Handhaver Natuurmonumenten bekeurt: MTB-er is geen fietser!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Vanmorgen met clubje op de MTB rond Lochem gefietst. De MTB-route is al jaren verwaarloosd door de verantwoordelijke stichting Achterhoek Toerisme en kent een groot aantal onduidelijke stukken vanwege het ontbreken van MTB route bordjes. Daar waar eerder de bekende groene wandelgebied bordjes hingen (waar je wel mocht fietsen) staan nu deels vervangende bordjes waar fietsen (heel geniepig en zonder communicatie vooraf) niet wordt toegestaan. Tot overmaat van ramp is Natuurmonumenten heel ijverig eigen borden aan het plaatsen waardoor het einde zoek is. Zie de foto's!

Deze keer was het echter raak, handhavers op ons pad op het "Grote Veld". Daar waar wij van mening waren dat er gefietst mocht worden werd ons aangegeven dat fietsen wel mocht, maar MTB-en niet. "Er is in de wet een duidelijk onderscheid, lees het er maar op na!" zei de bromsnor. Op mijn vraag of hij dan ook kon aangeven waar dat staat kreeg ik geen antwoord. Deze keer kregen we geen bekeuring, maar we moesten wel rechtsomkeert maken. Maar dat pikte ik niet. Dus heb ik netjes gevraagd om een bekeuring en heb die dan ook gekregen :-)

Hier onder foto's van de diverse bordjes in een straal van ongeveer 1km van waar wij stonden. Iets van door de bomen het bos niet meer zien. Ik ga het uit principe voor laten komen. Een MTB-er is geen fietser! Wat zijn jullie ervaringen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze laatste is helemaal leuk. Je rijdt al middenin het bos op een oude singletrack en opeens na honderden meters een bordje!?
Laatst gewijzigd door Xtrailer op zo 24 februari 2019, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Xtrailer schreef: zo 24 februari 2019, 15:05 Dus heb ik netjes gevraagd om een bekeuring en heb die dan ook gekregen :-)
:-q :-D


Foto's doen het niet trouwens.
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: zo 24 februari 2019, 16:10
Xtrailer schreef: zo 24 februari 2019, 15:05 Dus heb ik netjes gevraagd om een bekeuring en heb die dan ook gekregen :-)
:-q :-D


Foto's doen het niet trouwens.
Nu wel!?
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

iets met een hoop bomen en geen bos meer zien lijkt me
en een mtb er is geen fietser :D
wat dan ?? een motorcrosser zonder motorblok
een hardloper is ook geen wandelaar maar gebruikt ook gewoon de bospaden
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is laatst een uitspraak over geweest, die borden zijn geen officiële wegenverkeerswet borden en hebben dus weinig betekenis.

Je mag er dus ook met je crossmotor rijden (met wat haken en ogen)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

tiewrap schreef: zo 24 februari 2019, 17:24 Is laatst een uitspraak over geweest, die borden zijn geen officiële wegenverkeerswet borden en hebben dus weinig betekenis.

Je mag er dus ook met je crossmotor rijden (met wat haken en ogen)
Wegenverkeerswet is alleen geldig op de openbare weg. Dit is geen openbaar gebied maar opengesteld...
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je gaat de boete dus wel aanvechten?


Gezien de verwarring + de uitspraak dat je geen fietser bent denk ik dat je inderdaad niets hoeft te betalen en dat er misschien iets meer duidelijkheid komt.


Maar als iemand dus voortaan tegen mij zegt "je mag hier niet fietsen" dan kan ik dat dus pareren met "ik ben ook geen fietser!". Kijken of dat in een drukke winkelstraat gaat werken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Te idioot voor woorden ; jij mag daar niet rijden met je mtb en een E-biker met 25km/uur wel :~
Misschien moet je er maar eens een bagagedrager met fietstas opschroeven :bier:
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Ik ken de situatie niet, maar wat is er onduidelijk aan deze borden?
- MTB'ers op de aangegeven paden
- Fietsers alleen op door borden aangegeven routes
- Vrij wandelen op wegen en paden

Die bovenste bordjes geven enige ruimte voor vrij rijden, maar de Natuurmonumenten bordjes geen enkele. Of stond jij op een aangegeven route? Dan had je vast geen bekeuring gekregen :winkie:

Dat laatste bordje is, in de terreinbeheer werreld uiterst logisch. Je gaat kennelijk de grens over van de ene naar de andere terreinbeheerder. Dus wordt je op de hoogte gesteld van de "huisregels". Zij hebben niet heel veel te schaften met wat de buurman toestaat. Dat dat voor de gebruiker soms uitermate vreemd uitpakt is een ander verhaal :bier: :winkie:
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

StephanR schreef: zo 24 februari 2019, 20:40 Ik ken de situatie niet, maar wat is er onduidelijk aan deze borden?
- MTB'ers op de aangegeven paden
- Fietsers alleen op door borden aangegeven routes
- Vrij wandelen op wegen en paden

Die bovenste bordjes geven enige ruimte voor vrij rijden, maar de Natuurmonumenten bordjes geen enkele. Of stond jij op een aangegeven route? Dan had je vast geen bekeuring gekregen :winkie:

Dat laatste bordje is, in de terreinbeheer werreld uiterst logisch. Je gaat kennelijk de grens over van de ene naar de andere terreinbeheerder. Dus wordt je op de hoogte gesteld van de "huisregels". Zij hebben niet heel veel te schaften met wat de buurman toestaat. Dat dat voor de gebruiker soms uitermate vreemd uitpakt is een ander verhaal :bier: :winkie:
Het probleem is dat al deze bordjes aan hetzelfde pad/terrein staan en fietsen daar wel wordt toegestaan. Maar de MTBer wordt geweerd en wordt dus niet als fietser gezien...
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Xtrailer schreef: zo 24 februari 2019, 20:52
StephanR schreef: zo 24 februari 2019, 20:40 Ik ken de situatie niet, maar wat is er onduidelijk aan deze borden?
- MTB'ers op de aangegeven paden
- Fietsers alleen op door borden aangegeven routes
- Vrij wandelen op wegen en paden

Die bovenste bordjes geven enige ruimte voor vrij rijden, maar de Natuurmonumenten bordjes geen enkele. Of stond jij op een aangegeven route? Dan had je vast geen bekeuring gekregen :winkie:

Dat laatste bordje is, in de terreinbeheer werreld uiterst logisch. Je gaat kennelijk de grens over van de ene naar de andere terreinbeheerder. Dus wordt je op de hoogte gesteld van de "huisregels". Zij hebben niet heel veel te schaften met wat de buurman toestaat. Dat dat voor de gebruiker soms uitermate vreemd uitpakt is een ander verhaal :bier: :winkie:
Het probleem is dat al deze bordjes aan hetzelfde pad/terrein staan en fietsen daar wel wordt toegestaan. Maar de MTBer wordt geweerd en wordt dus niet als fietser gezien...
Tja, dat maak ik nergens op uit bovenstaande :P Maar dat klinkt nogal dubieus ja.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik zie allemaal borden die zeggen, dat je als fietser alleen op de aangegeven routes mag.
Maar geen enkel bordje van zo'n aangegeven route.

Alleen het bord op de bovenste foto laat ruimte voor fietsers, omdat er niet (brom)fietsers maar bromfietsers staat.


Wordt op het proces verbaal gesteld dat jouw mtb geen fiets is?
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: zo 24 februari 2019, 21:10 Ik zie allemaal borden die zeggen, dat je als fietser alleen op de aangegeven routes mag.
Maar geen enkel bordje van zo'n aangegeven route.

Alleen het bord op de bovenste foto laat ruimte voor fietsers, omdat er niet (brom)fietsers maar bromfietsers staat.


Wordt op het proces verbaal gesteld dat jouw mtb geen fiets is?
Die bordjes met MTB route staan (stonden) altijd apart maar veel zijn gewoon verdwenen of illegaal verplaatst. Wild rijden is dus eigenlijk niet te voorkomen en dat beaamde hij ook wel.

Die groene bordjes waren eerder allemaal met mededeling bromfietsers. Zonder enige communicatie (niet naar pers, clubs of anderszins) is dat een keer stiekem veranderd.

Ik heb specifiek gevraagd om de bekeuring ivm het fietsen als MTBer waar o derscheid wordt gemaakt tussen fietser en MTBer. Dat ook in de verklaring op laten nemen met de mededeling bezwaar aan te zullen tekenen om duidelijkheid te krijgen.

Als de boa verstandig is schrijft ie m alsnog niet uit. De overige bikers kregen m overigens niet...
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Op dezelfde (Graafschap) route vind je ook dit bord.
Je mag er dus wel fietsen op de routes, maar niet mountainbiken.

Ik voel me gediscrimineerd :~

Afbeelding
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

veldrijfiets of gravelracer is dus geen probleem ;)
Plaats reactie