Welke kaart op Garmin Etrex Legend Hcx?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:http://www.javawa.nl/viatoestel.html
Hier vind je een tooltje om de viapunten aan te passen. :-q
Helaas, werkt niet op een Etrex Legend Hcx.
Misschien dat het met xImage lukt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
MrGPS
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 juni 2013, 16:03
Contacteer:

Patrick_V schreef:Djeees, en ik maar denken; ''ik koop een gps en ben van al het gezeik af''
:) begrijp het gevoel. Komt simpelweg omdat er gewoon een hoop mogelijkheden zijn; je moet even zien uit te vogelen wat voor jouw toepassing de beste optie is.

Als aanvulling op m'n cursus DVD ben ik bezig wat quicktips te maken die niet zozeer uitleggen 'waarom' maar vooral 'hoe'. Zal eens zien of ik daarin ook een video over de direct route kan toevoegen.

Wat wellicht al interessant kan zijn is de video over de routeringsinstellingen van de Open Fiets Map ( zie https://www.facebook.com/mrgpsnl/videos ... 502284000/" onclick="window.open(this.href);return false; - let wel: het gaat hier om tourfietsen, niet om MTB) en de video 'van route naar track' op https://www.facebook.com/mrgpsnl/videos ... 195574664/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mrgps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.facebook.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Direct route conversie gedaan met een track van 95km. - 497 trackpunten - verharde weg.
Maximaal aantal waypoints dat er per route op mijn gps passen is 250.

Wat er dan uitkomt is goed te volgen op de gps! Omdat het verhard is.
Voorbeeld = Omdat het op de verharde weg "logisch" is dat ik met de flauwe bocht mee ga i.p.v. de route rechtdoor over prikkeldraad en sloot (en weer terug) volg.
Onverharde track 1-2-3 omzetten naar direct route gaat inderdaad leiden tot direct route die de track onnauwkeurig weergeeft.
ThaSingleTrackMastah schreef:De route die Patrick_V bedoelde is een zgn. domme route, Garmin noemt dat Direct Route.
Heeft als enige voordeel dat 'ie vet roze is op je scherm, maar als grote nadeel dat je max 250 punten kunt gebruiken.
Da's bij 25km dus 1 punt per 100m. Niet echt nauwkeurig dus.
Nu liggen die punten wel slim verdeelt over de route, maar toch...
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Tijdens de laatste tocht, TNWO Zandvoort-Enschede, kwam ik er achter dat ik wel de track had geladen maar niet alle kaart(delen).
Heel fijn en simpel was het om een leeg scherm te hebben met slechts een pijltje en een paarse lijn, schaal 1-80mtr en het was goed te doen!

Toegegeven, zaken als "slootkant ten noorden of zuiden van de beek?" en "zit hier ergens een winkel?" gaan makkelijker met een kaart als achtergrond.
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, less is more.
Soms...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Wat ik zie bij fietsvrinden: Wahoo elemnt is fijn navigeren!
Zwart/wit kaart, dikke streep van de track.
Vraag Welke zwart/wit kaart is er voor op m'n Etrex Legend Hcx?
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Zo! Dat ziet er uitgebreid en veelbelovend uit. Testje gedaan met extract op basis van SVG Cadastre.
Ziet er uit op scherm van de PC uit zoals ik het hebben wil. Eens zien of dat op gps toestel ook zo is...
ThaSingleTrackMastah schreef: di 19 februari 2019, 23:11 https://extract.bbbike.org
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet bij Format 1 vd Garmin kaarten kiezen. Bijv BBBike-Garmin UTF-8
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ik zou op een Etrex Legend géén UTF-8 kaart kiezen, dat ondersteunt hij niet... De Latin1 variant kan wel.
Er staat echter geen zwart/wit kaart voor Garmin in de lijst. Zelf heb ik voor de Openfietsmap een aangepast kleurschema gemaakt met zwart- en grijstinten, maar die is voor een Oregon. Op de Legend met zijn beperktere kleurdiepte gaat dat niet mooi worden.

Misschien is deze kaart wat? http://www.gmaptool.eu/en/content/maps-garmin-fenix
Is bedoeld voor het zwart/witscherm van oudere Fenix-en, maar doet het op de Legend misschien ook wel goed.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Dank, dat is zeer eenvoudig en werkt probleemloos op Etrex, transfer via Basecamp zoals met "alle andere kaarten".
Kaart heeft iets meer kleur, maar is nog steeds heel rustig. van't weekend ga ik er het veld mee in. Dank!
javawa schreef: vr 22 februari 2019, 12:01 ik zou op een Etrex Legend géén UTF-8 kaart kiezen, dat ondersteunt hij niet... De Latin1 variant kan wel.
Er staat echter geen zwart/wit kaart voor Garmin in de lijst. Zelf heb ik voor de Openfietsmap een aangepast kleurschema gemaakt met zwart- en grijstinten, maar die is voor een Oregon. Op de Legend met zijn beperktere kleurdiepte gaat dat niet mooi worden.

Misschien is deze kaart wat? http://www.gmaptool.eu/en/content/maps-garmin-fenix
Is bedoeld voor het zwart/witscherm van oudere Fenix-en, maar doet het op de Legend misschien ook wel goed.
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Weer wat geleerd, dacht dat Latin juist de foute keuze was.

Toen ik de etrex legend hcx googelde kwam er een kleurenscherm naar voren, maar ik begrijp dat het z/w moet zijn?

Je kan de kaart ook omzetten naar Z/W met gmaptool. Heb ik voor de Etrex10 gedaan, maar kost wel wat moeite en tijd.
Ooit nog een handleiding gemaakt hoe je een z/w kaart maakt voor de etrex10. Daar moet nog ergens een topic van zijn.

Ook kan je een TYPfile maken voor z/w, da's wellicht eenvoudiger.
Het leuke van Garmin is dat er veel tooltjes voor zijn, meestal gratis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 februari 2019, 21:01Toen ik de etrex legend hcx googelde kwam er een kleurenscherm naar voren, maar ik begrijp dat het z/w moet zijn?
Klopt, dat is waar Knerbert om vroeg...

Die methode van jou, dat is toch met GPSMapEdit? viewtopic.php?f=27&t=125571
Daarmee maak je de kaart niet echt zwart/wit, je haalt er alleen de groen-vlakken uit. Voor een toestel dat een monochroomscherm heeft is dat voldoende, maar bij een kleurenscherm zul je de kleuren moeten wijzigen naar zwart/grijs. Dit kan met een aangepast TYP-bestand.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat topic, met in de laatste post een linkje naar de beschrijving.
De bedoeling van deze beschrijving is toegespitst op de (on)mogelijkheden vd Etrex10.
Z/W scherm, beperkt geheugen en geen mogelijkheid om te routeren.
Via mijn beschrijving haal je de gekleurde vkakken weg en via de gratis versie van gpsmapedit verdwijnt ook de routeerbare data vd kaart.
Dat scheelt veel geheugenruimte waardoor er toch een flinke kaart in de Etrex10 past.

Maar Knerbert heeft dus toch een kleurenscherm en wil daar een zw kaart op zien?
(wellicht een Etrex10 kopen?)

Maar inderdaad haal je met mijn beschrijving de kleur niet weg, alleen de kleuren vd achtergrond, wat op het (z/w) scherm de boel een stuk overzichtelijker maakt.
Dat zelfde bereik je ook met een kleurenscherm, de achtergrond valt weg en alleen de wegen en paden blijven over,. In hun eigen kleur, dat wel. Ziet er op mn Etrex30 goed uit, erg duidelijk.
Wellicht is dit voor Knerbert al voldoende?

De kleuren omzetten naar grijstinten gaat bij een z/w scherm vanzelf. Bij een kleurenscherm moet je idd een TYP-file maken waarin alles naar (4?) grijstinten wordt omgezet. Door voor alle achtergrond kleuren wit te kiezen ben je de storende achtergrond kwijt.

Die ingekleurde achtergrond is leuk op een stafkaart, maar als je midden in een afdaling even snel wilt kijken waar je links of rechts moet, dan heb je niets aan die gekleurde vlakken. Dan wil je een paar duidelijke lijnen zien.
Wat dat betreft snap ik de vraag helemaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@Knerbert. Op mijn 60csx kon ik veel van die storende achtergrond uitschakelen door bij de kaartinstellingen de landcover op off te zetten.
Wellicht is dat voldoende om op je Etrex meer overzicht te krijgen.
Linkje naar 60csx manual, even zoeken naar "land cover". Bij de etrex zal het ongeveer hetzelfde zijn.
http://www.tramsoft.ch/downloads/garmin ... manual.pdf
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie