Nieuwe MTB-helm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Ik hoop dat dit de juiste locatie voor dit topic is, maar ik ben op zoek naar een nieuwe MTB-helm.

Ik ben enorm gecharmeerd van helmen met "een dichte achterkant". Volgens mij wordt dit MIPS genoemd, zie bv https://www.futurumshop.nl/giro-chronic ... wart.phtml

Waar moet ik op letten? Gewicht vind ik belangrijk evenals de prijs. Mijn budget ligt rond de €60,- maar bezuinigen op veiligheid lijkt me geen goed plan. Kleur maakt niet (zoveel) uit.

Ik hoor graag jullie tips/aanbevelingen en of ik een goede helm met dit budget ga redden.

Ps. ik fiets enkel in NL, zo'n 2.000km/year

Gr. Stef
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: ma 25 februari 2019, 21:32 Ik hoop dat dit de juiste locatie voor dit topic is, maar ik ben op zoek naar een nieuwe MTB-helm.
Nee. De naam van dit gedeelte is 'Bikeadvies'. En een helm is geen bike... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Lars TB schreef: ma 25 februari 2019, 21:39
Nee. De naam van dit gedeelte is 'Bikeadvies'. En een helm is geen bike... .
Zo ver was ik ook gekomen; vertel je mij waar ik het dan kan plaatsen? :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: ma 25 februari 2019, 21:32 Ik ben enorm gecharmeerd van helmen met "een dichte achterkant". Volgens mij wordt dit MIPS genoemd
MIPS is een extra laag in een helm, die bij een val mee kan draaien en hersenletsel verder vermindert. MIPS vind je in allerlei helmen.

De helmen met dichte achterkant zijn meer de enduro-helmen, maar staan tegenwoordig ook gewoon voor mountainbike-helmen. Tegenover de racefiets-helm, die geen doorgaande achterkant hebben. En geen klep. Maar goed, wielrenners hebben toch geen smaak.
StefvanH schreef: ma 25 februari 2019, 21:32 Waar moet ik op letten? Gewicht vind ik belangrijk evenals de prijs. Mijn budget ligt rond de €60,- maar bezuinigen op veiligheid lijkt me geen goed plan. Kleur maakt niet (zoveel) uit.
Iedere helm die in NL te koop is voldoet aan de minimum eisen voor veiligheid, dus je zou kunnen zeggen dat iedere helm veilig is. Een duurdere helm is vaak beter geventileerd en heeft een comfortabeler instelsysteem of luxer bandje onder je kin. Maar tenzij voorzien van MIPS (duur!!) is een duurdere helm niet perse veiliger.
StefvanH schreef: ma 25 februari 2019, 21:32 Ik hoor graag jullie tips/aanbevelingen en of ik een goede helm met dit budget ga redden.

Ps. ik fiets enkel in NL, zo'n 2.000km/year
Hoeveel je fietst maakt niet uit, je hoeft maar 1x te vallen... .

Belangrijk is dat een helm goed zit. Dus de juiste maat is van belang. Een helm moet goed rondom aansluiten. En dat de helm dan comfortabel zit. Dit ontdek je alleen door helmen te passen. Dan merk je misschien ook het verschil in afstellen en in comfort. Alleen dan kun je zeggen of je misschien iets meer neer gaat leggen voor een helm. Maar voor €60,- kun je best leuke helmen scoren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: ma 25 februari 2019, 21:41
Lars TB schreef: ma 25 februari 2019, 21:39
Nee. De naam van dit gedeelte is 'Bikeadvies'. En een helm is geen bike... .
Zo ver was ik ook gekomen; vertel je mij waar ik het dan kan plaatsen? :-D
Ah, maar waarom zet je hem dan toch hier neer?


Maar dit is een superdeluxe forum. Het zal voor je verplaatst worden! :winkie:

(en je komt meteen op de zwarte lijst van de moderatoren: nog een keer zo een stunt en ze strooien spijkers op je favoriete route!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Lars TB schreef: ma 25 februari 2019, 21:46
Belangrijk is dat een helm goed zit. Dus de juiste maat is van belang. Een helm moet goed rondom aansluiten. En dat de helm dan comfortabel zit. Dit ontdek je alleen door helmen te passen. Dan merk je misschien ook het verschil in afstellen en in comfort. Alleen dan kun je zeggen of je misschien iets meer neer gaat leggen voor een helm. Maar voor €60,- kun je best leuke helmen scoren!
Thanks voor je uitleg. Ik was van plan binnekort naar Rose Fazant te gaan; daar maar eens het e.e.a. uitproberen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: ma 25 februari 2019, 22:34
Lars TB schreef: ma 25 februari 2019, 21:46
Belangrijk is dat een helm goed zit. Dus de juiste maat is van belang. Een helm moet goed rondom aansluiten. En dat de helm dan comfortabel zit. Dit ontdek je alleen door helmen te passen. Dan merk je misschien ook het verschil in afstellen en in comfort. Alleen dan kun je zeggen of je misschien iets meer neer gaat leggen voor een helm. Maar voor €60,- kun je best leuke helmen scoren!
Thanks voor je uitleg. Ik was van plan binnekort naar Rose Fazant te gaan; daar maar eens het e.e.a. uitproberen!
:-q


(naast dat ze blijkbaar ook een soort kippen fokken, hebben ze ook een fietsenwinkel: Rose Versand (= Duits voor 'verzenden') :wink: ) :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oftewel webshop.
Volgensij kan je bij Rose nog steeds gratis retour zenden.
Dus een aantal helmen bestellen (en betalen) en thuis passen.
De rest retour in originele verpakking en geld terug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

(topic verplaatst vanuit bikeadvies)

Precies, of naar een winkel gaan waar je kunt passen, of een paar verschillende helmen bij een webshop bestellen waar je gratis kunt retourneren. Futurumshop is er een van.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 25 februari 2019, 23:50 Oftewel webshop.
Volgensij kan je bij Rose nog steeds gratis retour zenden.
Dus een aantal helmen bestellen (en betalen) en thuis passen.
De rest retour in originele verpakking en geld terug.
Nee joh, gewoon naar Rose Biketown in Bocholt rijden. Mooie winkel, leuke belevenis en je kunt daar wel 100 helmen proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 26 februari 2019, 12:31 (topic verplaatst vanuit bikeadvies)
Zie, gaat volledig automatisch :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een helm is (achteraf) altijd je beste aanschaf op fietsgebied.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: ma 25 februari 2019, 21:39
StefvanH schreef: ma 25 februari 2019, 21:32 Ik hoop dat dit de juiste locatie voor dit topic is, maar ik ben op zoek naar een nieuwe MTB-helm.
Nee. De naam van dit gedeelte is 'Bikeadvies'. En een helm is geen bike... .
Af en toe ben je ook gewoon een botte lul hè.... :-? :winkie:

@TS: het soort helm dat jij voor ogen hebt, biedt in mijn ogen meer bescherming. Doordat de helm verder doorloopt, wordt de zijkant van je gezicht bij een schuiver ook meer beschermd.
“Old, not obsolete”
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Afgelopen 1,5 jaar exact deze helm gebruikt. Beviel erg goed.

Enige probleem wat ik ermee heb is, dat ik het nogal snel warm krijg en daar dus ook voldoende ventilatie bij nodig ben. Zeker in de zomer voldoet deze helm niet aan die eis.

Dus gebruik ik een helm van Specialized.

Deze helm ligt in de kast met de bevestiging voor verlichting voor mn avondritten en in de winter zet ik hem graag op.

Zeker een aanrader!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bike24.com heeft een aantal mooie aanbieding op helmgebied. Bell Super3 met MIPS voor iets van 69,- ofzo.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie