Schwalbe Racing Ray

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

jeroentune schreef: do 10 januari 2019, 16:54 Ik heb de combi RaRalph en RaRay nu op de nieuwe starre fiets gemonteerd.
Carbon frame met Carbon vork . puur voor de paadjes link en rechts en de harde parcourtjes zoals Noordwijk en Dorst.
ik ben enorm verbaast over de rolweerstand want die is echt nihil. ik heb nog nooit een noppenband gereden die zo makkelijk rijdt. ook zijn de bandjes enorm stil op het asfalt. op de wat hardere parcourtjes heeft de racing Ray verbazend veel grip op het voorwiel. niks hapt of glijdt weg. echt heel betrouwbaar. het profiel van de RaRalph is enorm veranderd en behalve op een grote natte wortel had ik overal grip. Fijne combi die er voorlopig wel op blijft zitten ! Ik rij ze tubeless op een 35mm velg . (30mm intern) met 2.1 bar druk .. dit puur voor op het asfalt . .ik verwacht dat ik met een druk van 1.7 nog meer grip ga krijgen.
Heb je toevallig ok ervaring met de Conti RaceKing? Zo ja, hoe vergelijken de RaRalph en Raceking als achterband voor jou gevoel?
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Helaas , ik heb nooit conti gereden . ik denk er aan om onder mijn tractor (intense Carbine) een setje conti te gaan steken ...
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat zal geen Raceking worden gok ik :lol:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Mijn ervaring met RaceKing is dat het een prima band is voor droge omstandigheden, maar zodra het regent heb ik liever meer nop

Afgelopen weekend in regenachtige omstandigheden een ronde over de Veluwezoom (route Rheden) gereden. Een dunne laag slijk op een harde onderlaag liet mij wel een beetje glijden, maar deze combi (Ray/Ralph) gaf voldoende vertrouwen!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat is ongetwijfeld waar en ook niet zo gek. Hetgeen waar ik op doelde was eigenlijk meer de vergelijking in rolweerstand.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik heb ook een setje nieuwe Ray/Ralph besteld voor mijn nieuwe wielen.. (die ook nog in losse onderdelen onderweg zijn.. kan dus nog even duren voor ik er mee rond fiets). Ben benieuwd, maar ik rij nu ook op 2 x oude ralph, dus het zal zeker niet slechter zijn :)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Prima snel licht lopend setje de nieuwe Ralph/Ray, geen mega grip maar wel erg voorspelbaar. Prima band voor Schoorl, wat ie in de modder doet hoop ik nooit uit te vinden :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Na 2 ritjes nog eens een kleine review van de nieuwe racing Ray en racing Ralph.

rit 1 was een flinke rit over asfalt en fietspaden , over klinkers en hier en daar een onverhard pad . een rondje van 100 km in min 5 graden .
Goed ingepakt op weg .. de eerste 30 km waren erg koud maar gelukkig windstil. toen de zon kwam werd het beter. . De banden opgepompt tot 2.4 bar . het werdt een verharde rit tenslotte. het eerste wat opvalt is dat er echt enorm weinig rolweerstand te noemen is .. de banden zoemen heel licht maar zijn flink stiller dan de normale noppen banden . ze "lopen" gewoon lekker en licht. ook het stuur gedrag in de bochten is erg voorspelbaar , ondanks de kou en bevroren plasjes hier en daar geen enkele glijer gehad . zelfs op grote bevroren plassen ijs lijkt het wel of ik grip hou . tijden kleine klimmetjes bijt de nieuwe racing Ralph genoeg om geen tractie te verliezen . ondanks dat het een noppenbandenset is reed ik de 100 km eenvoudig uit die ik normaal op een strandbandje zou doen .

rit 2 was een ritje over asfalt en fietspaden en schelpenpad en daarna over het parcours Noordwijk. 47 km bij 6 graden. omdat ik ook het parcours wilde rijden de banden op 1.9 bar gezet. eerst warm rijden .. een stukje van 18km over de weg en wederom zoemend zonder enig idee van weerstand. ook met de lagere druk merkte ik niet dat er weerstand bij kwam .. ook nu waren beide banden in de bochten voorspelbaar en ik heb nergens gemerkt dat de boel instabiel werd. ik werd wel verrast toen ik het schelpenpad op reed . ineens liep de boel nog soepeler .. minder weerstand en te Polar gaf direct een verhoging van snelheid aan en ik kon opschakelen . Ik begreep het niet .. het schelpenpad en bospad maakte de banden nog losser en ook hier in de bochten volledige controle. de meeste delen van het parcours lagen er geweldig bij . de trails waren hard en op sommige plekken een beetje vochtig. over het algemeen een beste racebaan en veel wortels waren bloot komen te liggen . wat me hier wederom opviel is dat de Racing Ray echt veel grip heeft .. ik heb enige momenten gevoelt dat ik net zoveel grip had als met mijn Nobby Nic. maar dan sneller .. in deel 1 zit een mooie 120 graden bocht om een boom heen en ik heb echt geprobeerd om daar heel hard doorheen te vliegen en mijn voorwiel te laten uitbreken maar het is me niet gelukt . de Ray heeft echt flinke grip . de nieuwe Ralph rijdt op dit soort racebaantjes geweldig en doet wat hij moet doen maar op wortels heeft hij het moeilijk , hij slipt snel door tijden de klimmetjes door op die momenten net wat minder kracht te zetten kon ik het hier en daar voorkomen .

Al met al kan ik wel zeggen dat het echt een geweldige combi is voor de XC rijder met verbazend veel grip en weinig rolweerstand.

Hier nog even 2 pics van mijn koolstof feestje .

Afbeelding

Afbeelding
NeLite
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 6 december 2018, 00:03

Mooie fiets die Intense!
Is er iemand die de Racing Ray heeft vergeleken met de Rocket Ron?
Ik rij nu voor en achter met Rocket Ron maar zou graag aan de voorkant een Racing Ray willen.
Zo vind ik bv de Maxxis Ikon beter te voorspellen als het aan de voorkant gaat glijden.
Ik zoek dus een band die veel grip heeft maar iets beter te voorspellen is dan de Rocket Ron en iets meer grip dan de Ikon.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

NeLite schreef: zo 3 februari 2019, 23:05 Mooie fiets die Intense!
Is er iemand die de Racing Ray heeft vergeleken met de Rocket Ron?
Ik rij nu voor en achter met Rocket Ron maar zou graag aan de voorkant een Racing Ray willen.
Zo vind ik bv de Maxxis Ikon beter te voorspellen als het aan de voorkant gaat glijden.
Ik zoek dus een band die veel grip heeft maar iets beter te voorspellen is dan de Rocket Ron en iets meer grip dan de Ikon.
Nonic in mijn favoriete voorband
Meer grip dan roron en ray
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

De Nobby Nic is ook een fijne band . ik rij er al jaren mee in de bergen .. voor paadjes waar ik rij is de Nobby nic veel te veel .
de Rocket Ron is altijd onvoorspelbaar geweest , ik vond het in elk geval een nare band .. de Ray is de opvolger van de Ron en daar zit een wereld van verschil in .. De RAY is wel ECHT een voorband en de nieuwe Ralph is een echte achterband. De Ikons lopen en elk geval een heel stuk zwaarder dan de nieuwe Ralph en Ray .
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klinkt allemaal goed zeg! Bedankt voor de leerzame praktijk reviews!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
NeLite
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 6 december 2018, 00:03

Als ik de verhalen zo lees ga ik denk ik toch voor de Racing Ray.
De NoNi vind ik voor de Nederlandse routes iets te voor een 29er XC racer.
Op mijn 26” fiets heb ik wel vaak als voorband met een NoNi gereden.
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

Hoe zit het met de Schwalbes qua levensduur? Mijn ervaring van een jaar of 4 geleden is dat de Thunder Burt snel schade had aan het karkas en dat ik binnen 1 jaar een nieuwe band nodig had. Is de levensduur nu verbeterd?
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tenzij Schwalbe een stapje achteruit heeft gedaan, zal het wel goed (goed genoeg) zijn. RoRo had daar wel last van, maar de oude RaRa niet (ox toch veel minder).
De lichte Contis hadden er ook last van, ultralicht en onverwoestbaar gaan nu eenmaal niet samen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie