Trainen voor XC wedstrijden

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

XC-Mike schreef:Techniek is niet te onderschatten en een wezenlijk onderdeel van mtb. Voor de talentvolle en ervaren rijders is het wellicht allemaal routine en gaat het als vanzelf en is hooguit op detailniveau wat te verbeteren. Maar voor iedereen is het goed er aandacht aan te besteden en bewust te zijn van eventuele verbeterpunten.

Uiteraard gaat dan om meer dan bochtentechniek alleen. Traptechniek, remtechniek, kiezen van juiste versnelling en schakelmomenten, zitpositie en -houding, klimtechniek, afdaaltechniek, wortelpassages, mul zand, modder, steile hellingen, stenen, drop-offs, rockgardens etc. etc. En in bredere zin misschien ook wel de afstelling van de fiets en keuze voor materiaal.
Precies wat ik ervaren heb de laatste jaren als beginnende fietser!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

XC-Mike schreef:Uiteindelijk komt het ook met toepassen van duurtraining vooral neer op je eigen doelen en mogelijkheden. Training is een samenstelling van allerlei trainingsvormen in de juiste balans toegesneden op je persoonlijke doelen, beschikbare tijd en wat je domweg leuk vind. Variatie, prikkels op het goede moment en op tijd rust. Alles is belangrijk en lastig om perfect te doseren. Maar dat is deel van de sport en een extra uitdaging en maakt trainingsleer ook zo leuk.
Eens, wat zijn jouw doelen is de vraag. Stel voor jezelf doelen. Trainen voor xc wedstrijden zijn anders qua opbouw dan marathons.
Voor XC wedstrijden getuigen de hier door @Schepp gemelde uitslagen dat ie de juiste weg is ingeslagen. Zeker boven de 40 is krachttrainingen het belangrijkste aandachtspunt. Let wel dat dit geldt voor mensen die al een basisconditie hebben.

Internet staat vol met traningsschema's, wetenswaardigheden, adviezen etc. etc. Alleen hoe ga je die specifiek toepassen op jou doelen? Ga je dat zelf uitzoeken of laat je het uitzoeken over aan een trainer/ coach?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Momenteel heb ik nog eea aangepast in mn schema. Doe nu heel veel kracht oefeningen die de fietspositie benadrukken. Let veel op juiste fiets techniek en ademhaling. Interessant om hier te kijken https://www.bikejames.com. MTB trainer die veel met krachttraining doet. Ik doe mijn kracht nu vooral in sets van 5 herhalingen en op de fiets doe ik elke week interval. 12x1 minuut klim interval of 30/30s gevolgd door een 5min blok op 115%FTP.

Afgelopen week in de kou en sneeuw mn 20min FTP test verbeterd van 284 naar 297W (weeg 68 kg). Met mooi warm weer moet 300+ W haalbaar zijn. Met name de zware ketel Bell swing met in de ene hand 16kg en de andere 20kg is heel effectief. Squats, leg Press en deadlift allemaal stuk sterker geworden met de 5 herhalingen sets.
PaganiProductions

Ik rijd geen wedstrijden maar ga met de fiets naar werk met op terug meestal harde gravelpaden toe verder rijd ik 1 of 2 keer redelijk vlakke rit op de mtb max iets 1.30 uur zonder voeding alleen waterop gravel/bos vlakke paden en daarna nog 1 of 2 langere xc minmaal 1.30 uur ben veel sneller geworden veel betere conditie zou ook geschikt zijn wedstrijden misschien.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Probeer het eens uit zou ik zeggen, dan weet je meteen dat je niet snel genoeg bent. Of wel natuurlijk.
PaganiProductions

japie carbon schreef: ma 11 februari 2019, 16:18 Probeer het eens uit zou ik zeggen, dan weet je meteen dat je niet snel genoeg bent. Of wel natuurlijk.
Ik ben niet zo'n van wedstrijden is slecht voor de fiets.
Maar dit jaar wel een gravel rit rijden met wedstrijd elementen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Huh?? Waarom is een wedstrijd slecht voor je fiets???
PaganiProductions

japie carbon schreef: di 12 februari 2019, 08:13 Huh?? Waarom is een wedstrijd slecht voor je fiets???
Omdat je gekker gaar doen met je mtb waardoor de kans dat je valt of schade aan je mtb groter is.
Tijdens een zware wedstrijd kan je sneller slijtage hebben aan de fiets
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat slijt er dan zo hard aan je fiets? Ik vind dit wel een beetje onzin hoor.
PaganiProductions

japie carbon schreef: di 12 februari 2019, 10:28 Wat slijt er dan zo hard aan je fiets? Ik vind dit wel een beetje onzin hoor.
Ik heb het weleens nagevraagd bij mensen die wedstrijd mtb's repareren.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op di 12 februari 2019, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

japie carbon schreef: di 12 februari 2019, 10:28 Wat slijt er dan zo hard aan je fiets? Ik vind dit wel een beetje onzin hoor.
Mee eens, hij houd gewoon niet van wedstrijden geeft niks mag hij ook gewoon zeggen..ipv deze onzin
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Tijdens een lange toertocht door de modder slijt de boel harder dan tijdens een mooi droog XC-wedstrijdje van een uur....

Mijn ervaring met XC-wedstrijden is dat je allereerst een goede basisconditie moet hebben waarmee je een uur (en langer) hard moet kunnen fietsen, en vervolgens ook de intervallen van bijna stilstaan en direct weer volle bak aanzetten aan moet kunnen. Ik probeer naast mijn full-time baan mijzelf al een geruime tijd klaar te stomen om met goed fatsoen een xc-race uit te rijden, maar mij lukt het niet om in de winter de trainingsuren te maken zonder terug te vallen op hulpmiddelen als een sportschool of een tacx of iets dergelijks (heb echt een gloeiende hekel aan binnen trainen).
En dan komen zoals eerder al benoemd de technische trainingen er nog bij....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Freekenstein schreef: di 12 februari 2019, 10:55 Mijn ervaring met XC-wedstrijden is dat je allereerst een goede basisconditie moet hebben waarmee je een uur (en langer) hard moet kunnen fietsen, en vervolgens ook de intervallen van bijna stilstaan en direct weer volle bak aanzetten aan moet kunnen. Ik probeer naast mijn full-time baan mijzelf al een geruime tijd klaar te stomen om met goed fatsoen een xc-race uit te rijden, maar mij lukt het niet om in de winter de trainingsuren te maken zonder terug te vallen op hulpmiddelen als een sportschool of een tacx of iets dergelijks (heb echt een gloeiende hekel aan binnen trainen).
En dan komen zoals eerder al benoemd de technische trainingen er nog bij....
Dat is dan ook het nadeel van een fulltime baan. Dat het zoveel tijd kost.

Technische trainingen zijn te combineren met conditie training. Hebben zelfs een meerwaarde. Immers door een bocht heen sturen in zone D2 is wat anders dan in D5.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Freekenstein schreef: di 12 februari 2019, 10:55 Tijdens een lange toertocht door de modder slijt de boel harder dan tijdens een mooi droog XC-wedstrijdje van een uur....

Mijn ervaring met XC-wedstrijden is dat je allereerst een goede basisconditie moet hebben waarmee je een uur (en langer) hard moet kunnen fietsen, en vervolgens ook de intervallen van bijna stilstaan en direct weer volle bak aanzetten aan moet kunnen. Ik probeer naast mijn full-time baan mijzelf al een geruime tijd klaar te stomen om met goed fatsoen een xc-race uit te rijden, maar mij lukt het niet om in de winter de trainingsuren te maken zonder terug te vallen op hulpmiddelen als een sportschool of een tacx of iets dergelijks (heb echt een gloeiende hekel aan binnen trainen).
En dan komen zoals eerder al benoemd de technische trainingen er nog bij....
Techniektraining combineer ik met race pace training op de mtb routes. Verder vooral korte intensieve trainingen buiten. 12x1 minuut kliminterval, 30.30 sprints etc. In een uur al 1,5 uur ben je klaar en heb je goed getraind. In het weekend langere race Pace training en door de week nog minimaal 1x benen training in gym icm core. Gaat om intensiviteit in de winter. Kracht en VO2 max verhogen. Ik rij ook alle VWC wedstrijden als training. Elke wedstrijd van start af aan zo hard mogelijk,...puur als training. Als je hard wil op de MTB, dan ook zoveel mogelijk trainen op de mtb, samen met de ktracht in de sportschool!! 100% zeker dat je dat uurtje xc dan makkelijk aankan
Plaats reactie