat erg los hangen, maar in het geval van een crash doet het dan ook niks meer om de helm op je knar te houden. Dus zo strak mogelijk, maar uiteraard zonder dat je er last van hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een helm goed afstellen is zo gebeurd, maar niet iedereen weet hoe.
(getuige wat je af en toe rond ziet rijden)

Daarom heb ik er een tijdje terug maar eens een video over gemaakt, hoe je een helm nu afstelt.
https://www.youtube.com/watch?v=v5z84NwBOBE
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: vr 1 maart 2019, 09:20

Ik heb met vier types ervaring: de IXS Trail, de Troy Lee A1, Fox Flux en de POC Tectal.
De IXS, Fox en de POC ventileren gewoon goed, de Troy Lee is wat warmer. Dat komt volgens mij vooral door de vrij uitgebreide padding, waar de helm(voering) contact met je hoofd heeft kan immers geen lucht komen.

Positieve keerzijde van die medaille is dat de pasvorm van de Troy Lee onovertroffen is, misschien wel de fijnst zittende fietshelm die ik gehad heb (en dat zijn er zeker een stuk of vijftien).
En ook al was hij wat warmer dan de anderen, daar viel ook nog best mee te leven vond ik.

Ik heb de Troy Lee A1 gehad en heb nu zijn opvolger de A2. Deze ventileert significant beter, padding zelfs nog wat dikker dus nog comfortabeler dan dat de A1 was.

En ze zien er (smaken verschillen) gewoon bruut uit. :bier:
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

StefvanH schreef: do 28 februari 2019, 23:15
Bedankt voor je advies! Die helm van specialized; is dat meer een conventionele helm zonder (dichte achterkant"?

De Specialized helm is volgens eigen opgaaf meer een racefiets helm, dus met kleinere zonneklep en minder beschermend aan de achterkant van je hoofd.

Echter voor wat ik fiets en hoe ik fiets voel ik me ondanks dat het geen ''MTB'' helm is er toch veilig mee.
Specialized Propero 3 heb ik nu. Bevalt heel goed.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie