Dropper of niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik ga het tzt lekker uittesten en dan zie ik wel. Ik ben bovendien erg verkocht aan mijn Niner RDO zadelpen.

Maar ik moet even een pauze inlassen, want er zijn toch weer wat complicaties na de operatie. Ik baal daar goed van!

Wat ik ook nog wil uittesten: of ik veel merk of ik met 2.25 fiets of 2.35? Als velg heb ik de 29" Ryde Trace met een interne diameter van 25 mmm. En dan alleen voorop of zowel voor als achter?
Wat me nog een beetje tegenhoudt is dat die Ryde velgen berucht zijn dat het zo lastig is een nieuwe band er op te leggen.

Verder was ik benieuwd of Amerongen zo lastig is?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Amerongen is technisch niet zo lastig, het is vooral veel flow. Er zitten heel wat meer hoogtemeters in als op het gemiddelde rondje in Brabant, waardoor het toch wel wat lastiger is (conditioneel).

Ook daar is een dropper geen noodzaak, maar je hebt er imo wel plezier van. Ik zet het zadel daar vaak enkele cm's lager, twee/drie cm lager is genoeg om meer bewegingsvrijheid over de fiets te krijgen en daarmee het bochtenwerk (nog) prettiger te maken.

Precies de reden waarom ik hem ook in Dorst weleens gebruik, zij het minder vaak als in Amerongen.
Denk dat we het wel eens kunnen zijn over de dropper vraag: is het nodig in NL? Nee. Is het soms prettig? Ja.

Ieder moet voor zichzelf maar uitmaken of hij het de moeite waard vind er een te monteren of niet.
Je mag 'm uitproberen van Suravida, dus waarom niet... daarna heb je voor jezelf wel een idee of het voor jou meerwaarde biedt of niet.

En sterkte met het overwinnen van de complicaties!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Amerongen heeft serieus meer hoogteverschil dan het drieluik en is ook wel wat harder werken. Daar krijg je dan ook wel heel erg veel voor terug, zeker op zo'n mooie ltht als die van jou. :-q
Maar ik neem je graag eens mee die kant op. Een rondje Hoge Ginkel is 7.5km met daarin alles wat het biken op de Heuvelrug zo mooi maakt. Kan je in ieder die geleende dropper eens goed aan de tand voelen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klinkt me als muziek in de oren voor straks! Maar zo heel erg goed mountainbiken kan ik nog niet hoor! Ik vind die klimmetjes bij Vrachelen al lastig genoeg! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maakt mij niet uit, niets leukers dan mensen laten zien hoe gaaf het ergens is. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat is waar! :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 15:56 Maar ik moet even een pauze inlassen, want er zijn toch weer wat complicaties na de operatie. Ik baal daar goed van!
Sterkte!
Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 15:56 Wat ik ook nog wil uittesten: of ik veel merk of ik met 2.25 fiets of 2.35? Als velg heb ik de 29" Ryde Trace met een interne diameter van 25 mmm. En dan alleen voorop of zowel voor als achter?
Wat me nog een beetje tegenhoudt is dat die Ryde velgen berucht zijn dat het zo lastig is een nieuwe band er op te leggen.
Voor heb je al vering, dus je zou achter met 2.35 kunnen gaan rijden. 'Nadeel' is dat 2.35 mooier valt op een 30 mm brede velg, dus je kunt nu niet het maximale uit de band halen (je moet nu 0,1-0,2 bar meer druk rijden). Maar het verschil zal voelbaar zijn. En als je er 1 band bij koopt, kun je hem dus eerst achter proberen en daarna draai je het eens om. Ervaar je het zelf!

De velg was wat krap, maar het was ook een periode waarin Schwalbe wat moeite had de juiste maatvoering te houden... . Ik rijd die velgen ook nog steeds en moet zeggen dat het mij de laatste 2 jaar eigenlijk niet meer opvalt dat een band er echt moeilijk op gaat. Lastig wel, maar dat is maar soms.
De band vanaf de 'smalle' kant goed in de geul leggen, dat is de juiste strategie!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

He, bedankt weer Lars! Het toeval wil dat ik twee stuks Racing Ralph's in 2.35 heb liggen hier....

"De band vanaf de 'smalle' kant goed in de geul leggen, dat is de juiste strategie!"

Die snap ik niet helemaal, maar ik heb die velg tot dusver nog niet kaal gezien.

Van wat ik verder van deze velgen merk is wèl positief: licht en sterk lijkt het. Is natuurlijk ook de verdienste van Wheeltec, die ze gespaakt heeft. Er zitten DT Swiss 350 naven in.

Eigenlijk is mijn indruk ook dat je met deze lichte velgen ook zo licht mogelijke banden moet gebruiken, anders is het zonde natuurlijk. Wat ik momenteel ook doe; de oudere Racing Ralph EVO in 2.25. Ik meen dat die net boven de 500 gram zitten.

Verder denk ik ook dat met een interne breedte van 25 mm een 2.25 band beter tot zijn recht zal komen dan een 2.35?
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 19 februari 2019, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 20:19 He, bedankt weer Lars! Het toeval wil dat ik twee stuks Racing Ralph's in 2.35 heb liggen hier....

"De band vanaf de 'smalle' kant goed in de geul leggen, dat is de juiste strategie!"

Die snap ik niet helemaal, maar ik heb die velg tot dusver nog niet kaal gezien.
Dat wordt vanzelf duidelijk.

Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 20:19 Eigenlijk is mijn indruk ook dat je met deze lichte velgen ook zo licht mogelijke banden moet gebruiken, anders is het zonde natuurlijk. Wat ik momenteel ook doe; de oudere Racing Ray EVO in 2.25. Ik meen dat die net boven de 500 gram zitten.

Verder denk ik ook dat met een interne breedte van 25 mm een 2.25 band beter tot zijn recht zal komen dan een 2.35?
Oudere Racing Ray's zou knap zijn :winkie:

Je kunt het ook zien als dat je met een lichtere velg juist een zwaardere band kunt monteren zonder gewichtspenalty!


2.35 werkt goed genoeg op 25 mm. Het voordeel voel je zeker, alleen haal je misschien niet het maximale voordeel. Een goede die het echt merkt.
(volgens mij spreek ik mezelf enigszins tegen, voor de scherpe forummer :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, Racing Ralph's natuurlijk! Autocorrectie sloeg weer eens toe. :evil:
Geen gewichtspenalty is weer een ander gezichtspunt waar zeker wat voor te zeggen valt.
Maar mij viel eigenlijk al rijdende het lage gewicht van de wielen op. Op de een of andere manier responsiever en snel accelererend. Voelde gewoon heel prettig aan. En ze zijn ook lekker stijf.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RaRa 2.35 kan goed op 25mm.
De band is stevig genoeg van zichzelf om niet te zwabberen en heeft niet de max ondersteuning nodig die een bredere velg biedt.
Op het zand van Dorst is 2.35 fijner dan 2.25
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 20:49 Haha, Racing Ralph's natuurlijk! Autocorrectie sloeg weer eens toe. :evil:
Jij hebt er 1 van La Chouffe in gebruik? 8)
Ad58 schreef: di 19 februari 2019, 20:49 Maar mij viel eigenlijk al rijdende het lage gewicht van de wielen op. Op de een of andere manier responsiever en snel accelererend. Voelde gewoon heel prettig aan. En ze zijn ook lekker stijf.
Stijfheid speelt een grote rol bij het gevoel, gewicht iets minder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klinkt allemaal goed; toch maar eens moed verzamelen en die 2.35's er op zetten dan.

Qua La Chouffe: was maar waar! :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ad58: ga je met 2 Racing Ralph’s rijden?
Dat loopt wel lekker licht. Maar zou je niet iets met wat meer grip voorop willen hebben?

Overigens in 2.35 kan ik je als tegenhanger ook de Peyote en Barzo TNT van Vittoria aanraden. De wangen zijn lekker stevig, ze zijn niet te zwaar en lopen lekker en bieden behoorlijke grip.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hi Marco,
Ik rijd al geruime tijd met twee 2.25 Racing Ralph's. En dat voldoet eigenlijk uitstekend voor waar ik fiets. Ik ben nog geen grip te kort gekomen, lekker licht lopend en niet zwabberend. Het enige wat ik straks nog eens wil uitproberen is deze banden in 2.35. Ik heb ze al liggen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie