Het Tacx verzameltopic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

GPStracks schreef:Vraagje over Zwift,
Als je achter een andere renner gaat rijden, merk je dat dan ook aan de weerstand?
Of verandert de weerstand alleen als je een helling oprijdt?
Ja, je hebt een drafting-effect. Behalve als je een tijdritfiets hebt geselecteerd.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Gebruikersavatar
GPStracks
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 15 september 2003, 21:29
Mijn mountainbike: Specialized Camber Expert 2018

Inmiddels flink heb ik flink rond gekeken wat voor een trainer ik zou willen. En als laatste bejven er 3 over:

Tacx Vortex smar
Wahoo Kickr snap
Bkool smart pro 2

Mijn keuze is gevallen op de Bkool, omdat deze een hoger stijgingspercentage aankan, meer wattage en als enige is voorzien van meetrappen tijdens dalingen.
Ook is bij deze trainer al een Ant+ dongle inbegrepen.

Verder heb ik op het net iet zoveel informatie over deze trainer kunnen vinden.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze trainer?
En er iets over kunnen zeggen?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Update:

De opstelling is klaar. Een profiel aangemaakt in Zwift en even gebruik maken
van de 7 dagen trail. En ik weet wel zeker dat ik een abonnement neem voor in
de winter want het bevalt heel erg goed.
Rondje Watopia met 700 hoogtemeters. En verdorie, het voelt ook aan als 700 hm+.
Ook de drang om aan te pikken en door te trappen merk je goed. De Kickr werkt
dynamisch snel en de granny gear (28) moest er ook even aan te pas komen vandaag.

@ Gpstracks: Ik kan jou niet helpen met de Bkool. Geen ervaring mee.

Enniewee, Afgelopen week via MP een leuke tweedehands pc gehaald met nieuwe
I3 4160 3,3 processor en losse graka. En een refurbished 24" monitor.
Daarna op naar de Formido voor wat hout en wandbevestiging.
Als voet heb ik een oude Tacx Virtua dingie geplunderd en deze op een mdf grond-
plaat bevestigd. Heel erg stabiel :-q

Droogbouwen en testen. Monitor voet doorgeboord en vastgebout aan de plank en
de luidsprekers vastgezet met bouten. Daarna demonteren, de voet aanpassen,
aflakken, alles in elkaar zetten en de kabels opruimen.
Afbeelding

Het eindresultaat :
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Nice, zal de mijne ook eens posten.
Geen ventilator nodig gehad, kun je je warmte goed kwijt?
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Janver schreef:Nu een aantal weken verder en ik vind het best wel prettig. Ik ben ook begonnen met Zwift en dat is best vermakelijk.

Eventueel toch maar onderzoeken of een Tacx Neo/ Tacx Flux/ Wahoo Kickr(Climb) een betere/realistischere ervaring kunnen geven. Het lijkt of de roller een minder direct gevoel geeft, maar dat kan ook verbeelding zijn.
Tacx Magnum ligt in ieder geval ver buiten budget.

Maar even mijn eigen bericht quoten.

Ik heb een Wahoo Kickr 2017 gekocht tijdens Black Friday weekend! Ik had de Bushido Smart binnen een dag verkocht via Marktplaats voor een goede prijs en toen was de toch wel forse aankoopprijs goed te verdedigen.

Conclusie: veel prettiger dan Bushido Smart maar ook 2x zo duur. Vooral hogere vermogens zijn prettiger. Ook heuvelafwaarts is een leuke bijkomstigheid.

Zwift is nog steeds goed. Alleen tijdens duurtrainingen(momenteel 2 uur) kijk ik toch wel even een tv-serie omdat het te saai is. Helaas werkt BigringVR niet met Bluetooth anders had ik die ook nog wel geprobeerd. Momenteel ben ik ook nog Kinomap aan het testen, maar de eerste video was niet echt een succes.
Hier kan uw reclame staan
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Iemand ervaring met spintertainment?
Helaas geen aansturing van de smart trainer maar de filmpjes zijn erg vet.
https://spintertainment.vhx.tv/

@Janver, deze kerstvakantie ga ik een aantal cols fietsen met Bigringvr. De gebruikers zijn erg enthousiast over de kwaliteit van de video's. Helaas geen video's voor de mtber.

Is er wel iets zoals spintertainment te vinden die de weerstand van mijn Tacx Neo aanstuurt?
Zou het erg leuk vinden bijvoorbeeld de UHR routes virtueel te kunnen fietsen, heb je nooit gezeik meer over trail respect bij slecht weer :bier:
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

futura schreef:Iemand ervaring met spintertainment?
Helaas geen aansturing van de smart trainer maar de filmpjes zijn erg vet.
https://spintertainment.vhx.tv/

@Janver, deze kerstvakantie ga ik een aantal cols fietsen met Bigringvr. De gebruikers zijn erg enthousiast over de kwaliteit van de video's. Helaas geen video's voor de mtber.

Is er wel iets zoals spintertainment te vinden die de weerstand van mijn Tacx Neo aanstuurt?
Zou het erg leuk vinden bijvoorbeeld de UHR routes virtueel te kunnen fietsen, heb je nooit gezeik meer over trail respect bij slecht weer :bier:
BigringVR heeft helaas geen support voor Bluetooth, alleen ANT+ :-? Ik was nog niet bereid om ook nog een ANT+ Dongle te kopen. Vind dat een beetje onzin terwijl Bluetooth ook erg goed werkt(zeker met IPad). Zeker BigringVR heeft mooie video’s voor lekker intensieve trainingen. De berg in Watopia is aardig, maar meer ook niet. Gisteren was het wel lekker om met een aantal tegelijk omhoog te fietsen met ongeveer dezelfde vermogen.

In Kinomap kunnen gebruikers ook video’s uploaden. Ik zit nu in de probeerperiode ervan. Maar de eerst video was al niet top. Kwaliteit was niet denderend daarnaast video en intensiteit liepen niet synchroon(video liep 400 meter voor op training). Dus eventueel kun je met Kinomap UHR proberen te creëren en dan kun je het nafietsen. :-q

Spintertainment ga ik even kijken wat het inhoudt.
Hier kan uw reclame staan
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

Ook ik heb een vraag. Mijn Tacx stopt na ongeveer 50 minuten. Dan zit hij vast. Bij Tacx zelf weten zei het niet. Ik denk dat het ruimte gebrek op de laptop is. Na het verwijderen van de analyse lijkt het wat beter te gaan. Maar stop nog steeds. Ik zou graag de 50 opgeslagen 50 trainingen willen verwijderen. Is er iemand die weet hoe dat moet. Ik krijg ze er niet uit. Het is wel een oude versie 3.11. Naar 4 gaan is geen optie omdat de laptop dat waarschijnlijk niet aan. Alvast dank.
OpdeWageningseberg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 21:30
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 7.9 2016

Het kan zijn dat de usb poort uitschakelt. Zorg dat bij de power opties van je pc dat uitzet. (Zijn van die energiebespaaropties waar de Tacx software niet lekker mee werkt)
http://forum.tacx.com/viewtopic.php?t=21136" onclick="window.open(this.href);return false;
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Ben eigenlijk altijd een buitenfietser, maar na al dat slechte weer de laatste maanden toch maar Tacx besteld om de conditie een beetje op peil te houden.Het gaat om de Tacx Blue Matic T2650 en ga hier een Garmin Edge snelheidssensor opzetten.
Is er een manier om via de Edge 510 plus sensor connectie te maken met Zwift? Of heb je dan een duurdere fietstrainer nodig?
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Biker67 schreef:Ben eigenlijk altijd een buitenfietser, maar na al dat slechte weer de laatste maanden toch maar Tacx besteld om de conditie een beetje op peil te houden.Het gaat om de Tacx Blue Matic T2650 en ga hier een Garmin Edge snelheidssensor opzetten.
Is er een manier om via de Edge 510 plus sensor connectie te maken met Zwift? Of heb je dan een duurdere fietstrainer nodig?
Je hebt zelfs geen Edge nodig...

Minimaal:
- pc met ANT+ dongle (geen bluetooth want Garmin sensoren zijn met ANT+)
- Snelheidssensor ANT+ (heb je al!)
(- Cadanssensor ANT+ ) Moet niet maar is wel leuk en handig
(- Hartslagmeter BT/ANT+ ) Moet niet maar is wel leuk en handig

Dan moet je kijken op de support portal van Zwift om te zien welke weerstand jouw trainer moet hebben. Voor de Tacx Blue Matic is dat "3". Met andere woorden, je stelt hem eenmaal in op weerstand 3 en blijft er dan af. Zwift heeft voor elke snelheid aan die weerstand een overeenkomstig wattage, dus zal dit behoorlijk kloppen.

Als er nu een berg opdoemt in Zwift gaat het natuurlijk niet zwaarder worden, maar wat er wel gebeurt is dat je snelheid omlaag gaat (in Zwift). Het enige wat je kan doen om te versnellen is dan:
- meer omwentelingen maken
- opschakelen, zodat je meer vermogen levert aan dezelfde omwentelingen (en dat lijkt contradictorisch, opschakelen om bergop te rijden - maar het werktà
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sinds kort ook in het bezit van een Tacx Vortex smart T2180. Ik heb alleen een beetje moeite om m`n garmin hartslagmeter te koppelen.
Ik weet dat die enkel ANT+ is maar als de trainer via BT gekoppeld is, zou de Garmin HRM toch gewoon via ANT+ te herkennen/koppelen zijn?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ligt aan de opstelling. Misschien helpt de onderstaande link.
https://support.tacx.com/hc/nl/articles ... mmunicatie
Wat ik wel weet is dat wanneer ik de Garmin edge en de iPad probeer te koppelen via Bluetooth dat het mis gaat. Heb nu een Bluetooth hartslagmeter gekocht. Nu loopt alles via de app van Tacx of Zwift. Dit is wel icm een flux.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Thnx, die link had ik al door gelezen. Ik heb alleen niet zoveel zin om een 2e HRM (a €60,-) te kopen. Met m`n zakelijke S7 is het 1x gelukt maar dat scherm is te klein voor een goed overzicht. Vandaag met tablet (Samsung Tab A, sm-t580) en houder gefietst en dat werkt een stuk makkelijker. Die tablet is ANT+ geschikt dus ik begrijp niet zo goed waarom de HRM niet gezien wordt?

Mss is het mogelijk om de bijgeleverde ANT+ antenne icm een USB-adaptertje te gebruiken op de tablet?
Plaats reactie