Ultieme Endurobike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
beonebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 10 maart 2012, 23:38

Stel: Je wilt een nieuwe fully kopen. Je rijdt veel in Nederland, en 2x per jaar in het buitenland ( Ardennen, Alpen, etc.) Je houdt niet van snel stampen over de parcoursen, maar bent meer van de technische klimmen en afdalingen. En geld speelt niet echt een rol. Welke bike koop je dan? Wat is de ultieme ENDUROBIKE ?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hangt er vanaf wie er op zit!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Carbon frame naar keuze met 130-140mm vering, opgebouwd met iets van minimaal 34mm poten, titanium vleugels, electrische groepset, handgespaakte 30-35mm velgen icm high-end naven en een >150mm E-verb. Besprenkeld met onnodige bling in de vorm van exotische stuurpennen, titanium/geanodiseerde/vergulde boutjes en ventieldopjes...

Maar goed, da`s persoonlijk. Of dat wat voor jou is, is natuurlijk een tweede :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

beonebiker schreef: za 9 februari 2019, 23:45...., maar bent meer van de technische klimmen en afdalingen.
Geen enduro bike?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij koop je dan een trailbike en geen Enduro.
Maar is het een one bike quiver of heb je meer fietsen en is deze voor erbij?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is het überhaupt voor jou?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Black Friday yt Capra staat bij mij nog steeds op het netvlies gebrand
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

beonebiker schreef: za 9 februari 2019, 23:45 Stel: Je wilt een nieuwe fully kopen. Je rijdt veel in Nederland, en 2x per jaar in het buitenland ( Ardennen, Alpen, etc.) Je houdt niet van snel stampen over de parcoursen, maar bent meer van de technische klimmen en afdalingen. En geld speelt niet echt een rol. Welke bike koop je dan? Wat is de ultieme ENDUROBIKE ?
Volgens zijn dit 2 afzonderlijke vragen :winkie: :

1.Stel: Je wilt een nieuwe fully kopen. Je rijdt veel in Nederland, en 2x per jaar in het buitenland ( Ardennen, Alpen, etc.) Je houdt niet van snel stampen over de parcoursen, maar bent meer van de technische klimmen en afdalingen. En geld speelt niet echt een rol. Welke bike koop je dan?
2.Wat is de ultieme ENDUROBIKE ?

Vraagje, ben je wel een 'echte' endurorijder, beheers je die skills echt? Rijd je echt enduro als je die 2x per jaar in Ardennen/Alpen bent? Dat kan ik niet helemaal opmaken uit je openingspost.

Antwoord op 1 zou kunnen zijn: een trail/tourfully, afhankelijk van gewicht en smaak met 110-130mm, ideaal voor vooral hier en voor niet te technisch buitenland.
Antwoord op 2: iets richting 150-160mm, met bergaf nog meer potentie, voor het echte stevige alpen- en evt parkwerk..
2 Verschillende 'goede' bikes dus, wat prima kan, ervan uitgaande dat geld geen rol speelde...

Wil je iets dan en 1 en 2 kan, dan wordt het een compromis met ongeveer 130-140mm (meer All Mountain). Zal niet uitblinken hier, en zal niet uitblinken daar, met Enduro.

Dus, als geld toch geen rol speelt:
2 Fietsen, in dit geval. Kan prima voor vanaf 5000,- samen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoewel je een enduro-bike zeker omhoog kunt fietsen, zijn het stiekem toch wel lompe bakken. Maar het ligt er inderdaad aan hoe je rijdt en wat je verwachtingen zijn. Ik heb zelf ook een poos op niet eens een super dikke enduro rond gereden in NL en op zich gaat het prima. Tot je met anderen mee wilt fietsen en dan blijkt dat je toch echt een heel stuk harder moet werken. Dat zit vooral in de zithouding, maar ook in het feit dat een enduro in de regel nog wat zwaarder is. Maar zelfs met een 2e set lichte wielen is de snelheid er moeilijk in te krijgen. Daarnaast vraagt de laatste generatie enduro's toch wel om erg veel lichaamsinzet om lekker de bocht door te komen. Het gaat prima, maar kost gewoon meer energie en aandacht.

Aan de andere kant zijn de trailbikes van nu de enduro's van een paar jaar terug. En die fietsen zijn in het buitenland zeer capabel. Eigenlijk op het niveau dat je echt ook een betere rijder moet zijn om het verschil te maken van een trailbike naar een enduro!

Dus inderdaad, zoals je het omschrijft koop je inderdaad beter iets met 130-150 mm veerweg en geen hardcore enduro. Wel letten op de geometrie.
Maar zeg je toch: de nadruk ligt op het buitenland, dan kun je prima voor een heel dikke enduro gaan.

Hoe ultiem wil je het? Doel je op de prijs? Of op de capaciteiten? En wil je dan een bike die dicht bij een downhillbike komt als het om rechte lijn snelheid door lomp terrein gaat? Of liever een bike waarmee je extreem technisch kunt afdalen?

Mijn favoriete merk (zeer persoonlijk!) is Banshee. Hun enduro is de Rune en gezien de huidige trend is dit een behoudende fiets in geometrie. Dat maakt het al een betere allrounder dan veel andere enduro's. Meer wendbaarheid op lagere snelheid (let op: ten opzichte van enduro's met vlakkere hoeken en meer reach!) en ook met klimmen heb je door de kortere wielbasis meer controle!

Een andere bike die erg allround gebouwd is, is de nieuwe Scott Ransom. Door de instelbare achterdemper zal de fiets een aardige klimgeit zijn en ook hier is de geometrie niet bizar, wel modern.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien dit nog wat verder uitdiepen:

Enduro vind ik de paadjes in Zuid Frankrijk: extreem rotsachtig, regelmatig extreem steil en vaak ook nog met te krappe bochten. Zelfde geldt voor de kust bij Finale Ligure.

De Ardennen zijn niet enduro. Een paar keer een paar meter misschien, maar niets waar je met skills niet verder komt dan met een betere fiets.


Dus roep maar: wat is jouw voorkeur.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
beonebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 10 maart 2012, 23:38

Bedankt voor alle reacties. Om de boel wat te verduidelijken: Heb inmiddels de nodige technische skills aardig onder de knie. Met onze groep zijn we een aantal keer naar de Ardennnen geweest, naar het Mullertal in Luxemburg waar ik prima uit de voeten kon met mijn Kona HeiHei 100mm fully. Schwarzwald werd al lastiger, maar in het Zillertal ( blindseatrail ) liep ik tegen de beperkingen van mijn bike aan. Vorig jaar zijn we naar Moab, Utah, USA geweest. Ik had daar een Stumpjumper 130 mm gehuurd, maar dat was iets te licht. Er waren ook bekers die daar een Santa Cruz Hightower hadden, prima voor Utah, naar mijn idee te zwaar en te log voor Nederland. Dit jaar gaan we in ieder geval naar Verbier, en daar wil ik een goede bike onder mijn kont hebben. Maar omdat ik ook inNederland met die fiets goed uit de voeten wil kunnen vraag ik mij af wat een goed compromis zou zijn ( er van uitgaande dat dat bestaat). Ik denk aan 130 mm voor en achter, paar goede banden ( minstens 2.30 ) maar heb nog niet een model in mijn hoofd dat hieraan voldoet. Ik lees goede verhalen over de Trek Fuel 9.8 omdat je daar de geometrie van kan aanpassen, maar ben er niet uit. Vandaar mijn vraag: wat zou jullie advies zijn als je dit verhaal leest? Ik wil het wel graag bij 1 bike houden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, dat is weer een heel ander verhaal. Weinig ultiems aan... .

Voor het stevige - echt enduro- - werk zal ook de Trek Fuel EX op het randje zijn, maar Verbier kan die zeker wel aan. Ik denk dat een Stumpjumper ook echt wel een goede keuze is. Veel hangt ook af van de banden, de afstelling van de vering en zo nog wat details.

In ieder geval iets uit die klasse, dan heb je goede allrounders. Zeker als je dus al ontdekt hebt dat je met een (extremere) xc-bike toch ook al wat verder kan komen!

Zoek dus maar uit: prijs? 27,5"? 29"? Iets speciaals of juist 'bang-for-the-bucks'? Meer info, dan kunnen we je beter adviseren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
beonebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 10 maart 2012, 23:38

Thanks Lars! Prijsindicatie 3000 - 3500, liefst 29 inch, geen voorkeur voor bepaald merk.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik zou zeker ook bij Radon kijken. Ze beschrijven het als een fiets voor licht enduro werk maar wel redelijk top afgemonteerd voor de prijs waarin je zoekt. De 9.0 zit er iets onder en de 10.0 iets er boven. Het is een merk wat hier weinig aandacht krijgt maar er is weinig mis mee kan ik uit ervaring vertellen.

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... 9.0-799482
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dus eigenlijk zoek je een net boven gemiddeld kostende trail fully en kijk je naar mainstream merk.
Dat klinkt heel anders dan je startpost, maar maakt het wel duidelijker ;-)
Anders krijg je adviezen die tegen de 10K kosten.
Plaats reactie