Remset voor DH/Freeride Fiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Saints/Zee heb ik nooit geprobeerd.
Uit de testen komen de Saints nog steeds heel erg goed uit en geven nog iets meer vertraging dan de Hope E4.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Bij mij speelt ook massa mee bij het kiezen van ankers, ik zit tegen de de 125kg aan die afgeremd moet worden (fiets + kleding + aan het stuur hangend stuk vlees) Voor dat ik overstapte op Zee had ik regelmatig last van remmen die veel te heet werden in de bergen (2 zuiger systemen van Sram en Shimano).
Ik ben best gelukkig met mijn Zee setje, zeer betrouwbaar en veel power met sinter blokken, rij wel tegenwoordig met 225 schijf voor en 203mm achter omdat ik bij snelle en lange afdalingen een 203 schijf in het voorwiel wel eens aan het faden heb. Organische remvoering is niks voor mij, te weinig power.
Helaas zit er niet bijster veel modulatie in de Zee's, ze geven mij wel veel vertrouwen bij snelle en lange afdalingen, bij een modderig of kleiachtig ondergrond is er wel een nadeel dat de wielen te snel blokkeren. Dus dan extra goed opletten! Saint heb ik eens geprobeerd, das vergelijkbaar.

Ik wil t.z.t. toch iets meer modulatie, ik kijk nu met een half oog naar de Cura 4. Ik wil ook geen DOT olie remmerij, die remvloeistof is gore troep en verouderd ook door opname van water.
Mijn Zee's en de Deore's van mijn vriendin draaien op LHM olie, veel goedkoper en remt super!
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

HaiGe schreef: do 21 februari 2019, 02:38 Bij mij speelt ook massa mee bij het kiezen van ankers, ik zit tegen de de 125kg aan die afgeremd moet worden (fiets + kleding + aan het stuur hangend stuk vlees) Voor dat ik overstapte op Zee had ik regelmatig last van remmen die veel te heet werden in de bergen (2 zuiger systemen van Sram en Shimano).
Ik ben best gelukkig met mijn Zee setje, zeer betrouwbaar en veel power met sinter blokken, rij wel tegenwoordig met 225 schijf voor en 203mm achter omdat ik bij snelle en lange afdalingen een 203 schijf in het voorwiel wel eens aan het faden heb. Organische remvoering is niks voor mij, te weinig power.
Helaas zit er niet bijster veel modulatie in de Zee's, ze geven mij wel veel vertrouwen bij snelle en lange afdalingen, bij een modderig of kleiachtig ondergrond is er wel een nadeel dat de wielen te snel blokkeren. Dus dan extra goed opletten! Saint heb ik eens geprobeerd, das vergelijkbaar.

Ik wil t.z.t. toch iets meer modulatie, ik kijk nu met een half oog naar de Cura 4. Ik wil ook geen DOT olie remmerij, die remvloeistof is gore troep en verouderd ook door opname van water.
Mijn Zee's en de Deore's van mijn vriendin draaien op LHM olie, veel goedkoper en remt super!
Wil je modulatie en niet te snel heet wordende remmen kun je ook HOPE V4 met geventileerde schijven proberen, al dan niet met Trickstuff blokken. Wel DOT 5.1
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Leuk al die meningen :D

Ik ben erg blij met Shimano Saint, was de eerste upgrade toen ik mijn Giant Reign kocht en misschien wel de beste ook. Ik heb tussendoor een setje hope E4 & V4 geprobeerd, maar dat beviel me niet.

De doseerbaarheid van de Hopes is inderdaad iets beter, maar de remkracht was niet consistent (of dan lig in mijn beleving :-)) T gebeurde te vaak dat ik met de 1e keer aanremmen geen remkracht had, pas na 2 keer knijpen, en das niet fijn als je voor je gevoel op t laatste moment remt.

De proefperiode was een paar ritjes in de Eifel, dus afdalingen van 2 a 300hm in de tussentijd iedere youtube tutorial uitgevoerd om het beter te krijgen, maar niet naar wens. Daarna weer Saints gemonteerd, en weer als vertrouwd, vorige week na een jaar even ontlucht, beetje lucht eruit en verder volkomen onderhoudsvrij! (tussendoor regelmatig ff met lucht schoongespoten en een setje nieuwe blokken erin).

De saints remmen keihard, altijd en zijn dus (igg mijn 2 setjes) vooral erg betrouwbaar.
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

paulus1981 schreef: do 21 februari 2019, 18:39 De doseerbaarheid van de Hopes is inderdaad iets beter, maar de remkracht was niet consistent (of dan lig in mijn beleving :-)) T gebeurde te vaak dat ik met de 1e keer aanremmen geen remkracht had, pas na 2 keer knijpen, en das niet fijn als je voor je gevoel op t laatste moment remt.

De saints remmen keihard, altijd en zijn dus (igg mijn 2 setjes) vooral erg betrouwbaar.
De Hope remmerij is prachtig om te zien, ik had bijna een setje gekocht een aantal jaren geleden. Na wat rondvragen bij voornamelijk DH rijders ben ik toch maar gegaan voor Shimano Zee, nooit spijt van gehad.
De Zee/Saint klauwen zijn heel betrouwbaar en hebben super power! Heb de eerste 2,5 jaar rond gereden zonder ontluchten of olie te verversen. Afgelopen zomer na bijna 3 jaar weer eens verse LHM olie er op gegooid, daarna functioneerden ze weer 100%.
Moet er wel bij zeggen dat de standaard Shimano schijven wat aan de dunne kant zijn met 1.75/1.80mm. Ik gebruikte eerst Sram G3 rotors, tegenwoordig Hope en Formula, deze zijn met 1.95mm wat dikker.

Ik ben heel nieuwsgierig naar de Formula Cura 4 ankers :bier: :bier:
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De formula remmen waar ik laatst mee gereden hebt, waren en niet duur, en waren veruit de fijnste remmen waar ik ooit mee gereden heb.

Nu tech ipv hope race, lijkt beter, nu nog in de bergen proberen. :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie