E-(MTB)bike - ervaringen woon-werk verkeer

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

arjanvanwoudenberg schreef: di 18 december 2018, 14:08 Ik ga per januari volgend jaar mijn woon werk verkeer afleggen op een Speed Pedelec. Een Specialized Turbo Vado. In een testrit haalde ik op standje turbo 35 kilometer op een volle accu. Nu is de enkele afstand woon-werk 28 kilometer. Dit zou in principe geen probleem op mogen leveren. Ik neem de acculader mee naar mijn werk.

Dit kan bij deze lader wel. Ik heb me laten vertellen dat bijv. Stromer luchtgekoelde laders heeft die niet vervoerd mogen worden. Ook een punt om rekening mee te houden.
Bij dagelijks gebruik zou ik zeker een 2e lader aanschaffen. Het heen en weer zeulen ben je wel een keer zat.
De kosten wegen op tegen het gemak.
Ik hoop niet dat je teleurgesteld raakt want tegenwind, koude zorgen ervoor dat je veel minder ver komt dan je van te voren had gehoopt.
Als je fiets (en dus accu) wat ouder wordt gaat het nog harder.
Ik had met 4 dagen per week al 8 laadcycli. Na 2 jaar merkte ik dat echt aan de accu en dus het bereik. Heel vaak moest ik 's avonds terug de ondersteuning echt lager zetten om in ieder geval (ondersteund) thuis te komen. Na 1 keer vergeten te laden en dan bijna 30 met een zware fiets in de regen en kou tegen de wind in harken, wilde ik voorkomen dat dit nog eens zou moeten.
Geloof svp ook niet alle verhaaltjes over wat en wel en niet mag met accu's en laders. Vraag het 15 fietsenboeren en je krijgt 15 verschillende antwoorden. Hou gewoon de instructies en aanwijzingen van de fabrikant aan.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

hoodoo schreef: wo 19 december 2018, 11:23
arjanvanwoudenberg schreef: di 18 december 2018, 14:08 Ik ga per januari volgend jaar mijn woon werk verkeer afleggen op een Speed Pedelec. Een Specialized Turbo Vado. In een testrit haalde ik op standje turbo 35 kilometer op een volle accu. Nu is de enkele afstand woon-werk 28 kilometer. Dit zou in principe geen probleem op mogen leveren. Ik neem de acculader mee naar mijn werk.

Dit kan bij deze lader wel. Ik heb me laten vertellen dat bijv. Stromer luchtgekoelde laders heeft die niet vervoerd mogen worden. Ook een punt om rekening mee te houden.
Bij dagelijks gebruik zou ik zeker een 2e lader aanschaffen. Het heen en weer zeulen ben je wel een keer zat.
De kosten wegen op tegen het gemak.
Ik hoop niet dat je teleurgesteld raakt want tegenwind, koude zorgen ervoor dat je veel minder ver komt dan je van te voren had gehoopt.
Als je fiets (en dus accu) wat ouder wordt gaat het nog harder.
Ik had met 4 dagen per week al 8 laadcycli. Na 2 jaar merkte ik dat echt aan de accu en dus het bereik. Heel vaak moest ik 's avonds terug de ondersteuning echt lager zetten om in ieder geval (ondersteund) thuis te komen. Na 1 keer vergeten te laden en dan bijna 30 met een zware fiets in de regen en kou tegen de wind in harken, wilde ik voorkomen dat dit nog eens zou moeten.
Geloof svp ook niet alle verhaaltjes over wat en wel en niet mag met accu's en laders. Vraag het 15 fietsenboeren en je krijgt 15 verschillende antwoorden. Hou gewoon de instructies en aanwijzingen van de fabrikant aan.
Ik zal het allemaal nog wel ondervinden. Uiteraard snap ik dat weersomstandigheden invloed hebben op het bereik van de accu. Misschien schaf ik tzt een tweede lader aan. Dat lijkt me zeker niet ondenkbaar.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toch wel nieuwsgierig naar de opmerking dat een Stromer lader niet vervoerd mag worden.
Beetje gegoogeld, dit tegen gekomen.
Het ding deugt gewoon niet, er komen onderdelen los, omdat de constructie vd lader niet deugt.
En erger nog, dat valt buiten de garantie !?!
www.stromerforum.nl schreef:Gisteren dit bericht gekregen van mijn Stromer dealer

We hebben zonet de informatie gekregen van Stromer dat de standaard fietslader niet schokbestendig is.
Concreet wil dit zeggen dat laders die niet meer werken door interne onderdelen die loskomen niet onder garantie vallen.
Probeer je lader dus zo weinig mogelijk te transporteren. Als je hem transporteert, doe dit dat dan heel voorzichtig.

Als je je Stromer regelmatig oplaadt bij je thuis en op je werk, neem je lader dan niet mee in je rugzak of je fietstas.
Beter is een extra lader (€349) op je werk te leggen of een pocketlader (€249) te kopen. De pocketlader is in zekere mate schockproof en is compacter. De laadduur is echter wel 9uur.
Zou voor mij dus een hele dikke streep door de aankoopplannen van een Stromer zijn.
Een fabrikant die rommel maakt en dan zijn verantwoordelijkheid niet neemt...

En mocht je denken "ach, het is maar de lader, en ik wilde toch een 2e aanschaffen", bedenk dan dat er ook nog wat elektronica in je fiets zit.
Toch fijn als dat wel tegen een stootje kan, en toch fijn als je daar wel garantie op krijgt.
(In de handleiding vd Stromer staat niets over het niet vervoeren vd lader.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Dan was de waarschuwing van mijn LBS toch niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Ik denk dat de Specialized mij prima gaat bevallen.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Misschien nog even wat ervaringen delen.
Ik rijd nu drie weken op een Specialized Vado Turbo naar mijn werk. 27 km. enkele reis. In die drie weken heb ik qua weer alles wel zo'n beetje gehad. Verlate herfststormen met keiharde wind (tegen) en behoorlijke regen. Vrieskou, sneeuw.............
De accu houd het bijzonder goed. Bij aankomst houd ik afhankelijk van het weer altijd genoeg percentage over.
De fiets zelf is minder betrouwbaar. Deze staat momenteel bij de LBS. Tot twee keer toe is de ondersteuning compleet weg gevallen en is de fiets niet meer op te starten. (Ja uren later)
Ik kan ook meedelen dat een dikke 20 km. fietsen zonder ondersteuning op deze fiets geen pretje is :D
Gelukkig snapt mijn lbs ook dat ik deze fiets echt iedere dag nodig heb en dat betrouwbaarheid dus erg belangrijk is.
Even afwachten nog.............
Wat zal ik zeggen...…..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bent niet de enige met Vado-problemen, een vriend van me heeft ook een Vado die het niet meer deed (lijkt inmiddels opgelost). En ik lees meer over problemen met de huidige generatie Specialized e-bikes, ook de mtb's met de nieuwste versie van de Brose motor.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik ben gisteren gebeld door de lbs omtrent mijn fiets. Er lijkt een probleem te zijn met de aansluiting van de motor naar de socket waar de accu in valt. Hiervoor zijn nieuwe onderdelen besteld welke dinsdag binnen komen. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.
Het vertrouwen is er in ieder geval niet meer wat erg jammer is. Gelukkig heb ik totdat mijn fiets gereed is een leen exemplaar ter beschikking.
Wat zal ik zeggen...…..
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

SensaBike schreef: ma 3 september 2018, 09:58 Er zijn toch ook E-mtb die 45 ondersteunen. Dat rijdt ook prima in het bos. Alleen heb je dan een kenteken achterop. Ik weet niet of je baas die ook vergoed / laat leasen?
Waar het niet dat dergelijke fietsen/ mtb’s niet in het bos toe gestaan zijn. Wat dan ook weer geldt voor een getunende e-mtb die harder loopt dan 25 km/h.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Jurriaan schreef: zo 27 januari 2019, 17:30
SensaBike schreef: ma 3 september 2018, 09:58 Er zijn toch ook E-mtb die 45 ondersteunen. Dat rijdt ook prima in het bos. Alleen heb je dan een kenteken achterop. Ik weet niet of je baas die ook vergoed / laat leasen?
Waar het niet dat dergelijke fietsen/ mtb’s niet in het bos toe gestaan zijn. Wat dan ook weer geldt voor een getunende e-mtb die harder loopt dan 25 km/h.
Bestaat die regel echt? Is dat ergens (in de wet) vastgelegd?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tsjibiti schreef: ma 28 januari 2019, 11:29
Jurriaan schreef: zo 27 januari 2019, 17:30
Waar het niet dat dergelijke fietsen/ mtb’s niet in het bos toe gestaan zijn. Wat dan ook weer geldt voor een getunende e-mtb die harder loopt dan 25 km/h.
Bestaat die regel echt? Is dat ergens (in de wet) vastgelegd?
Helaas voor jou is een speed-pedelec - en een (illegaal!) getunde e-bike - volgens de wet gemotoriseerd verkeer. En dat valt weer onder de regel dat deze geen vrije toegang hebben tot de bospaden.

Volledig wettelijk dichtgetimmerd dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: do 24 januari 2019, 10:21 Je bent niet de enige met Vado-problemen, een vriend van me heeft ook een Vado die het niet meer deed (lijkt inmiddels opgelost). En ik lees meer over problemen met de huidige generatie Specialized e-bikes, ook de mtb's met de nieuwste versie van de Brose motor.
Hmm, na alle problemen met Bosch leek juist Brose de betrouwbare optie te zijn... .


Gewoon een Neodrives achterwielmotor nemen dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik krijg de indruk dat de "vorige" generatie Brose inderdaad prima was/is, maar dat juist de nieuwste Broses bovengemiddeld vaak problemen hebben. Die dan doorgaans goed worden opgelost, maar het is niet goed voor het vertrouwen...

Overigens ben ik het helemaal eens met het verbod op 45km/h bikes in de bossen. Een e-mtb moet zo dicht mogelijk aansluiten op gewone bikes qua haalbare snelheden, hoe kleiner de verschillen hoe beter het is.

Ik ben al heel blij met mijn Merida zoals hij is, maar als ik zaken zou kunnen aanpassen zou het om de actieradius gaan en om het gemak waarmee je de fiets op gang kunt houden boven de ondersteunde snelheid. En dat hangt vooral af van het gewicht van de fiets en de weerstand van de motor als hij niet aandrijft (en die is bij Shimano al vrij goed).
Maar ondersteuning tot 45km/h, daar zit ik helemaal niet op te wachten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 12:21
Helaas voor jou is een speed-pedelec - en een (illegaal!) getunde e-bike - volgens de wet gemotoriseerd verkeer. En dat valt weer onder de regel dat deze geen vrije toegang hebben tot de bospaden.

Volledig wettelijk dichtgetimmerd dus.
https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... 1548347729

Mijn vraag is dan: heet een e-mtb met een 2000W motor nu gewoon een e-bike? Zo ja, dan mag je er ook de bossen mee in, blijkbaar. Ik kan mij wel voorstellen dat je met een e-mtb boven de 25km/h in overtreding bent.
Laatst gewijzigd door baron062 op ma 28 januari 2019, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 12:21
Tsjibiti schreef: ma 28 januari 2019, 11:29
Bestaat die regel echt? Is dat ergens (in de wet) vastgelegd?
Helaas voor jou is een speed-pedelec - en een (illegaal!) getunde e-bike - volgens de wet gemotoriseerd verkeer. En dat valt weer onder de regel dat deze geen vrije toegang hebben tot de bospaden.

Volledig wettelijk dichtgetimmerd dus.
Klopt.
Je begaat een milieudelict. Ik heb mij laten vertellen dat het 480 euro kost. Los van het feit dat ik denk, gebruik je gezonde verstand.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: ma 28 januari 2019, 13:27 https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... 1548347729

Mijn vraag is dan: heet een e-mtb met een 2000W motor nu gewoon een e-bike? Zo ja, dan mag je er ook de bossen mee in, blijkbaar. Ik kan mij wel voorstellen dat je met een e-mtb boven de 25km/h in overtreding bent.
Zullen we dit bericht maar gewoon negeren... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie