Het oog vs. praktijk

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurf schreef: ma 11 februari 2019, 21:45 Wat al eerder is geschreven, volgens mij gaat het mis met het verwachtingspatroon.
Ik geloof heel erg dat je verwachtingspatroon alles bepalend is voor je beleving en geluk, zonnetje en 9 graden in januari is lekker weer terwijl in mei dat nieuwswaardig slecht is.
Waar het mis gaat qua verwachtingen is dat ik denk dat veel mensen verwachten dat ze van een nieuwe fiets beter gaan fietsen, maar vaak genoeg doe je dat niet, hooguit anders, en dat kan dan teleurstellend zijn.

Zelf ben ik in 2017 in Bikepark Wales heel erg hard op mn plaat gegaan (ambulancewaardig maar daar was ik te eigenwijs voor) omdat mijn Canyon Nerve voor daar echt te licht was met mijn skills.
Ik heb daarop een Remedy erbij gekocht want ondanks de klapper vond ik het Bikeparken wel heel erg leuk.
Als ik nu had verwacht dat ik dan ineens beter zou gaan fietsen dan was het een kat in de zak, als ik had verwacht dat hij in 1x perfect zou zijn terwijl ik met windsurfen en suppen zeer ernstige slizeleritius heb idem. Maar met lessen en clinics om de fiets beter te benutten en de sjizle aanpassend naar mijn behoeftes is het van blij mee maar nog geen wauw nu wel echt mijn droomfiets geworden....Neemt niet weg dat ik voor bijv Zandvoort of Schoorl nogvaak genoeg mijn Nerve pak die me daar beter past.
Nu zie ik het pas, er missen een aantal letters uit je forumnaam ;)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 11 februari 2019, 22:42
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 februari 2019, 20:44 ff geedit, mn phone maakt er een puinhoop van
Verkeerde phone gekozen? :bier:
ja, teleurstelling :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 11 februari 2019, 22:29 Maar je verwachting van een nieuwe/andere bike is toch altijd dat hij fijn zal rijden? (Even los van de verzamelaar die de fiets in kwestie om andere redenen dan erop rijden koopt).

Ik kijk natuurlijk wel naar het inzetgebied als ik de aankoop van een fiets overweeg, ik zal geen dowhiller of trialfiets kopen omdat die volledig ongeschikt zijn voor mijn gebruik. Maar als ik voor mezelf afgebakend heb wat ik voor soort fiets wil ga ik in die categorie kijken.
En dan is misschien wel het eerste criterium of ik het een mooie fiets vind. Een fiets die op papier perfect is maar die ik lelijk (beter gezegd niet mooi) vind komt er echt niet in, dat blijft me storen. Het is een harde eis dat als ik naar mijn fiets kijk ik kan genieten van de schoonheid van die fiets. Dat heb ik wel geleerd van mijn "miskopen" ;-)

Dus dan kijk ik verder naar de bikes die door de uiterlijke criteria gekomen zijn en zet een aantal praktische zaken naast elkaar. Lijkt de geo geschikt voor wat ik in een fiets zoek, zitten er geen idiote constructies op (pull-shocks, pressfit brackets e.d), passen de onderdelen die ik al heb erop etc. etc. En ook niet onbelangrijk, de prijs.

En omdat ik vaak op minder mainstream fietsen/frames uit kom (en een kleine maat heb) zit proefrijden er zelden of nooit in. Dus de geo blijft een onzeker element houden waarbij ik er pas rijdend achter kom of het "wel oké" voelt of dat het echt "WOW!" is (en dat is smaakgebonden, kan voor een ander anders uitpakken).

Fietsen waarbij ik voor langere tijd het wow-gevoel had: Airborne Lancaster, Morewood Shova ST en ik ben er vrij zeker van dat het ook voor mijn twee huidige bikes geldt: de electrische Merida en de handbuilt Snowdon. Waarbij de geo van de laatste door mij zelf bedacht is dus dan is dat gevoel wel zo prettig ;-)
Met dank ook aan de fietsen die het nèt niet waren, want daarvan heb ik net zoveel geleerd over wat ik fijn vind rijden dan van de toppers uit mijn verleden. Dus eigenlijk waren het ook geen miskopen :)
Het helpt enorm als je weet wat je wilt.

Ook het hebben van meerdere fietsen helpt.
Je nieuwe bike hoeft geen alleskunner te zijn, maar mag uitblinken in slechts een discipline

Combinatie van beide is natuurlijk helemaal top, dan kan het bijna niet fout.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Lars TB schreef: ma 11 februari 2019, 17:40 Ik meen dit zeer zeker hier op het forum te herkennen.

Volgens mij rijden teveel mensen te snel op relatief te sportieve fietsen rond, op meer dan ‘nodig of ideaal’ voor hun kunde en conditie (wat helemaal niet erg is als ze gelukkig rondrijden!!).
Ze beseffen volgens mij vaak niet wat ze zelf allemaal wel niet kunnen en ze beseffen niet wat een ‘dikke vette’ fiets ‘hier’ allemaal kan verhelpen.

Foute informatie is wat dat betreft wat misleidend en geheel niet representatief voor ‘hier’.

En de adviezen die je op het forum leest komen vaak van fervente xc(-bike) liefhebbers, wat soms ook wat ‘opvallender gekleurde’ adviezen oplevert...

:bier:
:lol: :-q :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

kermit schreef: ma 11 februari 2019, 22:29 Maar je verwachting van een nieuwe/andere bike is toch altijd dat hij fijn zal rijden?
Tuurlijk, maar wel met de mits dat hij fijn zal rijden in het beoogde bereik. De fiets die alles perfect kan geloof ik niet in en kies bewust waar ik een veer laat.
Daarnaast geloof ik dat hij fijn zal gaan rijden, maar hou ik er rekening mee dat dat niet meteen vanaf dag 1 zal zijn en dat er mogelijk wat aanpassingen nodig zijn om hem van potentieel goed naar top te krijgen.
Bij mijn Canyon was dat een paar jaar geleden alleen een dropper erin , andere handvatten en andere banden. Bij mijn Remedy was daar meer voor nodig maar is ook wel een beetje een onderdeel van de hobby voor mij.
En net als bij jou, een fiets die ik lelijk vind komt er gewoon niet in.
Ik geloof echt wel in function over form, maar het zijn en blijven emotionele kopen en een lelijk hok word ik niet gelukkig van, dus het moet ook een combi zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik ga het even heel simpel houden en hier komt enigszins mijn lijst van Top of Flop door de jaren heen. Een beetje op wielmaat bekeken.

Flop:
Trek 6300(26")
Na 2 maanden weer verkocht. Dat ding reedt niet lekker. Klaar mee.
On One Inbred(29").
Aantal keren mee gebiked in het kader van: steel is real. Lomp hok. Voor mij alleen goed gevonden als werkfiets.
Commencal Meta HT (27,5")
LTHT om te proberen maar vond de wielen te klein voor een hardtail. Dus gestript en frame en als rollend chassis weg.

Top:
Trek Fuel EX 7 (26"):
Mijn eerste dikke fully. Heel wat buitenlandse tochten en marathons mee gereden.
Gary Fisher Mamba (29"):
Introductie in de wereld van de grote wielen. Simpele fiets met een heel simpele afmontage maar hij reedt heerlijk.
Salsa Mukluk 3 (26" fat):
Dikke Fatbike om kuiten mee te kweken en bergaf te rausen.
Scott Genius 730 (27,5"):
Onderdelen van de commencal overgezet en dikke 160 mm vork erin. Bike heb ik nog steeds.
En de stalen 29" Ragley. Wat een beest van een bak is dat wasrek toch zeg.

Over het algemeen meer goede gevoelens bij de meeste fietsen maar sommige zijn na anderhalf jaar alweer verdwenen.

Er zijn ook zoveel leuke fietsen op de markt en ik bijt me ook niet vast in een genre. Gravel, AM of XC. Zolang er twee wielen onder zitten ben ik al snel tevreden.
Maar de beleving maakt het biken meer dan de bike.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pat. schreef: di 12 februari 2019, 11:49 Er zijn ook zoveel leuke fietsen op de markt en ik bijt me ook niet vast in een genre. Gravel, AM of XC. Zolang er twee wielen onder zitten ben ik al snel tevreden.
Maar de beleving maakt het biken meer dan de bike.
:-q

Mooi gesproken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie