Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Het volume van een 27.5 3.0 band is ongeveer 1,75x groter dan van een 29er 2.25 band.. dus.

Ik gooi toch niet meer dan 90ml latex in een 27.5 2.8 Maxxis, en als dat het gat niet dicht mot 'r maar een binnenband in :bier:
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik gooi er 100 ml in, vaak meer als genoeg
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beter iets teveel dan te weinig.
Te weinig werkt namelijk niet. Wel bij de montage, maar niet onderweg, en dan moet er bij de eerste door dus een biba in.
Ik deed 120ml in 29x3.0.
Dat was in NL wel genoeg. In de Voerstreek mag er best wat meer in, je verliest bij ieder lekje ook wat latex.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Mijn bestelde Obea Laufey komt hopelijk binnenkort. Nu heb ik van Orbea een Loki gekregen om de tijd te doden. Hier zitten 3.0 banden op. Hoe zit het, houden jullie deze banden op de bike of gaan jullie toch voor iets minder naar bijv een 2.8?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik ben voor de rocket ron naar 2.8 gegaan omdat deze mij inziens beter valt op de velgen en de noppen wat beter tot hun recht komen.

Gewicht was voor mijn niet perse de factor, volgens mij was het 20 gram per band dus daar voel je niets van. Ik begreep wel dat de BB hoogte van de orbea's redelijk laag is dus dat kan nog wel iets uitmaken voor je keuze.
Just do Ti, or did i die?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

abreukel schreef: zo 3 maart 2019, 14:49 Hier zitten 3.0 banden op. Hoe zit het, houden jullie deze banden op de bike of gaan jullie toch voor iets minder naar bijv een 2.8?
Hangt ook een beetje van de velgbreedte af. Als die 30mm intern zijn valt een semi-plus :wink: vaak beter (2.8 of 2.6). Ik rijd zelf met 3.0 banden op 40 en 49mm velgen (intern).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Hier is misschien iemand die mijn vraag kan beantwoorden... de zoekfunctie op 27,5+ of 27,5plus werkt niet helaas....

Ik vraag mij af hoeveel breder een bottom bracket is bij een 27+ of een 29+ t.o.v. een full suspension 29-er... (ik als vrouw van 162 lang heb dus korte benen...).

Ik rijd nu een kona heihei (fully) en zou wel eens willen testen hoe een "plus" fiets rijd, minder onderhoud en toch comfort door de dikke banden. Uiteraard kun je die dan testen bij de lbs maar ik wil graag gebruikerservaringen die op langer rijden gestoeld zijn. In een korte rit of een middagje spelen, kun je volgens mij niet zoveel zeggen..

zou ik met mijn lengte wel op een 29plus passen, het frame zal ook een stuk groter/hoger zijn?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Volgens mij is de breedte van het bv hetzelfde en heb je af en toe een boost crank nodig. De extra breedte zal dan 6 mm zijn.

Met jouw lengte zou ik voor 27.5+ gaan omdat je anders wel heel erg tussen je wielen in zit. Mening is wel persoonlijk natuurlijk.
Just do Ti, or did i die?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Boost cranks hoeven niet persee een grotere Q-factor te hebben (breedte over de buitenkant van de crank). Wel is er bij plus-banden geen ruimte meer voor een voorderailleur. Dus een 1x aandrijving is logisch.

Kwa afmetingen: de achtervork zal iets langer worden, net als de hoogte van de voorvork. Als je nu op de Heihei extreem diep zit zal dat even wennen zijn. Als je daarintegen met een rizerbar rijdt en een stapel spacers onder de stuurpen heb je ruimte om met je zithouding te spelen.

Afbeelding
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

baron062 schreef: zo 21 april 2019, 10:25 Boost cranks hoeven niet persee een grotere Q-factor te hebben (breedte over de buitenkant van de crank). Wel is er bij plus-banden geen ruimte meer voor een voorderailleur. Dus een 1x aandrijving is logisch.

Kwa afmetingen: de achtervork zal iets langer worden, net als de hoogte van de voorvork. Als je nu op de Heihei extreem diep zit zal dat even wennen zijn. Als je daarintegen met een rizerbar rijdt en een stapel spacers onder de stuurpen heb je ruimte om met je zithouding te spelen.

Afbeelding
Mooie aanvulling dries... Kon even niet op de q factor komen :roll:
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik zou zeggen ga een Krampus proberen!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

baron062 schreef: zo 21 april 2019, 10:25
Wel is er bij plus-banden geen ruimte meer voor een voorderailleur. Dus een 1x aandrijving is logisch.
Hoeft niet per definitie het geval te zijn. Officieel werd mijn Mondraker uitsluitend met 1 voorblad voor geleverd, maar er is wel degelijk ruimte voor een dubbel. (En dat werkt ook gewoon :-q )
Ik zie die 1x vooral als trend van de markt / leveranciers.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Merijn. schreef: zo 21 april 2019, 14:09
baron062 schreef: zo 21 april 2019, 10:25
Wel is er bij plus-banden geen ruimte meer voor een voorderailleur. Dus een 1x aandrijving is logisch.
Hoeft niet per definitie het geval te zijn. Officieel werd mijn Mondraker uitsluitend met 1 voorblad voor geleverd, maar er is wel degelijk ruimte voor een dubbel. (En dat werkt ook gewoon :-q )
Ik zie die 1x vooral als trend van de markt / leveranciers.
Jij had toch die Mondraker met 150mm inbouwbreedte en 2.8 banden? Dan wil ik het wel geloven. Je kettinglijn ligt dan een stuk naar buiten. Maar die combinatie zal je zelden vinden.
In mijn zelfbouw met 29x3.0 Knards op een 29mm inw. velg en een normaal crankstel en 135 QR naven ging het niet fatsoenlijk, zonder aanlopen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jan the Man schreef: vr 15 maart 2019, 18:54
abreukel schreef: zo 3 maart 2019, 14:49 Hier zitten 3.0 banden op. Hoe zit het, houden jullie deze banden op de bike of gaan jullie toch voor iets minder naar bijv een 2.8?
Hangt ook een beetje van de velgbreedte af. Als die 30mm intern zijn valt een semi-plus :wink: vaak beter (2.8 of 2.6). Ik rijd zelf met 3.0 banden op 40 en 49mm velgen (intern).

Ciao
Jan

Ik heb i40mm velgen. Ben begonnen op 3 inch nobby nics, toen 2,8 nobby en 2,8 roro. Later nog een 2,6 nobby maar de wangen steken dan wel iets buiten de noppen ( is niet erg, alleen geen gezicht ). met de 2.6 was ie wel echt een stuk wendbaarder. nu 2,8 maxxis rekon + en ikon+ gemonteerd. Ikon+ valt als 2,67 en de rekon+ als 2,70. Erg fijne combi. Toch zou ik bij een andere fiets niet voor 2,8 gaan maar voor 2,6 omdat het toch een stuk wendbaarder blijkt te zijn.
Omdraaien kan altijd nog!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

sjuutje1969 schreef: zo 21 april 2019, 10:07 Hier is misschien iemand die mijn vraag kan beantwoorden... de zoekfunctie op 27,5+ of 27,5plus werkt niet helaas....

Ik vraag mij af hoeveel breder een bottom bracket is bij een 27+ of een 29+ t.o.v. een full suspension 29-er... (ik als vrouw van 162 lang heb dus korte benen...).

Ik rijd nu een kona heihei (fully) en zou wel eens willen testen hoe een "plus" fiets rijd, minder onderhoud en toch comfort door de dikke banden. Uiteraard kun je die dan testen bij de lbs maar ik wil graag gebruikerservaringen die op langer rijden gestoeld zijn. In een korte rit of een middagje spelen, kun je volgens mij niet zoveel zeggen..

zou ik met mijn lengte wel op een 29plus passen, het frame zal ook een stuk groter/hoger zijn?
Zoal al gezegd: bb breedte en Q factor zijn niet breder op "plus" ( wel op fatbikes) en zelfs "boost" is niet nodig. Ik rijd al jaren een Krampus met gewone crankset en 3.0" banden. Voorderrie past vaak niet met 3.0" ...maar waarom zou je die willen hebben :winkie:
Ik heb zowel met 29x3.0 bike als met 27.5 x 3.0" bike gereden en vind 29x3.0 fijner rijden. Weerstand lijkt iets minder en rolt iets makkelijk over ruw terrein als 27.5x3.0 . Nadeel is wel dat je die grotere wielen voelt bij accelereren en bochten....rijdt iets meer als een "tank" , eenmaal op gang blijf je wel gaan en rolt het licht.
Let wel, ik heb het over star! Ik vind 29x3.0 met voorvering niet echt fijn rijden tot nu toe en was ook niet 100% blij met mijn Dragonslayer 27.5x3.0 en 120mm Fox.

Nu ben ik 184 en 90kg.......met jouw 162 weet ik eerlijk gezegd niet of je met 29 plus goed uit komt. Forummer Suravida heeft wel op small Krampus gereden en was enthousiast (en snel!)

Je kunt natuurlijk aan 27.5 x 2.8 denken, maar daar heb geen ervaring mee. 29x2.6 is nu opkomend en past vaak in bestaande HT frames en boost vorken, ik rijd nu een nieuwe Surly Karate Monkey ( eigenlijk 27.5 plusser) met 120mm en 29x2.6 voor, maar daar gaat ook 2.6 achterin komen.

Voor weinig onderhoud is star voor natuurlijk het beste, maar dan moet je vlgs mij toch wel aan 3.0" breed denken (ik rijd mijn starre singlespeed oude KM 29er met 2.4 achter en 3.0 voor en kom in comfort niks te kort)
Met voorvering heb je natuurlijk meer opties.
Plaats reactie