Het oog vs. praktijk

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De keuze voor een bepaald type fiets is voor mij toch een vrij rationele.
Je weet wat je al hebt en hoe dat rijdt, je weet wat je eventueel mist/waar je naar toe wilt, wat beter kan.
Je leest ter orientatie veel bladen en/of op internet, je bezoekt eens wat testdagen, je rijdt eens op een fiets van wat fietsmaten, je laat je leiden, maar tegelijk ook niet te veel misleiden, door forum-bubbels, et voila.... 'zoiets moet 't dus worden'.

Dan begint het stukje waar emotionele vrijheid is toegestaan :winkie: ... Merk, kleurtjes, afmontage, hebbedingetjes. Maar functie komt voor mij eerst. Nog nooit een miskoop gedaan. Heb ook maar 1 hele fijne bike (MTB).
(Daarnaast een bijna 10jr oud gewoon goed en niet te duur racefietsje waar ik weinig eisen aan stel, want op de weg rijdt en rolt toch alles wel... Da's niet zo uitdagend en niet zo interessant :wink: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mijn laatste fietskeuze was uit nood geboren. Maar toen heb ik ook iets irrationeels gedaan, gewoon omdat ik het mooi vind: een stalen frame. Want 1050 gram voorband was nog niet zwaar genoeg :winkie:

Maar eerlijk is eerlijk: ik ben er wèl enduroraces mee gaan opzoeken en gaan rijden. Ja, op de UHR ben ik wel degelijk trager. Zo'n lach op m'n gezicht verpest blijkbaar mijn stroomlijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 11 februari 2019, 09:38 Mijn laatste fietskeuze was uit nood geboren. Maar toen heb ik ook iets irrationeels gedaan, gewoon omdat ik het mooi vind: een stalen frame. Want 1050 gram voorband was nog niet zwaar genoeg :winkie:

Maar eerlijk is eerlijk: ik ben er wèl enduroraces mee gaan opzoeken en gaan rijden. Ja, op de UHR ben ik wel degelijk trager. Zo'n lach op m'n gezicht verpest blijkbaar mijn stroomlijn.
Volgens mij moet die roestbak z'n eerste nummerplaatje nog opgeknoopt krijgen :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik zie ook veel mensen met een worldcup waardige XC hardtail, incl carbon wielen en semi slick banden, terwijl hun rijvaardigheden gebaat zouden zijn met een minder agressieve geo. Voor mij zelf kan ik zeggen dat mijn rijtechniek en vertrouwen met sprongen vooruit is gegaan sinds ik een 130mm trail fully rij (Spectral 29er). Inmiddels met 150mm upgrade is hij erg allround, van UHR tot Les Gets kan ik prima uit de voeten. In Nederland ben ik maar iets trager dan mij 100mm XC fiets maar hij is wel merkbaar speelser. Zolang je maar niet teveel verharde fietspaden rijd, al bepaald de bandenkeuzen een hier een hoop. Ik kan me wel voor stellen dat als je nauwelijks in het buitenland komt deze bike al wel als to-much wordt ervaren. Mijn mening: Kies dus een bike in het midden van het spectrum van wat je wil gaan rijden. Puur voor NL zou ik voor een 110/120mm Trail fully gaan …… just my idea.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat iedereen wordt beinvloed door reklame, marketing, wat hij/zij ziet, trends...... en bij aanschaf er zijn eigen "rationele" draai aan geeft. Pas na een tijdje blijkt of het werkt, leuk is of dat het een "blijvertje" is.....of dat het nieuwtje er gewoon af is. Ik denk dat onze "eigen" beslissingen helemaal niet zo objectief zijn.

Een miskoop heb ik zodoende op fietsgebied trouwens nooit echt gedaan.
Wel merk ik dat er af en toe een fiets tussen zit waar ik persoonlijk het rijgedrag minder leuk vind, terwijl het rationeel gezien juist erg goed bij me zou moeten passen.
Bv mijn oudere zelf opgebouwde Salsa Spearfish FS vond ik op lastige buitenland stukken juist wat dweilerig aanvoelen, terwijl mijn latere Ragley en zelfs starre Krampus mij meer contact gaven met ondergrond en ik me daardoor "zekerder" voelde. Rationeel is een relaxte FS voor mij denk ik de juiste fiets....maar in dit geval dus niet en rijd ik (voorlopig) hardtail of star.
Idem op de weg: 2jr geleden een (voor mij eigenlijk veuls te sportieve) alu Trek Emonda gekocht en daar rijd ik met veel plezier op rond. Daarna kwam er een carbon Domane bij ivm comfort/betere zit op langere afstanden ed.......maar eigenlijk is die zenuwachtige harde Emonda voor mij meer fun (op wat kortere ritten)

Op toertochten en mtb-routes kom je van alles tegen; van oude 26" V-brake mtb's tot cyclo-crossers, fatbikes tot gravelracers......en als iemand daar lol mee heeft is het voor hem/haar volgens mij de juiste fiets ?

Het is natuurlijk allemaal spel, misschien moeten we onze fietsen (en onszelf ? ) niet zo serieus nemen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef: ma 11 februari 2019, 09:58
Kapitein Iglo schreef: ma 11 februari 2019, 09:38 Mijn laatste fietskeuze was uit nood geboren. Maar toen heb ik ook iets irrationeels gedaan, gewoon omdat ik het mooi vind: een stalen frame. Want 1050 gram voorband was nog niet zwaar genoeg :winkie:

Maar eerlijk is eerlijk: ik ben er wèl enduroraces mee gaan opzoeken en gaan rijden. Ja, op de UHR ben ik wel degelijk trager. Zo'n lach op m'n gezicht verpest blijkbaar mijn stroomlijn.
Volgens mij moet die roestbak z'n eerste nummerplaatje nog opgeknoopt krijgen :lol:
Ja true, ik ga even wat kort door de bocht - de vorige bike was wel gekocht om enduro's mee te gaan rijden. En dát is gebeurd. Maar met de nieuwe sta ik in Winterberg ook weer aan de start :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Ik ben een rationele koper. Ik bepaal voor welk gebruik ik een fiets wil (is met name ritten/routes in Nederland), bepaal het budget (lees: laat mijn vrouw het budget bepalen) en kijk dan wat daar wat betreft prijs/kwaliteit het beste bij past. Oftewel erg saai :oops:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Herrick schreef: ma 11 februari 2019, 11:14 Ik ben een rationele koper. Ik bepaal voor welk gebruik ik een fiets wil (is met name ritten/routes in Nederland), bepaal het budget (lees: laat mijn vrouw het budget bepalen) en kijk dan wat daar wat betreft prijs/kwaliteit het beste bij past. Oftewel erg saai :oops:
Wellicht "saai" in je bewoordingen, maar ik denk dat je dan best gelukkig bent met je keuze en de lieve vrede hebt kunnen bewaren in huize Herrick. Tenminste op die manier kan ik je gedachtegang helemaal volgen.
:-q

Ik heb ook door mijn partner me weten te beheersen om maar niet met alle grillen en grollen van de fietsindustrie mee te gaan, want dan zou ik nu een schuur vol hebben staan met emotionele aankopen waar totaal niet meer op wordt gefietst.
De enige fiets waar mijn ogen groter waren dan eigenlijk zouden moeten zijn was mijn Koxx Expert XL bmx fiets. Was op slag verliefd, en na aankoop een speciaal wielsetje uit Amerika over laten komen en uiteindelijk 2 wedstrijden op gefietst, een half jaar erop getraind en 4x ermee op me plaat gegaan. Het ding was me gewoon veels te agressief.
Uiteindelijk ingeruild voor mijn huidige bmx-cruiser en daar fiets ik rustiger en met meer plezier mee rond.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

MonkeyRider schreef: ma 11 februari 2019, 10:14 Op toertochten en mtb-routes kom je van alles tegen; van oude 26" V-brake mtb's tot cyclo-crossers, fatbikes tot gravelracers......en als iemand daar lol mee heeft is het voor hem/haar volgens mij de juiste fiets ?

Het is natuurlijk allemaal spel, misschien moeten we onze fietsen (en onszelf ? ) niet zo serieus nemen?
:bier: :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Precies! En dat is dan ook de reden dat we niet rationeel hoeven om te gaan met onze aankopen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Laat ik voorop stellen dat naar mijn idee een hobby juist vooral met emotie zou moeten worden uitgeoefend, en dat je dus ook je fietskeuze vooral op emotie moet baseren. Want als iedereen het rationeel zou benaderen reden we allemaal op een prijs/kwaliteitgericht merk (Duits natuurlijk ;-)) en werd het een saaie boel in het bos.
De vergelijking met een auto gaat wat mij betreft maar ten dele op, want meestal gaat dat om hogere bedragen en een auto dient ook een praktisch doel. Je moet er spullen of mensen mee kunnen vervoeren, een caravan mee kunnen trekken, hij moet in een kleine parking passen of whatever. Een mtb dient er vooral voor om tijdens en na het gebruik een smile op je smoel te toveren. Hoop ik dan toch.

Ik zag wel wat rake opmerkingen voorbij komen, zoals:
maverick76 schreef:Je moet ook door een hoop soorten fietsen worstelen voordat je echt weet wat bij je past. En ook dat veranderd vaak weer met tijd.
Herkenbaar. Ik heb zoiets wel meegemaakt, maar op kleine schaal omdat een stukje ratio (ja, sorry ;-)) me toch beschermt tegen het uitgeven van duizenden euro's aan een fiets waarvan ik diep van binnen wel weet dat die toch niet bij me gaat passen. Dus de "miskopen" werden beperkt tot relatief goedkope bikes. Miskopen tussen aanhalingstekens, want ik heb daar ook van geleerd waardoor misschien de duurdere bikes geen miskoop werden. In die zin leveren minder geslaagde keuzes ook hun geld op.

Het rijden op verschillende soorten fietsen maakt inderdaad dat je duidelijker krijgt wat voor jou belangrijk is, waar je je prettig bij voelt. En een foute keuze kan achteraf toch leuk zijn, zolang je daar niet financieel door in de problemen komt is er weinig aan de hand toch? Je hebt ervan geleerd, en het was een mooi ding om naar te kijken :-)
Het is maar een fiets, het zijn maar een paar euro's. Hoe belangrijk is dat in vergelijking met veel andere dingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Omdat budget voor mij wel een dingetje is, laat ik me ook een beetje leiden door wat er op dat moment 2e hands te koop wordt aangeboden. En dan kom je ook wel eens op fietsen uit die je normaliter nooit zelf gekocht zou hebben. Niet omdat ze extreem zijn, maar eerder omdat je nog niet op het idee was gekomen, of normaliter buiten je bereik liggen.
Zo kwam ik aan mijn. Niner Ros 9, waar ik nu dolblij mee ben.
Maar er is natuurlijk ook veel diversiteit in mountainbikes. Als ik een racefietsje zoek, kan ik zeggen: "Dit is mijn budget, een 105 groepje is voldoende, alu frame is ook goed genoeg maar liefst met carbon voorvorken dan en er moet een fatsoenlijke wielset op liggen". Klaar.
Bij mountainbikes ligt het weer wat complexer vind ik. En daardoor weet ik eigenlijk op voorhand nooit precies waar ik op uitkom als ik 2e hands wat zoek. Hebben meer mensen daar last van ook?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

“Last” noem ik het niet maar wel heel herkenbaar.

Mijn budget is ook zelden groot (werkzaam in de zorg dus dan weer je het wel).

Echter ben ik wel aardig in het spotten van fietsen die vrij goed in de markt liggen welke ik dan in matige staat van MP afhaal en weer goed verkoop na herstellen.

Ook ben ik zeer goed in sparen.

Ik koop ook zelden een fiets nieuw, niet omdat ik het nooit kan betalen maar omdat ik het zonde vind en eigenlijk vind ik nieuwprijzen de fiets ook simpelweg niet waard.

Laatst heb ik sinds tijden weer een nieuwe fiets gekocht. De rede hiervoor was omdat ik nog nooit carbon had gereden en was nog twijfelachtig wtb de stevigheid dus werd het nieuw vanwege eventuele garantie.

Dat verhaal van een budget hebben en gewoon eens kijken wat er te koop is doe ik ook vaak. Ik weet ook vaak nog niet eens wat ik wil qua fiets voordat ik tegen iets aanloop op Marktplaats. Dit vind ik ook wel de leukste manier om aan een fietsje te komen.

Zelf ben ik overigens van bijna alle soorten fietsen gecharmeerd, het is gewoon het consept van de fiets dat me zo aanspreekt.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

maverick76 schreef: ma 11 februari 2019, 14:35 Zelf ben ik overigens van bijna alle soorten fietsen gecharmeerd, het is gewoon het consept van de fiets dat me zo aanspreekt.
+1
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik hou ook van alles wat met fietsen te maken heeft, dus kocht vrij vaak wat amders. Tot ik op een gegeven moment 25+ fietsen in de schuur had... :roll:
Denk afgelopen 15 jaar zeker 200 fietsen te hebben gehad.
Grotendeels retro gebakjes, dus kostte altijd niet de wereld, maar toch een beetje uit de hand gelopen.
Verzamelen en sleutelen was een groot deel van de hobby voor mij, maar wordt op een gegeven moment echt een obsessie en kom je er achter dat je eigenlijk bijna niet meer fietst. :)
Dus bijna alles verkocht en nu 3 moderne en drie retro fietsen en dat is wel voldoende (oja stiekem heb ik dat Honzo frame en allerlei onderdelen ook nog...)
Plaats reactie