Welke ''comfortabele'' hardtail van de afgelopen jaren

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik kan weer aardig uit de voeten een paar jaar na de crash met mijn rug en ben eens aan het kijken naar een ''comfortabele'' carbon hardtail. Ik heb in 2012 ofzo eens een f29 getest wat toen wel goed beviel. Intussen heeft bmc die teamelite uitgebracht welke ook erg comfy schijnt te zijn en tegelijk stijf in de aandrijving. Ik heb geen groot budget (rond de 1000,-) en ben niet bang voor een 2e hands carbon fiets. Sterker nog, heb ervaring met carbon schades. Bmc ben ik heel benieuwd naar ivm met de geometrie die toen toch al wel afwijkend en vernieuwend was met langer frame en kortere stuurpen. Overigens vraag ik me ook af welke maat het best is. Ik rijd nu met een 610mm bovenbuis, 105mm stem en 64mm breed stuur. Een standaard bmc maat L zit dan net zo alleen met breder stuur (lees te breed) dus kom ik toch bij een M uit..? Word wel een speels fietsje met de kortere wielbasis dan.. Ben wel 1,90 maar niet al te lenig. Bmc geeft vanaf 1.82 wel een L aan. Testen wordt wat lastig omdat om oudere modellen gaat. Als er iemand is die een keer van fiets wil wisselen met mijn fisher fully, be my guest! :-q

Wie heeft er ervaring met de f29/eerste fsi's en de eerste bmc teamelite 01/02's kwa comfort en maatvoering? Zijn er nog andere alternatieven? Gaat me dus puur om de rij eigenschappen en stuurgedrag van de frames.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

In ieder geval geen m, eerder xl
"This species has amused itself to death"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is een aluminium Trek Procaliber niks? Die zou door zn constructie ook wat “comfortabeler” moeten zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
atx880
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 19 oktober 2015, 14:11
Mijn mountainbike: Stevens Sonora ES

Ik heb zelf ook de nodige rugproblemen en heb zo'n 3 jaar geleden proefgereden met een aantal fietsen. Destijds vond ik de Stevens Sonora ES modeljaar 2015 veel comfortabeler dan de concurrentie. Helaas tot twee keer toe framebreuk, waarna ik kosteloos modeljaar 2016 kreeg, deze bleek echter toch wat harder (= minder comfortabel) te zijn. Dus wellicht ook een optie.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Behalve de BMC Teamelite en Trek Procaliber ('softtailachtigen') heeft ook een Focus Raven Max een speciaal op comfort gebouwd frame.

Canyon Exceed is comfortabel gemaakt mbv een speciale zadelpen (die je op elke fiets kunt zetten en mits je geen behoefte hebt aan een dropper), hun VLCS Post, die ook los te koop is (ook voor MTB), https://www.bikeradar.com/road/gear/cat ... -13-47384/.
Zo heeft Syntace ook een flexende comfortabele 'Hiflex' pen.

Door een uitgekiende cabonlayup zelf, icm zijn flexende zadelpen, is ook de Cannondale die je zelf al noemde relatief comfortabel.
En uit elk frame is extra comfort te halen door fijntuning van de juiste zit (het moet natuurlijk vooral goed passen), door wat volumineuzere bredere banden op lagere druk te rijden.

(En ook comfortabel, maar onvergelijkbaar met bovenstaande snelle race/XC-hardtails, zijn de meer op trailrijden georienteerde hardtails, met rechter-op zit, relaxtere geo, meer plushe veerweg, dikkere banden, etc. Maar daar ben je niet naar op zoek volgens mij).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat het gebruik van het woord 'comfortabel' een beetje misplaatst is. Je hebt het over het verschil tussen knalhard en gewoon hard. Inderdaad dempt een echt hoogwaardig carbon frame de trillingen enigszins, zoals titanium dat ook doet. Maar dan houdt het ook echt op.

De enige oplossing is zoals Aurelius hierboven beschrijft: een zadelpen die een beetje mee geeft en daarmee tenminste echt veert!

Of inderdaad iets van 2.8 banden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Holy shit! :o :o
Lees ik dat nu goed?
Lars en Aurelius zijn het met elkaar eens!?



:lol: :lol: :bier: :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: di 12 februari 2019, 14:10 Holy shit! :o :o
Lees ik dat nu goed?
Lars en Aurelius zijn het met elkaar eens!?
We zijn het over 1 ding slechts niet eens.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Daarom zet ik het ook tussen haakjes Lars. Ik heb een gf superfly gehad. Die was echt knalhard. Heb ik idd met een bontrager xxx en later een syntace hiflex zadelpen in gereden. Scheelt veel maar ik zoek toch meer comfort. Ik ben ondertussen ook om naar 2.25 bandjes..

Maar ik kan me herinneren dat bv de f29 ook best wel comfortabel was. Zoiets moet het dus worden. De bmc zou dat ook hebben?
Het gaat dus om de bmc hardtail, niet de nieuwe softail. Deze laatste vind ik zeker interessant maar valt buiten budget. Focus raven en Canyon exceed zijn mooie fietsen maar ook buiten budget. Moet iets ouders/2e hands zijn.
Testen valt dus niet mee. Heb testdagen gemist een paar jaar terug dus kan van de bikes van toen weinig zeggen, met uitzondering van de f29 dus.

Het mag best een fiets zijn met wat meer relaxte zit. En ik houd wel van een lichte fiets. Carbon heeft dus de voorkeur.

In deze test bijvoorbeeld staat de ghost htx, dat lijkt me dan ook wel wat. Iets relaxtere allrounder geometrie. http://www.bikeandtrekkingmagazine.nl/n ... -2015.html
Laatst gewijzigd door g60 op di 12 februari 2019, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
life starts @ 150bpm...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(
Lars TB schreef: di 12 februari 2019, 14:17
Jefro98 schreef: di 12 februari 2019, 14:10 Holy shit! :o :o
Lees ik dat nu goed?
Lars en Aurelius zijn het met elkaar eens!?
We zijn het over 1 ding slechts niet eens.
Sterker nog, ik denk dat we het over meer dingen eens zijn dan oneens :-q !
En over dat ene onderwerp verschillen we, so be it. Geen probleem, en het houdt een ieder alleen maar scherp (en ook bezig, zo merk ik :winkie: )).

En Alu, maar relatief licht gewicht (1350gr), modernere geo, en relatief comfortabel: Specialized Chisel...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

kan niet meer schreef: di 12 februari 2019, 08:33 In ieder geval geen m, eerder xl
Graag een stukje onderbouwing. Xl word het echt niet. Heel misschien met een erg compact frame, maar dat zijn de c'dale en bmc zoiezo niet. De maten L fietsen heb ik altijd zelf iets compacter gemaakt voor een goede zithouding. Stuur wat hoger/iets dichterbij. Dat zou met de bmc in maat L zo op papier al krap worden. 50mm stuurpen lijkt me niet fijn meer rijden :D
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: di 12 februari 2019, 15:41
kan niet meer schreef: di 12 februari 2019, 08:33 In ieder geval geen m, eerder xl
Graag een stukje onderbouwing. Xl word het echt niet. Heel misschien met een erg compact frame, maar dat zijn de c'dale en bmc zoiezo niet. De maten L fietsen heb ik altijd zelf iets compacter gemaakt voor een goede zithouding. Stuur wat hoger/iets dichterbij. Dat zou met de bmc in maat L zo op papier al krap worden. 50mm stuurpen lijkt me niet fijn meer rijden :D
Ik ben 180 cm en heb vrijwel altijd een L/19". Bij een enkel merk heet een 18" nog wel eens M en daar pas ik ook op. Maar met 190 cm moet je gewoon aan de XL in de meeste gevallen.

Als je echt rechtop wilt zitten, dan moet je een ander soort fiets zoeken, LTHT-achtig. Maar tenzij je echt rare verhoudingen hebt, dan moet je met de meeste XL-en gewoon ook een aardig comfortabele houding kunnen vinden!

Feitelijk dezelfde houding die je op een L aan neemt. Maar het gaat dan ook niet zozeer om die houding, maar om de rijeigenschappen die je krijgt. Bij een XL is je gewichtsverdeling gewoon netter, de fiets meer in balans. Waardoor je makkelijker meer druk op beide wielen uit kunt oefenen in bochten en je ook bij klimmen en dalen iets minder met je positie op de fiets hoeft te spelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kan dat uit ervaring bevestigen. Ik ben 184 en reed een Ragley M LTHT met 90mm stuurpen en heb nu sinds kort een Surly KM L met 60 mm pen. Zit is allebei kort en comfortabel, maar de L stuurt en rijdt stabieler. Ik vind een kleiner frame vaak wat speelser aanvoelen, maar moet toegeven dat L gewoon beter past. Met 190 dus XL vlgs mij.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik associeer een carbon frame niet perse met comfort. Met bijv een geveerde zadelpen kun je comfort toevoegen, maar het frame blijft (knal) hard.
En wat is hier het praktisch nut van?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Met een plus of fatbike kan je de rit ook zeker een stuk aangenamer maken...

BMC heeft zo'n elastomeer erin zitten die je op gewicht in de fiets kan zetten, ik heb er alleen geen ervaring mee. Met bovenstaande wel en dat geeft mij in ieder geval meer comfort, mits je de bandendruk hebt...

Ben je op zoek naar een lichte fiets dan wordt dat een beetje lastig maar ik begreep dat de Giant in plusformaat of een scott scale het netjes doen op de weegschaal.
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie