Hartige repen en gels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

sjuutje1969 schreef:Ik maak zelf havermout-banaan muffins en doe er voor de verandering dan brokjes pure chocolade of rauwe noten in. Heb ze ook wel eens gemaakt met bessenjam erin verwerkt. Die muffins zijn zwaar dus een hele muffin in één keer kan ik niet kwijt maar in 4 korte stops met elke stop een flinke hap, daar fiets ik prima op.

Bij de 200 km heb ik het gedaan met halve krentenbollen, muffin, banaan, stroopwafel en hier en daar een maxim reep (de cappucino smaak is prima te doen). verder veel water uit de camelbak en een bidon sportdrank. Ik heb iets meer dan 10 uren gefietst over die 200.
Hier ben ik wel benieuwd naar, heb je een link/recept ofzo?
v_schultinge

lochnes schreef:herkenbaar. heb zelf vaak notenmix, zure perzik winegums, beef jerky/gedroogd spek mee.grapefruits, mandarijnen vind ik ook fijn.
bij de laatste 200 km heb ik dus zo een klein busje pringles mee-gezeuld om mezelf op te trakteren na 150km.
echt helemaal geen zin meer in eten toen het zover was.
gelet op de kleine hapjes die van een onbeperkt buffet na de wrfstrijd worden genomen denk ik dat er meer aan de hand is dan uitgekeken op zowt, maar ook dat gewoon fysiek je spijsvwrtering uit gaat en je eetlust afneemt.
iemand die daar wat meer van weet?
Ja, dat is het kenmerk van heel diep gaan. Voordat je dan weer 'normaal' kan eten moet je lichaam eerst weer enigzins herstellen. Na een wedstrijd is het dan ook makkelijker om dranken met voldoende herstelvoedingstoffen naar binnen te werken en dit rustig naar binnen te werken met kleine slokjes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inhakend op wat hierboven staat,
De Recovdry Drink van Powerbar is wel fijn.
Mijn voorkeur is de chocolade smaak.
Mix ik na aankomst met water. Koud of warm (hete auto) maakt bij choco geen verschil ;)
Verder heb ik altijd een rugzak die groot genoeg is om voor mezelf te kunnen zorgen, ik vertrouw nooit alleen op wat de organisatie me voorschotelt.
Dus eigen zoet en zout. Gek genoeg doe ik het goed op boterhammen met hamen kaas, halverwege de tocht.
Verder doe ik meestal een snufje zout in mn drinken (zodat je het nog net niet proeft) . Dat helpt tegen de hartige trek, dus maakt dat ik langer zoete meuk kan eten.
Zout zit tegenwoordig een beetje in het verdomhoekje en wordt steeds minder toegevoegd aan voedel, dus ook aan alle hartige hapjes die je meeneemt...
Verder een plastic zakje met iso poeder in de rugzak, om de drinkzak bij te vullen, zodat je de 2e helft niet op water hoeft te rijden.
Een paar magnesium tabletten doe ik er ook altijd bij (let op matchende smaak met je iso poeder!).
Ik transpireer vrij veel, dus verlies onderweg naast vocht ook veel mineralen.
Zeker op lange tochten is het zinvol die aan te vullen/op peil te houden.

Laatste jaren wat rustiger en geen mararhons of monstertochten meer, maar zo deed ik het altijd.
Met zo'n rugzak vol proviant rij je misschien niet het podium op, maar die illusie heb ik toch nooit gehad. Maar je rijdt m wel uit, ookal deelt de organisatie 'niets' uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

floris500 schreef:
sjuutje1969 schreef:Ik maak zelf havermout-banaan muffins en doe er voor de verandering dan brokjes pure chocolade of rauwe noten in. Heb ze ook wel eens gemaakt met bessenjam erin verwerkt. Die muffins zijn zwaar dus een hele muffin in één keer kan ik niet kwijt maar in 4 korte stops met elke stop een flinke hap, daar fiets ik prima op.

Bij de 200 km heb ik het gedaan met halve krentenbollen, muffin, banaan, stroopwafel en hier en daar een maxim reep (de cappucino smaak is prima te doen). verder veel water uit de camelbak en een bidon sportdrank. Ik heb iets meer dan 10 uren gefietst over die 200.
Hier ben ik wel benieuwd naar, heb je een link/recept ofzo?
https://chickslovefood.com/recept/healt ... utmuffins/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze. De amandelmelk kun je natuurlijk vervangen voor "gewone" melk. Ik doe er dan zelf verschillende dingen in. De ene keer rood fruit erbij i.p.v. walnoten, de andere keer walnoten en pure chocolade, eigenlijk maar net wat ik in huis heb.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik zorg inderdaad zelf ook voor voldoende eten en drinken onderweg. De tabletten van isostar zijn handig om lege bidons te vullen met isotone sportdrank (water is vaak wel verkrijgbaar), overigens 1 tablet op een 750 ml. fles anders is het veel te zoet.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

sjuutje1969 schreef:
floris500 schreef: Bij de 200 km heb ik het gedaan met halve krentenbollen, muffin, banaan, stroopwafel en hier en daar een maxim reep (de cappucino smaak is prima te doen). verder veel water uit de camelbak en een bidon sportdrank. Ik heb iets meer dan 10 uren gefietst over die 200.
Hier ben ik wel benieuwd naar, heb je een link/recept ofzo?
https://chickslovefood.com/recept/healt ... utmuffins/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze. De amandelmelk kun je natuurlijk vervangen voor "gewone" melk. Ik doe er dan zelf verschillende dingen in. De ene keer rood fruit erbij i.p.v. walnoten, de andere keer walnoten en pure chocolade, eigenlijk maar net wat ik in huis heb.[/quote]

Thanks! Ik ga mezelf (of mijn vriendin) eens aan het werk zetten 8)
v_schultinge

Tijdens de MTB marathon Zierenberg had ik zelfgemaakt bananenbrood mee in het achterzakje. Dat heeft mij 84km lang prima gevoed en met wat noten en chocola erin smaakte het prima. Het recept haal ik uit het boek Velo-Chef.
PaganiProductions

Dit weekend mijn langste rit ooit gereden op bakker uienkaas kruier en bananen en suiker snoepgoed ging perfect
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

v_schultinge schreef: vr 31 augustus 2018, 10:25 Tijdens de MTB marathon Zierenberg had ik zelfgemaakt bananenbrood mee in het achterzakje. Dat heeft mij 84km lang prima gevoed en met wat noten en chocola erin smaakte het prima. Het recept haal ik uit het boek Velo-Chef.
Voor het eerste bij de Bart B challenge dit bananenbrood meegenomen, ging prima. Ga ik zeker meer mee experimenteren :-q
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

Vitargo electrolite sportdrank neem ik mee op ritten verder dan 25km, en tochten verder als 40km neem ik AH haver en dadel reep mee die zijn compact, lekker en vol energie.
Gebruikersavatar
Kickman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 september 2018, 21:57
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 2019

Misschien voor de mensen die niet zelf iets in elkaar willen flansen, deze (gedreven) jongens hebben alles zelf ontwikkeld voor de duursporter wat zij zelf ook zijn, http://www.sportvoedingwebshop.com/
Haal zelf ook de nodige voeding bij vandaan voor het lopen.
Heb d'r TREK in..
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Ik heb de energy bar 'date & peanut' geprobeerd van Body & Fit. Deze reep bestaat voor 90% uit dadels en pinda's. Door het toegevoegde snufje zout smaakt deze reep niet mierzoet. Aanrader!
modder zuigt!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

De Nakd repen doen het ook fijn, ook op basis van dadels en gluten- en lactose vrij.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

+1 Voor bananenbrood.
Lekker en levert heel wat energie.

Kan trouwens ook prima havermout doorheen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Gisteren zat ik wat te lezen over ultra afstanden en dingen waar je rekening mee moet houden op dergelijke tochten.
Dit artikel: (https://www.bikeaccidentattorneys.com/4 ... cling-101/)

In het stukje over voeding wordt gesproken over "GI distress". Ik heb er verder niet naar gezocht, maar dit lijkt wel het verschijnsel waar OP het over heeft. Dat zijn maag omdraait als hij na veel km's iets eet.
De schrijver van het artikel is blijkbaar fan van de sportvoeding van het merk Carborocket.
Een kijkje op de website van dit merk leert dat zij sportvoeding maken die zich richt op het minimaliseren van "GI distress".

Het is geen hartig vast voedsel, maar het is wel mogelijke een oplossing voor het omdraaiende maag probleem.
Plaats reactie