Krakende mtb

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Timmie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 5 november 2004, 19:20
Mijn mountainbike: Giant XTC 4

Ik heb een aantal vragen:
Waarom kraakt mijn zadelpen, stuur, en frame, en is dat slecht?
Als ik schakel dan hoor ik altijd een hard 'klingend' geluid van mijn ketting, en weer, is dit slecht?
is het verplicht met een helm op te mountainbiken? is er een dresscode?
Ik heb een Fiets.
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

k, ik probeer het te antwoorden.
Waarom kraakt mijn zadelpen, stuur, en frame, en is dat slecht?
Ik heb een krakende zadel. Als je het allemaal wat stijver aandraait komt het goed. Dus check je schroeven/bouten/moeren.
Als ik schakel dan hoor ik altijd een hard 'klingend' geluid van mijn ketting, en weer, is dit slecht?
Alleen als je schakelt of nadat je geschakelt hebt? En waar? Bij je voor derailleur of achterderailleur? Het zou best kunnen dat jij je versnellingen moeten instellen.
is het verplicht met een helm op te mountainbiken? is er een dresscode?
Wat je aandoet moet je zelf weten maar een helm is verplicht als je van de weg afgaat, dacht ik. Ik weet niet of het verplicht is op de normale wegen.

toch?

Help me out here, dudes.
Specialized up your sunny ass.
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

oh en nog iets:

TIMMIIIIIIIEEEEEE!!!!!




heheheh :D :-q
Specialized up your sunny ass.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Waarom kraakt mijn zadelpen, stuur, en frame, en is dat slecht?

Kraken betekend meestal droog. Boutjes even eruitdraaien, schoonmaken, montagevet er op en handvast aandraaien.

Als ik schakel dan hoor ik altijd een hard 'klingend' geluid van mijn ketting, en weer, is dit slecht?

Ik neem aan dat je bedoeld dat je ketting met een klap naar de volgende versnelling gaat? Ik weet niet hoe je fiets is afgemonteerd, maar bij groepen als Deore enzo heb je hier wel eens last van omdat dit gewoon iets minder soepel schakelt. Goed afstellen kan dit wel een hele hoop verminderen.

is het verplicht met een helm op te mountainbiken? is er een dresscode?

De dresscode voor mensen die dit soort vragen stellen is knalroze met een gele helm en blauwe schoenen. Een helm is niet verplicht, maar het is
beter om je na een crash te bedenken dat het goed was dat je die helm op had dan je in het ziekenhuis af te vragen waarom je dat ding in vredesnaam niet op hebt gezet.
Eat, sleep, ride, repeat
MTB4Life
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 30 juni 2004, 15:01
Mijn mountainbike: Superia 'Crosser'
Contacteer:

Helm is niet verplicht maar als je het aan je moeder gaat vragen dan wel :P

Zonder helm in het terrein dan ben je niet wijs.

Een kraak kan zoveel zijn, ben je zelf handig kan je alles loshalen en onderhouden. Kan je dat niet dan ff naar de LBS(local bike shop). Idem voor je klik verhaal met je ketting.

kleding is maar net hoeveel geld je hebt, sommige fietsen in korte broek en katoenen T-Shirt. :cry:
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

MTB4Life schreef:kleding is maar net hoeveel geld je hebt, sommige fietsen in korte broek en katoenen T-Shirt. :cry:
Sommigen doen dat inderdaad, maar met fietskleding fietst toch wel fijner, zeker in de zomer met zweten zou ik niet graag in "normale" zomerkleding op de fiets willen zitten.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
RonaldV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 22 mei 2004, 20:48
Mijn mountainbike: Giant Mount Snow on Whizz Wheels!!
Contacteer:

Bekend Giant probleem. Oplossing: zadelpen en shim uit de zitbuis halen, goed schoonmaken, teflontape (die witte loodgieterstape die ze o.a. in de bouwmarkt verkopen) om de shim draaien en deze weer in de zitbuis plaatsen. Dan zadelpen terugplaatsen en vastzetten. Géén teflontape om de zadelpen zelf draaien. Dan zakt ie tijdens de rit steeds verder in de zitbuis.

Succes ermee!
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Timmie schreef:Als ik schakel dan hoor ik altijd een hard 'klingend' geluid van mijn ketting, en weer, is dit slecht?

Misschien wat minder hard door blijven pedaleren als je schakelt?? Doet vaak wonderen... ook voor de levensduur...

In een auto schakel je ook met een ontkoppelde motor (mits je goed opgelet hebt bij de rijlessen).....
Plaats reactie