Keuzestress

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Hoi allemaal,

Na een blessure is het tijd om weer op de mtb te stappen. Maar het is ook tijd om eens te kijken naar iets anders! Ik heb nu nog een Sensa Merano 26-er van een jaartje of tien oud staan met, jawel, remblokjes, veren (met lockout, dat dan weer wel). Volledig SLX afgemonteerd met een XT achter derailleur, drie tandwielen voor en negen achter.

Ik wil graag iets anders en heb mijn oog laten vallen op twee hardtails, die beiden net geen 2.000,- euro kosten. Bij WR-bikes in Haarle een KTM Myroon Elite van vorig jaar die ook met SLX is afgemonteerd en een XT achter derailleur, Carbon en als ik het goed heb gezien een Fox 32 A Float voorvork.

In Hellendoorn stond een nieuwe Specialized Chisel Expert, aluminium, afgemonteerd met SRAM NX volgens de site en een Rockshocks Reba RL 29 voorvork. Mis ik iets? Welke zouden jullie kiezen?

Ik rij voornamelijk rondjes in Nederland maar wil het wel graag uitbreiden. Zijn er nog andere fietsen die ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, wat/hoe doe je zoal? Als je wil "uitbreiden" en snelheid niet je belangrijkste drijfveer is , is een meer trailgerichte fiets zoals de Kona Honzo wellicht een optie. Nog steeds lekker voor je rondjes in NL maar stukken capabeler (meer controle en vertrouwen) dan een pure XCfiets als je toch naar het buitenland wil.

Voor 2K koop je trouwens ook een leuke fully (canyon neuron bv) :wink:
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Tja, wat doe ik zoal? Ik woon en fiets in omgeving Nijverdal...genoeg te doen! Meestal fietsen we met een groepje een rondje Wierden of Rijssen... mooie singletracks en we proberen de snelheid er in te houden. De bedoeling is natuurlijk om sneller te gaan dan ik voorheen deed.

Ik heb wel met een schuin oog naar een fully gekeken maar die beginnen bij mijn prijsklasse een lever ik dan niet in op kwaliteit/afmontage? Daarnaast dacht ik dat ze een stukje duurder waren in onderhoud.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

DocHoliday schreef: wo 27 februari 2019, 18:32 Tja, wat doe ik zoal? Ik woon en fiets in omgeving Nijverdal...genoeg te doen! Meestal fietsen we met een groepje een rondje Wierden of Rijssen... mooie singletracks en we proberen de snelheid er in te houden. De bedoeling is natuurlijk om sneller te gaan dan ik voorheen deed.
Dat gaat met elke fiets wel lukken na een blessure :wink:

Sallandse heuvelrug dus?
De fietsen die je zelf aangeeft zijn nogal XC-gericht. Nix mis mee, als jij en je fietsmaten dat leuk vinden moet je dat vooral niet veranderen maar als je ook wat spannendere tracks buiten NL wilt gaan proberen dan zou ik naar iets anders kijken. Die Kona heeft een 120mm vork en een moderne geometrie. Op het vlakke of de klim zal hij al sneller zijn dan je huidige fiets (29 vs 26) en naar beneden gaat er een wereld voor je open.

Maar eerlijk is eerlijk, voor pure snelheid op NLse tracks zullen jouw 2 lichte 29ers weer sneller zijn dan de Kona (die wel wel meer lol is).
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Bedankt voor de reacties. Samengevat zijn de twee hardtails die ik heb gezien echt voornamelijk gericht op snelheid?

Wil ik een wat comfortabelere rit en wat speelser fietsen dan moet ik kijken naar bijvoorbeeld de kona honzo? Het feit dat er zo vreselijk veel keuze is maakt het niet makkelijker!

Die canyon fully heb ik bekeken maar ik ben wat huiverig om online te bestellen...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je wat meer comfort en speelser wilt...alles met een 100mm vork en het zadel hoger dan het stuur links laten liggen :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DocHoliday schreef: wo 27 februari 2019, 22:13 Bedankt voor de reacties. Samengevat zijn de twee hardtails die ik heb gezien echt voornamelijk gericht op snelheid?

Wil ik een wat comfortabelere rit en wat speelser fietsen dan moet ik kijken naar bijvoorbeeld de kona honzo? Het feit dat er zo vreselijk veel keuze is maakt het niet makkelijker!
Die twee hardtails zijn inderdaad erg sportief. Maar de kans is groot dat ze al gemoedelijker zijn dan je 26"! Alles in verhouding.

Zeker als je met een groepje rijdt - op snelheid - dan zijn dit de keuzes als je lekker mee wilt komen.

Op bijvoorbeeld zo een Kona is het wat harder werken. Maar je merkt dan wel weer dat het op de slingerstukken van het parcours wel weer makkelijker gaat. En ook in de bergen heb je wat meer reserve.

DocHoliday schreef: wo 27 februari 2019, 22:13 Die canyon fully heb ik bekeken maar ik ben wat huiverig om online te bestellen...
Het grootste probleem met de Canyon bestellen is dat het een grote verrassing zal zijn wanneer je hem krijgt! Verder is het tegenwoordig niet meer spannend. Fiets komt vrijwel compleet naar je toe.

Maar als je twijfelt kun je ook naar Rose Versand in Bochelt, Duitsland rijden, niet zo heel gek ver weg van jou vandaan. Vergelijkbare fietsen voor vergelijkbare prijzen, maar naast dat Rose dus ook internetfietsen is, hebben ze ook nog een winkel waar je ouderwets geholpen wordt!


Overigens valt het extra onderhoud aan een full suspension wel mee. Maar naast de vork moet nu ook de demper af en toe onderhouden worden en eens in de 3-5 jaar misschien de lagers vervangen. Hebben we het over niet eens €100,- per jaar extra.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: wo 27 februari 2019, 23:01 Als je wat meer comfort en speelser wilt...alles met een 100mm vork en het zadel hoger dan het stuur links laten liggen :wink:
Kort en krachtig! Mooi uitgedrukt zo :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Rose heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Na jullie reacties begint een fully me toch wel heel interessant te lijken. Ik ga me daar eens in verdiepen.

Ik zag in een eerder bericht uit 2017 of 2018 ook een cube stereo fully voorbij komen. Is die vergelijkbaar met Rose en Canyon?
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Geen stress, bij een goede fietswinkel kun je een demo-fiets meekrijgen om te testen. En ik ken er wel 1 bij je in de buurt. Er gaat niets boven testen op je favoriete rondje.
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Heb vanochtend nog even gekeken naar de Canyon Neuron op hun site, en die is in de kleur Burst Orange toch echt wel heel mooi. Mensen, jullie maken het me niet makkelijker! :D

Nog even een kleine vraag, hoe leidend is het gewicht? Want een fully is wel een stukkie zwaarder dan een (carbon) hardtail. Hoe zwaar tillen jullie aan het gewicht van een mtb? 8)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, gewicht...het zal altijd een discussie blijven. :)

Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat m`n trailfully van 12,5kg sneller is dan m`n oude Sensa Fiori HT van 9,8kg. Dat heeft met name te maken met grip, de fully houdt nl langer contact met de grond waardoor je langer kan doortrappen en beter je snelheid kan vasthouden. Op asfalt was de Sensa sneller maar dat schijf ik meer toe aan de diepere zit (aerodynamica) en de banden (rolweerstand en roterend gewicht) dan aan het totaalgewicht, in het bos is dat eigenlijk niet van toepassing.

MIjn punt is dat het (tot een bepaalde hoogte) niet zoveel uitmaakt, het is voornamelijk gevoel. Sec bekeken is die 2,5kg verschil maar 2,5% van m`n totale rijdersgewicht, een keertje goed schijten en wat minder rommel in m`n backpack heft dat al op. :winkie:

Voor wedstrijden en marathons is licht gewicht natuurlijk wel gewenst maar voor gewone stervelingen zoals jij en ik maakt het weinig uit. Een fullly of een HT is ook een andere manier van rijden, helemaal icm de moderne geometrieën. Maw: Er zijn zoveel factoren die de snelheid van een fiets bepalen en de grootste ben jijzelf.

Nogmaals, da`s mijn mening. Anderen kunnen daar anders over denken :wink:
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Nogmaals bedankt, ik ben er wel uit dat ik echt geen snelheidsrecords ga breken, ongeacht het gewicht van de fiets. Ik neig wel echt naar een fully nu. Het comfort, de grip, het vertrouwen dat ie je kan geven op afdalingen zijn iets waar ik naar uit kan zien.

Zoals aangegeven vind ik de Canyon er erg gaaf uitzien, maar ik wil ook niet over één nacht ijs gaan. Zo'n twijfelaar ben ik dan ook wel weer...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DocHoliday schreef: do 28 februari 2019, 12:12 Zoals aangegeven vind ik de Canyon er erg gaaf uitzien, maar ik wil ook niet over één nacht ijs gaan. Zo'n twijfelaar ben ik dan ook wel weer...
Lekker nog een poosje twijfelen, het uitkiezen is sowieso een leuk proces!


Nog een paar keer een winkel binnen lopen, beetje surfen op het web. Nog wat meer modellen bekijken. En hier nog wat vragen dumpen.



Ga ook een keer naar een testevenement om zelf ervaring op te doen met een dubbelgeveerde fiets.

En een Cube Stereo is zeker een alternatief. Bij een Cube dealer is vaak ook nog wel een mooier prijsje te regelen. En je koopt hem dan weer in een winkel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dit weekend op de Bikemotion is er ook wel wat te testen op een leuk binnenbaantje. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie