Studieproject tegen de zweetrug

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Beste allen,

Ik ben, naast fanatiek fietser, een student technische bedrijfskunde. Ik zit nu in het één na laatste jaar, wat voor mij betekend dat er een halfjaar durend project dient te worden uitgevoerd. Dit project draait om het ontwerpen en op de markt zetten van een product. Mijn collega's en ik zijn hiervoor al een tijdje aan het brainstormen en overleggen en hebben onze ideeën uitgewerkt. Uit al deze ideeën moet uiteindelijk één product worden gekozen.

Één van de ideeën is een apparaat dat moet voorkomen dat een rugzak een erg zweterige en warme zak op de rug wordt als er op hoog tempo wordt gereden . Denk aan het sportieve rijden naar werk of school(hier moeten jullie toch wel bekend mee zijn). Vaak zorgt dit bij wat mooier weer voor een kleffe rug. Er bestaan inmiddels rugzakken die voor frisse lucht langs de rug zorgen, deze zijn echter vaak gericht op wandelen of veel te groot als "normale" woon-werk tas. Ons idee moet zorgen dat dit met elke rugzak kan.

Het zal een soort tussenstuk zijn tussen tas en rug om zo een luchtlaag te creëren waar de rijwind langs kan gaan. Het idee is al redelijk uitgewerkt, en bij goedkeuring is het mogelijk dit verder te ontwikkelen zodat tot productie over kan worden gegaan. Via deze weg wil ik graag kijken in hoeverre er behoefte is aan een dergelijk product.

Dus kort:
Een product dat moet helpen in het fris houden van de rug bij het dragen van een rugzak zonder daarvoor een nieuwe rugzak te moeten kopen.
Het product zou minder dan €10 moeten kosten, makkelijk in gebruik en toepasbaar op meerdere modellen tas.

Bij vragen zal ik proberen hier zoveel mogelijk op te antwoorden. Maar ik ben benieuwd naar jullie reactie op dit idee.
Who needs roads when there's dirt
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik wil niet een ontzettende azijn zeiker zijn, maar dit komt mij over als zo’n typisch product dat net niet goed werkt, niet lekker zit en uiteindelijk meer gedoe oplevert dan plezier, iets waar eigenlijk niemand echt op zit te wachten.. Maar dat vanwege het sympathieke idee misschien wel een beetje verkoopt.. Je kan zweten niet tegenhouden, dat shirt blijft toch niet droog...

Maar ik wens je er wel veel succes mee!!

Ik neem op mijn woon werk ritjes 23 km enkel, wel zo iets mee....
























gewoon een schoon shirt :)
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

bestaat zoiets dan nog niet?
https://www.schreuderssport.com/nl/prod ... cycle-15-l
bij deze rugzak staat het in de beschrijving
(• vochtregulerend airflow rugsysteem, licht gebogen strips zorgen voor een ventilatieruimte tussen rug en tas)
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Een oplossing voor een zweetrug tijdens woon/werk verkeer lijkt mij fijn. Echter heb ik dit ook zonder rugzak nog, een beetje extra airflow tussen tas en jas gaat hier niet helpen ben ik bang. Het ligt vooral aan de kleding die je tijdens het werken draagt, dit is te warm tijdens inspanning.

Ik zou de oplossing hiervoor dus ergens anders gaan zoeken. Zolang je kleding niet dunner en ademend wordt heeft airflow buiten die lagen weinig tot geen nut. Sorry, wil geen spelbreker zijn maar g er loof helaas niet dat dit het ei van columbus gaat zijn. Deze reactie is gebaseerd op tientallen jaren woon/werk fietsen van 8 tot 25km enkele weg.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Euhm, ook zonder rugzak zweet ik me te pletter, ook op mijn rug. Dus dit probleem is niet te voorkomen... .


Waar je iets tegen wilt doen is die koude, natte plek onder de rugzak. Maar dan wil je juist geen wind langs die plek (die dus toch nat wordt) voeren. Een goed zweethemd dat het vocht zoveel mogelijk aan een volgende laag doorgeeft voorkomt dat vervelende gevoel.

Brynje. De oplossing is een Brynje shirt.



Sorry... :( :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Waarom iets uitvinden wat al bestaat? Een stug frame dat fungeert als ventilatiesysteem en dat los staat van de daadwerkelijke rugzak.

"Dankzij het AEROFLEX ventilatiesysteem op de rug zorgt deze fietsrugzak ook tijdens lange en intensieve trips voor een goed vochtmanagement."
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mijn Berghaus Bullfrog "freeflow" uit 1995 had dat systeem ook al

maar de OP is bezig met iets dat voor een tientje van elke rugzak zoiets maakt ......... ben benieuwd naar de eerste schets
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De meeste fietsrugzakken van gerenommeerde merken doen iets met/aan airflow.
Zweet onder een rugzak of ergens anders tijdens sporten ervaar ik zelf niet als storend. Hoort er toch bij?
Zeker niet storend met, inderdaad @Lars, zoiets als een Brynje shirt.
Het lijkt me meer een issue voor ‘woon-werk rijders’, die droog willen aankomen. En voor de extreme zweters misschien.
En hoe je een ding ontwerpt dat past op alle ruggen onder alle rugzakken? Succes met de uitdagingen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dit typ ik met enige moeite, maar voor deze keer ben ik het met Lars eens! :o
Ik fiets al 20 jaar in zo'n shirt.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Dank allen voor de reacties.

Dergelijke tassen bestaan inderdaad al, alleen ons doel is om elke tas een dergelijke "ventilerende" functie te geven.
Ik zie wel dat we onze doelgroep een beetje bij moeten stellen.

Ik zie het op de studie wel redelijk vaak bij docenten. Die fietsen niet perse op een hele sportieve fiets, maar krijgen het wel warm genoeg om een zweetrug te krijgen. Heb daar zelf ook last van, ik ga inderdaad anders gekleed zodra ik echt als een training ergens heen fiets.

Dus zoals Aurelius juist zegt, het is inderdaad gericht op de typische woon-werk rijder
Who needs roads when there's dirt
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Ik heb deze oplossing

https://www.futurumshop.nl/ortlieb-seat ... rijs.phtml

werk ook goed :-q
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De beste oplossing is natuurlijk geen rugtas dragen. Toch denk ik dat hier best markt voor is onder de forenzen. Niet iedereen wil 150 euro uitgeven aan een fantastische topeak zadelpen-bagagedrager met tas waar een laptop in past. Wat dat betreft is dit forum sowieso niet je doelgroep, de meeste mensen hier zijn vrij fanatiek en als een hobby geld mag kosten is een euro of 100 eigenlijk niks.

Wat meer inhoudelijk: ik heb zelf een enorme hekel aan rugtassen met dergelijke ventilatiesystemen. Ze zijn altijd zwaarder, het gewicht gaat van je rug af wat niet comfortabel is en ik zweet nog steeds. Alleen bij wandelen vind ik ze goed werken, zeker als het 30+ liter is. Op de fiets zijn de nadelen groter dan de voordelen en op de piste zijn ze een totale ramp.
Waar woke is, is vuur
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Tja, ik draag nu in de winter voor mijn woon werk ritjes ook geen rugtas, gaat dan om 23 km enkel.. En ik kom gewoon met een bezweet ruggetje op kantoor aan.. Daar doe je gewoon bar weinig aan..

De oplossing zit uiteindelijk in een setje kleren. Niet in een of ander rekje dat je nog eens extra op je rug moet gaan zetten..

Zelfs als je met een droog shirt aankomt en dan even gaat zitten, gaat het zweten gewoon nog even door, waardoor je alsnog een nat shirt krijgt. Het is namelijk niet zo dat als je stopt met fietsen, je zweet klieren ook meteen dicht gedraaid zijn..

Een uitvinding die in mijn optiek thuis hoort bij de cd lens cleaner..
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Jouw doelgroep draagt gewone kleding, dus een niet ademende jas en geen zweethemd. Dan gaat dit niet helpen.
Plaats reactie