1st build: Pivot mach 4 | P31: Fresh parts

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Betere tractie en vloeiender klimmen op lossere ondergrond is ook wat ik ondervonden heb met de oval.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het is alweer even geleden dus tijd voor een update. De Pivot is deze maand 2 jaar geworden.

Sinds de bouw zijn er eigenlijk, op de custom wielset na, geen grote veranderingen geweest. Eigenlijk allemaal kleine dingetjes, een beetje finetunen naar functie, rijstijl en -omstandigheden. Op de weg rij ik bijna niet meer en begin steeds vaker meer technische trail op te zoeken (Aken, Ardennen, Zwitserland, etc). Het do-it-all/XC+ concept, hoewel nog steeds van toepassing, is wat verschoven richting trailbike.

Momenteel staat ie er zo bij:
Afbeelding

Wat is er nog veranderd?

Remmen:
- Tijdens een ritje met HdB op de UHR tikte ik een boompje aan. Het gevolg was een gebroken remhendel, gelukkig was dit tijdelijk te fixen met wat tyraps :winkie:
Afbeelding

De oude M785 hendel was Ispec-B, deze was lastig te vinden maar een setje Zee`s voor €23,- p/s zijn een nobrainer, passen prima en staan nog ook mooier zonder die chromen kap:
Afbeelding

- Remkracht en modulatie lieten iets te wensen over. De achterste schijf is ondertussen vergroot, nu dus 180/180mm en na een aanbieding bij een duitse webshop is de voorste M785 remklauw vervangen door een 4 piston M8020.
Afbeelding

Stuurpen & stuur:
- De eerste bouw was met een 60mm stem en een 72cm stuur. Na diverse omzweringen (RF ride 60mm, Cube 45mm, Thompson X4 50mm) toch weer uitgekomen op 60mm in de vorm van een RF Turbine (de X4 is een mooie pen maar stond wat lomp bij dit frame). 60mm geeft ook net wat meer druk op het voorwiel, de kortere pennen gaven toch een te licht voorwiel bij het (technisch) klimmen.

- Hoewel het zwart/rode RF Heaven stuur erg mooi stond, was ik toch benieuwd wat een iets breder stuur zou doen. Er zit nu een goedkope RF Respond 35mm riser van 785mm op en dat voelt net ff iets beter. Binnenkort maar een vervangen voor iets mooiers in dezelfde maat :)
Afbeelding

Overig:
- Bandjes...De conti X-king voorband was ik klaar mee, om de haverklap gingen de zijwangen eraan en in natte condities was het opletten geblazen. Uiteindelijk ben ik voor de winter en buitenland overgeswitched na NoNi`s speedgrips, 2,35 voor en 2.25 achter. In de zomer rij ik achter met een Ardent race 2.2. De NoNi doet het als voorband niet altijd even lekker dus sinds vandaag zit er een Maxxis Forekaster 2.35 op. Ik heb er nog niet mee gereden maar maar volgens de reviews is de grip gelijkwaardig en zonder de dode hoek in de transitie bij het kantelen. Ik denk dat dit wel een goede combi is voor NL.

Forekaster:
Afbeelding

Ardent race:
Afbeelding

- Verder...de 11-50 Sunrace cassette. Echt een huge MF :o
Gecombineerd met de 32t AB ovaal bleek zelfs voor een weekje Bettmeralp voldoende, er was maar 1 helling die niet ging maar die was dan ook 45%.
Afbeelding

En tot slot, klein maar fijn:
Afbeelding

Verder nog steeds erg blij met de fiets, al lonkt het idee van een 29er trailbike ondertussen ook.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed bezig :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Topper, een rete strakke fiets hoor. :-q
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Top. al vind ik wel dat je seals er erg droog bij staan zo.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

zonoskar schreef: do 28 februari 2019, 17:37 Top. al vind ik wel dat je seals er erg droog bij staan zo.
Hmm, goed punt :oops:
Morgen maar eens wat TLC geven, is alweer een paar ritten niet gebeurd. Mooi weer enzo :winkie:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Mooie foto’s als altijd, en goede keuzes qua band en rem :-q
Binnenkort weer eens een rondje Amerongen doen.. maar dan zonder boompje-tik, ik moet er regelmatig aan denken als ik dat stuk passeer :tong
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Herman de Biker schreef: vr 1 maart 2019, 15:47 Mooie foto’s als altijd, en goede keuzes qua band en rem :-q
Binnenkort weer eens een rondje Amerongen doen.. maar dan zonder boompje-tik, ik moet er regelmatig aan denken als ik dat stuk passeer :tong
Haha, ik ook. :lol:
Goed plan, binnenkort maar eens wat afspreken :-q
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Herman de Biker schreef: vr 1 maart 2019, 15:47 Mooie foto’s als altijd, en goede keuzes qua band en rem :-q
Binnenkort weer eens een rondje Amerongen doen.. maar dan zonder boompje-tik, ik moet er regelmatig aan denken als ik dat stuk passeer :tong
Hier sluit ik me helemaal bij aan, leuk vier zuiger klauwtje, en vooral die forekaster voorop, topband :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

FF een thumbs up voor Pivot :-q

Was al even op zoek naar een spare derriepad en de downtube protector laat wat los in de hoekjes. Via FBchat uiteindelijk bij Pivot europa uitgekomen en o.a. gevraagd wat voor lijm te gebruiken. Krijg ik vandaag dit mailtje:
Hi Jacco,
Today is you lucky day.

Please give me your address and I will send you a new down tube protector and a rear derailleur for free.
Goeie service, ik hoop wel dat ze het derailleur pad erbij doen 8)
Gebruikersavatar
D5R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: do 30 september 2010, 14:24
Mijn mountainbike: Rood, Zwart en Zilver.

Wat een service Jacco..
Ik denk dat er een padje wel af kan bij een nieuwe derailleur.. :lol:
Geen commentaar...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Fingers crossed :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En toen vond ik laatst dit... :-{

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai...
Achterwiel en Arch Mk3 ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik dacht bij de titel dat er iets met het frame was. Dat gelukkig niet maar leuk is wat anders. :~
Plaats reactie