Pompjes, handmatig of gaspatroon?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met gaspatroon pompjes. Volgens diverse testen voldoen ze niet, maar anderen schijnen daar anders over te denken.
Share your experience :wink:
Laatst gewijzigd door VeeDee op di 16 november 2004, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

Ik heb zelf lang gaspatronen gebruikt maar ben onlangs teruggestapt op een pompje.
Redenen voor mij zijn dat je met gaspatronen niet weet hoeveel bar je in je band hebt zitten (ten minste niet bij het systeem dat ik gebruikte), bovendien vind ik de gaspatronen behoorlijk (te) duur.

Gaspatronen blazen je band wel sneller op dan dat je dat zelf met een pompje doet maar dat is voor mij (ik fiets geen wedstrijden) geen probleem.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Ik gebruikt gaspatronen, dat je niet weet hoeveel bar er in je banden zit vind ik niet van belang en is met mini pompjes ook alleen bij de duurdere modellen te zien. Ik vul mijn banden onderweg dus op gevoel.
Daarnaast ben ik te lui om echt te zoeken, maar in Horeca bedrijven worden CO2 patronen gebruikt voor slagroomspuiten. Dit zijn ook 14 grams patronen en er zit schroefdraad op (net als bij bijv. het bbb pompje). Als die ook passen is het helemaal niet meer zo duur. Overigens is het onzin dat je met een CO2 pomp je banden niet vol krijgt. Er zijn wel systemen (SKS) die erg lastig zijn in gebruik zonder veel lucht te verliezen. Ik heb een BBB CO2 pompje die erg makkelijk te gebruiken is zonder een beetje CO2 te verspelen. Als ik heel het patroon in mijn Michelin Comp S 2.0" leeg spuit staat er ongeveer 4.5 bar in (veel te veel dus).

Overigens moet je natuurlijk wel je banden verwisselen, dus is het tijdens wedstrijden nog niet echt snel genoeg. Tijdens wedstrijden kun je beter een schuimbus bij je hebben, maar dan kan je naderhand wel je binnenband weggooien en als je tubelus rijdt heel je velg en buitenband.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Daar kan ik wat mee. Ik gebruik zelf een handpompje, rij geen wedstrijden, maar wil na het fixen van de band weer gewoon doorrijden zonder al te veel problemen. Voor lange tour tochten heb ik een reparatie set bij me en een extra binnenband.
Neem je dan nog extra patronen mee? :~
mappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 maart 2004, 23:32
Mijn mountainbike: ....Rohloff....

kgebruik al een lange tijd de topeak road morph. handmatig :tong (kben nog geen betere tegengekomen)

bij mij is deze bevestig onder de bovenbuis maar hij kan ook goed in een rugzak. moeiteloos naar 9 bar pompen (racefiets). de reden waarom ik deze goed vind is als volgt:

pootje voor je voet
smalle buis dus makkelijk hoge druk
slangetje zodat de pomp op de grond gezet kan worden
handvat ter breedte van je hand
alle onderdelen los verkrijgbaar

maar ik rij geen wedstrijden dus heb verder de tijd... :-q
Laatst gewijzigd door mappie op di 16 november 2004, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
morgen ga ik fietsen...
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Als je het goede patroon gebruikt (16 g of groter) krijg je voldoende druk in je band om mee thuis te komen. Als je daar niet zeker van bent kun je eventueel 2 patronen mee nemen.

Het is wel een noodverband, je moet niet een tweede keer lek rijden, dan ben je in de aap gelogeerd (of je moet meerdere patronen bij je hebben en voldoende reservebanden/bandeplakspul.) Een lekke band betekent voor mij dan ook einde tocht en terug naar huis.

Het is ook een vrij dure methode, een handpompje is - zeker als je vaker lek rijdt - een goedkopere investering. Ik denk echter maar zo: ik rij liever helemaal niet lek.

Belangrijkste pro voor mij: het is handiger mee te nemen dan een handpompje.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Wat doen jullie met de patronen, als ze zijn gebruikt??
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Tanja schreef:Wat doen jullie met de patronen, als ze zijn gebruikt??
vuilnisbak (of mag dat niet?)
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Bij je voorganger in z'n nek plakken (plakt goed aan huid zo'n ijskoud ding)

Ikzelf gebruik ook CO2, heb altijd 2 patronen bij en een binnenband. Heb ze eigenlijk nog maar een keer of 3 nodig gehad en dat terwijl ik toch heel veel op mn FF's rij. Waarom: het is licht, klein en snel met oppompen. Je kunt nu ook een keer in de Ardennen gaan crossen en toch gewoon je tools en reparatieshit in je achterzak doen, geen zooi aan je frame tapen ofzo. Een pompje is me nog niet gelukt mee te nemen, en een pomp aan m'n frame is al helemaal geen optie.

Maar als je vaak lekrijdt dan is een pompje wel zo voordelig... Aan de andere kant heeft m'n CO2 setje me ook maar 15 euro gekost en heb nog 4 patronen extra thuis liggen.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Spook-E schreef:
Tanja schreef:Wat doen jullie met de patronen, als ze zijn gebruikt??
vuilnisbak (of mag dat niet?)
Schijnt dat ook veel mensen ze weggooien ter plekke, omdat ze koud worden...
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Tanja schreef:
Spook-E schreef: vuilnisbak (of mag dat niet?)
Schijnt dat ook veel mensen ze weggooien ter plekke, omdat ze koud worden...
Dat zijn idioten. Binnen een minuut (de tijd die je nodig hebt om je wiel weer te monteren en de andere spullen die je gebruikt hebt weer terug te stoppen waar ze horen) zijn ze weer warm genoeg om in een zakje van je shirt te proppen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb gewoon leuke handpomp van 16 euro die twee kanten op kan pompen. Zit aan mijn frame, ziet er wel 'survivalachtig' uit.

Ding werkt goed.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Er bestaan toch ook combinatiepompjes? Dus dat je in principe je CO2 patronen gebruikt maar dat je als je echt veel pech hebt alsnog kunt pompen.
Dat lijkt mij eigenlijk een erg goede optie. Al zal zo'n pompje natuurlijk niet zo klein zijn als een een specifiek CO2 pompje. (eigenlijk alleen een verloopstuk)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Ik zou trouwens altijd eerst beginnen met de handpomp dan: zorgen dat de band goed op de velg ligt. Vervolgens met de CO2 aan de gang.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Best of both worlds?
Heb je ervaring met zo´n pomp?
Ik heb nu een handpompje dat ik netjes naast mijn bidon heb zitten, licht, gebruiksklaar en hij zit niet in de weg. :-q
In je shirt meenemen vind ik niet lekker, ga een keer onderuit en kom dan op je rug terecht, dan wil je het toch anders. :bier:
Plaats reactie