Het oog vs. praktijk

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hallo allen,

Ik denk dat ik niet de enige ben die dit heeft ervaren.

Je koopt een fiets omdat hij er tof/vet/dik/cool uitziet (met natuurlijk een korte testrit in de winkel of om het huis van de verkoper)

Afijn, na een paar ritten merk je dat juist die toffe elementen de rij eigenschappen niet altijd ten goede komen op jou meest bereden paden.

Voorbeeld 1

Je koopt een plusbike met toffe dikke banden die heel veel grip hebben en hem ook nog een “mega te gek gaaf vet” maken.
Helemaal verliefd op de stoere look maar al snel merk je dat het in het vlakke Nederland toch wel wat traag en log aanvoelt.

Dus ben je in dubio, ga ik voor smalere, lichtere wielen wat de fiets minder agressief doet ogen maar fijner laat rijden of blijf je “stoer” doorrijden?

Voorbeeld 2

Je koopt een “dikke” trailbike met veel veerweg voor en achter want je kijkt maar wat graag uren enduro races op youtube.
Eenmaal een paar ritten te hebben gemaakt op je locale rondje merk je dat je telkens met 1 long minder thuis komt. Maar die enduro ritten komen nog wel, toch?! Over een maandje word het beter weer en ga ik naar het buitenland, echt!

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en misschien nog andere leuke/goede voorbeelden hebben :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik meen dit zeer zeker hier op het forum te herkennen.

Volgens mij rijden teveel mensen te snel op relatief te dikke fietsen rond, op meer dan ‘nodig of ideaal’ is in vlak en makkelijk Nl en net erbuiten (wat helemaal niet erg is als ze gelukkig rondrijden!!).
Ze beseffen volgens mij vaak niet wat ze zelf allemaal wel niet kunnen met wat oefening/training/ervaring, en ze beseffen niet wat ‘minder dikke vette’ fietsen ‘hier’ allemaal wel niet (beter) kunnen.

Vette filmpjes zijn wat dat betreft wat misleidend en geheel niet representatief voor ‘hier’.

En de adviezen die je op het forum leest komen vaak van fervente trail(bike) liefhebbers, wat soms ook wat ‘opvallender gekleurde’ adviezen oplevert...
Laatst gewijzigd door aurelius op zo 10 februari 2019, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Herkenbaar,
Maar bij mij werkt het andersom. Ik kan ook genieten van die vette bikes met die dikke banden. Maar nadat ik er eens op zo een proef gereden had, kwam ik er toch achter dat dat toch wel erg zwaar fietst.

Tsja en buitenlandse dikke trails/dowhills of bikeparken zullen altijd wel een droom blijven als ik realistisch ben.

En dat ben ik ook, vandaar dat ik nu met een licht 29" Ryde Trace 29 handgespaakt wielsetje op DT Swiss 350 naven fiets met keurig netjes 2.25 Racing Ray EVO bandjes erop die zo rond de 500 gram per stuk wegen geloof ik.

En daar beleef ik in de omgeving van Dorst waar ik altijd fiets, ontzettend veel plezier van.

Ze zijn wél tubeless, dat dan weer wel... Oh ja, en mijn voorvork heeft een veerweg van 130 mm, maar daar kan ik wel mee leven verder.... :wink:
Laatst gewijzigd door Ad58 op zo 10 februari 2019, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Niet specifiek over MTB maar voor mij gaat functioneren altijd boven hoe iets oogt.
Ooit een racefiets gekocht met een flinke korting omdat die door de niet mooi gevonden kleur nog niet verkocht was.
Hetzelfde ook ooit bij de aanschaf van een auto.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik herken dit heel erg ja (heb ook 2 nieuwe lompe fietsen) maar ik probeer het niet zo te benaderen. De meesten hier weten echt wel dat sommige fietsen overkill zijn voor NL maar toch koop je het. Waarom dan want je zou alles in NL op een starre fiets kunnen doen toch? Misschien omdat het een goed gevoel geeft. Omdat het mooi is tegelijkertijd en je er lekker op voelt. Blijkbaar gaat het niet om snelheid meer, ik zal toch nooit de snelste zijn. Ja ik kom met 1 long thuis maar als ik dan naar die lompe maar oh zo mooie en voor mijn gevoel tevens uitzonderlijke fietsen kijk dan krijg ik een glimlach en mijn hersens vertellen me dan dat ik weer 2 longen heb :D

Het is allemaal te relativeren. Je mag dan niet de snelste en meest effectieve fiets voor NL hebben, je hebt wel een voor jou leuke allrounder waar je veel plezier mee kan hebben op alle mogelijke fronten. Als je een tijdje na je aankoop/bouw dit niet voelt/hebt dan heb je inderdaad waarschijnlijk een verkeerde keuze gemaakt. En ja die lopen hier ook rond ben ik bang.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: zo 10 februari 2019, 18:41 Ik meen dit zeer zeker hier op het forum te herkennen.

Volgens mij rijden teveel mensen te snel op relatief te dikke fietsen rond, op meer dan ‘nodig of ideaal’ is in vlak en makkelijk Nl en net erbuiten (wat helemaal niet erg is als ze gelukkig rondrijden!!).
Ze beseffen volgens mij vaak niet wat ze zelf allemaal wel niet kunnen met wat oefening/training/ervaring, en ze beseffen niet wat ‘minder dikke vette’ fietsen ‘hier’ allemaal wel niet (beter) kunnen.

Vette filmpjes zijn wat dat betreft wat misleidend en geheel niet representatief voor ‘hier’.

En de adviezen die je op het forum leest komen vaak van fervente trail(bike) liefhebbers, wat soms ook wat ‘opvallender gekleurde’ adviezen oplevert...
Allemaal de schuld van Lars :winkie: :winkie: :winkie:

Hier in Schoorl toch vnl XC hardtails en fullies hoor, een "dikke" fiets is in NL veelal fun en comfort factor, geen haast, maar wel lol :-q Moet zeggen dat mijn plus setje wielen op een mul Schoorl ook gewoon errug hard gaan.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsjibiti schreef: zo 10 februari 2019, 18:47 Niet specifiek over MTB maar voor mij gaat functioneren altijd boven hoe iets oogt.
Ooit een racefiets gekocht met een flinke korting omdat die door de niet mooi gevonden kleur nog niet verkocht was.
Hetzelfde ook ooit bij de aanschaf van een auto.
..... ik....... zal .......niet .......naar je vrouw vragen ........ :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Victor1977 schreef: zo 10 februari 2019, 18:55 Ik herken dit heel erg ja (heb ook 2 nieuwe lompe fietsen) maar ik probeer het niet zo te benaderen. De meesten hier weten echt wel dat sommige fietsen overkill zijn voor NL maar toch koop je het. Waarom dan want je zou alles in NL op een starre fiets kunnen doen toch? Misschien omdat het een goed gevoel geeft. Omdat het mooi is tegelijkertijd en je er lekker op voelt. Blijkbaar gaat het niet om snelheid meer, ik zal toch nooit de snelste zijn. Ja ik kom met 1 long thuis maar als ik dan naar die lompe maar oh zo mooie en voor mijn gevoel tevens uitzonderlijke fietsen kijk dan krijg ik een glimlach en mijn hersens vertellen me dan dat ik weer 2 longen heb :D

Het is allemaal te relativeren. Je mag dan niet de snelste en meest effectieve fiets voor NL hebben, je hebt wel een voor jou leuke allrounder waar je veel plezier mee kan hebben op alle mogelijke fronten. Als je een tijdje na je aankoop/bouw dit niet voelt/hebt dan heb je inderdaad waarschijnlijk een verkeerde keuze gemaakt. En ja die lopen hier ook rond ben ik bang.
Mooi verwoord Victor! Hoe staat het trouwens met je Bardino?
En die 70 mm is goed terecht gekomen hoor, ik zit nu precies naar mijn zin...

Oh ja en ik twijfel ook wel eens over een dropperpost, maar ik kan geen afscheid nemen van mijn Niner RDO zadelpen...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

yo-eddy schreef: zo 10 februari 2019, 18:59
Tsjibiti schreef: zo 10 februari 2019, 18:47 Niet specifiek over MTB maar voor mij gaat functioneren altijd boven hoe iets oogt.
Ooit een racefiets gekocht met een flinke korting omdat die door de niet mooi gevonden kleur nog niet verkocht was.
Hetzelfde ook ooit bij de aanschaf van een auto.
..... ik....... zal .......niet .......naar je vrouw vragen ........ :wink:
Mijn vrouw is geen gebruiksartikel :D en zij denkt daar niet eender over.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ad58 schreef: zo 10 februari 2019, 19:02
Victor1977 schreef: zo 10 februari 2019, 18:55 Ik herken dit heel erg ja (heb ook 2 nieuwe lompe fietsen) maar ik probeer het niet zo te benaderen. De meesten hier weten echt wel dat sommige fietsen overkill zijn voor NL maar toch koop je het. Waarom dan want je zou alles in NL op een starre fiets kunnen doen toch? Misschien omdat het een goed gevoel geeft. Omdat het mooi is tegelijkertijd en je er lekker op voelt. Blijkbaar gaat het niet om snelheid meer, ik zal toch nooit de snelste zijn. Ja ik kom met 1 long thuis maar als ik dan naar die lompe maar oh zo mooie en voor mijn gevoel tevens uitzonderlijke fietsen kijk dan krijg ik een glimlach en mijn hersens vertellen me dan dat ik weer 2 longen heb :D

Het is allemaal te relativeren. Je mag dan niet de snelste en meest effectieve fiets voor NL hebben, je hebt wel een voor jou leuke allrounder waar je veel plezier mee kan hebben op alle mogelijke fronten. Als je een tijdje na je aankoop/bouw dit niet voelt/hebt dan heb je inderdaad waarschijnlijk een verkeerde keuze gemaakt. En ja die lopen hier ook rond ben ik bang.
Mooi verwoord Victor! Hoe staat het trouwens met je Bardino?
En die 70 mm is goed terecht gekomen hoor, ik zit nu precies naar mijn zin...

Oh ja en ik twijfel ook wel eens over een dropperpost, maar ik kan geen afscheid nemen van mijn Niner RDO zadelpen...
Blij om te horen dat je die Niner stuurpen niet voor niets hebt overgenomen waardoor ik erna genoodzaakt was om mijn Niner te verkopen en er een lompe trage Bardino voor in de plaats te nemen :)

Tja het weer zit mij niet mee dus hij staat hier in de gang te wachten om ooit....

En die dropper gewoon doen met zijn tijd. Het zal echt een voordeel geven.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Herkenbaar, maar daarom denk ik toch echt in N+1, en dan geen fietsen die allemaal maximaal zijn kwa specificaties, maar GX is mij dan al snel goed genoeg.

Levert uiteraard wel elke rit wat keuzestress op, maar gelukkig kan ik goed rationaliseren.

Mijn stal:

H3 > 101 > 601

XC > AllMountain > Enduro/DH

Allemaal een beetje overlapping, maar dat maakt het leuk.

Ik denk dat de totale nieuwwaarde de 12K niet overschrijft, maar dat compenseer ik doordat ik een autootje heb van 1500 euro en daarmee toch 30k per jaar rijdt. En nee, BDSM is niet mijn 2e hobby.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsjibiti schreef: zo 10 februari 2019, 19:07
yo-eddy schreef: zo 10 februari 2019, 18:59

..... ik....... zal .......niet .......naar je vrouw vragen ........ :wink:
Mijn vrouw is geen gebruiksartikel :D en zij denkt daar niet eender over.
:-q :D
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Goede reacties, verhalen en argumenten.

Ik ben zeker eens dat het niet om snelheid gaat, ook in mijn geval. Maar ik heb wel meer "fun" op een wat lichtere hardtail dan op een fully maar dat ligt natuurlijk ook heel erg aan je rijstijl. Dit geldt trouwens ook in technisch uitdagend terrein.

Wat ook altijd lastig blijft is het zoeken naar de "one for all" fiets.

Mijn ervaring is dat als ik 2 of meer fietsen heb staan dat ik toch bijna altijd dezelfde neem. En als ik het verkoop topic zo naloop dan ben ik niet de enigste.

Voor mij werkt het niet, meerdere fietsen voor meerdere (mtb) diciplines.
Laatst gewijzigd door maverick76 op zo 10 februari 2019, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Tsjibiti schreef: zo 10 februari 2019, 19:07 Mijn vrouw is geen gebruiksartikel :D en zij denkt daar niet eender over.
Huh? Volgens de regels der deductieve logica kom ik op:

Mijn vrouw is geen gebruiksartikel en zij denkt daar niet eender over.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Joepie de schreef: zo 10 februari 2019, 19:37
Tsjibiti schreef: zo 10 februari 2019, 19:07 Mijn vrouw is geen gebruiksartikel :D en zij denkt daar niet eender over.
Huh? Volgens de regels der deductieve logica kom ik op:

Mijn vrouw is geen gebruiksartikel en zij denkt daar niet eender over.
Ik was dus niet de enige ....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie