Remset voor DH/Freeride Fiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Mark-V schreef: di 29 januari 2019, 12:50 op mijn enduro (16kg) zitten de hope v2 remmen (203mm en 183mm). prima te moduleren, maar lastig om te laten blokkeren voor een stoppie. ik moet dan echt veel kracht zetten.
Hoe dan.... Ik rij op mijn Dartmoor Hornet (zo`n 15 kg) met Hope Tech Evo M4 remmen met voor en achter 203mm schijven....
No way dat ik de voorrem te hard moet inknijpen, geheid dat ik een OTB doe. Wat meer boven het achterwiel hangen is dan wel het advies.
Een stoppie is dan ook geen enkel probleem.
jeroentune schreef: di 29 januari 2019, 14:26 ik 78kg . nu met de XT 4 zuiger set met 203 en 180 is dat voor in de alpen en freeride enz voor mij goed genoeg .. wellicht moduleer ik ook helemaal niet ik .. wellicht klopt dat ook wel omdat ik de remkuilen niet begrijp .. (met andere woorden wie gaat hier nu remmen ?? ) maar de XT zijn echte ho ijzers met organische blokken in Nederland en sintel blokken in de alpen ..

zelfde fiets met Hope race evo 4 met 2x 180mm was dus bijna onberijdbaar omdat het gewoon niet stopt . dat ging er dus direct af .. leuk voor in Nederland .. maar niet als je hard gaat dalen.
Ik, 110kg excl. bepakking en fiets, een fiets met Hope Tech Evo M4 remmen met 2x 203mm schijven. Het spul blijft remmen ook op de snelle afdalingen of na meerdere bikepark runs. Dat wat ik van Shimano niet kon zeggen. Doordat Hope erg goed te moduleren is, moet je wel doorknijpen, maar de remkracht is dan op zijn minst erg goed te noemen. Wel maakt het een behoorlijk verschil van welk materiaal de remblokjes zijn, of de remmen goed zijn ontlucht en goed zijn ingeremd. Uiteraard spelen de ondergrond en het type band daar ook een grote rol in.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 januari 2019, 13:07
Over dat verlopende drukpunt, dat voel je vooral(alleen) als je bij stilstand de rem een aantal keer snel achterelkaar inknijpt (oppompen).
Onderweg is het geen issue.
Dit komt door de seals in de remklauw, de zuigers komen net iets langzamer terug dan de hendel. Knijp je dan je dan meteen weer, en weer, dan komt er teveel olie in de klauw, waardoor de rem steeds eerder aangrijpt. Onder normale omstandigheden is er tijd genoeg voor de zuigers om naar nul terug te keren.
Wellicht komt dit door de vrij grote slag die de zuigers bij Shimano maken. De blokjes staan behoorlijk ver vd schijf.
Ieder voordeel heeft zn nadeel.
Er valt hier een kwartje heel hard op de grond.
Het meeste last heb ik hiervan als ik in een afdaling meerdere keren snel achter elkaar moet remmen...

En het probleem is dan precies zoals je hier omschrijft...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Heb je daar niet het “bite point control” voor?
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jeroentune schreef: di 29 januari 2019, 14:26 zelfde fiets met Hope race evo 4 met 2x 180mm was dus bijna onberijdbaar omdat het gewoon niet stopt . dat ging er dus direct af .. leuk voor in Nederland .. maar niet als je hard gaat dalen.
Als je kiest voor de Race remgrepen, dan kies je ook niet voor remkracht... . Daar helpt ook geen 4-pots klauw bij.

Tech3 remgrepen is een heel ander verhaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Marco79 schreef: di 29 januari 2019, 17:47 Heb je daar niet het “bite point control” voor?
Wel eens aan gedraaid? Dat doet niet veel
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb zelf Hope race e4, en eigenlijk dezelfde bevindingen als de rest hier.
Het is dus wel de moeite om tech rempomp te nemen ?

Beste remmen waar ik mee gereden hebt waren van Formula, grepen meteen aan, doseerden super, en remden hard zat. Gewoon met 2 zuigers.
Zaten wel op een 27,5 fiets, en dan met grote schijven.

Ben zelf dus ook nog op zoek naar goede remmen, die boven alles betrouwbaar en consistent zijn.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: di 29 januari 2019, 18:45 Heb zelf Hope race e4, en eigenlijk dezelfde bevindingen als de rest hier.
Het is dus wel de moeite om tech rempomp te nemen ?
Ja, wereld van verschil.
tiewrap schreef: di 29 januari 2019, 18:45 Beste remmen waar ik mee gereden hebt waren van Formula, grepen meteen aan, doseerden super, en remden hard zat. Gewoon met 2 zuigers.
Zaten wel op een 27,5 fiets, en dan met grote schijven.

Ben zelf dus ook nog op zoek naar goede remmen, die boven alles betrouwbaar en consistent zijn.
Die nieuwe Cura's hoor je erg weinig over wat klachten betreft. Remkracht meer dan voldoende, dosering erg goed. https://www.pinkbike.com/news/formula-cura-review.html
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marco79 schreef: Heb je daar niet het “bite point control” voor?
Wat ik zo lees schijnt dat bite point instellinkje bij Shimano amper iets te doen. Zelf niet uitgeprobeerd, want ze voelen prima zoals ze zijn.

Ik ben niet zwaar, met die XT vierzuigers hoef ik helemaal niet hard te knijpen om flink te vertragen. En juist omdat ik alles met één vinger af kan doseert het ook lekker. Hoe harder je moet knijpen, hoe lastiger hele fijne nuances door te geven zijn.
Dat die remmen slecht te doseren zouden zijn gaat er bij mij niet in. Dan moet je gewoon eens wat aan je fijne motoriek gaan werken...
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

kermit schreef: di 29 januari 2019, 18:58
Wat ik zo lees schijnt dat bite point instellinkje bij Shimano amper iets te doen. Zelf niet uitgeprobeerd, want ze voelen prima zoals ze zijn.

Ik ben niet zwaar, met die XT vierzuigers hoef ik helemaal niet hard te knijpen om flink te vertragen. En juist omdat ik alles met één vinger af kan doseert het ook lekker. Hoe harder je moet knijpen, hoe lastiger hele fijne nuances door te geven zijn.
Dat die remmen slecht te doseren zouden zijn gaat er bij mij niet in. Dan moet je gewoon eens wat aan je fijne motoriek gaan werken...
Ik zeg niet dat de Shimano remmen niet te doseren zijn, maar de mate van modulatie wat ik bij Hope wel vind, hebben ze niet.
Ook niet met 203mm schijven.

Shimano is over het algemeen bang voor buck en zijn zeker wanneer ze goed zijn ontlucht en zijn voorzien van fatsoenlijke blokken prima remmen. Echter persoonlijk “zweer” ik bij Hope remmen en dan rij ik zelfs met de oude serie. Gewoon fit and forget. Dat bij Shimano nog weleens tegeviel. Voldoende stelmogelijkheden (wel een werkend BPC), zijn na goed ontluchten behoorlijk hard. En blijven consistent qua remmen. Vooral dat laatste is wat ik bij Shimano mis. Wanneer ik de Shimano (wel de oudere serie, XT785) remmen afbeul in bijvoorbeeld Willingen, dan lopen ze na een ritje of 4 wel van mij af.

Dat ik in esthetische zin de Hope’s mooier vind, speelt natuurlijk ook mee.

Bottom fact is wanneer je keiharde remmen wilt en je niet een orgaan wilt verkopen en die je het aan/uit gevoel geven, je goed bij Shimano terecht kan. Zeker i.c.m. de 4 pots remklauwen.

Wil je remmen die je meer gevoel geven qua dosering, robuust zijn, voldoende afstelmogelijkheden bieden en er cool uitzien, ga dan voor Hope :lol:
(Of Trickstuff Diretissima als geld geen rol speelt).
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Dat de Hope remmen veel mooier zijn dan de welke dan ook .. no brainer .. qua remmen en remhendels vind en vond ik ze geweldig ..
mijn Hopeset zat zo op de fiets gemonteerd , ik had er niet voor gekozen .. .. geen idee gehad dat de tech set wel zou doen wat ze zouden moeten doen .. ik ben terug gegaan naar de 4 pots van Shimano .. les geleerd . merci !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@Marco: Je zou eens de 4-zuiger remmen van S mowten proberen. Nog steeds anders dan Hope, maar ook heel anders dan de 785 en soortgenoten.

@MacReal: Als je onderweg knijp los knijp los knijp los remt, dan kan het ook onderweg gebeuren.
(blijkbaar rem ik niet zo)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 januari 2019, 21:46
@MacReal: Als je onderweg knijp los knijp los knijp los remt, dan kan het ook onderweg gebeuren.
(blijkbaar rem ik niet zo)
Precies daarom valt het kwartje. Ik rem vaak kort en hard, maar ook kort, hard en snel na elkaar. Vooral dan speelt het probleem op.
Ik ben niet zo'n slepende remmer blijkbaar.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik rem best wel vaak slepend.
Gewoon schijt aan het materiaal, had het maar geen rem moeten worden.
Is er ingeslopen sinds ik grotere schijven ben gaan gebruiken.

Dus we kunnen concluderen dat Hope en Shimano bij verschillende soorten remmers passen? :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik vind hope en Shimano niet prettig :lol:
Heb Sram... (die wel iets meer bite mogen hebben)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Marco79 schreef: di 29 januari 2019, 15:39Het spul blijft remmen ook op de snelle afdalingen of na meerdere bikepark runs. Dat wat ik van Shimano niet kon zeggen.
Da's ook 0 problemen met Shimano Saint, inclusief >40 bikepark runs nagenoeg aan een stuk of 1000 hoogtemeters in 7km (en ik ben ook lid van de 0.1T club).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie