Weer een frame stuk, nu maar staal?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Inmiddels lijkt het een gewoonte te worden, aangezien dit al het tweede frame is dat ik de zitbuis van mijn frame breek boven de verbinding met de bovenbuis. Eerst mijn Xtrail (2016) en nu mijn Drössiger H-lite waarmee ik de fiets opnieuw opbouwde. Het euvel zit hem in te lomp doen met de aanhang-mtb van mijn dochter. Iets te veel wringen bij het terugsteken van de zadelpen met de aanhanger eraan en *knak*.

Nu twijfel ik om over te stappen naar staal vanwege de relatieve onverwoestbaarheid, al loop ik nog tegen een paar dingen aan: zoekend kom ik alleen 'moderne' frames tegen met steekassen, terwijl ik nog een vrij nieuwe wielset heb met 'ouderwetse' qr-snelspanners. Ook is alles voor tapse vorken, terwijl mijn RS 30 tk gold recht is, als is daar wel een adapter voor te vinden.

Gaat er bij iemand een belletje rinkelen als ik roep: 19' stalen frame voor 135mm qr, schijfremmen en BSA BB en geo geschikt voor een vork met 100 of 120mm veerweg?

Anders moet het misschien maar gewoon weer een vergelijkbaar alu frame worden uit de budgetbak van drossiger o.i.d.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je een mooi "purpose built" stalen frame wilt hebben, Suravida heeft een mooie aanbieding!
Laatst gewijzigd door baron062 op do 21 februari 2019, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Willen wel, ja. Vanaf de eerste foto's die ik er op dit forum van zag. Helaas wordt custom te duur, zelfs met zo'n mooie aanbieding.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Staal gaat je ook niet per definitie redden. Dan moet je werkelijk een lomp stalen frame hebben, iets van Surly of zo, voordat je vrij zeker kan zijn dat het ook niet scheurt.


Normaal zou vrij goedkoop alu frame het juist langer moeten houden, gewoon omdat het lekker dikwandig is. Maar blijkbaar ben jij 'speciaal lomp' en gaat alles gewoon stuk.

Dus of netter zijn met het materiaal of accepteren dat het af en toe kapot gaat. :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rij al jaren op lompe Surly's :winkie: en zou er juist in dit geval zeker een adviseren. Rijdt als een speer, redelijk onverwoestbaar en je kunt er alle achterwielnaaf"standaards" in kwijt.
Jij zou een ouder model Karate Monkey of Ogre kunnen nemen, maar ook een nieuwere Karate Monkey.
NB jouw oudere vork past trouwens gewoon in een tapered frame (met juiste headset/crownrace) andersom kan een nieuwe tapered vork niet in een ouder frame.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Er is enorm veel verschil in kwaliteit. Zowel bij aluminium als staal maar ook bij carbon. Nu zet je met zo'n kar natuurlijk wel extra kracht op een plaats waar normaal andere soorten krachten komen. Maar Suravida kan daar misschien wel een extra versteviging aanbrengen. Daarnaast zullen er ook genoeg merken zijn waar het frame het gewoon overleefd. Maar helaas kom je daar alleen maar achter door het te testen...
Laatst gewijzigd door mud mate op wo 20 februari 2019, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 20 februari 2019, 19:23 Staal gaat je ook niet per definitie redden. Dan moet je werkelijk een lomp stalen frame hebben, iets van Surly of zo, voordat je vrij zeker kan zijn dat het ook niet scheurt.


Normaal zou vrij goedkoop alu frame het juist langer moeten houden, gewoon omdat het lekker dikwandig is. Maar blijkbaar ben jij 'speciaal lomp' en gaat alles gewoon stuk.

Dus of netter zijn met het materiaal of accepteren dat het af en toe kapot gaat. :kiss:
Die acceptatie is er al. Het frame is een uitwisselbaar onderdeel. Ik ben niet de lichtste (al is dat langzaam aan het veranderen) en de frames die stukgingen hadden beide op het punt waar ze stuk gingen een schrikbarend dun buisje. Het zal vooral een combinatie zijn van gewicht en belasten in de verkeerde richting.
Bij het eerste frame, waarbij ook de aanhang-mtb werd gebruikt, toen nog voor mijn oudere dochter, gebruikte ik de originele vrij korte zadelpen, die dus maar een stukje in het frame zat waardoor alle krachten op dat kleine stukje buis kwamen. Voor het nieuwe frame daarom een 300mm lange pen genomen zodat de krachten beter verdeeld worden. Nu met het inzetten van die pen in het frame, waarbij ik meende dat hij er al ver genoeg inzat, een wat draaiende beweging gemaakt bij nét onder de verkeerde hoek insteken.

Maar goed, net omgaan met het materiaal doe ik doorgaans wel. Nu komt dus weer de lol van iets nieuws opbouwen...
MonkeyRider schreef: wo 20 februari 2019, 19:32 Ik rij al jaren op lompe Surly's :winkie: en zou er juist in dit geval zeker een adviseren. Rijdt als een speer, redelijk onverwoestbaar en je kunt er alle achterwielnaaf"standaards" in kwijt.
Jij zou een ouder model Karate Monkey of Ogre kunnen nemen, maar ook een nieuwere Karate Monkey.
NB jouw oudere vork past trouwens gewoon in een tapered frame (met juiste headset/crownrace) andersom kan een nieuwe tapered vork niet in een ouder frame.
Dat is een mooie tip. Zoiets als deze? Mijn Duits is niet erg goed, maar Gabelfederweg empfl. 140 betekent volgens mij dat ik 20mm tekort kom (ik heb mijn veerweg vergroot naar 120). Dat moet te overzien zijn, toch?

In dezelfde prijsklasse kom ik zelfs nog een titanium frame tegen. Jammer dat de pond nog niet gekelderd is...
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voordeel van staal is dat het in ieder geval makkelijker te repareren is als het weer kapot gaat.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

De website project12 doet het niet?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nu weer wel, dank voor de tip :-q

TS: heb je toevallig een foto van wat er precies mis is gegaan? Niet dat ik er iets aan kan doen, maar altijd leerzaam.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

WelkomBuiten schreef: wo 20 februari 2019, 20:44
Lars TB schreef: wo 20 februari 2019, 19:23
Dat is een mooie tip. Zoiets als deze? Mijn Duits is niet erg goed, maar Gabelfederweg empfl. 140 betekent volgens mij dat ik 20mm tekort kom (ik heb mijn veerweg vergroot naar 120). Dat moet te overzien zijn, toch?
Zo'n Karate Monkey heb ik zelf met 120mm . Rijd uitstekend! 140mm is de max, maar 120 word veel gezien als mooi gemiddelde voor deze KM. Je moet maar eens op hun website kijken, ze hebben zelf ook een trailer in het pakkeet. https://surlybikes.com/bikes
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een zadelpen van 30cm is niet lang op een mtb. Hoeveel steekt er uit het frame?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Hij was geen 30, vergissing (uit het hoofd genoemd). Hij is 40. De oude, originele (waarmee het bij het eerste frame misging) was beduidend korter. Die stak dus maar een stukje in het frame (5cm), vreemd dat hij daarmee geleverd werd. De 40er stak er toch minimaal een derde in. Ik wil nu ook maar een maatje groter gaan qua frame. Was voorheen behoudend met 19' vanwege 'bij twijfel neem je de kleinere' maar de maatvoering van 20' lijkt me prima te passen, zeker nu ik vertrouwder op de fiets zit. De zadelpen gaat dan ook weer wat dieper.

Begin inmiddels wel te hangen naar de ti fireline evo. Qua geo beduidend leuker dan de goedkope frames waar ik tot nu alles in hing (en evengoed veel plezier aan beleefde) en mooi materiaal, waarbij je niet hoeft te denken om de lak. Een scheur repareren levert een stoer litteken op.
De pond is nu in een klein dipje, en alles uit Engeland zal na de Brexit lastiger en waarschijnlijk duurder worden omdat het dan echt over de grens moet. Mijn wielen passen erin, vork met een adapter voor het onderste lager, mijn aandrijving gaat ook lukken (XT 3x10, mogelijk even wat rommelen voor de voorderailleur) en de toekomstige 1x11 die ik ervan wil maken ook (als deze nieuwe tandjes nodig heeft).

Voor het geld kan ik nog eens drie Drössigers oprijden (zolang de voorraad strekt), maar dit lijkt me een mooie, duurzame upgrade. Zouden er dringende redenen zijn om dit niet te doen? Ik kan geen kwade reviews vinden, behalve één bericht over gerepareerde frames op eBay, die allemaal van dezelfde handelaar blijken te komen die kapotte frames van de fabrikant opkocht en ze half gerepareerd weer probeerde aan de man te brengen.

Foto van de breuk. De breuk kwam nu echt door het onder de verkeerde hoek insteken (wringen) van de pen, door de klauw van de aanhanger meende ik dat hij er al verder inzat maar ik zat te wringen in het bovenste stukje. Dom te snel te veel willen doen met de lente in de bol. Kinderen van school gehaald, die hun zinnen op mountainbiken hadden gezet. Cassette en ketting van de oudste snel vervangen, gauw een nieuwe ketting op de aanhangmtb. Kinderen omkleden, tas inpakken, iedereen staat klaar, even in het donkere steekje de aanhanger aan de zadelpen, terug erin, wringen, knak.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ti is zeker mooi materiaal, maar houd er wel rekening mee dat een scheur in een Ti frame je zo 300,- kost om te repareren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je de fiets regelmatig met aanhanger gebruikt, zeg maar "veelzijdiger" gebruikt dan alleen voor puur mtb-en, zou ik liever voor staal gaan dan voor tita. Voornamelijk omdat dat relatief betaalbaar te repareren is, en ook duurzaam te repareren. Bij tita en zeker bij alu reparaties lees je vaak dat het op termijn alsnog weer stuk gaat.

Surley is een mooi merk, zou ik dan ook zeker overwegen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie