Met de HT naar Chamonix

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

Eind juni zijn we van plan een paar dagen te gaan biken in Chamonix met onze HT's. Ik ben op zoek naar XC routes die niet alleen maar door de vallei gaan, maar juist ook flink wat hoogtemeters bergop kennen. Routes kan ik wel vinden maar lijken vooral DH en Enduro routes te zijn. Afdalingen hoeven niet extreem te zijn, zeg maar goed berijdbaar met een HT.

Via de zoekfunctie kom ik wel wat info tegen, maar ben vooral benieuwd naar ervaringen van mede-bikers. Wie kan helpen?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kijk eens op gpsies voor daar in de buurt.
En koop een ign kaart 1:25000 bij de Carrefour als je daar bent. Locale VVV site oid? Helaas zelf nog nooit daar geweest.

Tip van Flip.
Maak je bike Alpenklaar met een 200 mm remschijf aan de voorkant en dik rubber rond de velgen. Misschien een tweedehands dropper scoren en je daalt zoveel beter en zekerder naar beneden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

het is een smalle en steile vallei waar je tijdens het hoogseizoen ook niet overal mag fietsen.

is samoëns een optie?
genoeg vaste routes die aan je criteria voldoen.
een stuk rustiger dan de chamonix vallei, maar toch nog genoeg te doen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

House schreef: wo 13 februari 2019, 10:01 Eind juni zijn we van plan een paar dagen te gaan biken in Chamonix met onze HT's. Ik ben op zoek naar XC routes die niet alleen maar door de vallei gaan, maar juist ook flink wat hoogtemeters bergop kennen. Routes kan ik wel vinden maar lijken vooral DH en Enduro routes te zijn. Afdalingen hoeven niet extreem te zijn, zeg maar goed berijdbaar met een HT.

Via de zoekfunctie kom ik wel wat info tegen, maar ben vooral benieuwd naar ervaringen van mede-bikers. Wie kan helpen?
Meeste (Alle?) Enduro trails zijn prima te rijden op een HT

en een + voor de Tips van Flip :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb een poging gedaan om een route te maken via basecamp. Houdt er rekening mee dat het ontzettend stijl is. Veelal enduro/DH. Je kan ook met liften en treinen omhoog. De trein is echt helemaal vol gepakt, ontzettend druk en duur.

Mijn route was voornamelijk omhoog lopen met de fiets op de nek, leuke reacties ontvangen van echte wandelaars met knickebockers welke met de lift omhoog gaan en lopend naar beneden...

Hier mijn route, ik kreeg op het hoogste punt een defect aan mijn fiets (freewheel) waardoor ik niet meer verder kon fietsen. Ik heb de ketting verwijderd en een DH route naar beneden genomen en daarna verder gefietst naar beneden met mee trappen. Het is wel een mooie uitdaging. De route is zeker niet goed vooral het eerste stuk is een zwarte route welke beide kanten op fietsbaar zou zijn. Het was echter vanuit Chamonix met asfalt omhoog en daarna offroad naar beneden. Ik heb de route uiteraard andersom gedaan, offroad lopend naar boven en naar beneden over asfalt :(
Hierbij mij afgelegde route, vanaf het hoogste punt ben ik dus omgedraaid om asap naar het huisje terug te keren via officiële DH route.
https://www.strava.com/activities/654151476

Probeer ook eens deze website: http://www.utagawavtt.com/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die utagawavtt site is top voor La France. Hoogteprofielen goed bekijken, dan komt het goed.
Op je gps en in basecamp ook een goede kaart met hoogtelijnen, bijv de ReitWanderKarte (gratis osm product).
Verder ter plekke zo'n blauwe IGN kaart vh gebied kopen, 10-15 euro
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met Vasa vorig jaar in 6 dagen om de Mont Blanc heen gereden, Chamonix ook aangedaan. Fantastische week, veel en hoog klimmen, heerlijk dalen. Meestal over wandelpaden die een zeer internationaal wandelgezelschap trokken, wandelaars die je vriendelijk aanmoedigden op weg naar boven ('Waar gaan die MTB-ers in godsnaam heen?!'). Een rondje leent zich daar wat beter dan steeds trips vanuit Chamonix zelf. Inderdaad een lang smal steil dal.
(Moet het Chamonix worden? Er zijn 'geschiktere' plekken om dagtochten vandaan te maken... Met ook wat flowtrailwerk etc...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik begin nu toch wel een beetje te twijfelen of Chamonix wel een goede keus is. Wat zouden de alternatieven zijn in het hooggebergte voor mooie dagtochten met wat flowwerk? Liever niet verder dan 1000 km vanaf Utrecht.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Areche beaufort en omgeving , genoeg routes en van alles wat....
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

yves schreef: wo 13 februari 2019, 21:00 Areche beaufort en omgeving , genoeg routes en van alles wat....
Idd een mooi gebied, lijkt zeker meer cx trails te hebben dan Chamonix! Ik ga me eens verdiepen in een mooi onderkomen :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Forau schreef: wo 13 februari 2019, 16:32 Ik heb de route uiteraard andersom gedaan, offroad lopend naar boven en naar beneden over asfalt :(
Klinkt alsof dat ook met de racefiets prima te doen is?
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Oli4k schreef: do 14 februari 2019, 14:03
Forau schreef: wo 13 februari 2019, 16:32 Ik heb de route uiteraard andersom gedaan, offroad lopend naar boven en naar beneden over asfalt :(
Klinkt alsof dat ook met de racefiets prima te doen is?
Zwart in Frankrijk met de racefiets? Succes :D :wink:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

House schreef: do 14 februari 2019, 08:08
yves schreef: wo 13 februari 2019, 21:00 Areche beaufort en omgeving , genoeg routes en van alles wat....
Idd een mooi gebied, lijkt zeker meer cx trails te hebben dan Chamonix! Ik ga me eens verdiepen in een mooi onderkomen :-q
Absoluut een prachtig gebied en een heel leuk dorp. Wel op blijven letten op de XC routes, want ze willen nog wel eens een stuk van de enduro trails meepikken. En die zijn daar ook echt wel Enduro met eem grote E.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Hier een pdf bestand met alle uitgepeilde routes:

http://areches-beaufort.com/wp-content/ ... ovtt17.pdf
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooie kaart!

Die Vasa Tour du Mont Blanc vertrok vanuit Beaufort, en eindigde er ook.
Beter uitgangspunt dan Chamonix.

Hardtail gaat prima.
Zorg voor wat stevigere tourbanden met goede grip (en nog steeds goede rolweerstand) a la Nobby Nick 2,25-2,35, tubeless idealiter en op wat lagere druk, een dropperpost, et voila, klaar is je hardtail voor de bergen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie