Cube Reaction TM Pro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
c0mmuter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 17 januari 2018, 16:02

Hallo Allen,

Ik sta op het punt mijn eerste mountainbike te kopen! Woon in Rotterdam in de buurt van Bergschenhoek en het lijkt me ook niet verkeerd in het weekend de fiets in de auto te doen en naar de leukere trails te rijden in de omgeving. Ik kom ook af en toe in Limburg en de fiets mee op vakantie lijkt me ook tof. De wat meer technische trails trekken me erg, ik heb ook een racefiets dus als ik gewoon wil trappen kan dat al.

In eerste instantie had ik de Nail Trail van Marin op het oog maar die is toch vrij prijzig en slecht te krijgen/bezichtigen in Nederland. Nu kan ik via via met korting bij Cube een fiets uitzoeken en nu dacht ik dat de Reaction TM (Trail-Master) PRO 2019 precies is wat ik zocht.

Ik kan alleen bijna nergens reviews vinden van de fiets en van de voorvork. Iemand hier ervaring met de fiets? De fiets komt met 2.6" 27.5" banden, 130mm RockShox Sektor, 67deg balhoofdhoek, 120mm dropperpost en een 1x11 SRAM NX schakelgroep. Dat zijn dan ook de enige punten die ik mee neem in mijn keuze.

Ik kan niet wachten tot ik hem heb en wil er eigenlijk zo veel over lezen/zien als het maar kan. Als iemand wat te zeggen heeft over deze fiets of de componenten hoor ik het graag!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Cube is een vrij speelse fiets, gericht op lekker toeren en wat meer controle over de fiets. Dat maakt het een zeer goede allrounder die ook nog eens je gebrek aan ervaring gedeeltelijk zal compenseren. De vraag is of je dat zoekt, maar gezien je het over technische trails hebt, is deze bike spot-on!

De vrij brede banden zullen wat zwaarder rollen, maar je kunt er iets smallere banden op leggen. Niet al te smal, want de fiets is wel gemaakt voor de hogere brede banden!

De vork zal aardig voldoen, alleen bij echt grote klappen of hoge snelheid is de vork iets minder dan zijn luxere broers. Maar als beginner zul je niet meteen in dat bereik komen.

Wat mij betreft gewoon doen dus :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
c0mmuter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 17 januari 2018, 16:02

Top. En wat van de Trek Roscoe 8? Ben vandaag even bij de fietsenwinkel wezen kijken en daar hebben ze mij deze aangeraden. De fiets is inderdaad ook een optie. Heeft alleen nog dikkere banden (2.8") en de Judy vork (een trapje lager dan de Sektor). Wel is hij voorzien van een 1x12 NX Eagle schakelgroep...

Echt heel lastig dit.. Misschien dat ik toch maar voor mijn eerste keus ga en de NailTrail bestel :lol:
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Mijn vriendin heeft afgelopen jaar een Cube Reaction TM (grey´n´black 2018)gekocht. Heb er zelf wegens omstandigheden ook noodgedwongen op moeten fietsen tijdens onze vakantie in Samoens. Heerlijk fietsje! Lekker speels. Gebruik 'm voor urban riding ook regelmatig: perfect. Enige minpuntje (waar veel fietsen mee kampen) is de remote lever van de dropper. Waardeloos ding. Direct vervangen. Voor de rest een zeer capabele mtb.
Bike24 heeft die versie nog voor een schappelijke prijs (18" en 20").
Juh!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

c0mmuter schreef: do 7 februari 2019, 19:41 Top. En wat van de Trek Roscoe 8? Ben vandaag even bij de fietsenwinkel wezen kijken en daar hebben ze mij deze aangeraden. De fiets is inderdaad ook een optie. Heeft alleen nog dikkere banden (2.8") en de Judy vork (een trapje lager dan de Sektor). Wel is hij voorzien van een 1x12 NX Eagle schakelgroep...

Echt heel lastig dit.. Misschien dat ik toch maar voor mijn eerste keus ga en de NailTrail bestel :lol:
Ik zie de Sektor tov de Judy als een echte meerwaarde, zeker als je niet van plan bent binnen afzienbare tijd te upgraden naar een vork uit een nog hogere klasse (Pike e.d.). Zo'n Sektor is echt wel beter als een Judy.
Ook zou ik liever met 2.6 banden rijden dan met 2.8, daar zit net zo'n beetje de grens tussen banden die nog "normaal" aanvoelen en banden die echt lomp worden.

Pluspunten voor de Cube die voor mij belangrijker zouden wegen dan het verschil tussen 1x11 en 1x12.
Maar de fiets moet ook lekker passen natuurlijk, als daar nog duidelijk verschil in zit en de Roscoe past jou toevallig beter dan de Cube zou dat de doorslag moeten geven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

100% wat Kermit zegt! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
c0mmuter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 17 januari 2018, 16:02

Nog even een vraag:

Op het internet lees ik verschillende berichten over maatadvies. Men zegt dat de bovenbuis vrij kort is maar het frame vrij hoog van de TM. Cube heeft gewoon een 29" 130mm voorvork geplaatst onder een 100mm bedacht Reaction frame en de achterbrug wat aangepast voor de brede banden.

Ik ben 1,86 meter en denk een 20" frame te moeten hebben maar twijfel of dat de 22" maat beter zou zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als je lange benen hebt dan zou 22 ook kunnen passen. Zit 5 cm verschil in de zitbuis (49 of 54) wat behoorlijk is maar de reach is kort. Ik zou gaan passen bij zo,n twijfelgeval.
Bij Bike-Discount vragen ze bij het maatadvies om je binnenbeenlengte dus probeer dat eens.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ack-767683
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt bij Cube standaard een maat groter kiezen, omdat de zadelpen bij de meeste modellen korter is dan de maatvoering suggereert en dan de bovenbuislengte wel overeen komt met wat gebruikelijk is. Met mijn 180 cm zou ik dus een 20" pakken ipv een 18".

Maar met jouw 186 cm val je misschien precies tussen de 20" en 22" in. Ik denk dat je met een 80 mm stuurpen op de 20" prima komt te zitten, mits je geen supersportieve zithouding zoekt (die ook niet bij dit model past). Maar dan ga ik uit van standaard maatvoering van jouw lijf. Langere benen of armen veranderen dit plaatje.
En aan de andere kant, met 54 cm wordt de zitbuis wel erg hoog en krijg je een beetje dranghek idee. Ligt er ook aan hoe hoog je zit en of je bijvoorbeeld nog een dropper wilt monteren.
Proefzitten bij een dealer geeft meer uitkomst!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mooie fietsen! Ik heb er zelf ook meerdere malen naar gekeken. Echter vind ik het 2018 model mooier en iets beter afgemonteerd dan het 2019 model. Hij komt ook goed uit de testen. Ik heb toch een fully gekocht maar de reactionTM lijkt mij heel leuk als 2e fiets. Op zich kun je via marktplaats voor leuke prijzen goede sram onderdelen kopen om te upgraden :)
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie