Nieuw setje wielen voor 26 inch Canyon (Grand Canyon AL)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Heren,

Ik ben nog steeds in afwachting van het beschikbaar worden van de nieuwe Lux, dus ik wil komende tijd nog even door met mijn 26" Canyon Grand Canyon AL. Ik heb sinds 2011 met de standaard Mavic Crossride Disc velgen gereden die bij de fiets zijn geleverd, maar deze beginnen nu op hun einde te lopen. De lagers van de assen, maar vooral van de body zijn op, en de body slaat soms door met aanzetten. Ik kan het hele zwikkie wel gaan vervangen, maar dan stop je toch al snel weer €100 (voor lagers en een body) in een relatief oude wielset.

Ander alternatief is een tweedehands wielsetje op de kop proberen te tikken, maar dan rest mij de vraag: zouden jullie voor 26 of 27,5 gaan? Daarbij goed om te weten dat ik de vork inmiddels heb vervangen door een Formula 33, welke ook een 27,5 wielsetje zou moeten kunnen pakken.

Gebruik is voornamelijk UHR, met soms een toertocht (in juni de Bartje 200 :-{ )

Dank!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het past en je koopt toch een ander setje, dan zou ik 27.5 kiezen.
Maar low budget alleen een 26 achterwiel kan ook (tenzij ook je voorwiel gaar is) .

Zelfs een 27.5 voor- en 26 achterwiel kan. (27.5 in 26 frame kan achter wel eens problemen geven, zeker bij brede banden)
Geo wordt dan meteen wat relaxter, wat vergeleken met 26" XC alleen maar een voordeel is.

Maar wel verstandig om geen €100 in 8jaar oude Mavics te steken
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 februari 2019, 16:45 Als het past en je koopt toch een ander setje, dan zou ik 27.5 kiezen.
Maar low budget alleen een 26 achterwiel kan ook (tenzij ook je voorwiel gaar is) .

Zelfs een 27.5 voor- en 26 achterwiel kan. (27.5 in 26 frame kan achter wel eens problemen geven, zeker bij brede banden)
Geo wordt dan meteen wat relaxter, wat vergeleken met 26" XC alleen maar een voordeel is.

Maar wel verstandig om geen €100 in 8jaar oude Mavics te steken
Thanks! Ik heb een paar foto’s gemaakt van de speling bij het achterwiel, lijkt voldoende speling te zijn. Wat denken jullie?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de middelste foto zou het wel eens mis kunnen gaan.
Het grotere wiel komt op de plek waar de achterbrug smaller wordt.
Zou handig zijn als je eerst een wiel kunt lenen on te passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Thanks! Ik zal eens even kijken of ik ergens eens even kan passen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Volgens dit topic zou 650b passen, enige is dat modeljaar misschien anders is en dit ook nog verschil kan geven...
viewtopic.php?t=136850
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

mtfuji schreef: za 16 februari 2019, 10:45 Volgens dit topic zou 650b passen, enige is dat modeljaar misschien anders is en dit ook nog verschil kan geven...
viewtopic.php?t=136850
Thanks!! Ik woon ook rondom Utrecht, dus zal eens even bij TS uit dat topic informeren :).
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Inmiddels contact gehad met Jurriaan, en het zou precies moeten passen zo lang ik rond de 2.25 blijf. Iemand hier nog iets 27,5 met QR liggen? Heb voor de zekerheid ook maar een gevraagd topic geopend :)
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

wijmaar schreef: ma 18 februari 2019, 11:00 en het zou precies moeten passen zo lang ik rond de 2.25 blijf.
Houd er wel rekening mee dat als het statisch (stilstaand) precies past, er dynamisch (tijdens fietsen) altijd vervorming in je velgen optreed. Hierdoor is er nog steeds een kans dat de band de liggende achtervorken raakt.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Uiteindelijk een setje Mavic Crossmax 27,5 voor niet al teveel in Duitsland gevonden. Incl. Converters naar QR :).

Past mooi:

Afbeelding
Afbeelding

Alles wat ik statisch kan testen (incl. Bottom out van vork) gaat goed. Nu komend weekend even testen in het wild, maar er lijkt overal ruim voldoende speling.
Plaats reactie