rijden met 2 kettingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Rij al een jaar met 2 Eagle kettingen en let er niet op en merk geen nadeligheden
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: wo 2 januari 2019, 12:31Zorg dan alleen wel dat elke ketting de juiste sluitschakel heeft, een KMC past misschien niet goed op een Sram of andersom (denk daar dus ook aan voor je reserveschakeltje in de Camelbak of zadeltas).
Echt? Ik gebruik al een eeuwigheid 11 speed SRAM schakels op KMC en Shimano kettingen, omdat die van SRAM vaak het goedkoopst zijn.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er staat ook misschien ;-)
Soms kan het wel, soms niet. Maar met een specifieke sluitschakel voor de betreffende ketting weet je iig zeker dat het goed is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die van Sram past volgens mij altijd.
Die van KMC daar heb ik slechte ervaringen mee op lange termijn(slijten harder dan de ketting) en die van Shimano zijn duurder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

HB_Eagle schreef: ma 7 januari 2019, 09:18
RobinG schreef: ma 7 januari 2019, 08:34 Nee. De Eagle ketting heeft geen draairichting.
Maar kan me voorstellen dat hij dat na gebruik wel heeft en dat je hem bij maandelijkse wissel op de zelfde manier er weer op moet leggen
Maar dan moet je nog wel weten hoe hij lag

Of is dat allemaal onzin?
Ik draai de ketting dan bewust zodat de nitride coating aan twee zijden slijt. Dit is bij de zwart en goud kleurige goed zichtbaar.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Bonanza schreef: ma 7 januari 2019, 13:14 Rij al een jaar met 2 Eagle kettingen en let er niet op en merk geen nadeligheden
Kun je de powerlock meerdere keren gebruiken? SRAM schrijft voor dat deze voor eenmalig gebruik is.

Ik rij nu met Shimano en gebruik een KMC missing link die wel opnieuw gebruikt mag worden. Het bevalt me namelijk super goed, het rijden met 2 kettingen. Zeker gezien de meerprijs van de 12 speed cassette hoop ik dat dit zonder problemen kan.
Ik krijg volgende week mijn fiets met GX Eagle groep :winkie:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Himan schreef: wo 23 januari 2019, 23:21
Bonanza schreef: ma 7 januari 2019, 13:14 Rij al een jaar met 2 Eagle kettingen en let er niet op en merk geen nadeligheden
Kun je de powerlock meerdere keren gebruiken? SRAM schrijft voor dat deze voor eenmalig gebruik is.

Ik rij nu met Shimano en gebruik een KMC missing link die wel opnieuw gebruikt mag worden. Het bevalt me namelijk super goed, het rijden met 2 kettingen. Zeker gezien de meerprijs van de 12 speed cassette hoop ik dat dit zonder problemen kan.
Ik krijg volgende week mijn fiets met GX Eagle groep :winkie:
Ik rij zelf ook met 2 kettingen en die powerlink kun je prima vaker gebruiken. Wel zou ik zorgen dat je de powerlink bij de ketting houd en niet gaat wisselen. En dan nog 1tje op reserve (meenemen tijdens het fietsen) voor de zekerheid.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Himan schreef: wo 23 januari 2019, 23:21
Bonanza schreef: ma 7 januari 2019, 13:14 Rij al een jaar met 2 Eagle kettingen en let er niet op en merk geen nadeligheden
Kun je de powerlock meerdere keren gebruiken? SRAM schrijft voor dat deze voor eenmalig gebruik is.

Ik rij nu met Shimano en gebruik een KMC missing link die wel opnieuw gebruikt mag worden. Het bevalt me namelijk super goed, het rijden met 2 kettingen. Zeker gezien de meerprijs van de 12 speed cassette hoop ik dat dit zonder problemen kan.
Ik krijg volgende week mijn fiets met GX Eagle groep :winkie:
Doe powerlink kun je vaker gebruiken zolang ke hem maar bij dezelfde ketting houdt idd
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Ok :-q

Dan ga ik extra ketting ( is al inclusief powerlink) aanschaffen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Bonanza schreef: do 24 januari 2019, 00:04
Himan schreef: wo 23 januari 2019, 23:21

Kun je de powerlock meerdere keren gebruiken? SRAM schrijft voor dat deze voor eenmalig gebruik is.

Ik rij nu met Shimano en gebruik een KMC missing link die wel opnieuw gebruikt mag worden. Het bevalt me namelijk super goed, het rijden met 2 kettingen. Zeker gezien de meerprijs van de 12 speed cassette hoop ik dat dit zonder problemen kan.
Ik krijg volgende week mijn fiets met GX Eagle groep :winkie:
Doe powerlink kun je vaker gebruiken zolang ke hem maar bij dezelfde ketting houdt idd
Maakt het dan nog uit hoe je m terug plaatst
Ketting met zelfde kant buiten zoals hij in het begin is ingesleten
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ik kijk er niet naar.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

RobinG schreef: ma 7 januari 2019, 19:50 Ik draai de ketting dan bewust zodat de nitride coating aan twee zijden slijt. Dit is bij de zwart en goud kleurige goed zichtbaar.
Titanium nitride?
Ik dacht dat de functie daarvan louter tegen roest was - beter dan verzinkt omdat het veel harder is dan het nogal zachte zink, dat na 1 ritje al van de rollers is weggesleten.
Het is maar een coating, dus lijkt mij dan weinig impact te hebben op levensduur ketting. Of toch?
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lees hier wat dingetjes over missing links e.d. Ik gebruik als sinds jaar en dag missing links van KMC, bij het wisselen van ketting kan het maar zo zijn dat de missing link op beide kettingen dienst doet. Heb er eigenlijk nog nooit 1 kapot getrapt. Als er al iets aan ketting kapot ging, dan was het vaak de ketting zelf.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Best verwarrende topictitel.
Neem aan dat er niemand met 2 kettingen rijdt ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, maar rij jij met tiewraps? :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie