stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik kort standaard m'n sturen in naar 68cm, dat vind ik met mijn 1.70cm lengte de ideale maat.
Voldoende controle en toch overal tussendoor kunnen glippen. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat wordt vaker gezegd, dat ergens tussendoor kunnen met een smaller stuur. Maar dan weet ik niet waar jullie rijden, want ik kom eigenlijk nooit in de problemen met een 74/76cm stuur?

Dat moet haast wel ergens naast de vaste routes zijn, ik ben iig nog nooit op een vaste route geweest waar het zo smal was dat je vastloopt met een wat breder stuur. En zelfs al zou dat incidenteel wel voorkomen zou ik nog steeds de voorkeur geven aan wat breder voor al die km's dat je er voordeel van hebt :)

Maar zoals zo vaak, lekker doen wat je zelf wilt. Ik zal niemand veroordelen die nog met 60cm sturen rijdt, of toeclips, 15cm stuurpennen of zuurstokgekleurde leggings en helmpjes met stoffen overtrek :-q
Je doet er mij niet mee tekort, alleen jezelf ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

kermit schreef: vr 22 februari 2019, 11:06 Ik zal niemand veroordelen die nog met 60cm sturen rijdt, of toeclips, 15cm stuurpennen of zuurstokgekleurde leggings en helmpjes met stoffen overtrek :-q
Je doet er mij niet mee tekort, alleen jezelf ;-)
hehehe :D

toepasselijke avatar voor bovenstaande reactie
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om maar weer was verkeerde opvattingenuit de weg te ruimen:

scottpaul schreef: vr 22 februari 2019, 10:57 Ik kort standaard m'n sturen in naar 68cm, dat vind ik met mijn 1.70cm lengte de ideale maat.
Stuurbreedte heeft toch voor een groot deel met de zithouding te maken: zit je lang en diep, dan staan in een natuurlijke houding je handen stukken dichter bij elkaar. Kort en hoog is dus andersom.
Daarnaast speelt persoonlijke voorkeur wat mee.

Maar lichaamslengte is eigenlijk geen factor... .

scottpaul schreef: vr 22 februari 2019, 10:57 Voldoende controle en toch overal tussendoor kunnen glippen. :wink:
Controle heb je nooit voldoende... .


En verder wat Kermit zegt (en ik ook al eerder in dit topic), op vaste routes pas je met 80 cm overal tussendoor.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 22 februari 2019, 12:55 Om maar weer was verkeerde opvattingenuit de weg te ruimen:
Verdien jij daar je geld mee ofzo? Je verkondigd je waarheden hier als een jehova getuige..
Of ben je gewoon een leraar die in zijn vrije tijd ook graag alles verbeterd? Dat kan natuurlijk ook nog.

Edit; leraar zal het niet zijn gezien je schrijffouten trouwens
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

gemiddeld genomen is iemand van 1.70 minder breed gebouwd dan iemand van 2 meter (uiteraard genoeg uitzonderingen), maar als je schouders minder breed zijn, dan is een breed stuur ook minder prettig.
Dus ik je moet een beetje tussen de regels lezen en doordenken als iemand zegt dat ie met 1.70 met een smaller stuur wegkomt.

Dus stuur breedte en lichaamslengte hebben inderdaad niks met elkaar te maken, maar je schouderbreedte wel, en gemiddeld genomen lopen die wel samen op of af. (dus lars, niet te flauw doen)
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Met 80 cm loop je toch wel vast bij één doorgang tussen 2 bomen op Kwintelooijen.

Schouderbreedte is zeker belangrijk t.o.v. stuurbreedte. Als laatst genoemde echt breder is dan heb je veel meer risico op schouderproblemen.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik denk ook dat je armlengte en schouderbreedte belangrijk is.
In Italie zie je veel kleine mensen op XC fietsjes met een 80cm breed stuur.
Ze zitten met de armen in een soort spagaat op de fiets.
Het ziet er niet uit en je hebt dan geen bewegingsruimte meer.
Ook komen er dan te grote krachten op de schoudergewrichten.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat iedereen gewoon vast moet stellen wat hij of zij het prettigst vind fietsen.
Gewoon beginnen met 80 cm en verschuifbare handvaten. Dan nog een paar stuurpennen tussen de 35 en 120 mm.
En experimenteren maar!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: vr 22 februari 2019, 14:01 Dus stuur breedte en lichaamslengte hebben inderdaad niks met elkaar te maken, maar je schouderbreedte wel, en gemiddeld genomen lopen die wel samen op of af. (dus lars, niet te flauw doen)
Nee, sorry, je kunt niet het verschil van 20 cm breedte van een stuur af doen op een paar centimeter verschil in schouderbreedte.


Dan zou een klein downhilldametje een smaller stuur moeten rijden dan een brede xc-rijder.

Het enige wat er 'lichamelijk' dus mee te maken heeft is persoonlijke voorkeur. Want er is geen vaste maat stuur te koppelen aan een bepaalde schouderbreedte.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: vr 22 februari 2019, 13:14
Lars TB schreef: vr 22 februari 2019, 12:55 Om maar weer was verkeerde opvattingen uit de weg te ruimen:
Verdien jij daar je geld mee ofzo? Je verkondigd je waarheden hier als een jehova getuige..
Of ben je gewoon een leraar die in zijn vrije tijd ook graag alles verbeterd? Dat kan natuurlijk ook nog.
Je kunt je er aan ergeren. Je kunt er ook van leren.

Misschien denk ik er net wat verder over na dan anderen. Ik ben van nature best bot, maar met de onzin die in de fietswereld rond gaat, weet ik me nog best goed in te houden.

g60 schreef: vr 22 februari 2019, 13:14 Edit; leraar zal het niet zijn gezien je schrijffouten trouwens
Je bent je bewust van het verschil tussen schrijffouten en typefouten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ad58 schreef: vr 22 februari 2019, 14:39 Ik denk dat iedereen gewoon vast moet stellen wat hij of zij het prettigst vind fietsen.
Gewoon beginnen met 80 cm en verschuifbare handvaten. Dan nog een paar stuurpennen tussen de 35 en 120 mm.
En experimenteren maar!
Oohh dat zou een koele combinatie zijn... stuur 800 mm breed en stuurpen 120 mm.
Geheid dat je overal tussendoor kunt sturen :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals gezegd, ik ben ook maar 1.70m
En ik vind de breedtes waarmee ik nu rijd comfortabel, anders zou ik het wel aanpassen.

@g60, Lars zegt niet dat jij (of wie dan ook) met een bepaalde stuurbreedte moet gaan rijden, hij gaat alleen in op punten die feitelijk niet kloppen. Zoals het (op mtb-routes) vastlopen tussen bomen met een breed stuur en de opmerking dat stuurbreedte afhankelijk is van lichaamslengte.

Dat laatste kun je iets nuanceren, want ik vermoed dat ik met een 80cm stuur over de grens zou gaan die voor mij comfortabel aanvoelt (al heb ik dat niet geprobeerd, dus wie weet...). Dus het is wel een klein beetje te koppelen aan je eigen formaat, maar vrij beperkt. En het is zeker niet waar dat je met 1.70m alleen maar fijn kunt zitten (en sturen) met een smal stuur.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb met mijn 175cm een breder stuur dan mijn zoon die 194cm lang is.
Maar ik ben dan ook wel een flink stuk breder dan hem (en dikker).
Hoop dat 'ie (sama) niet meeleest anders mag ik een klap met een alu 68cm stuur in ontvangst nemen :winkie: .

Even voor de gezelligheid :bier: , iets met sturen en iets raken;
Mijn persoonlijk record OTB airtime heb ik gevestigd in een fietstunnel.
Zo eentje waar je zo lekker met >35-40km/h in kan duiken.
Iets als een blackout maakte dat ik op topsnelheid, in een flauwe bocht, met het stuur de tunnelwand raakte.
Nog nooit zo blij geweest met stevige fietshandschoenen, asfalt met grid is best wel grof schuurpapier.
Moest nog terugfietsen om de bril op te rapen die een meter of 10-12 van de plaats waar ik de wand raakte, op de grond lag...
Race Face Chester, 74cm, was niet de oorzaak.

Die smalle poortjes tussen de bomen op bijvoorbeeld UH, kun je prima op redelijke snelheid tussendoor slalommen.
Maar áls je dan zo'n boompje raakt...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben in de Alpen een keer met mijn stuur aan zo'n flapperend, plastic netje blijven hangen dat ze daar wel eens als hekwerk gebruiken. Toen ben ik ook even gaan liggen en dat was niet eens een heel breed stuur (oldskool breed, 69 cm). Tijdens dezelfde trip is een brit met zijn stuur tussen twee bomen blijven steken, ik heb de lancering niet gezien maar later wel de boom, die was er ook niet helemaal ongeschonden uitgekomen. Dat was overigens zo'n beetje de tijd dat breed, breder, breedst in opmars was. Ook de gids merkte op dat hij er op een paar plekken niet meer 1-2-3 tussendoor paste met zijn nieuwe bike en bredere stuur. Het waren overigens nog wel vrijwel allemaal kleine wieltjes toen (als het niet om een XC fiets ging) en toch hadden we best wel pret.
Plaats reactie